Selviänkö ikinä 30.000 euron opintolainastani
Olen ihan ok hommissa, 3500e/kk palkkaa bruttona. Kohta alkaa lainan takaisinmaksu ja hirvittäää
Kommentit (25)
Itse lyhennän opintolainaani 80€/kk + korot (jotka ovat 2-3€/kk tällä hetkellä) ja lyhennystä jäljellä vuoteen 2027. Iso laina oli myös minulla. Minulla on täysin vapaana tuon lainan verran rahaa tilillä (itseasiassa enemmänkin) mutta en koe tarpeelliseksi lainan takaisin maksua yhdellä kertaa. Näin minulla on rahaa "pahan päivän varalle" koska koskaan ei tiedä mitä elämässä sattuu ja tapahtuu (työttömyys, onnettomuus, sairaus jne). Jos korot nousevat kovasti jossain vaiheessa maksan velan heti pois.
Vierailija kirjoitti:
... mutta meillehän kerrottiin, että opiskelu on Suomessa ilmaista ja vain amerikkalaiset miettivät ja pähkäilevät isojen opintolainojen kanssa?
miten tämä taas menikään??
Jenkkien opintolainat on luokkaa 200 000 - 300 000 dollaria, eli pienen asunnon verran. Siellä lainalla maksetaan koulumaksut, harjoittelut ja eläminen. Sairaan kalliiksi on mennyt.
Muuta Tanskaan. Vaihda kansalaisuutta. Jätä laina maksamatta.
Aika moni meistä työttömisä maistereista miettii samaa ja tähän on aika laiha lohtu kuulla tai lukea, että mitä meni opiskelemaan väärää alaa....
Iso rahahan se on, mutta kyllä sen normi-ihminen maksaa pois tuollakin palkalla. Joillekin "hyvinvointiyhteiskunta" ilmeisesti tarkoittaa, ettei ihmisen tarvitse tehdä absoluuttisesti mitään elämänsä eteen, vaan ruokakin lapataan suoraan suuhun.