Bruksaajat, kuinka jaksaa vaivoja vuodesta toiseen?
Onko täällä purentaongelmista/bruksismista kärsiviä? Olen huomannut useita ketjuja viime aikoina, joissa kysytään bruksismista.
Minun todettiin purevan hampaita yhteen vuosia sitten. Kisko on käytössä, teen edelleen purentalihasharjoituksia, käyn mahdollisuuksien mukaan hieronnassa ym. Silti oireita riittää. Välillä tilanne saattaa olla lähes oireeton, mutta sitten taas oireet pukkaavat päälle: leukajumit, hammassärky ja vihlonta, päänsärky, kasvojen kivut.
Olen ruvennut pelkäämään syksyä ja talvea, koska purentalihasten ollessa jumissa leukanivelet arastavat kylmää ja tuulta. Tuntuu että posket ovat tällöin ikijäässä ja juilii ärsyttävästi. Ja tämähän ei ainakaan auta rentoutumaan. Kun tilanne on normaali, ei aristusta ole.
Onko purentalihasvaivoista kärsiville jotain vertaisryhmiä? Tuntuu välillä niin kurjalta, kun on kivut päällä ja tuntuu, ettei kukaan ymmärrä. Lääkärit ovat olleet asiallisia, mutta hekään eivät oikein osaa auttaa.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen myös joskus yrittänyt nukkua kieli hampaiden välissä. Se on sitten johtanut siihen, että herään keskellä yötä kovaan kipuun. Olen purrut kieltäni ja leukanivel on jumittunut siihen puruasentoon. Eli älkää kokeilko kieli hampaiden välissä nukkumista, vaikka joku kehottaisi.
Oman bruksismini syynä on astma ja prveketupakoiva naapuri. Saan etenkin öisin astmakohtauksen tupakansavusta ja kun olen nukkumassa, kehoni yrittää hoitaa homman sitten itse. Hengitysvaikeudet ja bruksismi kuuluvat yhteen. Onneksi kaikki eivät siitä kärsi.
Suurinta apua sain eräästä lihasrelaksantista, joka oli kehitetty nimenomaan tuohon vaivaan, enää sitä ei saa mistään, oli joku suomalaisen knk-lääkärin kehittämä lääke, jos en väärin muista. Voi sitä autuutta kun heräsin aamulla pään lihakset rentoina ja levänneinä ja se näkyi myös kasvoista! Harmi etten muista enää lääkkeen nimeä. Asiaan perehtynyt fysioterapeutti on myös ollut suurenmoinen apu ja sain häneltä hyvät jumppaohjeetkin. Riittävän unen merkitys on suuri. joka aamu ylös samaan aikaan ja joka ilta nukkumaan samaan aikaan. pitää välttää kaikkea turhaa pureskelua... jouduin itse luopumaan purkan syömisestä, ehkä se auttoi, en osaa sanoa: en muista miltä pään lihakset tuntui purkkapäivien jälkeen. kuitenkin, olen pitäytynyt tuossa vähäisessä pureskelussa, pureskelu on minulle vain ruokailua varten.
En käsitä miksi lääkkeiden kanssa ollaan niin varovaisia, jos ihmisellä on kovat kivut, joihin voisi saada helpotusta. Tottakai tiedostan riippuvuuden riskin, ja se pitää ottaa tosissaan. Kuitenkin bruksaajat ovat usein tunnollisia stressaajia, ja eivät varmaan suurinta riippuvuusryhmää. Itsellä ei ole tullut koskaan mistään lääkkeestä sellaista oloa, että sitä pitäisi sen vuoksi käyttää. On pelkästään saattanut helpottaa oloa ja hoitaa vaivaa. Lääkkeet eivät ole yksiössään ratkaisu, mutta ei sekään, jos traumatisoituu kovasta kivusta, mihin ei saa apua.
minä en tiedä miksi käyttämäni kipulääke vedettiin pois markkinoilta, muistaakseni se ei riippuvuutta aiheuttanut, ei ainakaan ollut mitään mainintaa siitä pakkausselosteessa eikä käyttörajotteita. Siinä oli joku muu syy, olikohan joku, että siihen ei saanut kela-korvausta, jonka johdosta sen käyttö oli liian vähäistä tai jotain sellaista, en nyt yhtään muista. Niitäkin kipulääkkeitä on, jotka eivät siis riippuvuutta aiheuta, niin niitähän lääkärit voisivat määrätä bruksaajillekin. Onko sitten niin, että lääkäritkään eivät tajua miten väsyttävää on elää alati jumissa olevan pään kanssa (enkä tässä tarkoita aivoja, vaikka tokihan jumissa oleva pää vaikuttaa sitten kognitiivisiinkin toimintoihin).
Minulle auttoi hammaslääkärissä käynti, tämä tosin puolivahingossa. Yhtenä iltana näkkäriä syödessä purin yhden hampaan paikkoineen ihan HALKI, pelkkä ammottava kraateri jäi jäljelle hampaan sisäpuolesta. Seuraavana päivänä hätähammaslääkärissä kursivat hampaan kuntoon ja joutuivat siis rakentamaan melkein koko purupinnan ja hampaan sisäreunan uudelleen. Tästä tuli paljon sileämpi ja vähemmän teräväkärkinen kuin mitä hammas oli itsessään ollut.
Samana iltana huomasin jo että leukani yrittivät aina aloittaa outoa heijaamisliikettä vasemmalta oikealle, mutta entisen hampaanreunan puuttuessa tämä ei mennyt enää automaattisesti vaan havahduin liikkeeseen. Seuraavat yöt heräsin pari kertaa kun en voinut heijata hampailla, ja jopa ne vaaleat puruviivat poskissa alkoivat häiletä tosi nopeasti. Nyt en ole purrut hampaita yhteen tuon hammaskatastrofin jälkeen, eikä leuat enää yritä itsestäänkään heijata edestakaisin. Ai että leuat, hampaat ja posket on nyt saanut levätä.
Ehkä hammaslääkäri voi tarkistaa jos sinunkin suussasi on jotain hieman liian korkeita tai teräviä alueita, jotka aloittavat puremisärsykkeen. En tiedä onko tämä yleistä, mutta ainakin itsellä näyttää että tuo yksi torahammas näemmä aloitti aina purentaärsykkeen.
Minulla on vasta pari kuukautta sitten todettu bruksismi ja se aiheuttaa mm. pää- ja kasvosärkyä. Inhottavinta on kuitenkin hammaskipu, jota on vähän ympäriinsä. Eniten niissä hampaissa, jotka ottavat yhteen. Saan kiskot vasta kuukauden päästä. Olen kokeillut mm. lihasrelaksantteja ja triptyl-lääkettä, että en purisi hampaita yhteen yöllä. Niistä ei kuitenkaan ole apua. Olisiko teillä kokeneemmilta bruksaajilla vinkkejä, kuinka selvitä siihen, että saan kiskot? Tiedän, että kiskot suojaavat vain hampaita kulumiselta, ja toivottavasti vähentävät hieman edes hampaiden arkuutta. Olen saanut jumopaohjeita, joita teen päivittäin.
Ja ennen kaikkia, kuinka jaksaa kun kukaan ei ymmärrä? Minulla ei ole muita bruksaajia perheessä ja mieskään ei ymmärrä, että tämä aiheuttaa ihan oikeaa kipua :/ Ja en jaksakaan tästä juurikaan puhua sen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Hei kaikki kommentoijat! Oliko teillä, etenkin alkuvaiheessa, koviakin hammassärkyjä, joille ei sitten löytynyt muuta syytä kuin bruksismi? Olen vasta tuoreeltaan saanut diagnoosin ja parin hampaan alueelle särkee kovasti. Ne on kuitenkin kuvattu ja hammaslääkäri ei ole löytänyt mitään vikaa. Kun painoi hampaiden sivulla olevaa lihasta, tuli kova kipu hampaisiin, joten voiko tosiaan purentavaivat aiheuttaa ihan hammassärkyä?
Kyllä!
Mä aloitin kans just tän bruxauksen, kun instasta näin että siitä on tullut in-juttu.
Mulla meni kielen sivu riekaleiks narskutuksessa joten en suosittele kielen laittamista hampaiden väliin. Itselläni bruksaus laukesi uudestaan tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Tsemppiä
Minulla sama relaksantti lääke yöksi varsinki ja päivällä lyrica lääke tehonnu täydellisesti ei päänsärkyä stressiä ja hampaiden yhteen puremista/jännittämistä kannattaa kokeilla jos on jo kokeillu monia vaihtoehtoja mitkä eivät ole toimineet
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni kielen sivu riekaleiks narskutuksessa joten en suosittele kielen laittamista hampaiden väliin. Itselläni bruksaus laukesi uudestaan tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Tsemppiä
Sama samariini mulla, kielen sivut kuin kauhuleffasta tai jauhelihamainoksesta. Ja kiva herätä kunnon haukkaukseen!
Mä nukun lääkkeillä suu auki, niin hampaat säästyy.
^ Tästä on varmaan sitten muuta haittaa, mutta nyt puren hampaita yhteen vain päivällä ja siihen voin heti puuttua. On tää elämä kyl kovaa.
-Autistinen ahdistuja
Ikävä kyllä ei. Pk-seudulla on kyllä useita Botoxia pistäviä neurologeja, jotka hoitavat kroonista migreeniä botuliinitoksiinilla. Ja myös osa hammaslääkäreistä käyttää Botoxia bruksismin hoitoon.