Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selviänkö ikinä 30.000 euron opintolainastani

Vierailija
14.07.2021 |

Olen ihan ok hommissa, 3500e/kk palkkaa bruttona. Kohta alkaa lainan takaisinmaksu ja hirvittäää

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

... mutta meillehän kerrottiin, että opiskelu on Suomessa ilmaista ja vain amerikkalaiset miettivät ja pähkäilevät isojen opintolainojen kanssa?

miten tämä taas menikään??

Amerikkalaisilla on oikeasti isot opintolainat. 30 tonnia ei ole iso opintolaina, keskituloinen voi halutessaan maksaa sen pois parissa vuodessa. Lisäksi opintolainankorot on ihan nollissa toisin kuin Jenkeissä.

Elät itsepetoksessa. 30 000€ on iso raha.

eiköhän ole aika lopettaa suomalaisen hyvinvointiyhteskunnasta puhuminen koska ei sitä edes enää ole

Iso rahahan se on, mutta kyllä sen normi-ihminen maksaa pois tuollakin palkalla. Joillekin "hyvinvointiyhteiskunta" ilmeisesti tarkoittaa, ettei ihmisen tarvitse tehdä absoluuttisesti mitään elämänsä eteen, vaan ruokakin lapataan suoraan suuhun. 

Vierailija
22/25 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lyhennän opintolainaani 80€/kk + korot (jotka ovat 2-3€/kk tällä hetkellä) ja lyhennystä jäljellä vuoteen 2027. Iso laina oli myös minulla. Minulla on täysin vapaana tuon lainan verran rahaa tilillä (itseasiassa enemmänkin) mutta en koe tarpeelliseksi lainan takaisin maksua yhdellä kertaa. Näin minulla on rahaa "pahan päivän varalle" koska koskaan ei tiedä mitä elämässä sattuu ja tapahtuu (työttömyys, onnettomuus, sairaus jne). Jos korot nousevat kovasti jossain vaiheessa maksan velan heti pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... mutta meillehän kerrottiin, että opiskelu on Suomessa ilmaista ja vain amerikkalaiset miettivät ja pähkäilevät isojen opintolainojen kanssa?

miten tämä taas menikään??

Jenkkien opintolainat on luokkaa 200 000 - 300 000 dollaria, eli pienen asunnon verran. Siellä lainalla maksetaan koulumaksut, harjoittelut ja eläminen. Sairaan kalliiksi on mennyt.

Vierailija
24/25 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta Tanskaan. Vaihda kansalaisuutta. Jätä laina maksamatta.

Vierailija
25/25 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni meistä työttömisä maistereista miettii samaa ja tähän on aika laiha lohtu kuulla tai lukea, että mitä meni opiskelemaan väärää alaa....  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi