Synnytysruuhkaa pelkäävät synnyttäjät ovat alkaneet taktikoida sairaalan ovella
Kommentit (471)
Vierailija kirjoitti:
Silti halutaan vielä karsia lisää sairaaloita missä voi synnyttää
Porvookin suljettiin, ja nyt on sitten synnytyspaikoista pula 🤦 Uskon, että käynnistetyt synnytykset tulevat lisääntymään, kun muuhun ei ole mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään luottoa synnytyslaitostoimintaan Suomessa. Muistan kun synnytysväkivallasta tiedottava kampanja tuli julkisuuteen ja kilvan kaikki kätilöt ja lääkärit kielsivät, että mitään ongelmia on koskaan ollut. Voi olla, että ehkä joskus 2040-luvulla, kun on tarpeeksi etäisyyttä asioihin, myönnetään että joo oli 2010- ja 2020-luvuilla vielä barbaariset tavat, ei ymmärretty naisten itsemääräämisoikeutta, lääkärit ja hoitajat olivat liian autoritäärisiä jne.
Jo epäonnistunut papakoe Mehiläisessä Turussa sai minut ajattelemaan kauhuissani, että en ikinä kestäisi synnytystä.
On sekin väärin, että sermin takana odottaa äitejä tuskissaan saliin pääsyä ja siellä joku uniikki lumihiutale pitkittää hommaa ja vaatii joka ikiseen koskemiseen luvan pyytämisen ja perustelut. Nämä 5cm auki olevat vaativat saliin, mutta sen jälkeen synnytykseen ei saisi mitenkään puuttua? Totta hitossa siihen on puututtava ja vauhditettava kunnolla, että saadaan homma alta pois ja uusi sisään. Toiset ovat vaarassa muuten, tai synnyttävät käytäville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin pääkaupunkiseudulla kun soitin supistusten alettua että kuvittelen vaan, pysy kotonas. Soitin tunnin päästä uudestaan ja sanottiin että kaikki pks:n sairaalat on täynnä, tule huomenna käymään niin katsotaan. Soitin vielä tunnin päästä ja sanoivat että ei joka pientä juilimista supistukseksi lasketa, vaikka yritin sanoa että tulevat säännöllisesti parin minuutin välein. Sanoivat että ensisynnyttäjällä menee päiväkausia ennen kun kunnolla käynnistyy. Sitten mies tuuppas mut autoon ja soitti matkalta että me tullaan nyt, mahtui tai ei. Kun pääsin aulaan pari hoitajaa juoksi paikalle, vei mut johonkin sivuhuoneeseen, kurkkas tilannetta ja lähti juoksuttaan sänkyä saliin. Lapsi syntyi vartin sisällä siitä.
Olisivat saman tien alkuun sanoneet että lähtekää ajamaan johonkin maakuntasairaalaan. Ei ois tossa loppuvaoheessa enää mitenkään ehditty yhtään kauemmas.
Joo toi käsitys ensisynnyttäjistä on kätilöillä kummallinen. Eikö niille todellakaan kerrota koulutuksessa, että ensisynnytyskin saattaa olla nopea? Osaisiko joku kätilö tätä kommentoida? Suvussani synnytykset ovat nopeita, itse kestin juuri ja juuri 15min matkan sairaalaan, kun olin kotona kärvistellyt kolme tuntia. Suoraan saliin siis ponnistamaan. Alle beljän tunnin homma ja esikoinen.
Juuri tämän asenteen takia ambulanssiin ja autoon synnytykset ovat moni kertaistuneet viime vuosina. Jos ei naisesta välitetä, niin suuri riski se on vauvalle.
Toisaalta, silloin saa ainakin henkilökuntaa paikalle, jos sattuu synnytys moottoritiellä ja erityisesti sillalla, kun poliisit eivät ala kätilöksi, vaan soittavat ambulanssin paikalle.
Eikä tämä ole pelkästään Lapin ongelma, vaan koko Suomen, vaikka lähin synnytyssairaala olisi lähellä ja matka lyhyt, kun synnyttäjiä käännytetään ovelta, eikä edes suostuta vilkaisemaan, vaan pyydetään pysymään kotona tai menemään puistoon odottamaan ja leikitään ihmishengellä.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ihmiset-kulttuuri/artikkeli-1.221559
Synnytyssairaaloita on harvennettu ja lapsia syntyy jonkin verran matkalle tai lähisairaaloihin sekä osa suunnitellusti kotona (https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys/raskauden-tuoma…).
Jos 0,3 % syntyy suunnitelematta sairaaloiden ulkopuolella niin ei se nyt kovin korkealta lukemalta kuullosta varsinkin kun suurin osa taitaa olla uudelleen synnyttäjiä ja synnytys on edennyt nopeasti.
Suomen imeväiskuolleisuus oli viime vuonna pienin mitä koskaan (83 lasta menehtyi alle yhden vuoden iässä) eli 1,8 promillea mikä on maailman mittakaavassa todella pieni luku.
Näyttää siltä että synnytysyksiköiden harventaminen ei näy millään tapaa imeväiskuolleisuudessa eli lasten saaminen on edelleen hyvin turvallista.
Entä äitikuolleisuus? Sillähän ei ole mitään väliä, vauvoilla vain, eikö vain? Tämän asenteen näkee jo synnytyslaitoksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa synnytetään polikliinisesti jos ei ole jotan todella erityistä, välimatkat ovat tietysti aika lyhyitä, synnyttäneiden vuodeosastoja ei käytännössä edes ole.
Suomessa on liikaa totuttu siihen että sairaalassa kaikki hoidetaan asiakkaan puolesta aina lakananvaihdosta aterioihin sun muuhun. Monessa maassa omaiset hoitavat tällaiset avustavat tehtävät. Suomessa odotetaan hotellitason palveluita sairaalassa vaikka kyse olisi tavallisesta synnytyksestä ja hoitopäivä maksu on parikymmentä euroa. Jos luxusta haluaa niin voi mennä synnyttämään Amerikkaan mutta lasku on sitten vähän eri tasolla.
Ei Suomessa ole lapsivuodeosastolla enää ainakaan kymmeneen vuoteen kukaan vaihtanut lakanoita. Itse vasta synnyttäneenä hoidat kaiken vauvasta lakanoihin asti. Hyvä, että antibiootit ehditään tiputtaa, jos niitä tarvitaan. Hoitajilla on kiire! Kannattaa ottaa selvää asioista, ennen kuin kirjoittaa.
Oli tosi pelottavaa viime kesänä synnyttää. Naikkari täynnä, sieltä käskettiin soittaa Jorviin. Jorviin ei oteta, sieltä käsketään soittaa Lohjalle. Lohja täynnä, sieltä käskettiin soittaa Lahteen. Lahteen sitten päästiin.
20 min siitä, kun oltiin päästy sairaalaan oli lapsi jo maailmassa:( Kaikki ei synnytä sitä 8 tuntia tai enemmän. Mullakin oli aiempi synnytys vain 3 tuntia, ja silti pompoteltiin minne pääsen. Olin jo ihan paniikissa pääsenkö ollenkaan sairaalaan:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutussa kerrotaan että synnyttäjät eivät soita enää etukäteen vaan tupsahtavat paikalle tietäen että synnyttävää ei käännytetä pois.
Mutta kyllähän käännytetään. Odottamaan että supistukset soveltuvat erilaisiin kriteereihin. Mistä tulee käsitys, ettei käännytettäisi?
Jos synnytys on kunnolla käynnissä, niin ei ne kotiin tai toiseen sairaalaan lähetä. Toki kotiin passittavat jos avautumisvaihe ei ole edes kunnolla alkanut.
Mä väittäisin, että 5cm on jo tarpeeksi auki, että saisi jäädä sairaalaan, mutta kyllä mut silti yritettiin lähettää keväällä Naikkarilta kotiin.
Jos salit on täynnä niin mitä vaihtoehtoja on muuta kuin käännyttää toiseen sairaalaan tai kotiin? Yhdessäkään salissa ei ole tilaa, yksikään kätilö ei ole vapaana. Tai jos onkin juuri vapautumassa, mutta sermin takana odottava on 8cm auki ja kaksoset tulossa. Ymmärrät varmaan, että ei ole vaihtoehtoja muuta kuin käännyttää. Ei ole mistä antaa.
On tämä kamalaa, mutta mitä taktikointi auttaa?
Tätä en kans ymmärrä. Ei se täysi sairaala muutu tyhjemmäksi sillä että sinne mennään väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei sitten enemmän olla sektoiden kannalla, että suunniteltu sektio annettaisiin mukisematta niille, jotka sen haluavat. Olisi ainakin tiedossa tiettym määrä syntymiä tietylle päivälle… Tokihan lapsi voikin päättää syntyä ennen suunniteltua pvää ja silloin tulee ”yllärikeikka” kumminkin… Mutta jotenkin olen ymmärtänyt, että sektiota hankala saada… Itse haluan 4 kk päästä sektion ja nyt pitää mennä jonnekin pelkopolille asiasta jauhamaan, vaikka kyse ei minun kohdalla ole synnytyspelosta.
Sektio maksaa enemmän, se sitoo paljon henkilökuntaa ja myös toipumisaika ja sairaalassa synnytyksen jälkeen vietetty aika on pidempi. Eli ei se ole resurssien kannalta järkevää. Lisäksi tottakai jos sektiolle ei ole lääketieteellistä syytä, niin sen haitat ja sivuvaikutukset sekä äidille että vauvalle ovat suuremmat kuin alatiesynnytyksen.
Sektion sairaalassaoloaika on kolme päivää kuten alatiesynnytyksessäkin. Toipumisen suhteen ei tarvitse pelätä vaikeasti hoidettavia ulosteen ja virtsan pidätyskyvyn ongelmia, on vain se iso haava, joka kuitenkin paranee kuukaudessa. Myöskään lapselle ei tule hapenpuutteen vuoksi vammaa, joten se on turvallisempi lapselle. Iso leikkaushan se on, mutta on siinä etunsa.
Minä olen luullut että alatiesynnytyksen jälkeen lähdetään kotiin joko samana tai seuraavana päivänä ja sektionkin tapauksessa 1-2 päivän jälkeen. Monen ison leikkauksen jälkeen kotiudutaan nopeasti eikä jäädä sairaalasänkyyn makaamaan sekä saamaan laskimotukoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa synnytetään polikliinisesti jos ei ole jotan todella erityistä, välimatkat ovat tietysti aika lyhyitä, synnyttäneiden vuodeosastoja ei käytännössä edes ole.
Suomessa on liikaa totuttu siihen että sairaalassa kaikki hoidetaan asiakkaan puolesta aina lakananvaihdosta aterioihin sun muuhun. Monessa maassa omaiset hoitavat tällaiset avustavat tehtävät. Suomessa odotetaan hotellitason palveluita sairaalassa vaikka kyse olisi tavallisesta synnytyksestä ja hoitopäivä maksu on parikymmentä euroa. Jos luxusta haluaa niin voi mennä synnyttämään Amerikkaan mutta lasku on sitten vähän eri tasolla.
Ei Suomessa ole lapsivuodeosastolla enää ainakaan kymmeneen vuoteen kukaan vaihtanut lakanoita. Itse vasta synnyttäneenä hoidat kaiken vauvasta lakanoihin asti. Hyvä, että antibiootit ehditään tiputtaa, jos niitä tarvitaan. Hoitajilla on kiire! Kannattaa ottaa selvää asioista, ennen kuin kirjoittaa.
Jo 16 vuotta sitten kun esikoisen sain piti vaihtaa itse lakanat, puhtaat vaatteet ja pyyhkeet, kaikki, ruoat haettiin itse aulasta, mihin tuotiin iso vaunu tarjottimia. Ja siinä samalla hoidat sen vauvan. Ei todellakaan mitään luksustasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutussa kerrotaan että synnyttäjät eivät soita enää etukäteen vaan tupsahtavat paikalle tietäen että synnyttävää ei käännytetä pois.
Mutta kyllähän käännytetään. Odottamaan että supistukset soveltuvat erilaisiin kriteereihin. Mistä tulee käsitys, ettei käännytettäisi?
Jos synnytys on kunnolla käynnissä, niin ei ne kotiin tai toiseen sairaalaan lähetä. Toki kotiin passittavat jos avautumisvaihe ei ole edes kunnolla alkanut.
Mä väittäisin, että 5cm on jo tarpeeksi auki, että saisi jäädä sairaalaan, mutta kyllä mut silti yritettiin lähettää keväällä Naikkarilta kotiin.
Jos salit on täynnä niin mitä vaihtoehtoja on muuta kuin käännyttää toiseen sairaalaan tai kotiin? Yhdessäkään salissa ei ole tilaa, yksikään kätilö ei ole vapaana. Tai jos onkin juuri vapautumassa, mutta sermin takana odottava on 8cm auki ja kaksoset tulossa. Ymmärrät varmaan, että ei ole vaihtoehtoja muuta kuin käännyttää. Ei ole mistä antaa.
On tämä kamalaa, mutta mitä taktikointi auttaa?
Kyllä mä ainakin mieluummin synnyttäisin siellä synnytysosaston käytävällä kuin yksin kotona tai pahimmillaan taksissa suomea puhumattoman taksikuskin avustamana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään luottoa synnytyslaitostoimintaan Suomessa. Muistan kun synnytysväkivallasta tiedottava kampanja tuli julkisuuteen ja kilvan kaikki kätilöt ja lääkärit kielsivät, että mitään ongelmia on koskaan ollut. Voi olla, että ehkä joskus 2040-luvulla, kun on tarpeeksi etäisyyttä asioihin, myönnetään että joo oli 2010- ja 2020-luvuilla vielä barbaariset tavat, ei ymmärretty naisten itsemääräämisoikeutta, lääkärit ja hoitajat olivat liian autoritäärisiä jne.
Jo epäonnistunut papakoe Mehiläisessä Turussa sai minut ajattelemaan kauhuissani, että en ikinä kestäisi synnytystä.
On sekin väärin, että sermin takana odottaa äitejä tuskissaan saliin pääsyä ja siellä joku uniikki lumihiutale pitkittää hommaa ja vaatii joka ikiseen koskemiseen luvan pyytämisen ja perustelut. Nämä 5cm auki olevat vaativat saliin, mutta sen jälkeen synnytykseen ei saisi mitenkään puuttua? Totta hitossa siihen on puututtava ja vauhditettava kunnolla, että saadaan homma alta pois ja uusi sisään. Toiset ovat vaarassa muuten, tai synnyttävät käytäville.
Mutta synnytys ei ole liukuhihna-asia, eikä käynnistys varmaan mikään ykköstavoite. Ei tuollainen meininki varmasti edes edistä äidin synnytyksen luonnollista kulkua. Käynnistys pitäisi tehdä oikeista syistä, mutta onko sellainen resurssipula?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Mitään ei vaihdeta, eikä auteta. Mäkin menetin synnytyksessä paljon verta, enkä meinannut pysyä jaloillani. Onneksi oma mies auttoi, mutta lasku perhehuoneessa oli sitten yli 400 euroa. Sisko meinasi synnyttää sairaalan käytävälle, ja vauva ja äiti olivat vähällä kuolla. Mun eka synnytys oli hirveä kokemus. Kätilö ei suostunut antamaan kivunlievitystä ja jätti huoneeseen yksin koko yöksi. Ei käynyt edes vilkaisemassa vaikka supistukset säännöllisiä koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Oli tosi pelottavaa viime kesänä synnyttää. Naikkari täynnä, sieltä käskettiin soittaa Jorviin. Jorviin ei oteta, sieltä käsketään soittaa Lohjalle. Lohja täynnä, sieltä käskettiin soittaa Lahteen. Lahteen sitten päästiin.
20 min siitä, kun oltiin päästy sairaalaan oli lapsi jo maailmassa:( Kaikki ei synnytä sitä 8 tuntia tai enemmän. Mullakin oli aiempi synnytys vain 3 tuntia, ja silti pompoteltiin minne pääsen. Olin jo ihan paniikissa pääsenkö ollenkaan sairaalaan:(
Joo pitää kyllä aloittaa soittokierros ajoissa eikä vasta sitten kun pitää jo mennä sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä hiton sermin? Missä Neuvostoliitossa sä olet synnyttänyt. Ei ainakaan pk-seudulla odotella missään sermien takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo pitää kyllä aloittaa soittokierros ajoissa eikä vasta sitten kun pitää jo mennä sairaalaan.
Mäkin aloitin! Kun pelkäsin just tätä tilannetta. Mutta kun ne vaatii, että säännöllisiä supistuksia on tullut vähintään tunnin. Sitä sitten yritin kaikille selittää, että alkaa olla jo kiire. Ei muuta kuin soita seuraavaan paikkaan. En tiedä mitä tekisin, jos olisi enempää lapsia suunnitelmissa, olisin varmaan paniikissa koko loppuraskauden:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei sitten enemmän olla sektoiden kannalla, että suunniteltu sektio annettaisiin mukisematta niille, jotka sen haluavat. Olisi ainakin tiedossa tiettym määrä syntymiä tietylle päivälle… Tokihan lapsi voikin päättää syntyä ennen suunniteltua pvää ja silloin tulee ”yllärikeikka” kumminkin… Mutta jotenkin olen ymmärtänyt, että sektiota hankala saada… Itse haluan 4 kk päästä sektion ja nyt pitää mennä jonnekin pelkopolille asiasta jauhamaan, vaikka kyse ei minun kohdalla ole synnytyspelosta.
Sektio maksaa enemmän, se sitoo paljon henkilökuntaa ja myös toipumisaika ja sairaalassa synnytyksen jälkeen vietetty aika on pidempi. Eli ei se ole resurssien kannalta järkevää. Lisäksi tottakai jos sektiolle ei ole lääketieteellistä syytä, niin sen haitat ja sivuvaikutukset sekä äidille että vauvalle ovat suuremmat kuin alatiesynnytyksen.
Sektion sairaalassaoloaika on kolme päivää kuten alatiesynnytyksessäkin. Toipumisen suhteen ei tarvitse pelätä vaikeasti hoidettavia ulosteen ja virtsan pidätyskyvyn ongelmia, on vain se iso haava, joka kuitenkin paranee kuukaudessa. Myöskään lapselle ei tule hapenpuutteen vuoksi vammaa, joten se on turvallisempi lapselle. Iso leikkaushan se on, mutta on siinä etunsa.
Minä olen luullut että alatiesynnytyksen jälkeen lähdetään kotiin joko samana tai seuraavana päivänä ja sektionkin tapauksessa 1-2 päivän jälkeen. Monen ison leikkauksen jälkeen kotiudutaan nopeasti eikä jäädä sairaalasänkyyn makaamaan sekä saamaan laskimotukoksia.
Uudestisynnyttäjät pääsee nopeasti pois, jos kaikki on ok. Ensisynnyttäjiä eivät välttämättä niin pian päästä. Ja joskus vain seuraillaan pitkäänkin.
Olin esikoisen kanssa viikon sairaalassa keltaisuuden vuoksi. Sinivalohoidon raja ei ylittynyt ennen kuin neljäntenä päivänä ja kolme päivää arvot laskivat sinne tasolle, että saatiin lähteä. Joka päivä sitä toivoi, että saisi lähteä mutta ei. Tai siis minä olisin saanut kyllä poistua, mutta vauva ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meilläpäin ohje on lähteä sairaalaan, kun supistukset ovat säännöllisiä tai lapsivedet menee. Mulla oli heti säännölliset supistukset ja lapsi oli neljässä tunnissa pihalla. En olisi kyllä ehtinyt soitella puolen Suomen sairaaloita läpi synnytystuskissani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin aloitin! Kun pelkäsin just tätä tilannetta. Mutta kun ne vaatii, että säännöllisiä supistuksia on tullut vähintään tunnin. Sitä sitten yritin kaikille selittää, että alkaa olla jo kiire. Ei muuta kuin soita seuraavaan paikkaan. En tiedä mitä tekisin, jos olisi enempää lapsia suunnitelmissa, olisin varmaan paniikissa koko loppuraskauden:(
Jos pystyy, niin kannattaa yrittää ajoittaa raskautuminen niin että lapsi ei synny kesällä. Mutta onhan tää tilanne ihan perseestä. Mulla myös edessä tässä ihan lähiviikkoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä hiton sermin? Missä Neuvostoliitossa sä olet synnyttänyt. Ei ainakaan pk-seudulla odotella missään sermien takana.
Siellä odotellaan puistossa josko tilaa tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meilläpäin ohje on lähteä sairaalaan, kun supistukset ovat säännöllisiä tai lapsivedet menee. Mulla oli heti säännölliset supistukset ja lapsi oli neljässä tunnissa pihalla. En olisi kyllä ehtinyt soitella puolen Suomen sairaaloita läpi synnytystuskissani.
Onneksi olkoon. Meillä pk-seudulla aloitetaan tuo soittokierros, kun on säännöllisiä supistuksia tai lapsivedet menee. Kaikkialla ei olla yhtä hyvässä asemassa.
Voi voi tuota Helsinki-kateutta ;) ja sinähän se toki tiedät mistä kirjoittaja on, ehkä vain hieman paremmin tiedostaa asiat toisin kuin te, jotka itkee kun paskat on jo housuissa. Nauti nyt kuitenkin suuresta hetkestäsi JULKISUUDESSA (xD!)