Tutun siivousfirma yritti työllistää 45+ suomalaisia - mutta he eivät halunneet tulla töihin
Suomalaisten työllistäminen siivousfirmassa on vaikeaa kun monet ei halua siivota eikä herätä aamulla klo 5.
Siispä työt meni muiden maiden ihmisille. Mutta pitäisikö meidän olla nyt huolissaan työllistyvistä ulkomaalaista?
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuet pitäisi laiskoilta työttömiltä poistaa, niin johan rupeaisi työt kiinnoistamaan!
Niinkö? No itse olen ansiosidonnaisella, jonka olen itse maksanut. Laiskuudestakaan en tiedä, kun olen töitä tehnyt 12- vuotiaasta alkaen. Palkkatyötä, josta olen veroja maksanut yhteensä 30 vuotta. Tämän lisäksi erilaista vapaaehtoistyötä palkatta eri järjestöille vuosikausia.
Mitä sinä olet tehnyt omien, verorahoista maksettujen tukien eteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, minun ikäisillä on jos mitä sairauksia ja vaivoja. Siivous ei ole keski-ikäiselle sopivaa työtä.
Kyllä minäkin nuorena olin siivoojana, ei tulisi enää kuulonkaan.
N49
Lorvikatarri on suurin vaiva. Suomi on konkurssissa näiden lorttien vuoksi. Siivous ei tosiaan ole edes fyysisesti raskaampia töitä.
Kyllä se on ihan tilastoitu yhdeksi raskaimmista töistä.
Tavallaan hauskaa, että aina kun joku uskaltaa vihjata että Suomessa olisi töitä tarjolla, ilmestyy salamannopeasti 10 selittäjää kertomaan miten ei mitenkään voi ottaa tällaista työtä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Siivoojan tuntipalkka on noin 10€ X 6h = 60€/pvä 60×5=300€/vko eli 1200€/kk bruttona. Siitä verot ja soskulut pois, mitä jää.
Kerro tutullesi terkkuja, siivoa itse.
Miten siivoojan palkalla ylläpidetään työssä vaadittua omaa autoa?🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuet pitäisi laiskoilta työttömiltä poistaa, niin johan rupeaisi työt kiinnoistamaan!
Kaikki tuet pois myös rikkailta yrittäjiltä, niin johan rupeaisi se omillaan pärjääminen kiinnoistamaan!
Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan hauskaa, että aina kun joku uskaltaa vihjata että Suomessa olisi töitä tarjolla, ilmestyy salamannopeasti 10 selittäjää kertomaan miten ei mitenkään voi ottaa tällaista työtä vastaan.
Itse voisin lähteä siivoamaan jos palkka olisi parempi kun se tessin 8e/h.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrääkseni palkassa ei ollut mitään vikaa ja olishan siitä jotain yökorvauksia myös tullut. Työ ja aikainen herääminen ei vaan kiinnostanut.
Nuoria nuo siivousjutut ei kiinnosta senkään vertaa.
Ap
"Ymmärrääkseni"
Niin, mitä se ikinä tarkoittaakaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Duunitorilta lainattua: "Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Siivooja on 2 078 euroa kuukaudessa." Onko liian pieni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoojan tuntipalkka on noin 10€ X 6h = 60€/pvä 60×5=300€/vko eli 1200€/kk bruttona. Siitä verot ja soskulut pois, mitä jää.
Kerro tutullesi terkkuja, siivoa itse.
Miten siivoojan palkalla ylläpidetään työssä vaadittua omaa autoa?🤔
Hyvä huomio. Ainakin kilometrikorvaukset pitäisi olla kun oman auton käyttö töissä on pakollista.
Ei kiinnosta tehdä jonkun muun töitä. Jos firman perustaja kerran halusi siivota, niin siivotkoon itse. Minua ei siivous kiinnosta.
Mun sisko oli kotiäitinä 25 vuotta kunnes "joutui siivoojaksi". Yksi paikka ja siellä 7,5 tuntia töitä per päivä.
Hänen käsi tuli nopeasti niin kipeäksi ettei voinut jatkaa kahta kuukautta pidempään.
Ei päässyt ansiosidonnaiselle kuitenkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me olemme huolissamme niistä yrityksistä, jotka kysyvät mahdolliselta työntekijältä ensimmäiseksi, pitääkö työehtosopimusta noudattaa. Seuraavaksi kysytään, sopiiko 1-2 tunnin työpätkät eri paikoissa. Kolmanneksi ilmoitetaan, että työkohteitten välimatkat on kuljettava omalla kulkuneuvolla ja omalla kustannuksella.
Eivät suomalaiset saa yhteiskunnan kustantamaa kulkuneuvoa ja joutuvat ihan itse maksamaan koko elämäisensä toisin kuin muista maista tulleet.
Tässä tapauksessa olisi päässyt perille ja pois polkupyörälläkin. Työtä olisi ollut 6 tuntia per päivä samassa kohteessa.
Ap
6h/päivä 10€/h(?) Tuohon voisi kulkea jos vieressä asuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinteistöpalvelualan tessin palkkaryhmä 2, joka on yleisin palkkakategoria tavallisessa ylläpitosiivouksessa, on tuntipalkka tällä hetkellä noin 11 euroa. Erikoisemmissa/rankemmissa kohteissa korkeampia palkkaryhmiä. Alalla on toki tosi monenlaisia firmoja, ja erilaiset ongelmat aika yleisiä (esim. siirtymisiä omalla ajalla, liian kireälle mitoitettuja kohteita ym). Jos ihmisellä on taustallaan siivousalan koulutus ja/tai kokemusta siivoustöistä, niin saa kyllä valita työpaikkansa. Siinä tilanteessa monikaan ei valitse aamuviideltä alkavaa osa-aikatyötä. Hyperaikaisissa aamuissa tulee monesti esteeksi bussiaikataulut julkisilla kulkevalle, ja useimpien ihmisten luontainen vuorokausirytmi on myös sellainen, että viideksi tai kuudeksi töihin meneminen ei tunnu kovin luontevalta. Parempiakin siivoojan paikkoja on tarjolla kyllä.
Itse olin siivousfirmassa töissä kahdeksan vuotta kunnes selkä meni viiskymppisenä. Firmasta ei löytynyt osa-aikaista työtä eikä esim. 4-6h/pv vaikka varmaankin tarvetta olisi ollut. Minut irtisanottiin, en vastustanut, koska tiesin etten kykene täyteen päivään. Palkka oli ihan ok, yhden hengen talous oli, joten tulin sillä palkalla hyvin toimeen. Mutta sen vaan sanon että näissä siivousfirmoissa on työaika niin tiukka ja kellon kanssa tehdään töitä, ettei siinä juuri +45 ikäinen enää vapaiden aikaan palaudu. Pahimmillaan viikkotyötahti oli reilu 8h/pv ja vartin tauko, muuten ei ehtinyt listan paikkoja käymään läpi. Päivittäinen työaika oli 7,5h. Ylitöitä ei olisi saanut tehdä. Itselläni oli sen verran korkea työmoraali että töiden tekemättä jättäminen ei ollut se vaihtoehto, taloyhtiöt maksoivat tehdystä ei tekemättömästä työstä. Joskus töiden siirto onnistui esim. tiistailta perjantaille tms. Kun päivässä pesit 7 saunaa plus muut tilat tai teit usean talon raput, niin voimia muuhun ei sitten enää ollutkaan. Kiitin onneani siitä ettei ollut perhettä, en olisi jaksanut enää perheeseen keskittyä töiden jälkeen tai vapailla, kun kaikki aika meni lepäämiseen. Joten sanoisin näin että fiksu päätös niiltä jotka eivät siihen oravanpyörään lähde. Jos haluaa että elämässä on muutakin kuin työ ja lepääminen niin siivoustyö on ehdoton ei. Ja jos sinulla on pienikin fyysinen vaiva, niin älä lähde rikkomaan itseäsi lopullisesti siivousalan työssä. Minulle kävi niin ja tuskin pystyn enää tekemään täyttä päivää kipujen takia. Sen verran sanon vielä että tykkäsin siitä työstä kovastikin, koska asukkailta tuli aina ihanaa palautetta ja he muistivat minua aina jouluisin joko suklaalla tai lahjakorteilla. Heidän takiaan jaksoin sitä työtä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ap on keksinyt koko jutun, 45+ suomalaista samaan firmaan ja voi sanoa, että kaikilla olisi 6 tunnin työpäivä samassa paikassa ja pyörämatkan päässä, joopajoo ;)
En tiedä aloittajan tapausta mutta tiedän ainakin Porista ja sen lähialueelta muutamia tuollaisia isoja siivottavia kohteita joissa ollaan aika isolla porukalla koko päivä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Mun sisko oli kotiäitinä 25 vuotta kunnes "joutui siivoojaksi". Yksi paikka ja siellä 7,5 tuntia töitä per päivä.
Hänen käsi tuli nopeasti niin kipeäksi ettei voinut jatkaa kahta kuukautta pidempään.
Ei päässyt ansiosidonnaiselle kuitenkaan
Ei kipeästä kädestä ansiosidonnaista maksetakaan, se on työttömyysetuus. Jos työtä ei terveydellisistä syistä pysty tekemään, haetaan sairaslomaa, ei irtisanouduta ja jättäydytä työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Duunitorilta lainattua: "Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Siivooja on 2 078 euroa kuukaudessa." Onko liian pieni?
Tuohon kuuluu monenlaista, kyllä se yleensä on korkeintaan 10€/h ja ei saa täysiä työtunteja.
6h päivittäisellä työajalla palkka jää olemattomaksi.
Vaimoni tekee vastaavaa, mutta meillä on yhteinen toiminimiyritys, jonka takia hän ei ole A) riippuvainen palkasta
B) oikeutettu työttömyystukeen.
C)työt ovat lähellä, joten ei ole työmatkakuluja
Vierailija kirjoitti:
Selitä sinä, miksi palkanmaksajien löytäminen on niin vaikeaa. Onko se sinusta väärin, että suomalainen vaatii työstään palkkaa ja inhimilliset työolot eikä tyydy siihen, mihin ulkomaalaiset?
paskatyötä haista paska-palkalla.kyllä mielummin istuu kotona juomassa yhteiskunnan kustantamaa olutta.
Mä oletan, että sulla on parempi duunipaikka. Menisitkö itse noihin töihin, jos sossusta saisi samat rahat tekemättä mitään?