Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytysruuhkaa pelkäävät synnyttäjät ovat alkaneet taktikoida sairaalan ovella

Babyvauva
14.07.2021 |

Hs artikkeli. Millä tavalla voi taktikoida?

Kommentit (471)

Vierailija
281/471 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos että olen synnyttänyt kaikki kolme lastani ennen kun synnytyssairaaloita alettiin vähentää. Toka lapsi syntyi niin nopeasti ja niin vähillä kivuilla että tänäpäivänä mut olisi varmasti käännytetty pois sairaalasta. Ja jos olisin soittanut etukäteen niin olisi naurettu että ei tänne saa tulla kun supistuksia on ollut vain tunnin. Olisi ollut yksi lapsi lisää joka olisi syntynyt joko autoon tai kylpyhuoneen lattialle.

Todellakin sinut olisi käännytetty pois synnyttämästä. Itselläni oli supistuksia tullut jo yli vuorokauden ja tulivat viiden minuutin välein. Naistenklinikka olisi silti halunnut estää pääsyn synnyttämään tänä vuonna. Sanoin, etten kestä enää yhtään ja pääsin lopulta sisään, kohdunsuu oli 5 cm auki, mutta vieläkin pidempään olisi voinut olla kotona. Tämän jälkeen he nopeuttivat synnytystä keinotekoisesti, joten varoittaisin menemästä liian aikaisin NK:lle, ettei tule vaaratilanteita näistä nopeuttamisista. NK on vaarallinen paikka synnyttää. Menkää ihmeessä muualle Suomeen synnyttämään.

Vierailija
282/471 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yllätä. Vuosia sitten odottavat äidit neuvoivat toisilleen, että saa "ilmaisen" raskausajan ultran, kun feikkaa keskenmeno-oireita, että ketä se muka haittaa, jos lääkäri äkkiä ultraa ja tuleva äitikin näkee samalla sitten masuasukin. Kaikista luontokappaleista kieroin on nainen. Ja tämä ei ole naisvihaa, vaan havaintoni naisista, naisena.

No aivan varmasti. Sivusta kuulit osan kahden naisen keskustelusta ja pienessä päässäsi kehittelit siitä valtavan salaliiton. Älä viitsi.

Olen kuullut 8 naisen ryhmässä tästä keskustelusta, olen lukenut näitä ohjeita netistä odottavien palstoilta aikanaan. Tämä ilmiö on ollut tuttu myös sairaaloissa. Lääkärin kun on helppo huomata miten taianomaisesti ne keskenmeno-oireet sitten katoavat, kun odottava äiti saa sauvan pimppiinsä/anturin masunsa päälle  ja ultraus alkaa (ei viittausta seksuaaliseen aktiin)

Olet sitten aivan varma, että ihan jokainen noista naisista teki niin? Kai sinä sen verran otit selvää? Ihmiset voivat pohtia vaikka mitä, mutta kun se ei tarkoita, että toimitaan puheiden mukaisesti.

Jos naisella on ennenaikaisia supistuksia, niin silloinko ei saa mennä tutkituttamaan tilannetta? Miten sitten sairauksien osalta? Jos menee pahojen rytmihäiriöiden vuoksi päivystykseen, niin on huijari, jos sydänfilmi onkin normaali? Huijarija pahanpuhuja sinä itse olet.

oletko jotenkin vajaa?

Itse olet. Ärsyttää tuommoiset, jotka jonkun yksittäistapauksen perusteella haukkuvat puolet väestöstä kieroiksi. Kirjoittaja itse ei tainnut tajuta, että hänkin on luomakunnan kieroin olento.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/471 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muualla asiat on huonommin. Suomi on maailman ainut maa jossa ilmainen neuvola. Muualla äidit ovat täysin omillaan ilman apua ja tukea. Ja me kohtaamme valittaa.

Suomalainen neuvola on täysin paska ja veronmaksajille maksullinen palvelu. Se ei ole ilmainen, eikä palvele perheitä, äitejä tai lapsia. Palvelun laatu on niin luokatonta, että se aiheuttaa perheille pelkästään haittaa ja on puhdasta ajanhukkaa. Älä puhu asioista, kun et tiedä.

Jaa mitä tarkoittaa täysin paska?

Ilman suomalaista neuvolajärjestelmää minun raskausdiabetekseni olisi jäänyt diagnosoimatta. Sillä olisi ollut merkittäviä vaikutuksia niin synnytykseen, vauvan terveyteen, vauvan tulevaan terveyteen kuin minun tulevaan terveyteen.

Ilman suomalaista neuvolaa en olisi saanut matalalla kynnyksellä ja nopeasti psyykkistä apua parisuhdeväkivallasta toipumiseen. Me kaikki tiedämme, kuinka vaikeaa Suomessa on saada mielenterveysapua. Neuvolan kautta se onnistui helposti. Ei tarvinnut edes itse pyytää, vaan sitä tarjottiin.

Ilman suomalaista neuvolaa mun raskausanemia olisi jäänyt huomaamatta ja hoitamatta.

Ja ihan vaan sinne on mukava mennä. Mun terkkari on ihana ja helposti lähestyttävä ihminen. Itse ainakin olen 100 % tyytyväinen Suomen neuvolajärjestelmään. Suomessa on koko maailman alhaisimmat kohtukuolemaluvut. Se kertoo jo siitä, että hommat osataan tehdä oikein.

Vierailija
284/471 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yllätä. Vuosia sitten odottavat äidit neuvoivat toisilleen, että saa "ilmaisen" raskausajan ultran, kun feikkaa keskenmeno-oireita, että ketä se muka haittaa, jos lääkäri äkkiä ultraa ja tuleva äitikin näkee samalla sitten masuasukin. Kaikista luontokappaleista kieroin on nainen. Ja tämä ei ole naisvihaa, vaan havaintoni naisista, naisena.

No aivan varmasti. Sivusta kuulit osan kahden naisen keskustelusta ja pienessä päässäsi kehittelit siitä valtavan salaliiton. Älä viitsi.

Olen kuullut 8 naisen ryhmässä tästä keskustelusta, olen lukenut näitä ohjeita netistä odottavien palstoilta aikanaan. Tämä ilmiö on ollut tuttu myös sairaaloissa. Lääkärin kun on helppo huomata miten taianomaisesti ne keskenmeno-oireet sitten katoavat, kun odottava äiti saa sauvan pimppiinsä/anturin masunsa päälle  ja ultraus alkaa (ei viittausta seksuaaliseen aktiin)

Olet sitten aivan varma, että ihan jokainen noista naisista teki niin? Kai sinä sen verran otit selvää? Ihmiset voivat pohtia vaikka mitä, mutta kun se ei tarkoita, että toimitaan puheiden mukaisesti.

Jos naisella on ennenaikaisia supistuksia, niin silloinko ei saa mennä tutkituttamaan tilannetta? Miten sitten sairauksien osalta? Jos menee pahojen rytmihäiriöiden vuoksi päivystykseen, niin on huijari, jos sydänfilmi onkin normaali? Huijarija pahanpuhuja sinä itse olet.

oletko jotenkin vajaa?

Itse olet. Ärsyttää tuommoiset, jotka jonkun yksittäistapauksen perusteella haukkuvat puolet väestöstä kieroiksi. Kirjoittaja itse ei tainnut tajuta, että hänkin on luomakunnan kieroin olento.

Näin sivustaseuraajana haluaisin sanoa, että mun mielestä toksiseen naisvihaan kuuluu puuttua. Mutta tää keskustelu on mennyt jo ihan jankkaamiseksi. Menkää muualle jankkaamaan. Eiköhän se tullut jo kaikille selväksi, että alkuperäisen kommentin kieroista naisista laittanut on yleistävä naisvihaajapässi. Antakaa olla. Kumpikin.

Vierailija
285/471 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oletko jotenkin vajaa?

Näin sivustaseuraajana haluaisin sanoa, että mun mielestä toksiseen naisvihaan kuuluu puuttua. Mutta tää keskustelu on mennyt jo ihan jankkaamiseksi. Menkää muualle jankkaamaan. Eiköhän se tullut jo kaikille selväksi, että alkuperäisen kommentin kieroista naisista laittanut on yleistävä naisvihaajapässi. Antakaa olla. Kumpikin.

Ehkä pikemminkin toisinpäin. Omien havaintojeni (pmsl, lol) mukaan naisvihaajat ovat yleensä niitä, jotka alkavat haukkua naisvihaajaksi ilman syytä.

Vierailija
286/471 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oletko jotenkin vajaa?

Miksi sinä lähdit vääristelemään toisten sanoja??

eri

Vierailija
287/471 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi juuri naiset tekevät tuollaista, että alkavat vastailla harhailemiinsa rivienväleihin tai sitten ihan tahallisesti ymmärtävät viestit väärin. Jos tämä palsta on jotain opettanut, niin sen, että ne miehet ovat saattaaneet olla oikeassa, jotka joskus ovat kertoneet epäilevänsä, että  kumppaninsa ymmärtää tahallisesti viestit väärin, jotta pääsisi riitelemään.

Tällä palstalla he ovat trolleja, halauavat tahallisesti aiheuttaa riitää ja näytellä valistunutta, valitettavasti välillä valitsevat liian huolimattomasti uhrinsa.

Vierailija
288/471 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tanskassa synnytetään polikliinisesti jos ei ole jotan todella erityistä, välimatkat ovat tietysti aika lyhyitä, synnyttäneiden vuodeosastoja ei käytännössä edes ole.

Suomessa on liikaa totuttu siihen että sairaalassa kaikki hoidetaan asiakkaan puolesta aina lakananvaihdosta aterioihin sun muuhun. Monessa maassa omaiset hoitavat tällaiset avustavat tehtävät. Suomessa odotetaan hotellitason palveluita sairaalassa vaikka kyse olisi tavallisesta synnytyksestä ja hoitopäivä maksu on parikymmentä euroa. Jos luxusta haluaa niin voi mennä synnyttämään Amerikkaan mutta lasku on sitten vähän eri tasolla.

Vierailija
289/471 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei sitten enemmän olla sektoiden kannalla, että suunniteltu sektio annettaisiin mukisematta niille, jotka sen haluavat. Olisi ainakin tiedossa tiettym määrä syntymiä tietylle päivälle… Tokihan lapsi voikin päättää syntyä ennen suunniteltua pvää ja silloin tulee ”yllärikeikka” kumminkin… Mutta jotenkin olen ymmärtänyt, että sektiota hankala saada… Itse haluan 4 kk päästä sektion ja nyt pitää mennä jonnekin pelkopolille asiasta jauhamaan, vaikka kyse ei minun kohdalla ole synnytyspelosta.

Sektio maksaa enemmän, se sitoo paljon henkilökuntaa ja myös toipumisaika ja sairaalassa synnytyksen jälkeen vietetty aika on pidempi. Eli ei se ole resurssien kannalta järkevää. Lisäksi tottakai jos sektiolle ei ole lääketieteellistä syytä, niin sen haitat ja sivuvaikutukset sekä äidille että vauvalle ovat suuremmat kuin alatiesynnytyksen.

Sektion sairaalassaoloaika on kolme päivää kuten alatiesynnytyksessäkin. Toipumisen suhteen ei tarvitse pelätä vaikeasti hoidettavia ulosteen ja virtsan pidätyskyvyn ongelmia, on vain se iso haava, joka kuitenkin paranee kuukaudessa. Myöskään lapselle ei tule hapenpuutteen vuoksi vammaa, joten se on turvallisempi lapselle. Iso leikkaushan se on, mutta on siinä etunsa.

Vierailija
290/471 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tanskassa synnytetään polikliinisesti jos ei ole jotan todella erityistä, välimatkat ovat tietysti aika lyhyitä, synnyttäneiden vuodeosastoja ei käytännössä edes ole.

Suomessa on liikaa totuttu siihen että sairaalassa kaikki hoidetaan asiakkaan puolesta aina lakananvaihdosta aterioihin sun muuhun. Monessa maassa omaiset hoitavat tällaiset avustavat tehtävät. Suomessa odotetaan hotellitason palveluita sairaalassa vaikka kyse olisi tavallisesta synnytyksestä ja hoitopäivä maksu on parikymmentä euroa. Jos luxusta haluaa niin voi mennä synnyttämään Amerikkaan mutta lasku on sitten vähän eri tasolla.

Sairaalassaolomaksu on n. 50 euroa päivä ainakin Naistenklinikalla synnyttäjien osastolla. Perhepesähotellissa on ilmeisesti kaksinkertainen hinta, koska huoneet ovat perhehuoneita. Halpaa synnytys ei ole pienituloiselle Suomessakaan.

Vierailija
291/471 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halutaanko tänne maahan lisää niitä lapsia vai ei? Aikamoinen ristiriita että puhutaan synnytystalkoista mutta kohtelu ja suhtautuminen on tätä

Ei kai se lasten hankkimen jää kiinni ajoittaisesta ruuhkasta synnytyslaitoksella. Enemmän taitaa olla kiinni yhteiskunnan asenteista lapsiperheitä kohtaan. Pitää voida yhdistää opiskelu, työ ja muu elämä niin että kaikki ovat tyytyväisiä.

Ei varmaan mutta törkeä kohtelu synnärillä ja resurssipula on osa niitä asenteita ja kertoo yhteiskunnan arvomaailmasta

Niin metsä vasta kuin sinne huudetaan.

Vierailija
292/471 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muualla asiat on huonommin. Suomi on maailman ainut maa jossa ilmainen neuvola. Muualla äidit ovat täysin omillaan ilman apua ja tukea. Ja me kohtaamme valittaa.

Suomalainen neuvola on täysin paska ja veronmaksajille maksullinen palvelu. Se ei ole ilmainen, eikä palvele perheitä, äitejä tai lapsia. Palvelun laatu on niin luokatonta, että se aiheuttaa perheille pelkästään haittaa ja on puhdasta ajanhukkaa. Älä puhu asioista, kun et tiedä.

Ei neuvolassa ole pakko käydä jos ei halua. Moni synnyttäjä taitaa kuitenkin olla tyytyväinen palveluihin.

Vierailija
293/471 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalassaolomaksu on n. 50 euroa päivä ainakin Naistenklinikalla synnyttäjien osastolla. Perhepesähotellissa on ilmeisesti kaksinkertainen hinta, koska huoneet ovat perhehuoneita. Halpaa synnytys ei ole pienituloiselle Suomessakaan.

Pienituloisten ei ylipäätään pitäisi hankkia lapsia yhteiskunnan elätettäväksi. Köyhyys periytyy sukupolvelta toiselle eli lapsista tulee myöhemmin yhteiskunnan elättejä.

Vierailija
294/471 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienituloisten ei ylipäätään pitäisi hankkia lapsia yhteiskunnan elätettäväksi. Köyhyys periytyy sukupolvelta toiselle eli lapsista tulee myöhemmin yhteiskunnan elättejä.

Aika matala olisi syntyvyys Suomessa, jos pienituloiset eivät saisi lisääntyä.

Vierailija
295/471 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on että kaikki haluaa Helsinkiin synnyttämään vaikka Espoon Jorvissa tai Lohjalla on hyvät sairaalat. Haluavat syntymäkaupungiksi Helsingin. Hyvinkäältä ajetaan Helsinkiin synnyttämään.

Naistenklinikalla sekä Espoon, Hyvinkään ja Lohjan sairaalat palvelevat Uudellamaalla.

Höpö-höpö, en ikinä vaihtaisi Jorvia tohon jäätävään laitokseen :D Lohjakin olisi ihan ok

Vierailija
296/471 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokseenkin huvittavaa tuo kauhistelu, että jos ei pääsekään naapuriin synnyttämään. Esim. Lapissa ihan normaalia, että synnytyssairaalaan on satoja kilometrejä :D

Jossain jumalan selän takana asuminen on täysin oma valinta ja on luonnollista, ettei synnytyssairaaloita ole joka kairassa. Se, että suurimmissa kaupungeissa sairaaloita lakkautetaan ja synnyttävlä käännytetään ruuhkan takia pois on vain säästämistä väärässä paikassa.

Vierailija
297/471 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos että olen synnyttänyt kaikki kolme lastani ennen kun synnytyssairaaloita alettiin vähentää. Toka lapsi syntyi niin nopeasti ja niin vähillä kivuilla että tänäpäivänä mut olisi varmasti käännytetty pois sairaalasta. Ja jos olisin soittanut etukäteen niin olisi naurettu että ei tänne saa tulla kun supistuksia on ollut vain tunnin. Olisi ollut yksi lapsi lisää joka olisi syntynyt joko autoon tai kylpyhuoneen lattialle.

Todellakin sinut olisi käännytetty pois synnyttämästä. Itselläni oli supistuksia tullut jo yli vuorokauden ja tulivat viiden minuutin välein. Naistenklinikka olisi silti halunnut estää pääsyn synnyttämään tänä vuonna. Sanoin, etten kestä enää yhtään ja pääsin lopulta sisään, kohdunsuu oli 5 cm auki, mutta vieläkin pidempään olisi voinut olla kotona. Tämän jälkeen he nopeuttivat synnytystä keinotekoisesti, joten varoittaisin menemästä liian aikaisin NK:lle, ettei tule vaaratilanteita näistä nopeuttamisista. NK on vaarallinen paikka synnyttää. Menkää ihmeessä muualle Suomeen synnyttämään.

En kyllä yhtään ymmärrä kuinka synnyttäjän pitäisi tietää että kuinka kauan on on oltava kotona ja missä kohdassa saa mennä sairaalaan. Eihän synnyttäjällä ole mitään tietoa siitä kuinka paljon kohdunsuu on avautunut. Minulla on ollut kaksi tavallista synnytystä ja yksi supernopea. Kohdunsuun tilasta ei ollut hajuakaan missään synnytyksessä. Sairaalaan menin sillä perusteella että kärvistely kotona alkoi tuntua liian pahalta.

Vierailija
298/471 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on säästöt mennyt yksinkertaisesti liian pitkälle kun synnytyssairaaloita lakkautettu!

Mutkun muuten pitäisi nostaa veroja ja se taas olisi kamalaa sosialismia ja kommunismia! Äänestäkää vaan jatkossakin sitä kokoomusta.

Tai porukkaa jotka menevät osoittamaan mieltään amerikkalaisen rikollisen puolesta joka osoitti aseella raskaana olevan naisen vatsaan.

Ketkä tätä ovat tehneet? 😬

Vihervasemmiston edustajat. Muun muassa Demarinuorten varapuheenjohtaja Viivu Seila. Menee kyllä ymmärryksen yli.

No se on sellaista nuoruuden puna-vihersokeutta josta paranee kun elämän realiteetit joskus valkevat. On tietenkin mahdollista että hän pääsee toteuttamaan höttöunelmaansa jos joskus tulee vaaleissa valituksi eduskuntaan tms.

Vierailija
299/471 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymäkunta ei määräydy sairaalan perusteella vaan äidin kotikunnan. Ei hyvinkääläisen äidin lapselle merkitä syntymäkotikunnaksi Helsinkiä, vaikka äiti Helsingissä synnyttäisi. Ihan vaan tiedoksi.

Vierailija
300/471 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutussa kerrotaan että synnyttäjät eivät soita enää etukäteen vaan tupsahtavat paikalle tietäen että synnyttävää ei käännytetä pois.

Mutta kyllähän käännytetään. Odottamaan että supistukset soveltuvat erilaisiin kriteereihin. Mistä tulee käsitys, ettei käännytettäisi?

Jos synnytys on kunnolla käynnissä, niin ei ne kotiin tai toiseen sairaalaan lähetä. Toki kotiin passittavat jos avautumisvaihe ei ole edes kunnolla alkanut.

Mä väittäisin, että 5cm on jo tarpeeksi auki, että saisi jäädä sairaalaan, mutta kyllä mut silti yritettiin lähettää keväällä Naikkarilta kotiin.

Jos salit on täynnä niin mitä vaihtoehtoja on muuta kuin käännyttää toiseen sairaalaan tai kotiin? Yhdessäkään salissa ei ole tilaa, yksikään kätilö ei ole vapaana. Tai jos onkin juuri vapautumassa, mutta sermin takana odottava on 8cm auki ja kaksoset tulossa. Ymmärrät varmaan, että ei ole vaihtoehtoja muuta kuin käännyttää. Ei ole mistä antaa.

On tämä kamalaa, mutta mitä taktikointi auttaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä