Miten eroon napostelusta?
Kysymys taisikin jo tulla tuossa...
Eli olen huikeat 160 senttiä pitkä, painoa 48kg. Laihduttaa ei siis tarvitse, vatsassa jotain hiilaripöhöä johtuen juuri tuosta sokerihimosta.
Onko teillä jaettavana jotain homemade-vinkkejä? Valehtelematta joka päivä menee jotain makeaa, haluaisin korjata tätä ruokavaliossani. Pitäisiköhän laskea saanko riittävästi kaloreita normiruuasta...?
Kommentit (16)
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 21:28"]Painossasi ei ole mitään vikaa ja pari kiloa voissi tulla lisääkin.
Napostelusta pääsee eroon lopettamalla se. Rupea virkkaamaan.
[/quote]
Taisin tuossa kirjoittaakin ETTEI tarvitse laihtua...
Ap
Luin äskettäin jostain naistenlehdestä jutun napostelusta. Tässä jutussa olleita vinkkejä.
Napostelua voi vähentää ajattelemalla, että ruokaa käytetään vain nälän poistamiseen, ei mihinkään muuhun. Esim. jos tuntee tarvitsevansa ajanvietettä, lohtua tms., niin keksii niihin jonkin muun keinon kuin syömisen (jokaisella omat keinot, jotka toimivat).
Kannattaa miettiä etukäteen, mitä tekee, jos napostelunhimo iskee. Jos ei valmistaudu mitenkään, niin on alttiimpi antamaan periksi napostelulle.
Tarpeetonta syömistä voi vähentää, kun pitää säännölliset ruoka-ajat. Verensokeri ei pääse heittelehtimään eikä tule tarvetta ylimääräisiin välipaloihin tms.
Nälkä ja mieliteko ovat eri asioita: nälkä yltyy, jos ei syö, kun taas mielihalu menee ohi, jos sitä ei toteuta.
Mielihalut eivät kestä loputtomiin, usein n. 10 - 15 min. kerrallaan. Jos pystyy siirtämään mielihalun toteuttamista sen ajan, se häipyy. Ja mitä enemmän pystyy toistamaan tätä, sitä enemmän toimintamalli vahvistuu ja sitä vähemmän todennäköisesti sortuu mielihalun edessä, kun se tulee seuraavan kerran.
Sitten, jos kertakaikkiaan tekee mieli syödä, niin varaa jääkaappiin jotakin terveellistä, vähäkalorista naposteltavaa: porkkana- tai lanttutikkuja, salaattia, retiisejä tms.
Helppo ja yksinkertainen tapa: älä pidä mitään naposteltavaa kotona. Et varmasti jaksa lähteä kauppaan joka kerta kun makeanhimo iskee. Näin itse teen.
Itselläni on auttanut iltanaposteluun illallisen myöhentäminen. Olen aiemmin syönyt illallista 16-17, nyt 18-19. Ruokaa jaksaa kyllä odottaa pari tuntia kauemmin ja sen jälkeen ei tarvi ravata koko iltaa jääkaapilla. Suomessa on oikeastaan tosi kummalliset ruoka-ajat.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 22:08"]Itselläni on auttanut iltanaposteluun illallisen myöhentäminen. Olen aiemmin syönyt illallista 16-17, nyt 18-19. Ruokaa jaksaa kyllä odottaa pari tuntia kauemmin ja sen jälkeen ei tarvi ravata koko iltaa jääkaapilla. Suomessa on oikeastaan tosi kummalliset ruoka-ajat.
[/quote]
Olen asunut parin opiskeluvuoden ajan Italiassa ja siellähän päivällinen syötiin myöhään... Taisin ylipäätäänkin syödä silloin paremmin. Miksi niiden tapojen adoptointi ja sovittaminen ei tunnu onnistuvan? Nyyh
Ap
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 22:18"][quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 22:08"]Itselläni on auttanut iltanaposteluun illallisen myöhentäminen. Olen aiemmin syönyt illallista 16-17, nyt 18-19. Ruokaa jaksaa kyllä odottaa pari tuntia kauemmin ja sen jälkeen ei tarvi ravata koko iltaa jääkaapilla. Suomessa on oikeastaan tosi kummalliset ruoka-ajat.
[/quote]
Olen asunut parin opiskeluvuoden ajan Italiassa ja siellähän päivällinen syötiin myöhään... Taisin ylipäätäänkin syödä silloin paremmin. Miksi niiden tapojen adoptointi ja sovittaminen ei tunnu onnistuvan? Nyyh
Ap
[/quote]
Miksei onnistuisi?
Olen lapsiperheen äiti ja elämme hyvin välimerelliseen ruokarytmiin. Lapset menevät päivällisen jälkeen suoraan pesujen kautta nukkumaan. Mikä sinut saa luulemaan ettei rytmiä voisi muuttaa?
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 22:26"][quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 22:18"][quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 22:08"]Itselläni on auttanut iltanaposteluun illallisen myöhentäminen. Olen aiemmin syönyt illallista 16-17, nyt 18-19. Ruokaa jaksaa kyllä odottaa pari tuntia kauemmin ja sen jälkeen ei tarvi ravata koko iltaa jääkaapilla. Suomessa on oikeastaan tosi kummalliset ruoka-ajat.
[/quote]
Ap
[/quote]
Miksei onnistuisi?
Olen lapsiperheen äiti ja elämme hyvin välimerelliseen ruokarytmiin. Lapset menevät päivällisen jälkeen suoraan pesujen kautta nukkumaan. Mikä sinut saa luulemaan ettei rytmiä voisi muuttaa?
[/quote]
Voihan sitä vähän hilailla parempaan päin. Teen vuorotyötä opiskelun ohessa, yövuoro kerran-pari hankaloittaa jo ihan tarpeeksi. Nooo, selviäisi nyt vielä seuraavat kaksi kuukautta :D
Ap
Napostelun lopettamiseen auttaa yksinkertaisesti hyvän ja ravitsevan ruoan syöminen. Ei tule mielitekoja, joita pitää huijaamalla poistaa.
Napostelu on huono tapa, kuten tuoakointi.
Vatsanpömpötyksen syy ei välttämättä ole napostelussa, ovulaato, kuukautiset ja heikot vatsalihakset. Ripuli. tässä syitä jotka voivat olla vatsan turvokseen. Itsellä vatsaturpoaa ovulaation ja kk aikaan eli vatsani on litteä vain n.2 viikkoa kuukaudesta.
Sopimaton ravinto sinulle, mieti mitä muuta syöt joka aiheuttaa pömpön, itsellä se on selvästi leipä.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 08:45"]Napostelu on huono tapa, kuten tuoakointi.
Vatsanpömpötyksen syy ei välttämättä ole napostelussa, ovulaato, kuukautiset ja heikot vatsalihakset. Ripuli. tässä syitä jotka voivat olla vatsan turvokseen. Itsellä vatsaturpoaa ovulaation ja kk aikaan eli vatsani on litteä vain n.2 viikkoa kuukaudesta.
Sopimaton ravinto sinulle, mieti mitä muuta syöt joka aiheuttaa pömpön, itsellä se on selvästi leipä.
[/quote]
Kiitos vinkistä! Nopeasti ajateltuna varmaan kofeiinipitoiset juomat ja ruisleipä... Muistaakseni joistakin hedelmistäkin saattoi tulla turvotusta? Olen sellainen smoothie-fani
Tuumasta toimeen! Lukekaapa tämä: http://lolathefitnessbarbie.blogspot.fi/2015/11/pikkunapostelijan-iso-n…
Mut mikä sun napostelussa sitten sua häiritsee? Suurin osa ihmisistä syö joka päivä jotain makeaa, meillä ainakin on kahvihuoneessa aina jotain pullaa ja suklaata ja sitä ottaa melkein jokainen. Musta tuntuu, että varsinkin hoitoalalla ihmiset tarvitsee sen tupakan/pastillin/karkin, koska jotenkin se on sellainen pieni tauko hektisessä työympäristössä. Jos se sisupastilli poskessa auttaa hetkeksi nostamaan vireystasoa, niin sehän on siihen oikein hyvä ja halpa ja toimiva konsti, jos nyt ei sillä hetkellä pääse irtaantumaan työstään esmes lenkille, medioitmaan tai spa-tyyppiselle minilomalle. ;)
Mulla on sama ongelma. Eikä edes auta kieltää sitä itseltä hampaidenkaan takia, kun on sen verran erikoiset hampaatkin ettei ne reikiinny edes napostelusta.
Päätä, että aina syömisen jälkeen (olkoon se vaikka yksi karkki) peset hampaat tai otat ksylitolipastillin. Sitä raikasta oloa suussa ei tee mieli pilata jollain sipsillä heti 5 minuutin päästä.
Voisit myös päättää, että syöt aina todella täyttävästi: rasvaa, täysjyvää, proteiinia, hiilareita samalla aterialla. Sitten päätät, että jos jotain tekee mieli, niin samanlainen annos on pakko syödä. Ei ehkä tee mieli.
Mulla ei toimi mikään yksittäinen konsti, vaan monet
-järkevää ruokaa, järkevillä ruoka-ajoilla. Ei siis mitään "2 leipää ja jogurtti lounaaksi" koska sitten on jo parin tunnin päästä pikkunälkä
-akuuttiin makeanhimoon alkuvaiheessa joku terveellisempi vaihtoehto, itse tykkään esim. viinirypäleistä ja minitomaateista
-jos kaipaa vaan "jotain", niin esim. tee on mulla hyväksi osottautunut. Purkka tai xylitol-pastillit on myös vaihtoehto
-ei pahimpia napostelusyömisiä kotiin, eli jos pahe on vaikka keksit niin niitä ei osteta. Kiusausta on helpompi vastustaa kauppareissun ajan kuin monta tuntia päivittäin
Painossasi ei ole mitään vikaa ja pari kiloa voissi tulla lisääkin.
Napostelusta pääsee eroon lopettamalla se. Rupea virkkaamaan.