Lasten ja nuorten lukutaito köyhtyy, mutta paljonko te vanhemmat itse luette?
Meillä on aina luettu paljon, on useampia kirjahyllyjä täynnä kirjoja, on käyty säännöllisesti eri kirjastoissa, kotona on tasoilla ja pöydillä kesken olevia kirjoja. Lapset ovat aina nähneet vanhempien lukevan paljon. Iltaisin on tiettyyn aikaan otettu puhelimet pois ja ainoa viihdyke, jos ovat halunneet vielä valvoa, on ollut lukeminen. Ja lukevat itsekin, on laaja sanavarasto ja pärjäävät koulussa, vaikka ovat jo teinejä.
En tarkoita leveillä, vaan muistutan esimerkin tärkeydestä. Kodeista ovat hävinneet kirjahyllyt ja kirjat, ja vanhemmatkin monesti vain pyyhkii ruutuja, jopa silloin, kun lukevat. Mistä se lapsi sen lukemisen silloin elämäntavakseen saa?
Ei se ole koulun tehtävä, eikä satunnaiset lukuhaasteet siihen riitä.
Kommentit (16)
Luen vuodessa noin 50 kirjaa. Lastani ei kiinnosta lukemminen pätkääkään. Luin hänelle pienenä säännöllisesti.
Mitä ihmisten pitäisi lukea?
Jotakin hömppää?
Tärkeän tiedon saa netistä heti ei tarvitse lähteä kirjoja metsästään.
Elämäntyyli muuttuu, näin se menee.
No just siksi, ettei lukutaito köyhtyisi, sanavarasto supistuisi, Pisa-tulokset romahtaisi jne. Nämä nykyiset nuoret pyörittää yhteiskuntaa tulevaisuudessa. 40 vuoden päästä eduskunnan täysistunto on varmaan minuutin pituinen somevideo, jota voi ylä- tai alapeukuttaa. Ihmisyyteen kuuluu jonkinlainen sivistys, historian tuntemus, empatia, syy-seuraussuhteet, mielipiteiden muodostaminen ja perustelu (tällä en tarkoita JSSAP-lyhenteen kirjoittamista anonyymillä keskustelupalstalla).
Meillä myös luetaan paljon ja lapsilla koulu sujuu erittäin hyvin. Käydään melkein joka viikko kirjastossa hakemassa 11-vuotiaalle lisää luettavaa ja joululahjatoiveisiin kuuluu kirjoja.
Ei se lukeminen kuule ole niin pakollinen harrastus, ruuduiltakin luetaan. Miksi teilläkin on keskeneräisiä kirjoja siellä ja täällä? Ei se auta. Sinun kannattaa nyt ymmärtää että viisautta kartutetaan elämällä elämää. Kirjoista on hyötyä moninkin tavoin mutta eivät ne koskaan ole kaikkia varten niin suuressa roolissa. Liikkuminenkin on tärkeää sekä kaikki muu mikä kiinnostaa. Luovuta tärkeydestä ja anna lasten valita se mihin he haluavat mielenkiintonsa kohdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se lukeminen kuule ole niin pakollinen harrastus, ruuduiltakin luetaan. Miksi teilläkin on keskeneräisiä kirjoja siellä ja täällä? Ei se auta. Sinun kannattaa nyt ymmärtää että viisautta kartutetaan elämällä elämää. Kirjoista on hyötyä moninkin tavoin mutta eivät ne koskaan ole kaikkia varten niin suuressa roolissa. Liikkuminenkin on tärkeää sekä kaikki muu mikä kiinnostaa. Luovuta tärkeydestä ja anna lasten valita se mihin he haluavat mielenkiintonsa kohdistaa.
Isolle osalla nykylapsista lukeminen, luetun ymmärtäminen ja tekstin tuottaminen on todella hankalaa. Vaikuttaa negatiivisesti yleissivistykseen ja tuleviin opintoihin sekä työelämään.
Äänikirjasovelluksen mukaan olen lukenut ja kuunnellut tämän vuoden aikana 130 kirjaa. Muutaman olen lisäksi lukenut ihan perinteisenä painotuotteena. Lapsista yksi ei lue "yhtään", yksi lukee paljon ja muut siltä väliltä.
Äänikirjojen kuuntelu ei ole lukemista.
Vierailija kirjoitti:
Äänikirjojen kuuntelu ei ole lukemista.
Ei niin, mutta kyllä siinäkin sanavarasto karttuu, maailmankuva laajenee ja sivistystä kertyy.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi tämänkin lukea ja yrittää edes saada jonkunlaista sivistystä 😣
Esimerkillä ei hirveästi ole merkitystä jos toista ei vain kiinnosta. Minä olen aina lukenut paljon, koko ajan on joku kirja kesken. Kirjastossa käyn vähintään kerran kuussa. Kirjastoon olen vienyt lastakin pienestä asti. Lapsen ollessa pieni, luin lapselle paljon. Kouluikäisenä ilmoitti että haluaa lukea itse. Alakouluikäisenä vielä luki jonkin verran mutta yläkoulussa kaikki lukeminen jäi, myös koulukirjojen. Lukiossa luki pakolliset kirjat äänikirjoina. Olen yrittänyt saada lasta lukemaan, mutta ei häntä kiinnosta
Kirja viikossa noin. Joskus enemmän. Kirjastosta haen ihan paperikirjoja
n46
Löytyy kirjoja, mutta kellä on aikaa nykyaikana lukea? Kun pitäisi käydä töissä, hoitaa lapset, hoitaa koti ja vielä jaksaa liikkua. Kyllä se vähäinen ylijäävä aika helposti menee siihen, että tuijottaa hetken jotain ruutua puoliaivottomana ennen nukkumaan menoa.
Nosto