Moka töissä
Olen 30henkilön esimies kaupan alalla ja minulle sattui hirvittävä moka.
Jätin varaston oven auki, en siis selälleen auki vaan lukon auki (sen näkee).
Se oli koko yön auki ja tänään joku huomasi puolilta päivin.
Olin helteen vuoksi eilen todella huonovointinen, oksetti ja päätä särki joten sinänsä en ihmettele että noin saattoi käydä.
Tuleekohan minulle joku varoitus tuosta?
Olen 3vuotta ollut kyseisessä paikassa, eikä minulle ole koskaan sattunut mitään.
Kommentit (16)
Jos mitään ei viety tai muutakaan tapahtunut, niin älä huoli. Unohduksia sattuu. Nyt sitten ainakin muistat olla jatkossa tarkempi.
No onko siellä turvakamera? Kelaat nauhan läpi. Jos ketään ei käynyt, selvisit säikähdyksellä.
Minä vein nuorelle kassatytölle puhelimen pari päivää sitten. Kysyi pelästyneenä, mistä tämän löysit. No tuolta hedelmä- ja vihannesosastolta ja ajettelin tuoda teille ettei kukaan ota mukaansa. Oli siis selvästi työpuhelin. Sattuuhan näitä.
Kerran huomasin, että kultasepänliikkeen ovessa (joka oli selällään auki) roikkui avainnippu lukossa oven ulkopuolella. Kävin heti sanomassa ja myyjä tuli juoksujalkaa hakemaan pois. Ilmeisen rehellistä väkeä oli kulkenut ohi.
Siis ei sieltä mitään kadonnut ole.
Tämän huomasi eräs työntekijä ja hän on muutenkin ihminen joka ilmoittelee toisten asioista joka paikkaan ja näkee epäkohtia kaikessa.
Olen käynyt uupumuksen vuoksi lääkärissä jo monta kertaa ja nyt taidan jäädä pitkälle sairauslomalle ettei satu enää vastaava, olen huomannut että olen todella hajamielinen nykyään - teen pitkää päivää ja olen aivan poikki.
Ap
Älä soimaa itseäsi, koska mitään suurempaa ei tapahtunut. Tuo on hyvin inhimillinen virhe, ja humaani työnantaja antaa asian olla.
Suurempi ongelma on työsuojelullinen. Onko teillä liian kuumat olosuhteet työpaikalla, onko taukoja tarpeeksi, jos lämpötila ylittää sallitut rajat ja se työssä jaksaminen.
Menneisyydessäni tein itse mokan, jota en osannut antaa anteeksi itselleni, ja se johti masennukseen. Jouduin sillä työpaikalla venymään ja tekemään tehtäviä, jotka eivät olleet minun asisntuntijatehtäviin kuuluvia. Jouduin muiden kieltäydyttyä uuden esimiehen pyynnöstä osallistumaan rikkoutuneen palvelinlevyn vaihtoon. Opiskelin tehtäväni. Se tehtiin myöhään illalla ja se varsinainen levyn vaihtajakin oli alihankkijalla uusi. Siihen en ollut varautunut. Hoisin vain softapuolta ja jouduinkin neuvomaan tätä kaveria etänä toimistolta. Hän oli itse asiakkaan konesalissa. Käytännössä sitten tuhottiin tällä toimella koko serverissä ollut tietokanta, kaikki historia, joka oli virallisesti säilytettäväksi määrätty. Siis iso, iso moka, joka johti viralliseen tutkintaan.
Sain täyden synninpäästön, myös esimieheni selvisi, vaikka vika oli periaatteessa hänen ja johdon päätöksen vaihtaa alihankkijaa. Alihankkija sai kaikki syyt niskoilleen.
Se oli iso moka. Ei siinäkään kuitenkaan mitään henkilövahinkoja tullut, kustannuksia kyllä ja minulle keskivaikea masennus. Jätin sitten sen työpaikan. Ja nyt on kaikki ok.
Työ ei ole elämä, jos stressaa tai jos sinua lannistetaan, kannattaa vaihtaa maisemaa. Oma terveytesi on tärkeintä, terve työympäristö, ja sitä myötä olet myös tehokas ja aikaansaava työssäsi.
Tunnustat itse esihenkilölle ja kerrot saman mitä kerroit täällä. Et takuulla saa mitään sanktioita, ainoastaan ymmärrystä (tiesithän itsekin, että moka oli). Pientähän tuo on.
Ettet vaan nyt tee ns. kärpäsestä härkästä. Mokia sattuu kaikille ja mitään vahinkoa ei onneksi tapahtunut. Suullinen huomautus olisi mielestäni riittävä.
Se, mistä olisin huolissani, on työkuntosi ja jaksamisesi. Mikään työ ei ole oman terveyden pilaamisen arvoista. Onneksi kuitenkin tunnistat uupumuksesi ja voit vielä tehdä asialle jotain. Ensi tilassa yhteys työterveyteen, niin asia lähtee etenemään.
Kiitos tsemppaavista viesteistä.
Miten jotenkin tuntuu ihan että tein maailman isoimman mokan :(
Ihan paha olo rinnassa ja oksettaa.
Olen oireillut tuolla työpaikassa niin pahasti että jos olisi vastaava paikka tarjolla niin lähtisin heti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämän huomasi eräs työntekijä ja hän on muutenkin ihminen joka ilmoittelee toisten asioista joka paikkaan ja näkee epäkohtia kaikessa.
Olen käynyt uupumuksen vuoksi lääkärissä jo monta kertaa ja nyt taidan jäädä pitkälle sairauslomalle ettei satu enää vastaava, olen huomannut että olen todella hajamielinen nykyään - teen pitkää päivää ja olen aivan poikki.Ap
Onko lukossa vikaa eli pitääkö painaa kiinni tms, vai unohtuiko erillinen riippulukko tai lukkoon laittaminen? Helppoa olisi huijata, että kävit aiemmin varastossa.
Voitko korostaa, että sinun vastuullasi on aina lukita varasto? "Kiitos kun huomasit. Voisitte muutkin välillä lukita varaston. Tehdäänkö vuorot?"
Älä ainakaan lähde valehtelemaan asiasta mitään. Kaikkein paras on, että käyt itse kertomassa asiasta esimiehellesi. Ainakin saat kerrottua asiasta oman versiosi. Ikävämpää niin sinun kuin esimiehesi kannalta on, jos asian tuo tietoisuuteen työpaikan juorukello. Silloin myös herää väkisin kysymys, että.miksi et käynyt itse kertomassa asiasta ja yrititkö kenties pimittää mogaa. En osaa ottaa kantaa, onko kyseessä teidän firman mittakaavassa iso vai pieni moga, mutta ymmärrystä tulee varmasti enemmän, kun käyt itse puhumassa siitä. Ja olipa sanktiokin sitten mitä tahansa, niin eipä tarvi sitäkään sitten enää miettiä ja stressata.
Vierailija kirjoitti:
Olen oireillut tuolla työpaikassa niin pahasti että jos olisi vastaava paikka tarjolla niin lähtisin heti.Ap
Et kuulosta työkykyiseltä tällä hetkellä. Heti yhteys työterveyshuoltoon, sillä tuossa mielentilassa tämä unohdus on vasta alkusoittoa. Kohta voi oikeasti napsahtaa, jos ei muuta, niin päädyt itse sairaalaan. Työuupumus ja -stressi voi aiheuttaa todella monenlaisia oireita elimistölle, mm. sydänvaivoja tai muita vakavia ja pahimmassa tapauksessa koko loppuelämäksi työkyvyttömyyteen johtavia ongelmia. Tiedän pari tapausta, vaikuttaa siis elämään kokonaisvaltaisesti, esim. pitkäaikaista masennusta, mielenterveysongelmia, yms. Nyt on oikeasti vakavasta tilanteesta kyse. Tila, jossa henkisesti olet, ei ratkea työpaikkaa vaihtamalla, vaan ammattiavulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen oireillut tuolla työpaikassa niin pahasti että jos olisi vastaava paikka tarjolla niin lähtisin heti.Ap
Et kuulosta työkykyiseltä tällä hetkellä. Heti yhteys työterveyshuoltoon, sillä tuossa mielentilassa tämä unohdus on vasta alkusoittoa. Kohta voi oikeasti napsahtaa, jos ei muuta, niin päädyt itse sairaalaan. Työuupumus ja -stressi voi aiheuttaa todella monenlaisia oireita elimistölle, mm. sydänvaivoja tai muita vakavia ja pahimmassa tapauksessa koko loppuelämäksi työkyvyttömyyteen johtavia ongelmia. Tiedän pari tapausta, vaikuttaa siis elämään kokonaisvaltaisesti, esim. pitkäaikaista masennusta, mielenterveysongelmia, yms. Nyt on oikeasti vakavasta tilanteesta kyse. Tila, jossa henkisesti olet, ei ratkea työpaikkaa vaihtamalla, vaan ammattiavulla.
Minulla on jo jatkuvia sydämentykytyksiä johon lääke.
Mitään vikaa ei sydämestä löytynyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nuo on pahimpia.
Älä murehdi, ap. Virheitä sattuu, koska olemme vain ihmisiä emme koneita. Onneksi mitään ei viety. Se on pääasia. Ei tuo minusta ole varoituksen arvoinen töppäys.
Kyllä harkittaa että muutama vuosi sitten menin vaihtamaan työpaikkaa. Edellisessä työpaikassa minulla oli ihan erilainen henkilökunta ja työkaverit.
Nykyään oireilen koko ajan kaikesta ja tuntuu ettei pää enää pelaa kun jatkuva paha olo ja stressi.
Minulla on elokuussa loma ja pelkään jo sitäkin.
Kiitos kaikille kannustavista viesteistä.
Ap
Eiköhän tuo mene varoituksella. Inhimillisiä virheitä sattuu jokaiselle.