Synnytysruuhkaa pelkäävät synnyttäjät ovat alkaneet taktikoida sairaalan ovella
Kommentit (471)
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli minulle ihan uutta tämä etukäteen ilmoittaminen, aina on lähdetty sairaalaan kun aika on käsillä ja on sentään 8 lasta.
Voi olla paikkakuntakohtaista. Jossain missä lähiseudulla on vain yksi synnytyssairaala ei ole muita vaihtoehtoja. Eli ei tarpeen ilmoittaa. Husin alueella on useampi sairaala, joten on hyvä ilmoittaa että saadaan jaettua kuormitusta tasaisemmin. Ja myöa kerrottua synnyttäjälle, että täällä on ihan kaaos, mee tohon toiseen sairaalaan jos haluat turvallisen synnytyksen. Meillä täällä Helsingissä kerrotaan jo neuvolassa, että synnytyssairaalaan pitää soittaa ennen lähtöä. Myös synnytysvalmennuksessa ja sairaaloiden nettisivuilla on sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin pääkaupunkiseudulla kun soitin supistusten alettua että kuvittelen vaan, pysy kotonas. Soitin tunnin päästä uudestaan ja sanottiin että kaikki pks:n sairaalat on täynnä, tule huomenna käymään niin katsotaan. Soitin vielä tunnin päästä ja sanoivat että ei joka pientä juilimista supistukseksi lasketa, vaikka yritin sanoa että tulevat säännöllisesti parin minuutin välein. Sanoivat että ensisynnyttäjällä menee päiväkausia ennen kun kunnolla käynnistyy. Sitten mies tuuppas mut autoon ja soitti matkalta että me tullaan nyt, mahtui tai ei. Kun pääsin aulaan pari hoitajaa juoksi paikalle, vei mut johonkin sivuhuoneeseen, kurkkas tilannetta ja lähti juoksuttaan sänkyä saliin. Lapsi syntyi vartin sisällä siitä.
Olisivat saman tien alkuun sanoneet että lähtekää ajamaan johonkin maakuntasairaalaan. Ei ois tossa loppuvaoheessa enää mitenkään ehditty yhtään kauemmas.
Joo toi käsitys ensisynnyttäjistä on kätilöillä kummallinen. Eikö niille todellakaan kerrota koulutuksessa, että ensisynnytyskin saattaa olla nopea? Osaisiko joku kätilö tätä kommentoida? Suvussani synnytykset ovat nopeita, itse kestin juuri ja juuri 15min matkan sairaalaan, kun olin kotona kärvistellyt kolme tuntia. Suoraan saliin siis ponnistamaan. Alle beljän tunnin homma ja esikoinen.
Juuri tämän asenteen takia ambulanssiin ja autoon synnytykset ovat moni kertaistuneet viime vuosina. Jos ei naisesta välitetä, niin suuri riski se on vauvalle.
Toisaalta, silloin saa ainakin henkilökuntaa paikalle, jos sattuu synnytys moottoritiellä ja erityisesti sillalla, kun poliisit eivät ala kätilöksi, vaan soittavat ambulanssin paikalle.
Eikä tämä ole pelkästään Lapin ongelma, vaan koko Suomen, vaikka lähin synnytyssairaala olisi lähellä ja matka lyhyt, kun synnyttäjiä käännytetään ovelta, eikä edes suostuta vilkaisemaan, vaan pyydetään pysymään kotona tai menemään puistoon odottamaan ja leikitään ihmishengellä.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ihmiset-kulttuuri/artikkeli-1.221559
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin pääkaupunkiseudulla kun soitin supistusten alettua että kuvittelen vaan, pysy kotonas. Soitin tunnin päästä uudestaan ja sanottiin että kaikki pks:n sairaalat on täynnä, tule huomenna käymään niin katsotaan. Soitin vielä tunnin päästä ja sanoivat että ei joka pientä juilimista supistukseksi lasketa, vaikka yritin sanoa että tulevat säännöllisesti parin minuutin välein. Sanoivat että ensisynnyttäjällä menee päiväkausia ennen kun kunnolla käynnistyy. Sitten mies tuuppas mut autoon ja soitti matkalta että me tullaan nyt, mahtui tai ei. Kun pääsin aulaan pari hoitajaa juoksi paikalle, vei mut johonkin sivuhuoneeseen, kurkkas tilannetta ja lähti juoksuttaan sänkyä saliin. Lapsi syntyi vartin sisällä siitä.
Olisivat saman tien alkuun sanoneet että lähtekää ajamaan johonkin maakuntasairaalaan. Ei ois tossa loppuvaoheessa enää mitenkään ehditty yhtään kauemmas.
Joo toi käsitys ensisynnyttäjistä on kätilöillä kummallinen. Eikö niille todellakaan kerrota koulutuksessa, että ensisynnytyskin saattaa olla nopea? Osaisiko joku kätilö tätä kommentoida? Suvussani synnytykset ovat nopeita, itse kestin juuri ja juuri 15min matkan sairaalaan, kun olin kotona kärvistellyt kolme tuntia. Suoraan saliin siis ponnistamaan. Alle beljän tunnin homma ja esikoinen.
Juuri tämän asenteen takia ambulanssiin ja autoon synnytykset ovat moni kertaistuneet viime vuosina. Jos ei naisesta välitetä, niin suuri riski se on vauvalle.
Toisaalta, silloin saa ainakin henkilökuntaa paikalle, jos sattuu synnytys moottoritiellä ja erityisesti sillalla, kun poliisit eivät ala kätilöksi, vaan soittavat ambulanssin paikalle.
Eikä tämä ole pelkästään Lapin ongelma, vaan koko Suomen, vaikka lähin synnytyssairaala olisi lähellä ja matka lyhyt, kun synnyttäjiä käännytetään ovelta, eikä edes suostuta vilkaisemaan, vaan pyydetään pysymään kotona tai menemään puistoon odottamaan ja leikitään ihmishengellä.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ihmiset-kulttuuri/artikkeli-1.221559
Tuttavan vauva syntyi kotiin, ennen kuin sai edes lanssia paikalle.
Synnytti siis ilman mitään apua yksin kotona, kun ei otettu aiemmin kivuista huolimatta osastolle.
Sairaalaan päästyään paikat ommeltiin nopeasti ja käskettiin kävellä suihkuun.
Ei otettu selvää paljonko oli menettänyt verta (ilmeisen paljon kuitenkin), ei laitettu edes tippaa ja syyllistämistä siitä kuinka olisi pitänyt tulla aiemmin kun aiheutti vauvalle vaaran. Kukaan ei ollut kiinostunut siitä, että myös nainen oli hengenvaarassa.
Järkyttyivät miehensä kanssa tästä niin paljon että päättivät, ettei toista lasta tule.
Ainakaan Suomessa.
Käy terapiassa edelleen tämän asian tiimoilta ja kuulemma sieläkin hirveä vähättely ja vaikenemisen kulttuuri asian suhteen.
Tämä siis viime vuonna Uudellamaalla maakunnassa, että ei ole edes pelkästään pks:n ongelma m
Ihme himo ihmisillä puskea pentuja samaan aikaan.
Hyvä, että kantikset synnyttää. Ai kun ihanaa! Me ei kuollakaan sukupuuttoon 😊
6 vai oliko 8 tuntia normaalin alatiesynnytyksen synnytyksen jälkeen saa myös lähteä kotiin, jos vauva on kunnossa. Näin olen tehnyt kolmen lapsen kanssa, en todellakaan halunnut jäädä väsyneenä, kipeänä ja herkässä mielentilassa sairaalaan kiusattavaksi. Pääsee sitä takaisin, jos ei kotona pärjää.
Ja hyvin on joka kerta pärjätty, ja toipuminen omassa kodissa rauhassa miehen (ja vaihdellen isovanhempien) avustamana nopeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnitellut sektiot hoidetaan Espoossa. Naistenklinikka ei suunniteltuja sektioita ole tehnyt enää vuosiin vaan ainoastaan kiireelliset hätäsektiot. Eli sektiomammat suunnatkaa Espoon uuteen sairaalaan, siellä osaavaa väkeä ja isot perhehuoneet
Kyllä mä ainakin olin helmikuussa Naikkarilla ja synnytin suunnitellulla sektiolla..
Olen espoon sairaalan maininnut. Olen helsinkiläinen ja naistenklinikka ilmoitti rakenneultran yhteydessä että kaikki suunnitellut sektiot tehdään espoon uudessa sairaalassa uudistuksen myötä eikä mahdollisuutta enää naistenklinikalla suunniteltuun sektioon vaikka edellinen synnytykseni sektiona tapahtunut siellä
Missä muualla länsimaisessa yhteiskunnassa synnyttäviä äitejä kohdellaan näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi synnyttää turvallisesti jos kätilö ei ole koko ajan paikalla? Mä oon aina luullut että niin on mutta ilmeisesti ei .
Ehdottomasti kannattaa ottaa mies tai joku muu mukaan synnytykseen. Jos on kiire, niin sitten joutuu olemaan pitkiä aikoja yksin ja se ei tunnu kivalle. Itse en olisi pärjännyt ilman miestä.
Se on ainakin varma että yhtään lasta tähän maahan en tee.
Pääsin automaattisesti naistenklinikalle ja mulla oli aika mennä naistenklinikalle 3 viikkoa ennen laskettua aikaa. Kaikki sujui hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi synnyttää turvallisesti jos kätilö ei ole koko ajan paikalla? Mä oon aina luullut että niin on mutta ilmeisesti ei .
Ehdottomasti kannattaa ottaa mies tai joku muu mukaan synnytykseen. Jos on kiire, niin sitten joutuu olemaan pitkiä aikoja yksin ja se ei tunnu kivalle. Itse en olisi pärjännyt ilman miestä.
Se on ainakin varma että yhtään lasta tähän maahan en tee.
menin naistenklinikalle aamusta kun olaika mennä klo 8.00 keuhkojrn kuvaus ts onko vauvalla keuhkot kehittyneet. Oli kehittyneet. En tuntenut että pitäisi olla mies siellä. Sain ajan kulumaan. Kiireellisellä sektiolla vauva tuli maailmaan myöhään illalla. Mies tuli tuntia myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko hurjia tarinoita kuulee tämän päivän synnytyksestä, käännytetään ovelta ja pyydetään kestämään vielä tunti, jotta tilaa vapautuu ja äiti laitetaan puiston penkille odottamaan vuoroaan tai autoon.
Luulisi sairaalassa olevan vaikka siivouskomero tai vainajien säilytystilat, jossa äidit voisivat olla vaikka lattialla.
Tällä helteellä synnytyksen odottelu ruumishuoneen kylmyydessä kuulostaa ihan luksukselta.
Synnyttäville äidille ruumishuone voisi olla tosiaan luksusta ja sairaalalle markkinointikikka.
Naisia edelleen kohdellaan terv.huollossa eriarvoisesti ja erityisesti synnyttäviä naisia.
Mikähän valtakunnan sensaatio ja kohu syntyisi, jos miespotilaat saisivat saman kohtelun.
Jos miehiltä leikataan pieni luomi, hän saa ruuat ja kahvit sänkynsä luo, hoitajat vaihtavat lakanat, auttavat vessassa käynnissä jne.
Juuri synnyttänyt nainen joutuu siivoamaan jopa omat veritahransa lattialta ja uskotellaan naisille, kuinka se ehkäisee veritulppia ja noitavainoja.Juuri näin. Oli ihan hämmästynyt, kun lapseni meni käsileikkaukseen. Kaikki passattiin sänkyyn, ja tuotiin ruoka, leluja jne. Ja sängyllä kärrättiin leikkaukseenkin. Onhan se oikeasti tosi hyvä, varsinkin kun lapsesta on kyse, mutta kyseinen lapsi hyppi odotushuoneessa ennen leikkausta käsi paketissa ja muutama tunti leikkauksen jälkeen juoksi taas.
Tuntui niin hassulta katsoa, kun samaa lasta synnyttäessäni en meinannut tolpillani pysyä, mutta lakanat piti itse vaihtaa, hakea ruoka, hoitaa vauva, punnita käytävässä joka syötön jälkeen jne. Mutta itse piti pystyä.
Mä olin ensimmäistä kertaa elämässäni sairaalassa kun synnytin esikoisen. Esikoinen syntyi puolen päivän aikaan ja mentiin siitä osastolle. Seuraavana aamuna odottelin jo hieman aamupalaa. Puolen päivän aikaan aloin kysellä ruuan perään ja todettiin ettei sitä naaman eteen kanneta. Olikin mennyt useampi ateria ihan sivuun.
Siihen asti olin ollut sairaalassa vain vieraana isän luona kun sillä leikattiin umppari, muutaman kerran kun pappani oli jossain hoidossa ja muutaman kerran mummun seurana syöpähoidoissa. Heille oli kaikille tuotu ruoka huoneeseen, joten luulin että se tuodaan ja toimii samalla systeemillä kuin lentokoneessa. Otti vähän päähän, mutta ensimmäinen kahvikupillinen maistui taivaalliselle vaikka olikin sairaalan kahvia.
Mulle tuotiin ruoka eteen kahtena päivänä koska oli sektio. En saanut yksin mennä edes wessaan. Menin 2 x ja näin melkein tähtiä.
Vierailija kirjoitti:
Synnyttäminen Suomessa on toki turvallista mutta ei se mitään herkkua ole! Synnytysten kesto pitkittyy kun äidit laitetaan odottamaan synnytyssaliin pääsyä verhojen eristämään vastaanottotilaan kuuntelemaan muiden voihketta ilman yksityisyyttä. Stressitasot nousevat ja synnytys ei lähde kunnolla käyntiin.
Itse olen kaksi lasta synnyttänyt TAYSissa ja ensimmäisellä kerralla ravasin siinä synnytysvastaanoton käytävällä kovissa supistuksissa tuntikaupalla muiden miesten töllistellessä kun synnytys ei lähtenyt edistymään ( ja lopulta passitettiin kotiin jotta seuraavana aamuna tulen käynnistykseen ). Toki olo oli tavallaan turvallinen yliopistollisessa sairaalassa mutta myös hyvin ahdistunut kun niin henkilökohtaisessa asiassa olet kaikkien kuultavana ja nähtävänä ennenkuin viimeisen tunnin aikana pääset salin rauhaan 😔
Sulle vois sopia perinteinen saunasynnytys. Siinä ei ole paikalla kuin kylän lapsenpäästäjä, ja joku valitsemasti tukihenkilö.
Joillakin ihmisillä aktivoituu tällainen ikiaikainen moodi, että kun tulee jotain uhkaa (nyt korona) niin aletaan lisääntyä vimmaisesti. Ne on jänniä nämä sisään rakennetut moodit, että vaikka on käyty yliopistot ja ollaan niin intellektuellia, niin silti tehdään koronavauvoja nyt, ikiaikaisten mekanismisen saattelemana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutussa kerrotaan että synnyttäjät eivät soita enää etukäteen vaan tupsahtavat paikalle tietäen että synnyttävää ei käännytetä pois.
Mutta kyllähän käännytetään. Odottamaan että supistukset soveltuvat erilaisiin kriteereihin. Mistä tulee käsitys, ettei käännytettäisi?
Jos synnytys on kunnolla käynnissä, niin ei ne kotiin tai toiseen sairaalaan lähetä. Toki kotiin passittavat jos avautumisvaihe ei ole edes kunnolla alkanut.
Mä väittäisin, että 5cm on jo tarpeeksi auki, että saisi jäädä sairaalaan, mutta kyllä mut silti yritettiin lähettää keväällä Naikkarilta kotiin.
Vastaava kokemus minullakin, kätilöopistolta. Kun lopulta ”pääsin” sisään ja kun laitettiin epiduraali, niin puoli tuntia meni.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin ihmisillä aktivoituu tällainen ikiaikainen moodi, että kun tulee jotain uhkaa (nyt korona) niin aletaan lisääntyä vimmaisesti. Ne on jänniä nämä sisään rakennetut moodit, että vaikka on käyty yliopistot ja ollaan niin intellektuellia, niin silti tehdään koronavauvoja nyt, ikiaikaisten mekanismisen saattelemana.
monia lomautettiin viime vuonna jne niin ei muuta ku vauva alulle. Todrlla positiivista että synnytykset nousussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutussa kerrotaan että synnyttäjät eivät soita enää etukäteen vaan tupsahtavat paikalle tietäen että synnyttävää ei käännytetä pois.
Mutta kyllähän käännytetään. Odottamaan että supistukset soveltuvat erilaisiin kriteereihin. Mistä tulee käsitys, ettei käännytettäisi?
Jos synnytys on kunnolla käynnissä, niin ei ne kotiin tai toiseen sairaalaan lähetä. Toki kotiin passittavat jos avautumisvaihe ei ole edes kunnolla alkanut.
Mä väittäisin, että 5cm on jo tarpeeksi auki, että saisi jäädä sairaalaan, mutta kyllä mut silti yritettiin lähettää keväällä Naikkarilta kotiin.
Vastaava kokemus minullakin, kätilöopistolta. Kun lopulta ”pääsin” sisään ja kun laitettiin epiduraali, niin puoli tuntia meni.
Mulla meni lähes koko pvä.
Pidä sinä propagandasi metsien kätköissä ja mene sinne yksin synnyttämään
Todellakin on mahdollista varautua synnytysten lisääntymiseen, koska kukaan ei tule raskaaksi tänään ja synnytä huomenna. Miksi näin ei tehdä?
Tämä oli minulle ihan uutta tämä etukäteen ilmoittaminen, aina on lähdetty sairaalaan kun aika on käsillä ja on sentään 8 lasta.