Kysymys teille, joiden puoliso käyttää mielialalääkkeitä?
Kuinka paljon teidän elämään vaikuttaa puolison lääkkeiden käyttö vai vaikuttaako se mitenkään? Ja kuinka paljon pitää lääkkeitä käyttävältä ihmiseltä kestää ajatellen että käytös johtuu nimenomaan lääkkeistä?
Itse olen tilanteessa jossa kumppanini haukkuu, huutaa, tiuskii ja loukkaa minua päivittäin. Hän ei ole ollut tällainen ennen lääkkeiden aloittamista ja tiedän itsekkin että tuollainen käytös kuuluu sivuoireisiin, mutta kuinka paljon minun täytyy katsoa asiaa sormien läpi? Yleensä nielen loukkaantumiseni muistaessani mistä se todennäköisesti johtuu mutta on rasittavaa elää tällaisessa suhteessa pitkään.
Mitä itse olette tehneet tämän tyylisissä tilanteissa? Oletteko löytäneet kompromissin vai sietäneet kaiken?
Kommentit (42)
Mulla ainakin masennus aiheutti tuommoista käytöstä. Pinnaa ei ollut nimeksikään ja tiuskin joka asiasta ja ihan aiheettakin. Se loppui, kun sain lääkityksen.
Masennuksesta tai muuten vaan hullut ihmiset kannattaa lempata ulos heti! Toki jos haluut saada paskaa osaksesi lopunelämän, mut hullu on hullu vaikka voissa paistais. Ihmishylkiöitä!
Minä toivoisin,että mieheni käyttäisikin hänelle määrättyjä mielialalääkkeitä,niin ehkä pärjättäis vähän paremmin.Niiden lääkkeiden vaikutus pitäisi olla,että tiuskiminen ja ärtyneisyys vähenisi.Itse käytän mielialalääkkeitä ja vaikutus on ollut positiivinen.Pyydä päästä mukaan seuraavalle lääkärikäynnille ja mainitse itse muuttuneesta käytöksestä.
Taitaa enemmän liittyä tuo siihen itse masennukseen..
Minä itse en sanoisi masentunutta tai muista syistä mielialalääkkeitä käyttävää henkilöä ihmishylkiöksi enkä edes harkitse parisuhteen lopettamista näiden asioiden takia. Vaikka riitatilanteet ovat tavattoman raskaita ja usein mietin, kannattaisikö tästä vain lähteä, tulen kuitenikin toisiin ajatuksiin kun kumppanini raivonpuuska menee ohi, ja mielestäni lääkkeiden aiheuttama kiukku ei ole syy erolle, vaikka minä siinä loukatuksi tulenkin. Ainakaan itse en haluaisi tulla jätetyksi sairauteeni (jolle en mitään voi) hoidoksi käytettävän lääkkeiden sivuoireiden takia.
Kumppanini on ajatellut lääkkeiden lopettamista kokonaan näiden oireiden takia, mutta olen sanonut hänelle ettei se ole järkevää. Ehkä lääkkeen vaihto olisi paras ratkaisu tähän tilanteeseen... pelottaa vain, mitä kaikkea uusi lääke mahdollisesti tuo tullessaan.
Ap.
Ap, minulla kesti neljän lääkkeen verran, että löytyi nykyinen, joka sopii hyvin. On tavallisempaa että eka kokeiltu lääke ei sovi kuin että sopii!
Pitkällä tähtäimellä lääkkeet jokatapauksessa hyvin usein kaatavat parisuhteen. Viimeistään siinä vaiheessa, kun ne vievät kaikki halut seksiin tai aiheuttavat miehelle erektiohäiriöitä/impotentin. Lähes kaikki lääkkeet vaikuttavat haluihin. Yhdenkään miehen ei ainakaan kannattaisi edes harkita noita!
teillä on se riski että ensin sairastunut sairastuttaa kumppaninsa, jos otat kaiken vaan vastaan.
Ei ole kokemusta eikä tule mielenterveysongelmaisesta miehestä. En jaksaisi.
Meillä isä sairastui masennukseen ikävän sairastapauksen takia ( joutui jättämään alkon, työt, tupakan yms...) . Äitini ja me lapset saimme koko ajan varoa sanojamme ja kulkea varpaisillamme odottaen milloin räjähtää . Vihdoin äitini suostutteli hänet eron uhalla lääkäriin ja sai lääkityksen. Ainut sivuoire oli väsymys, mutta kaikki se tiuskiminen ja haukkuminen oli ja on kadonnut.
Eli ei minunkaan korvaan kuulosta sivuoireelta tuo. Lääkäriin ja lääkkeen vaihto, ei ihan selvästikkään auta koska tuo ärtyneisyys on myös masennuksen oire.
mielialalääkkeen tarkoitus on helpottaa oireita. Ongelma on siinä, että ne eivät paranna ja ongelma on ja pysyy kunnes oireita aiheuttavaan sairauteen puututaan ja sitä aletaan hoitaa. Mikä puolisollasi aiheuttaa masennusta?
Niin tottahan tuo on että mielialalääke käytännössä vain helpottaa oireita eikä poista sitä. Mutta oman kokemukseni mukaan suurin osa miehistä ei ole halukkaita ongelmistaan puhumaan yhtään kellekkään. Siinä mielessä on hyvä että edes joku apu on niistä lääkkeistä.
Ja tiedän kyllä että myös masennukseen kuuluu tietynlainen ärtyneisyys ja sen ymmärränkin mutta kumppanini ei nimenomaan ollut sellainen ennen lääkityksen aloittamistä.
Ap.
Olemme molemmat syöneet masennuslääkkeitä, minä paniikkihäiriöön ja mies masennukseen/ahdistukseen. Eivät muuttaneet käytöstä kummankaan kohdalla mitenkään. Voi johtua myös siitä, että oireemme liittyivät vahvasti senhetkisiin elämäntapahtumiin ja esimerkiksi nyt emme syö enää lääkkeitä ja vointi on todella hyvä.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 20:17"]Saako vastata, jos itse on se lääkkeitä syövä osapuoli?
Ei tosiaan pitäisi aiheuttaa tuollaista käytöstä, sopimaton lääke tai annostus pielessä. Lääkärille yhteydenotto!
Itse syön mm. antipsykoottisia, ja ne vievät pois väkivaltaisen käytöksen.
[/quote]
Itse olin todella ahdistunut ja riitaherkkä ennen lääkkeitä (olin myös masentunut monta vuotta). Nyt parisuhdekin on kunnossa ja elämä normaali kun syön niitä.
Ap, tuo ei kyllä vaikuta siltä, että lääkkeet auttaisivat.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 09:56"]Minä itse en sanoisi masentunutta tai muista syistä mielialalääkkeitä käyttävää henkilöä ihmishylkiöksi enkä edes harkitse parisuhteen lopettamista näiden asioiden takia. Vaikka riitatilanteet ovat tavattoman raskaita ja usein mietin, kannattaisikö tästä vain lähteä, tulen kuitenikin toisiin ajatuksiin kun kumppanini raivonpuuska menee ohi, ja mielestäni lääkkeiden aiheuttama kiukku ei ole syy erolle, vaikka minä siinä loukatuksi tulenkin. Ainakaan itse en haluaisi tulla jätetyksi sairauteeni (jolle en mitään voi) hoidoksi käytettävän lääkkeiden sivuoireiden takia.
Kumppanini on ajatellut lääkkeiden lopettamista kokonaan näiden oireiden takia, mutta olen sanonut hänelle ettei se ole järkevää. Ehkä lääkkeen vaihto olisi paras ratkaisu tähän tilanteeseen... pelottaa vain, mitä kaikkea uusi lääke mahdollisesti tuo tullessaan.
Ap.
[/quote]
Niin ja omin päin miehesi ei pitäisi lääkitystä lopettaa, eikä ainakaan kuin seinään. Sehän tapahtuu pikkuhiljaa.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 10:07"]Pitkällä tähtäimellä lääkkeet jokatapauksessa hyvin usein kaatavat parisuhteen. Viimeistään siinä vaiheessa, kun ne vievät kaikki halut seksiin tai aiheuttavat miehelle erektiohäiriöitä/impotentin. Lähes kaikki lääkkeet vaikuttavat haluihin. Yhdenkään miehen ei ainakaan kannattaisi edes harkita noita!
[/quote]
Ai seksi on tärkeämpää kuin se, että pystyy esim. käymään töissä?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 10:18"]
Ei ole kokemusta eikä tule mielenterveysongelmaisesta miehestä. En jaksaisi.
[/quote]
Kerro meille muillekin, miten varmistaa, ettei kumppani ikinä sairastu masennukseen? Vai tarkoititko, että jätät heti jos toinen sairastuu?
Selvä. Olipa yllättävää lukea tällä kertaa tällaisia vastauksia, olin nimittäin varma että käytös johtuu lääkkeistä ja sitä puoltavia keskusteluja olenkin lukenut. Kiitos kuitenkin vastauksista, lääkärille tästä nyt varmasti pitää puhua ja sitten mahdollisesti miettiä miten edetään.
Ap.