Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Virkatodistuksista tietäviä?

Vierailija
28.03.2026 |

Jos vainajan lapsi ei kuulu kirkkoon, näkyykö hän kuitenkin vainajan virkatodistuksessa, kun todistus tilattu kirkon keskusrekisterin kautta (vainaja kuului kirkkoon)?

Olen sukulaisen apuna selvittelemässä yhtä pesää, jossa vainaja ei ole ollut lastensa kanssa tekemisissä vuosikymmeniin. Tiedossa on, että hänellä on kaksi lasta, joilla molemmilla sama äiti ja lapset syntyivät avioliiton aikana. Nyt vain toinen lapsista näkyy virkatodistuksessa. Ja sekin on tiedossa, että molemmat lapset on kastettu kirkkoon kuuluviksi aikoinaan. 

Mietitään, että onko tiedoissa virhe vai voiko johtua siitä että ko. lapsi ei ole enää kirkon jäsen. 

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi tulla maistraatista jos en väärin muista.

Vierailija
2/12 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mutta kai siinä sukuselvityksessä näkyy lapset, olivat nämä lapset sitten riittävän vanhoina itse tehneet päätöksen kuuluako seurakuntaan vai mennäkö siviilirekisteriin.

Entäs päin vastoin, jos ei vainaja ole kuulunut kirkkoon, niin mites, näkyykö hänen kirkkoon kuuluvat lapsensa siinä todistuksessa....

No, meillä taisi olla niin, että myös ne sisaruksista jotka olivat eronneet seurakunnasta, näkyivät vanhemmat sukuselvityksessä joka on siis se virkatodistus ja vanhempi itse kuului seurakuntaan.

Kysy sieltä seurakunnasta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mutta kai siinä sukuselvityksessä näkyy lapset, olivat nämä lapset sitten riittävän vanhoina itse tehneet päätöksen kuuluako seurakuntaan vai mennäkö siviilirekisteriin.

Entäs päin vastoin, jos ei vainaja ole kuulunut kirkkoon, niin mites, näkyykö hänen kirkkoon kuuluvat lapsensa siinä todistuksessa....

No, meillä taisi olla niin, että myös ne sisaruksista jotka olivat eronneet seurakunnasta, näkyivät vanhemmat sukuselvityksessä joka on siis se virkatodistus ja vanhempi itse kuului seurakuntaan.

Kysy sieltä seurakunnasta!

täältäkin voi katsella menettelyohjeita:

https://dvv.fi/sukuselvitys

Vierailija
4/12 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäkää se sukuselvitys-asiakirja myös digivirastosta... 

Vierailija
5/12 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elossaolotodistus pitäs olla siinä sukuselvityksessä myös mukana.

Vierailija
6/12 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin pitää, mikäon kyllä kummallista. Eikö verottaja muutenkin tiedä elävät ja kuolleet.

Vierailija
7/12 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkatodistuksessa näkyy lapset. Jos ei näy on jokin virhe.

Vierailija
8/12 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin pitää, mikäon kyllä kummallista. Eikö verottaja muutenkin tiedä elävät ja kuolleet.

No, mut siis se, että jos on kuollut perillinen, niin se perillisen asema kai siitä sitten etenee hänen lapsiinsa... Vai?

Minä en tiedä näistä asiakirjoista niin tarkkaan, mun vanhempien kuolemiin liittyvät asiat hoiti joku muu kuin minä.

Mutta viranomaisten velvollisuuksiin kuuluu myös neuvonta... eli digivirastoon ja seurakuntaan voi olla hyvin yhteydessä jos jokin asia mietityttää..

Vierailija
9/12 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et kuulu kirkkoon (evankelis-luterilaiseen tai ortodoksiseen),

virkatodistus ja sukuselvitys tilataan Digi- ja väestötietovirastosta (entinen maistraatti)

Perunkirjoitus: Jos vainaja ei kuulunut kirkkoon, sukuselvitys (katkeamaton todistusketju 15-vuotiaasta kuolinpäivään) tilataan kokonaisuudessaan DVV:stä.

Vierailija
10/12 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä kommentteja ketjussa, tarkennan muutamaa kohtaa.

Sukuselvitys ei ole yksittäinen asiakirja, vaan kokonaisuus useista virkatodistuksista eri rekisterinpitäjiltä. Perunkirjoitusta varten tarvitaan vainajan katkeamaton ketju 15. ikävuodesta kuolinpäivään, mutta myös elossa olevien perillisten todistukset, mahdollisten edesmenneiden perillisten sukuselvitykset, lesken tiedot avioliiton ajalta sekä testamentinsaajien todistukset. Kyse on siis koko asiakirjakokonaisuudesta, ei vain vainajan tiedoista.

Tämä on hyvä tehdä huolellisesti, koska pankki ei anna hoitaa vainajan tiliasioita ennen kuin sukuselvitys on täydellinen ja kaikki osakkaat on osoitettu virallisilla todistuksilla. Jos yksikin todistus puuttuu tai ketjussa on aukko, asiointi ei etene. Sama koskee Verohallintoa: perukirjaa ei hyväksytä puutteellisena. Eli yksi puuttuva paperi voi pysäyttää koko pesän hoidon.

Väestörekisteriasioita hoitaa nykyään Digi- ja väestötietovirasto (DVV), joka korvasi maistraatit vuonna 2020. Eli todistuksia ei enää tilata maistraatista, vaan DVV:stä.

Elossaolotodistuksista mainittiin myös. Ne ovat erillisiä todistuksia elossa olevista perillisistä, eivät osa vainajan sukuselvitystä. Nekin tarvitaan perunkirjoitukseen, mutta aina erillistä todistusta ei tarvita, jos perillisen elossaolo käy ilmi jo seurakunnan tai DVV:n todistuksesta.

Ja vaikka Verohallinto näkeekin väestötiedot omista järjestelmistään, perunkirjoitukseen tarvitaan silti viralliset todistukset. Se on ihan ymmärrettävä ihmetyksen aihe, mutta näin se menee.

Nyt varsinaiseen kysymykseen. Tilanne on hyvin tyypillinen. Kun henkilö eroaa kirkosta, hänen tietonsa siirtyvät DVV:lle. Siksi kirkosta eronnut lapsi ei välttämättä näy seurakunnan todistuksessa samalla tavalla kuin kirkkoon kuuluva. Kyseessä ei siis todennäköisesti ole virhe, vaan puuttuvan lapsen tiedot löytyvät DVV:n otteesta.

Pyytäkää siis DVV:ltä heidän otteensa vainajasta, niin saatte kokonaisuuden kuntoon.

t. Sukuselvitys.fi

Vierailija
11/12 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos vainajan lapsi ei kuulu kirkkoon, näkyykö hän kuitenkin vainajan virkatodistuksessa, kun todistus tilattu kirkon keskusrekisterin kautta (vainaja kuului kirkkoon)?"

Minä olen tällainen lapsi ja olen juuri hoitanut vastaavanlaisen asian. Minä näyn vainajan seurakunnasta tilatussa virkatodistuksessa vainajan lapsena, mutta nimeni jälkeen on kommentti, että ei tässä rekisterissä. Jouduin siis erikseen tilaamaan elossaolotodistuksen.

Vierailija
12/12 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos vainajan lapsi ei kuulu kirkkoon, näkyykö hän kuitenkin vainajan virkatodistuksessa, kun todistus tilattu kirkon keskusrekisterin kautta (vainaja kuului kirkkoon)?"

Minä olen tällainen lapsi ja olen juuri hoitanut vastaavanlaisen asian. Minä näyn vainajan seurakunnasta tilatussa virkatodistuksessa vainajan lapsena, mutta nimeni jälkeen on kommentti, että ei tässä rekisterissä. Jouduin siis erikseen tilaamaan elossaolotodistuksen.

Ja lisään tähän, että asiaa hoitaneena minua ihmetytää asiassa se, että näitä dokumentteja jaetaan sitten monelle taholle (lähisuku ja testamentissa mainitut henkilöt, sekä pankit, sähkölaitos, vakuutusyhtiö jne), ja samalla levitetään tieto monen henkilön seurakunnan jäsenyydestä tai siitä, että ei kuulu kirkkoon. Eikä tämän pitäisi olla täysin yksityinen asia ??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän