Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Bruksaajat, kuinka jaksaa vaivoja vuodesta toiseen?

Vierailija
15.07.2021 |

Onko täällä purentaongelmista/bruksismista kärsiviä? Olen huomannut useita ketjuja viime aikoina, joissa kysytään bruksismista.

Minun todettiin purevan hampaita yhteen vuosia sitten. Kisko on käytössä, teen edelleen purentalihasharjoituksia, käyn mahdollisuuksien mukaan hieronnassa ym. Silti oireita riittää. Välillä tilanne saattaa olla lähes oireeton, mutta sitten taas oireet pukkaavat päälle: leukajumit, hammassärky ja vihlonta, päänsärky, kasvojen kivut.

Olen ruvennut pelkäämään syksyä ja talvea, koska purentalihasten ollessa jumissa leukanivelet arastavat kylmää ja tuulta. Tuntuu että posket ovat tällöin ikijäässä ja juilii ärsyttävästi. Ja tämähän ei ainakaan auta rentoutumaan. Kun tilanne on normaali, ei aristusta ole.

Onko purentalihasvaivoista kärsiville jotain vertaisryhmiä? Tuntuu välillä niin kurjalta, kun on kivut päällä ja tuntuu, ettei kukaan ymmärrä. Lääkärit ovat olleet asiallisia, mutta hekään eivät oikein osaa auttaa.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli niin hirveä bruksismi, että hampaat ovat tosiaan ihan kuluneet ja niistä lohkeili paloja. Mutta minä OPETTELIN siitä pois.

Joojoo, ei e ole tietoista eikö sitä pysty tietoisesti lopettamaan. Pystyypäs. Opettelin olemaan ”suu auki mutta huulet kiinni” valveilla ollessa ja nukkumaan kieli hampaitten Välissä. Nukkumisen opettelu on yllättävän helppoa, koska - no rehellsiseti sanottuna!eihän bruksismista kärsivä oikeasti nuku kuitenkaan. Unettomana kärvistellessäön vi ihan hyvin keskittyä myös pitämään hampaansa erillään toisistaan. Ja muutaman vuoden tötä rahjoiteltusni tapahtui todellinen ihme: kun olin oppinut automaattisesti pitämään leuat rentoina, alin lopultw myös nukkua.

Oikean kokoisesta tyynystä on toki myös apua. Ja omalla kohdalla myös omassa sängyssä yksin nukkumisesta - mun mies on niin paljon itseäni isompi että se painollaan ottaa tilansa ja jos nukun sen kanssa, puristun yleensä johonkin omituiseen kiemuraan tilaan joka jää jäljelle Xänä makoilevan miehen ja seinän väliin. Se ei yleensä ole kovin ergoniminen tila, joten meillä on tapana hakea läheisyyttä valveilla ja nukkua sitten kumpikin itseksemme.

Voi tulla yllätyksenä, mutta ihminen valveilla ollessaan pitää hampaat erillään toisistaan huulten ollessa kiinni. Tätä ei pysty kontrolloimaan ts opettelemaan yötä silmällä pitäen.

-en jaksa hakea linkkiä, mutta löydät itse asiasta tietoa netistä.

Moni bruksaaja bruksaa myös päivisin! Itse joudun tietoisesti rentouttamaan leukoja pitkin päivää, ja taas kohta huomaan purevani hampaita yhteen.

Vierailija
22/50 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut jo vuosia narskuttelija. Kaulan lihakset jumissa, mut purentalihasten kipu pysyy aisoissa korkkirentoutuksella ja purentakiskoilla öisin.

En löydä linkkiä mut korkkirentoutus:

Max 3 cm viinipullokorkki hampaiden väliin, niin että kasvot rentona. Eka aamu 1 min korkki hampaiden välissä, eka ilta 2 min, toka aamu 3 min, toka ilta 4 min kunnes aika on 7 min. Tämän jälkeen aamuisin ja iltaisin korkki hampaiden väliin 7 minuutiksi.

Menikö sulla jumiin aluksi leuat korkin kanssa? Olen aika tuore bruksaaja ja kokeilin tuota, mutta leuka ihan tärisi kun pidin korkkia hampaiden välissä.

Alussa teki kipeää jo se minuutti. Ei kannata pitää täyttä aikaa, jos tuntuu pahalta.

Korkki ei saa olla yli 3 cm. Jos on liian korkea korkki, niin sekin voi rasittaa lihaksia. Mä sahasin veitsellä skumppapullon korkista 3 cm korkin : )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei kaikki kommentoijat! Oliko teillä, etenkin alkuvaiheessa, koviakin hammassärkyjä, joille ei sitten löytynyt muuta syytä kuin bruksismi? Olen vasta tuoreeltaan saanut diagnoosin ja parin hampaan alueelle särkee kovasti. Ne on kuitenkin kuvattu ja hammaslääkäri ei ole löytänyt mitään vikaa. Kun painoi hampaiden sivulla olevaa lihasta, tuli kova kipu hampaisiin, joten voiko tosiaan purentavaivat aiheuttaa ihan hammassärkyä?

Mulla oli tosi kipeät takahampaat narskuttelu-urani oletetussa alkuvaiheessa. Menin hammaslääkäriin Ha hampaat kunnossa, mut lihakset kireänä.

Vierailija
24/50 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on narskuttelua ollut ainakin 15 vuotta. Purentakisko on mutta ei vaan toimi. Olen muutenkin huono nukkuja niin kiskon kanssa yöunet jäi sitäkin vähemmälle kun 'keskittyminen menee siihen kiskoon suussa. Kisko myös painaa ja lähtee suusta nukkuessa. Olen yrittänyt hieroa leukalihaksia ja rentouttaa mutta ilman havaittavaa vaikutusta. Kasvo- ja päänsäryt ovat tulleet tutuiksi kuten myös hampaiden kuluminen. Isälläni on sama vaiva eli on vissiin perinnöllistä sorttia. Luulen että itsellä tämä liittyy jännittämiseen, olen myös kova stressaamaan. Uniongelmat johtunevat näistä sanoista syistä. Olen huomannut että kun olen aina välillä pakon edessä käyttänyt unilääkkeitä niin silloin ei ole ollut narskuttelua. Kaipa ne lääkkeet rentouttaa kaikkia hermoja niin että narskuttelukin sitten jää pois. En kuitenkaan viitsi jäädä lääkekoukkuun niin täytyy vaan tyytyä tähän, kait nämä ongelmat viimeistään haudassa lähtee pois. Ärsyttävä vaiva on kyllä :-(

Vierailija
25/50 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yksi bruksaaja. Olen purenut hampaita yhteen noin kymmenen vuotta ellen kauemminkin. Olen kärsinyt sen takia ja kärsin edelleen niska-hartiajumeista, päänsärystä, leuka ei aina aukea kovin alas yms. On oikeasti tosi yllättävää, miten moneen paikkaan se, että puree hampaita yhteen vaikuttaa. Mä olen jotenkin ehkä jo "tottunut" siihen olotilaan, että aina on joku paikka jumissa ja kaikki tietää, että mulla rutisee niska ja perunoita siellä riittää. Sitten kun hieronnan tai muun käsittelyn jälkeen on hetki sellainen olo, että lihakset on tosi rentounut ja on kyllä uskomaton tunne ja miettii, että tältäkö niistä tuntuu, joilla ei ole juuri jumeja missään. :D 

Itse teen kans kasvolihasjumppaa, käytän leukarentoutin-laitetta, hieron itse silloin tällöin lihaksia ja olen niskakeinussa, mutta olen myös tehnyt henkistä työtä päästäkseni eroon suorittamisesta ja perfektionismista. Purentalihashieronnasta ja jäsenkorjauksesta olen saanut myös apua. Olen kans huomannut, että pidemmän luonnossa oleskelun, meditoinnin tai joogan jälkeen lihakset ovat rentoutuneet ja leuka aukeaa silloin alemmas. Ei kaikilla bruksaajilla syy ole välttämättä psyykkinen, mutta kannattaa niitäkin tarkastella, jos sieltä löytyy sellaista stressiä, kuormaa tai perfektionismia, joka saa jännittämään hampaita yhteen. Tsemppiä kanssabruksaajille, p*ska vaiva! :(

Vierailija
26/50 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut jo vuosia narskuttelija. Kaulan lihakset jumissa, mut purentalihasten kipu pysyy aisoissa korkkirentoutuksella ja purentakiskoilla öisin.

En löydä linkkiä mut korkkirentoutus:

Max 3 cm viinipullokorkki hampaiden väliin, niin että kasvot rentona. Eka aamu 1 min korkki hampaiden välissä, eka ilta 2 min, toka aamu 3 min, toka ilta 4 min kunnes aika on 7 min. Tämän jälkeen aamuisin ja iltaisin korkki hampaiden väliin 7 minuutiksi.

Menikö sulla jumiin aluksi leuat korkin kanssa? Olen aika tuore bruksaaja ja kokeilin tuota, mutta leuka ihan tärisi kun pidin korkkia hampaiden välissä.

Omasta mielestäni se tärinä rentouttaa kasvolihaksia.

Pitääpä kokeilla korkkia, eli mies saa mennä ostaman viiniä!

Vierailija
27/50 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kans yksi bruksaaja. Olen purenut hampaita yhteen noin kymmenen vuotta ellen kauemminkin. Olen kärsinyt sen takia ja kärsin edelleen niska-hartiajumeista, päänsärystä, leuka ei aina aukea kovin alas yms. On oikeasti tosi yllättävää, miten moneen paikkaan se, että puree hampaita yhteen vaikuttaa. Mä olen jotenkin ehkä jo "tottunut" siihen olotilaan, että aina on joku paikka jumissa ja kaikki tietää, että mulla rutisee niska ja perunoita siellä riittää. Sitten kun hieronnan tai muun käsittelyn jälkeen on hetki sellainen olo, että lihakset on tosi rentounut ja on kyllä uskomaton tunne ja miettii, että tältäkö niistä tuntuu, joilla ei ole juuri jumeja missään. :D 

Itse teen kans kasvolihasjumppaa, käytän leukarentoutin-laitetta, hieron itse silloin tällöin lihaksia ja olen niskakeinussa, mutta olen myös tehnyt henkistä työtä päästäkseni eroon suorittamisesta ja perfektionismista. Purentalihashieronnasta ja jäsenkorjauksesta olen saanut myös apua. Olen kans huomannut, että pidemmän luonnossa oleskelun, meditoinnin tai joogan jälkeen lihakset ovat rentoutuneet ja leuka aukeaa silloin alemmas. Ei kaikilla bruksaajilla syy ole välttämättä psyykkinen, mutta kannattaa niitäkin tarkastella, jos sieltä löytyy sellaista stressiä, kuormaa tai perfektionismia, joka saa jännittämään hampaita yhteen. Tsemppiä kanssabruksaajille, p*ska vaiva! :(

Olen kanssa huomannut, että luonnossa liikkuminen rentouttaa. Harmittaa vain, että silloin kun leuan lihakset ovat jumissa, niin itselläni posket ärtyvät tuulesta ja lihakset kiristyvät. Tekisi nimittäin niin hyvää päästä metsään, kun pää on jumissa.

Vierailija
28/50 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te muut joilla posket arastavat kylmää vetoa ja tuulta silloin, kun purentalihakset ovat kipeät, välttelettekö kylmää ja pitkää ulkonaoloa, vai pyrittekö toimimaan ”normaalisti” juilimisesta huolimatta?

Lääkäri kehotti toimimaan ihan normaalisti ja lenkkeilemään joka säällä (harrastukseni), mutta mietin, että pidänkö sitten yllä jumeja? Toisaalta lenkkeily on itselleni henkireikä ja pieni särky poskissa ja hampaissa ei haittaa.

Vierailija
29/50 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te muut joilla posket arastavat kylmää vetoa ja tuulta silloin, kun purentalihakset ovat kipeät, välttelettekö kylmää ja pitkää ulkonaoloa, vai pyrittekö toimimaan ”normaalisti” juilimisesta huolimatta?

Lääkäri kehotti toimimaan ihan normaalisti ja lenkkeilemään joka säällä (harrastukseni), mutta mietin, että pidänkö sitten yllä jumeja? Toisaalta lenkkeily on itselleni henkireikä ja pieni särky poskissa ja hampaissa ei haittaa.

Minä olen painellut menemään pyörällä, lenkkeillen ja lasten kanssa ympäri vuoden. Kylmä aiheuttaa hampaiden ja korvien jomotusta ja varmaankin pahentaa ajoittain jumeja, mutta en halua, että nämä vaivat rajoittavat elämääni. Välillä tulee itkettyä särkyä, mutta sitten toisaalta esim. lasten kanssa ulkoilu piristää niin paljon mieltä.

Vierailija
30/50 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin, että bruksaus on jossain määrin perinnöllistä. Onko teillä muilla bruksaavia perheenjäseniä?

Vierailija
31/50 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen myös joskus yrittänyt nukkua kieli hampaiden välissä. Se on sitten johtanut siihen, että herään keskellä yötä kovaan kipuun. Olen purrut kieltäni ja leukanivel on jumittunut siihen puruasentoon. Eli älkää kokeilko kieli hampaiden välissä nukkumista, vaikka joku kehottaisi.

Oman bruksismini syynä on astma ja prveketupakoiva naapuri. Saan etenkin öisin astmakohtauksen tupakansavusta ja kun olen nukkumassa, kehoni yrittää hoitaa homman sitten itse. Hengitysvaikeudet ja bruksismi kuuluvat yhteen. Onneksi kaikki eivät siitä kärsi.

Suurinta apua sain eräästä lihasrelaksantista, joka oli kehitetty nimenomaan tuohon vaivaan, enää sitä ei saa mistään, oli joku suomalaisen knk-lääkärin kehittämä lääke, jos en väärin muista. Voi sitä autuutta kun heräsin aamulla pään lihakset rentoina ja levänneinä ja se näkyi myös kasvoista! Harmi etten muista enää lääkkeen nimeä.  Asiaan perehtynyt fysioterapeutti on myös ollut suurenmoinen apu ja sain häneltä hyvät jumppaohjeetkin. Riittävän unen merkitys on suuri. joka aamu ylös samaan aikaan ja joka ilta nukkumaan samaan aikaan. pitää välttää kaikkea turhaa pureskelua... jouduin itse luopumaan purkan syömisestä, ehkä se auttoi, en osaa sanoa: en muista miltä pään lihakset tuntui purkkapäivien jälkeen. kuitenkin, olen pitäytynyt tuossa vähäisessä pureskelussa, pureskelu on minulle vain ruokailua varten.

Vierailija
32/50 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin, että bruksaus on jossain määrin perinnöllistä. Onko teillä muilla bruksaavia perheenjäseniä?

Itse olen bruksannut lapsesta asti ja omalla lapsella alkoi myös jo hyvin pienenä.

Vierailija
33/50 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olen myös joskus yrittänyt nukkua kieli hampaiden välissä. Se on sitten johtanut siihen, että herään keskellä yötä kovaan kipuun. Olen purrut kieltäni ja leukanivel on jumittunut siihen puruasentoon. Eli älkää kokeilko kieli hampaiden välissä nukkumista, vaikka joku kehottaisi.

Oman bruksismini syynä on astma ja prveketupakoiva naapuri. Saan etenkin öisin astmakohtauksen tupakansavusta ja kun olen nukkumassa, kehoni yrittää hoitaa homman sitten itse. Hengitysvaikeudet ja bruksismi kuuluvat yhteen. Onneksi kaikki eivät siitä kärsi.

Suurinta apua sain eräästä lihasrelaksantista, joka oli kehitetty nimenomaan tuohon vaivaan, enää sitä ei saa mistään, oli joku suomalaisen knk-lääkärin kehittämä lääke, jos en väärin muista. Voi sitä autuutta kun heräsin aamulla pään lihakset rentoina ja levänneinä ja se näkyi myös kasvoista! Harmi etten muista enää lääkkeen nimeä.  Asiaan perehtynyt fysioterapeutti on myös ollut suurenmoinen apu ja sain häneltä hyvät jumppaohjeetkin. Riittävän unen merkitys on suuri. joka aamu ylös samaan aikaan ja joka ilta nukkumaan samaan aikaan. pitää välttää kaikkea turhaa pureskelua... jouduin itse luopumaan purkan syömisestä, ehkä se auttoi, en osaa sanoa: en muista miltä pään lihakset tuntui purkkapäivien jälkeen. kuitenkin, olen pitäytynyt tuossa vähäisessä pureskelussa, pureskelu on minulle vain ruokailua varten.

En käsitä miksi lääkkeiden kanssa ollaan niin varovaisia, jos ihmisellä on kovat kivut, joihin voisi saada helpotusta. Tottakai tiedostan riippuvuuden riskin, ja se pitää ottaa tosissaan. Kuitenkin bruksaajat ovat usein tunnollisia stressaajia, ja eivät varmaan suurinta riippuvuusryhmää. Itsellä ei ole tullut koskaan mistään lääkkeestä sellaista oloa, että sitä pitäisi sen vuoksi käyttää. On pelkästään saattanut helpottaa oloa ja hoitaa vaivaa. Lääkkeet eivät ole yksiössään ratkaisu, mutta ei sekään, jos traumatisoituu kovasta kivusta, mihin ei saa apua.

Vierailija
34/50 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Botoxia purentalihaksiin 3 kk:n välein yhdistettynä purentakiskoon on tuonut lähes täydellisen avun.

Vierailija
35/50 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teille bruksaajille tuttua leukojen ja poskien kirvelyn tunne silloin, kun purentalihakset ovat jumissa? Itsellä kulmahampaiden taakse lähelle leikaniveliä ja korvia ikäänkuin kirvelee hammaskivun lisäksi.

Vierailija
36/50 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Botoxia purentalihaksiin 3 kk:n välein yhdistettynä purentakiskoon on tuonut lähes täydellisen avun.

Kuulostaa mahtavalta! Oletko käynyt yksityisellä vai saanut julkiselta hoitoa?

Vierailija
37/50 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä neurologilla olen käynyt. Julkisella käytännössä mahdoton saada. Kerran tai pari kokeilu voi joskus onnistua, mutta ei pitkäkestoinen hoito.

Vierailija
38/50 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä neurologilla olen käynyt. Julkisella käytännössä mahdoton saada. Kerran tai pari kokeilu voi joskus onnistua, mutta ei pitkäkestoinen hoito.

Täällä toinen botoxista kiinnostunut! Saanko kysyä, millaisia oireita sinulla oli bruksismiin liittyen, eli millaiset oireet ovat vähentyneet/poistuneet? :)

Vierailija
39/50 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen botoxista kiinnostunut! Saanko kysyä, millaisia oireita sinulla oli bruksismiin liittyen, eli millaiset oireet ovat vähentyneet/poistuneet? :)

Leukanivelen särky, korvakipu, kosketusarkuus, hampaiden särky, tinnitus, päänsärky. Käytännössä melkein kaikki oireet ovat poistuneet. Koronatilanteen takia en nyt ole päässyt käymään pistoksilla (neurologi asuu eri kaupungissa kahden tunnin junamatkan päässä) ja leukanivelen särky on muutamaan otteeseen tullut takaisin (olen silloin ottanut Sirdalud 4 mg kuurina). Ulkonäöllisesti Botox vaikuttanut myös, sillä lihakset leukanivelen alueella ovat pistosten avulla pienentyneet eli kasvot ovat kaventuneet. Neurologi käsin tunnistelemassa huomaa eron lihaksissa ja välillä toinen puoli on ollut pahempi ja sinne on pistetty silloin vähän enemmän botuliinitoksiinia.

Vierailija
40/50 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leukanivelen särky, korvakipu, kosketusarkuus, hampaiden särky, tinnitus, päänsärky. Käytännössä melkein kaikki oireet ovat poistuneet. Koronatilanteen takia en nyt ole päässyt käymään pistoksilla (neurologi asuu eri kaupungissa kahden tunnin junamatkan päässä) ja leukanivelen särky on muutamaan otteeseen tullut takaisin (olen silloin ottanut Sirdalud 4 mg kuurina). Ulkonäöllisesti Botox vaikuttanut myös, sillä lihakset leukanivelen alueella ovat pistosten avulla pienentyneet eli kasvot ovat kaventuneet. Neurologi käsin tunnistelemassa huomaa eron lihaksissa ja välillä toinen puoli on ollut pahempi ja sinne on pistetty silloin vähän enemmän botuliinitoksiinia.

Kuulostaa ihan omilta oireiltani. Ei neurologisi sattumoisin työskentele pk-seudulla?