Miksi pitää juttailla,karpata,nutrata,miksei perus kotiruoalla
voi laihduttaa??
Mua ahdistaa tää tietotulva ja muiden painostus. Mulla on 45kg ylipainoa ja nyt on tullut hetki kun olen tajunnut asian kunnolla,miten iso olen ja tahdon tehdä asialle jotain. Vuosien saatossa on kokeiltu vaikka ja mitä,mutta aina repsahdus tulee,ehkä jos syö liian vähän alku innostuksen vuoksi? En taho alkaa millekkään kuurille..voiko tavallisella,terveellisin valinnoin tehdyllä kotiruoalla laihtua? perunaa ja nakkikastiketta,salaattia paljon, jauhelihakeittoa,linssikeittoa,makaroonilootaa,välipalaksi hedelmää,aamulla puuroa,illalla rahkasta tehty pirtelö marjojen kera tms tms.
Kommentit (44)
Kaikki on hormoneista kiinni. Eli jos kroppa toimii oikein, ei se helposti liho.
Esim. stressi on n.1 lihottaja, ja vielä kamalampaa, vaikka et itse stressaa, saattaa läheisen ihmisen stressi "tarttua", ja saa ympärillä aikaan lihomista.
Kun sulla on hyvä olla, kilot karisee itsekseen sillä kotiruoalla, eli syö säännöllisesti oikean kokoisia annoksia ja pyri olemaan maailman rennoin ja iloisin ihminen maailmassa!
Ja liiku niin, että se tuottaa sulle sitä iloa! Pakkopulla jumppa ei kyllä hyödytä ketään.
Mun entinen työkaveri muuten laihdutti jäätelöll
. perusteli, että on helppo laskea kalorit ja on hyvää
Kuvailemistasi ruuista tulee fiilis, että syöt liian vähän proteiinia.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 14:10"]
Kaikki on hormoneista kiinni. Eli jos kroppa toimii oikein, ei se helposti liho.
Esim. stressi on n.1 lihottaja, ja vielä kamalampaa, vaikka et itse stressaa, saattaa läheisen ihmisen stressi "tarttua", ja saa ympärillä aikaan lihomista.
Kun sulla on hyvä olla, kilot karisee itsekseen sillä kotiruoalla, eli syö säännöllisesti oikean kokoisia annoksia ja pyri olemaan maailman rennoin ja iloisin ihminen maailmassa!
Ja liiku niin, että se tuottaa sulle sitä iloa! Pakkopulla jumppa ei kyllä hyödytä ketään.
[/quote]
#1 lihottaja on kyllä huono ruokavalio ja liikunnan puute.
Teen hyviä ruokia joihin ei tarvii hiilareita eikä sokereita.
Hyviä kastikkeita saa esim: öljy, sipuli, valkosipuli, kermaa/kookosmaitoa, tomaattikastiketta, aurajuustoa, lihaliemikuutio... ja vaikka paprikaa tai sienipaloja. Ei siis hiilareita eikä sokereita mutta maukasta. Mausta aivan ripaus suolaa, sokeria, sitruunamehua, pippuria.
Tuota voisi käyttää muunnellusti vaikka jauhelihan, kanan, poron, jne kanssa.
Tee kasvissosekeittoja. Lohta.
Noita kaikkia voi syödä ilman hiilareita ja sokereita.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 13:55"]
Se on jännä miten sitä tavallista kotiruokaa ei voi syödä pientä annosta,mutta jutan ohjeilla tehtyä ruokaa voi? aina pitää olla "joku juttu"
[/quote]
Ei se ole mikään "jännä juttu" Ruoan laadulla on suuri merkitys, kuinka paljon syö.
[/quote]
Joo. Tää kyllä pitää paikkansa. Jos syö pelkää voileipää, niin sitä on todella vaikea syödä tarpeeksi vähän, koska on koko ajan nälkä. Laatuohjeeksi kyllä riittää, että syö monipuolisesti ja paljon kasviksia. Ei siitä tarvitse tehdä sen monimutkaisempaa.
Mun mielestä tavallisella ruoalla laihtuu parhaiten. Pitää vaan muistaa muutama juttu.
Älä syö niin hirveästi vaaleaa viljaa. Ja muista lisätä tarpeeksi proteiinia ja hyvää rasvaa ruokavalioon, niin nälkä lähtee, eikä tule ahmittua turhia hiilareita.
Karkkilakkoon on turha alkaa - kunhan syöt kohtuudella herkkuja, niin se on ok. Eli vaikka yksi pulla tai suklaapatukka, mutta sitten ei mitään muuta herkkua koko päivänä!
Kasviksia paljon. Juomana vesi. Olen huomannut, että maidosta saa helposti paljon kaloreita ja sitä kovaa rasvaa myös (jos juo rasvaista maitoa, kuten minä teen).
Kaiken a ja o on kalorien laskeminen. Jos saat liikaa kaloreita, lihoat millä vaan ruoalla. Samoin laihdut vähillä kaloreilla - tuli ne sitten mistä vaan.
Liity vaikka kiloklubiin, on ilmainen sivusto ja näyttää ruokaosiossa syömäsi kalorit, hiilarit, proteiinit jne. Näyttää myös sellaisilla palluroilla, oletko syönyt tarpeeksi kuitua, kasviksia, rasvaa jne. Tähtäät siihen että syöt tarpeeksi ja saat pallurat vihreiksi.
Kuulostaa kauhealta mainospuheelta, mutta itsellä vain on kiloklubista niin hyvät kokemukset :) Tähtää vain niihin vihreisiin palluroihin ja siihen että päivittäinen kaloritarve pysyy rajoissa. Syömiset saa päättää kokonaan itse. Tällä tavoin on helpompi opetella myös se itselleen sopiva ruokarytmi ja -määrät, joita pystyy sitten ylläpitämään arjessa laihdutuksen jälkeenkin. Monesti jos noudattaa jotakin tiettyä dieettiä, onkin sen jälkeen ihan hukassa sen suhteen mitä ja kuinka paljon pitäisi syödä että se paino pysyy.
Ei laihduttaminen kuitenkaan ole mitään rakettitiedettä. Syö hyvää ja kunnollista ruokaa, ja syö sitä vähemmän kuin kulutat. Laihdut takuuvarmasti, et voi rikkoa fysiikan lakeja. Ei siihen juttia tarvita.
Laitan tähän yhden esimerkin yhdestä kotiruoasta:
Uunivuokaan laitetaan hapankaalia sekä voissa paistettuja herkkusieniä ja sipuleita varsineen päivineen. Päälle kaadetaan jauhelihakastike kermalla höystettynä. Paistetaan uunissa 200 astetta vajaa tunti. Lautaselle laitetaan 2/3 tomaattia, romansalaattia ja 1/3 ruokaa. Jos haluaa jälkkäriä niin mansikoita tai kermakahvia.
Itsellänikin on Kiloklubista hyvät kokemukset. Laihduin siellä 10 kg, jotka suurimmaksi osaksi ovat pysyneet poissakin, ja ennen kaikkea opin järkevän syömisen mallin, jolla sen painon saa myös pidettyä poissa.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 14:08"]
mitä kaikkea syöt?
sokerit pois. ei kahviinkaan, ei keksejä, pullaa, herkkuja, limuja, karkkeja.
makaroneja ja pastaa voi vähentää. ei vaaleaa leipää. vähän tummaa leipää. ei jauhopohjaisia nakkikastikkeita.
jotain sellaista varmasti syöt mikä lihottaa. kerro kaikki.
[/quote]
En tiedä toimiiko kaikilla näin, mutta oma kokemukseni on, että ei kannata keskittyä siihen, mitä ei saa syödä ja mitä pitää vähentää. Noin kun tekee, niin koko ajan pyörii mielessä syöminen ja ne ruoat mitä ei saisi syödä. Kun ne ovat mielessä, niin sitten niitä tulee syötyä, ja sitten tulee syyllisyyttä siitä, että kuitenkin syö väärin. Ajattele mieluummin, että syö enemmän kalaa, enemmän kasviksia, enemmän marjoja ja pähkinöitä tms. ja syö kun on nälkä. Saa muutettua ruokavaliotaan oikeaan suuntaan paljon positiivisemmalla mielellä.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 14:08"]
mitä kaikkea syöt?
sokerit pois. ei kahviinkaan, ei keksejä, pullaa, herkkuja, limuja, karkkeja.
makaroneja ja pastaa voi vähentää. ei vaaleaa leipää. vähän tummaa leipää. ei jauhopohjaisia nakkikastikkeita.
jotain sellaista varmasti syöt mikä lihottaa. kerro kaikki.
[/quote]
En tiedä toimiiko kaikilla näin, mutta oma kokemukseni on, että ei kannata keskittyä siihen, mitä ei saa syödä ja mitä pitää vähentää. Noin kun tekee, niin koko ajan pyörii mielessä syöminen ja ne ruoat mitä ei saisi syödä. Kun ne ovat mielessä, niin sitten niitä tulee syötyä, ja sitten tulee syyllisyyttä siitä, että kuitenkin syö väärin. Ajattele mieluummin, että syö enemmän kalaa, enemmän kasviksia, enemmän marjoja ja pähkinöitä tms. ja syö kun on nälkä. Saa muutettua ruokavaliotaan oikeaan suuntaan paljon positiivisemmalla mielellä.
[/quote]
Samat ajatukset mulla. Ei pidä itseltään KIELTÄÄ mitään. Se on sitten ihan oma VALINTA mitä syö.
Joo siis ihan roskaruualla,herkuilla ja tajuttomilla annoksilla on nämä läsät kerrytetty. Sen tiedän kyllä,kukas muukaan :D Nytkin hälläväliä vaihe päällä lomalla ja syön joka pv,vähänväliä jotain hyvää,jäätelöitä saattaa mennä 5 tuuttia paketista,illalla sipsiä ja suklaata,limsaa,namuja,iso annos ruokaa,pizzaa..siis ihan hirveetä mättöä. Ap
Mulla on ollut ylipainoa kuin ap:llä. Ja olen laihtunut ihan tavallisella kotiruualla. En ole kieltäytynyt yhtäön mistään, en edes herkuista. Silloin ei myöskään repsahda niin helposti. Eli esim jarkkipäivönö syön muutaman palan suklaata, syön ihan samoja ruokia kuin ennenkin. Olen vain vähentänyt määrää roimasti ja ruuan kanssa en syö enää leipää. Suhteellisen lyhyessä ajassa kiloja on pudonnut jo 10 ja tämä motivoi.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 13:44"]
voi laihduttaa??
Mua ahdistaa tää tietotulva ja muiden painostus. Mulla on 45kg ylipainoa ja nyt on tullut hetki kun olen tajunnut asian kunnolla,miten iso olen ja tahdon tehdä asialle jotain. Vuosien saatossa on kokeiltu vaikka ja mitä,mutta aina repsahdus tulee,ehkä jos syö liian vähän alku innostuksen vuoksi? En taho alkaa millekkään kuurille..voiko tavallisella,terveellisin valinnoin tehdyllä kotiruoalla laihtua? perunaa ja nakkikastiketta,salaattia paljon, jauhelihakeittoa,linssikeittoa,makaroonilootaa,välipalaksi hedelmää,aamulla puuroa,illalla rahkasta tehty pirtelö marjojen kera tms tms.
[/quote]
Aloittaja sitten kertoo, mikä on hänen mielestään kotiruokaa.
Mun mielestä yleensäkin toi sana "kotiruoka" ei kerro yhtään mitään, mitä ruoka sisältää.
[/quote]
Aloittajahan kertoi sen, ihan siinä aloitusviestissään. Yleensä kannttaisi malttaa lukea ne avaukset ennen kuin paukkaa pätemään.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 15:21"]
Mulla on ollut ylipainoa kuin ap:llä. Ja olen laihtunut ihan tavallisella kotiruualla. En ole kieltäytynyt yhtäön mistään, en edes herkuista. Silloin ei myöskään repsahda niin helposti. Eli esim jarkkipäivönö syön muutaman palan suklaata, syön ihan samoja ruokia kuin ennenkin. Olen vain vähentänyt määrää roimasti ja ruuan kanssa en syö enää leipää. Suhteellisen lyhyessä ajassa kiloja on pudonnut jo 10 ja tämä motivoi.
[/quote]
Kerrotko mikä on "ihan tavallinen kotiruoka" ?
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 15:25"]
[/quote]
[/quote]
Ap mainitsi esimerkkejä jo aloitusviestissä.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 15:15"]
Joo siis ihan roskaruualla,herkuilla ja tajuttomilla annoksilla on nämä läsät kerrytetty. Sen tiedän kyllä,kukas muukaan :D Nytkin hälläväliä vaihe päällä lomalla ja syön joka pv,vähänväliä jotain hyvää,jäätelöitä saattaa mennä 5 tuuttia paketista,illalla sipsiä ja suklaata,limsaa,namuja,iso annos ruokaa,pizzaa..siis ihan hirveetä mättöä. Ap
[/quote]
Toihan on oikeastaan ihan hyvä lähtötilanne, koska siitä on helppo parantaa. Ei siis näitä itselleen valehtelijoita, ettö syö vain kaksi salaatinlehteä päivässä, ja BMI on 100, mitään ei muka voi muuttaa.
Osta kaupasta jotain kasviksia, mistä tykkäät, tai ainakin pystyt syömään. Seuraavalla kerralla voit valita, että vedätkö 5 tötteröä vai vaikka 4 tötteröä ja pari porkkanaa.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 15:26"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 15:25"]
[/quote]
[/quote]
Ap mainitsi esimerkkejä jo aloitusviestissä.
[/quote]
Syön ihan tavallista kotiruokaa. Aloittajan esimerkit eivät kuitenkaan kuulu mun syömisiin.
http://theoatmeal.com/comics/dieting_pie_chart