Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jakaisitte asumiskulut: myyn asuntoni ja muutan miehen omistusasuntoon

Vierailija
18.07.2014 |

Miten ratkaisisitte tilanteeni oikeudenmukaisesti: olen muuttamassa kumppanini kanssa yhteen. Myyn omistusasuntoni, josta jää minulle käteen hiukan alle 50 000 euroa (tarjousneuvottelut ostajan kanssa käynnissä).

Kumppanillani on isompi omistusasunto, josta on vielä puolet velkaa. Olemme keskustelleet, että miehen asunnon kulut (lainanlyhennykset, korot ja vastike) laitetaan muutoin jälkeen puoliksi. Se tarkoittaa kummankin asumiskulujen puolittumista tämänhetkiseen verrattuna.

Minua kuitenkin jonkin verran risoo ajatus siitä, että joutuisin lyhentämään mieheni lainaa, koska minulle ei tällöin kerry minkäänlaista varallisuutta. Toki olen vapaa sijoittamaan järjestelystä "säästyvät" rahat (puolet tämänhetkisistä asumiskuluistani) ja siten kerryttämään omaisuuttani miten huvittaa, mutta silti minua tökkii ajatus uuden kumppanin oikeudettomina hyyryläisenä elämisestä.

Olen harkinnut osan asunnosta ostamista, mutta asunnon markkinahinta on melko korkea, eikä uusi asuntolaina ns. napeksi.

Mitä itse tekisitte? Arvostan kaikkia neuvoja.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 16:24"

Ikinä ei myöskään pitäisi suostua siihen, että toisen osuus yhteisistä menoista on juoksevat kulut (tyyliin ruoka, vesi- ja sähkölaskut) ja toinen huolehtii esim. asunto- ja autolainan lyhennykset, vaikka nämä olisivatkin kuukaudessa samansuuruisia. Ero voi tulla vaikkei ikinä uskoisi ja siinä tilanteessa toiselle ei jää mitään, vaikka olisi laittanut yhteiseen talouteen ihan yhtä paljon rahaa.

[/quote]

Nyt en ymmärrä. Miksi tilanteesta, missä asut ns. vuokralla toisen luona maksamalla juoksevat kulut, sinulle pitäisi jäädä käteen eron sattuessa mitään? Jos maksat yksityiselle vuokranantajalle vuokraa, ethän silloinkaan saa mitään tuottoa pois muuttaessasi.

T. 8

Vierailija
22/32 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette aivan oikeassa. Ahdistaa jo nyt edessä oleva keskustelu. Olisi todellakin pitänyt puhua raha-asiat halki ennen tätä. Mutta tulta päin. Raportoin sitten jälkikäteen, miten asia ratkesi.

Suurkiitokset, nimettömät ystävät <3

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asia ratkaistiin niin, että miesystävä maksoi yhtiövastikkeet ja päälle omat osuutensa juoksevista kuluista (vedet, sähköt ym) ja minä lyhensin omaa asuntolainaa normaaliin tapaan. Älä ihmeessä toisen asuntolainaa ala maksamaan, koska eihän asunnosta jää sinulle mitään "käteen", kun se on miesystäväsi.

Vierailija
24/32 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisitte naimisissa niin ihan sama miten kaikki maksetaan , koska eron sattuessa menisi kaikki puoliksi. Mutta tuossa tilanteessa ei missään nimessä tuollaista systeemiä, minä harkitsisin nyt kyllä todella tarkkaan koko parisuhdetta, ja varsinkin yhteen muuttamista. Kyllä se pitää olla itsestäänselvyys että ei toinen ala toisen tekemää lainaa maksamaan saamatta siitä mitään. Ja se asuminen itsessään ei ole se mitä siitä pitäisi saada, asumiskulut on eri asia kuin itse asuntoon sijoitetut rahat. Asumiskulut menee sen siliän tien, mutta kiinteä omaisuus jää sille jonka nimi paperissa on.

Vierailija
25/32 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 15:49"]

En missään nimessä lyhentäisi miehen lainaa. Tarjoutuisin ostamaan osuuden miehen asunnosta (sillä hinnalla mitä hän on aikoinaan maksanut), ja lyhentäisin sitten sitä osuutta. Jos tämä ei miehelle kelpaa, voisin maksaa vähän enemmän juoksevista asumiskuluista, kuten yhtiövastikkeesta. Maksimissaan 2/3-osaa.

Tai sitten voitte laskea, että maksat osan hänen velkansa koroista, mutta et missään nimessä varsinaista lyhennystä.

[/quote]

Sillä hinnalla mitä hän on aikoinaan maksanut? Mikäs loinen sinä olet? Se hintahan pitää määräytyä tämän hetkisestä arvosta!

Vierailija
26/32 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 16:32"][quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 16:24"

Ikinä ei myöskään pitäisi suostua siihen, että toisen osuus yhteisistä menoista on juoksevat kulut (tyyliin ruoka, vesi- ja sähkölaskut) ja toinen huolehtii esim. asunto- ja autolainan lyhennykset, vaikka nämä olisivatkin kuukaudessa samansuuruisia. Ero voi tulla vaikkei ikinä uskoisi ja siinä tilanteessa toiselle ei jää mitään, vaikka olisi laittanut yhteiseen talouteen ihan yhtä paljon rahaa.

[/quote]

Nyt en ymmärrä. Miksi tilanteesta, missä asut ns. vuokralla toisen luona maksamalla juoksevat kulut, sinulle pitäisi jäädä käteen eron sattuessa mitään? Jos maksat yksityiselle vuokranantajalle vuokraa, ethän silloinkaan saa mitään tuottoa pois muuttaessasi.

T. 8

[/quote]

Mutta sinulle voisi jäädä käteen asunto aivan samalla tavalla kuin sille toisellekin. Miksi osat eivät voi olla niin, että toinen maksaa juoksevat kulut ja sinä lainaa? Eikö kuulostaisikin hyvältä, että voisit laittaa kaikki rahat itsellesi? En ikinä suostuisi tuohon.

Vierailija
27/32 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 15:47"]Laita oma asuntosi vuokralle. Näin oma varallisuutesi karttuu, etkä ole tyhjän päällä jos tulee ero. Sitten maksat miehelle sovittua vuokraa.

[/quote]

Me teemme juuri näin ja toimii hyvin. :)

Vierailija
28/32 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto on minun nimissäni, maksetaan sama summa kuussa silti. Yhteinen tili, jonne laitetaan sama määrä aina, ja sieltä menee lainanlyhennys ja hoidetaan yhteiset kulut, kuten kauppareissut, sähkö, vesi ja netti.

Vierailija
29/32 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 16:39"]Asunto on minun nimissäni, maksetaan sama summa kuussa silti. Yhteinen tili, jonne laitetaan sama määrä aina, ja sieltä menee lainanlyhennys ja hoidetaan yhteiset kulut, kuten kauppareissut, sähkö, vesi ja netti.

[/quote]

Lyhennyksen ei pitäisi mennä samalta tililtä.

Vierailija
30/32 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 16:37"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 16:32"][quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 16:24"

[/quote]

T. 8

[/quote]

Mutta sinulle voisi jäädä käteen asunto aivan samalla tavalla kuin sille toisellekin. Miksi osat eivät voi olla niin, että toinen maksaa juoksevat kulut ja sinä lainaa? Eikö kuulostaisikin hyvältä, että voisit laittaa kaikki rahat itsellesi? En ikinä suostuisi tuohon.

[/quote]

Kuulostaa tosi hyvältä ja niin minä teenkin. Asunto on minun. Mieheni maksaa juoksevat kulut, jotka ovat vähemmän kuin hänen edellisen asunnon asumismenot. Eli molemmat hyötyvät. Ja eron sattuessa mieheni ei jää tyhjän päälle, hänellä on muuta omaisuutta. 

Vierailija
31/32 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin asian puhelimitse puheeksi miehen kanssa, joka on reissussa. Suhtautui pientä kitinää lukuunottamatta melko asiallisesti asiaan ja kuunteli perusteluni (kiitos niistä, pöllin ne kaikki teidän kommenteistanne:). Oli eksänsä kanssa tottunut kuulemma jakamaan asumiskulut (lainoja myöten) kahtia, koska eksällä oli itsellään useita omistusasuntoja (joista ainakin yksi velaton). Muistutin häntä siitä, että kesälle ei eron koittaessa jäänyt penniäkään miehen kämpästä käteen, vaikka hän maksoi melkein kymmenen vuotta puolet asunnosta.

Jatkamme keskustelua asiasta myöhemmin. Tässä se varmaan nähdään, onko meistä todella pariksi.

ap

Vierailija
32/32 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

missään nimessä ei pidä toisen lainoja eikä myöskään lainan korkoja maksella. Jos mies ei halua osaa asunnosta sinun nimiisi (osuudenhan ei tarvitse olla 50/50, se voi olla esim. 20/80 ja sitten sen suhteessa maksetaan lainaakin), maksat vain puolet käyttökuluista eli vastike ja vesimaksu. Siihen päälle sitten puolet sähkölaskusta yms asuntoon liittyvistä juoksevista kuluista. Miehen kämpän remontoimista ei sinun pidä maksaa, ne rahat menevät suoraan miehen taskuun.

Mielestäni puolisoiden ei pidä maksaa toisilleen vuokraa. Tällä tarkoitan myös avopuolisoita. Jos toinen on kyvykäs maksamaan vuokraa, voidaan silloin siirtää osuus asunnosta myös toisen nimiin. Muuten ei ole reilusta pelistä kyse. Jos teillä on suurinpiirtein sama tulotaso, voitte jakaa myös muut kulut kuten safkat, lehtitilaukset yms puoliksi. Jos ero on suurempi (esim. tienaat vain 1000 euroa/kk kun mies tienaa 3000 e, on mielestäni ainoastaan reilua maksaa tulojen suhteessa. Näillä opeilla on menty meillä eikä asioista tarvinnut riidellä.