En pidä Pariisista
Yritin suhtautua realistisesti koko kaupunkiin, mutta silti petyin aivan hirvittävästi. Olin ensimmäistä kertaa Pariisissa viimekesänä ja nyt olemme suunnitelemassa matkaa viikonlopuksi avokkini kanssa. Hän haluaisi Pariisiin ja oli aivan järkyttynyt, kun kerroin, etten lämmennyt Valon kaupungille. Olen asunut Lontoossa ja matkustellut kohtalaisesti ja jumaloin esimerkiksi Lontoota, Istanbulia yms. mutta Pariisin kohdalla ei klikannut. Tunnen kuin huonoa omaatuntoa ja järkytystä tästä, ei tällaista saisi edes sanoa ääneen. Onko ketään muuta, joka ei pidä Pariisista ja miksi? Ja mikä minua vaivaa.
Kommentit (27)
Mä puolestaan olin epäluuloinen Pariisin suhteen, mutta sitten tykkäsinkin kovasti. Mutta eihän kaikkien tarvitse pitää samoista asioista. Ja ehkäpä et käynyt oikeissa, itsesi tyylisissä paikoissa siellä jne...
Montmartea kannattaa lähestyä "takakautta", ne turistilaumat on aika pienellä alueella siellä. Mutta vuodenaika vaikuttaa myös paljon, samoin kuin missä sattuu majoittumaan. Ihan tavallinen kaupunkihan se on, vaikka itse tykkäänkin. Kesti kyllä tovi ennen kuin tykästyin. En puhu ranskaa niin se kyllä haittaa.
Lähde avoimin mielin uudestaan, ehkä Pariisi näytää sinulle nyt kauniimmat kasvot kun odotukset ovat kohtuullisemmat.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:02"]Mä puolestaan olin epäluuloinen Pariisin suhteen, mutta sitten tykkäsinkin kovasti. Mutta eihän kaikkien tarvitse pitää samoista asioista. Ja ehkäpä et käynyt oikeissa, itsesi tyylisissä paikoissa siellä jne...
[/quote]
Hyvä pointti, ei tarvitsekaan. Silti huono omatunto, kun kuunnellut miehen kauhistelua tästä mielipiteestäni. Uudelleen aion yrittää kyllä myöhemmin, parempaan aikaan. Ap.
Mulla on ihan samanlaisia fiiliksiä Pariisia kohtaan! Olen käynyt useissa Euroopan kaupungeissa, ja viihtynyt jokaisessa oikeastaan poikkeuksetta (juurikin esimerkiksi Lontoota rakastan), mutta Pariisi oli hirveä pettymys. Oltiin alkuvuodesta miehen kanssa vajaa viikko, ja oli varmaan ensimmäinen kerta kun ei edes harmittanut palata takaisin Suomeen.
Suurin osa ihmisistä oli todella töykeitä; kukaan ei puhunut englantia ja (myös ei ruuhkaisilla) kaduilla meitä tönittiin jatkuvasti. Eräässä ravintolassa tarjoilija ei halunnut palvella meitä, koska emme puhuneet muutamaa sanaa enempää ranskaa. Myöskään hotellillamme (joka oli muuten ihan mukava ja tasokas) meitä ei koskaan edes tervehditty takaisin :o Eiffel-torniin jonottaessamme menimme vahingossa väärään jonoon, ja lipunmyyjä valehtelematta karjui meille, että emmekö osaa lukea. Törmäsimme myös jatkuvasti varkaisiin ja huijareihin, ja mieheni henkeä uhattiin Montmartren edustalla, ellei hän maksaisi välittömästi 50 euroa.
Muutenkin meillä oli lisäksi huonoa tuuria: esimerkiksi useat nähtävyydet jäivät näkemättä ja kokematta poikkeuksellisten aukioloaikojen yms takia. Emme löytäneet myöskään yhtä lukuunottamatta lainkaan kelvollista ravintolaa, ja ateriat olivat todella isoja pettymyksiä. Uskon kyllä että Ranskassa yleisesti ottaen on järjettömän hyvää ruokaa, valitettavasti me vaan satuimme päätymään niihin ei-niin-hyviin ravintoloihin.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 18:59"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 18:51"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 18:30"]
Mikähän siinä oikein on, etten tosiaan innostunut. Varmaan vertasin kaupunkia alitajuisesti Lontooseen, todella paljon pienempi kooltaan ja mm museoiden osalta Lontoo voittaa minun mielestäni Pariisin. Jotenkin pidän myös enemmän Lontoon tunnelmasta. Ruoka nyt on upeaa kaikkialla Ranskassa, Pariisi ei tee poikkeusta. Ap.
[/quote]Siis kumpi on pienempi kooltaan ja miten vitussa sä ton kokoisista kaupungeista tiedät minkä kokosia ne on kun seisot siellä keskellä. Jos sä turistina seisot vaikka Hesan keskustassa, niin et sä voi tietää kuin pitkälle sitä kaupunkia jatkuu.
[/quote]
Pariisi on kooltaan pienempi, ihan jo väkilukukin on neljäsosa. Itse ydinkeskusta on jo myöskin pienempi ja kuten joku ylhäällä kirjoittikin, ahtaampi. Vietin kaupungissa kolme viikkoa ja asuin ja jouduin kulkemaan paljon ydinkeskustan ulkopuolella, Lontoossa taas asuin. Älä nyt sinäkään hermostu, ymmärrän kyllä, että ihmiset rakastavat Pariisia. Ap.
[/quote]Määrittele ydinkeskusta.
En tule koskaan käymään pariisissa enkä koskaan äänestä puoluetta joka haluaa tehdä helsingistä pariisin.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 18:51"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 18:30"]
Mikähän siinä oikein on, etten tosiaan innostunut. Varmaan vertasin kaupunkia alitajuisesti Lontooseen, todella paljon pienempi kooltaan ja mm museoiden osalta Lontoo voittaa minun mielestäni Pariisin. Jotenkin pidän myös enemmän Lontoon tunnelmasta. Ruoka nyt on upeaa kaikkialla Ranskassa, Pariisi ei tee poikkeusta. Ap.
[/quote]Siis kumpi on pienempi kooltaan ja miten vitussa sä ton kokoisista kaupungeista tiedät minkä kokosia ne on kun seisot siellä keskellä. Jos sä turistina seisot vaikka Hesan keskustassa, niin et sä voi tietää kuin pitkälle sitä kaupunkia jatkuu.
[/quote]
Pariisi on kooltaan pienempi, ihan jo väkilukukin on neljäsosa. Itse ydinkeskusta on jo myöskin pienempi ja kuten joku ylhäällä kirjoittikin, ahtaampi. Vietin kaupungissa kolme viikkoa ja asuin ja jouduin kulkemaan paljon ydinkeskustan ulkopuolella, Lontoossa taas asuin. Älä nyt sinäkään hermostu, ymmärrän kyllä, että ihmiset rakastavat Pariisia. Ap.