Sisustussuunnittelija paikalla. Vastaan kolmelle ensimmäiselle.
Jos kysytään sellaista mihin ylipäätään voi vastata.
Kommentit (14)
Miten saan opiskelijabudjetilla hienon sisustuksen?
Kuinka helppoa on ansaita elantonsa sisustussuunnittelulla Suomessa, ja minkälaista palkkatasoa voi odottaa?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 15:46"]Paljonko maksat?
[/quote]
Riippuu mitä ostat. 60 e tunti pääsääntöisesti.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 15:46"]Minkälaisissa sisustusongelmissa mielestäsi suomalaisten olisi aivan erityisesti syytä kääntyä maksullisen sisustajan puoleen - mihin eivät meidän tavisten rahkeet tunnu yleensä riittävän?
[/quote]
Suosittelisin kääntymään suunnittelijan puoleen ainakin silloin kun tila on sekava = yhdistyy muohin tiloihin, erilaista aukkoja, mahdollisesti sisäkaton kulmia jne. Silloin ammattilainen paremmin osaa analysoida miten tilasta saadaan viihtyisä.
Isommissa kokonaisuuksissa kuten uudosrakentamisessa kannattaisi aina käyttää suunnittelijaa jo hyvin varhaisessa vaiheessa, jotta kalustaminen, sähkötyöt yms.tukee haluttua tyyliä.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 15:47"]Miten saan opiskelijabudjetilla hienon sisustuksen?
[/quote]
Maltilla. Osta mieluummin laatutavaraa käytettynä kuin halpaa heikkolaatuista uutena. Kerää vähitellen. Kannattaa myös suosia monikäyttöisiä kalusteita sekä tietysti sarjoja, mitä voi laajentaa tulevaisuudessa myös isommissa asunnoissa.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 15:47"]Kuinka helppoa on ansaita elantonsa sisustussuunnittelulla Suomessa, ja minkälaista palkkatasoa voi odottaa?
[/quote]
Tämä vaihtelee niin paljon paikkakunnasta ja suunnittelijasta sekä hänen koulutuksestaan.
Ala on harmillisen villi. Kuka tahansa voi kutsua itseään sisustussuunnittelijaksi. Suunnittelijat tekevät kuitenkin merkittävän suuria ratkaisuja, joilla voi olla myös laajoja terveydellisiä js taloudellisia vaikutuksia. Eli kannattaa käyttää vain päteviä suunnittelijoita. Väreistä tykkääminen ja asetelmien teko ei anna vielä asiantuntemusta.
Sorry, suunnittelija naputteli puhelimella. Jokunen kirjoitusvirhe tuli...
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 15:47"]Kuinka helppoa on ansaita elantonsa sisustussuunnittelulla Suomessa, ja minkälaista palkkatasoa voi odottaa?
[/quote]
Tämä vaihtelee niin paljon paikkakunnasta ja suunnittelijasta sekä hänen koulutuksestaan.
Ala on harmillisen villi. Kuka tahansa voi kutsua itseään sisustussuunnittelijaksi. Suunnittelijat tekevät kuitenkin merkittävän suuria ratkaisuja, joilla voi olla myös laajoja terveydellisiä js taloudellisia vaikutuksia. Eli kannattaa käyttää vain päteviä suunnittelijoita. Väreistä tykkääminen ja asetelmien teko ei anna vielä asiantuntemusta.
[/quote]
Itse ajattelen suunnittelijoiden olevan niitä varten joilla ei ole aikaa suunnitella itse. En voisi itse antaa kenenkään muun suunnitella kotiani. Toisaalta sellaisille jotka ostavat vaatteensa cittarin alelaarista, voi olla että on ihan hyvä käyttää suunnittelijaa.
Aika moni tuttu ainakin tietää luonnostaan mitkä värit sopivat toisiinsa. Yleensä sillon on tyylitajua pukeutumisessakin. Toisaalta joidenkin tyyliin sopii vähän "tyylittömämpi" kotikin. Äitini on vapaa taiteilijaluonne ja nauttii sellaisesta värisekamelskasta jossa itse en viihtyisi.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 15:47"]Kuinka helppoa on ansaita elantonsa sisustussuunnittelulla Suomessa, ja minkälaista palkkatasoa voi odottaa?
[/quote]
[/quote]
Obs! Lähti vähän sivuraiteille. Mutta riippuu siis koulutuksesta. En itse millään vuoden kurssilla uskaltaisi lähteä tekemään.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 16:08"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 15:47"]Kuinka helppoa on ansaita elantonsa sisustussuunnittelulla Suomessa, ja minkälaista palkkatasoa voi odottaa?
[/quote]
[/quote]
Itse ajattelen suunnittelijoiden olevan niitä varten joilla ei ole aikaa suunnitella itse. En voisi itse antaa kenenkään muun suunnitella kotiani. Toisaalta sellaisille jotka ostavat vaatteensa cittarin alelaarista, voi olla että on ihan hyvä käyttää suunnittelijaa.
Aika moni tuttu ainakin tietää luonnostaan mitkä värit sopivat toisiinsa. Yleensä sillon on tyylitajua pukeutumisessakin. Toisaalta joidenkin tyyliin sopii vähän "tyylittömämpi" kotikin. Äitini on vapaa taiteilijaluonne ja nauttii sellaisesta värisekamelskasta jossa itse en viihtyisi.
[/quote]
Suunnittelu on niin paljon muutakin kuin sopivien värien löytämistä. Se on tilasuunnittelua, materiaalituntemusta, visuaalisten trickien tekemistä, valaistussuunnittelua jne.
Mihin huonekaluihin kannattaa panostaa? Itse pähkäilen, että sohvaan, sänkyyn, keittiönpöytään ja tuoleihin panostaisin laatuun; vastaavasti kaappeihin/vitriineihin, tv-tasoihin, sohvapöytiin en niinkään (eivät kulu samalla tavalla).
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 16:15"]Mihin huonekaluihin kannattaa panostaa? Itse pähkäilen, että sohvaan, sänkyyn, keittiönpöytään ja tuoleihin panostaisin laatuun; vastaavasti kaappeihin/vitriineihin, tv-tasoihin, sohvapöytiin en niinkään (eivät kulu samalla tavalla).
[/quote]
Kaikessa tietysti, mutta olet oikeassa siinä, että maitsemasi kalusteet saavat eniten rasitusta. Kannattaa myös miettiä ostaessa miten kalustetta huolletaan, onko se korjattavissa, muokattavissa jne.
Valaisimiin kannattaa myös satsata!
Minkälaisissa sisustusongelmissa mielestäsi suomalaisten olisi aivan erityisesti syytä kääntyä maksullisen sisustajan puoleen - mihin eivät meidän tavisten rahkeet tunnu yleensä riittävän?