Kuukuppi
Minulla on Luneten kuukuppi, jonka ostin muutama vuosi sitten säästääkseni luontoa ja pankkitiliäni. Kuivaharjoittelin käyttöä ennen kuukautisia ja kuvittelin osaavani homman. Kuitenkin kuppi ilmeisesti aukeaa liian aikaisin tai alipainetta ei synny, ja kuppi falskaa etenkin jos istun tai makaan. Toimii hyvin jos kävelen/juoksen. Onko teillä leidit kikkoja kuukuppiin, jotka auttaisivat minua harjoittelemaan käyttöä. Todellakin toivoisin pystyväni käyttää kuppia, sillä terveyssiteet ja tamponit aiheuttavat silmitöntä kipua, ilmeisesti johtuen limakalvojen kuivamisesta tai ympäröivien lihasten kramppaamisesta. Pitkä automatka (yli 20h, toki pausseja) edessä, eikä tee mieli hauduttaa sidettä/tamponia montaa tuntia kuumassa autossa. Auttakaa ihmiset :)
Kommentit (30)
Mulla falskaa jos asetan istuma asennossa pöntöllä ja silloin jos taitan keskeltä kokonaan ei aukea, taittelen siis pelkän pään ja seisaalteen sisään syvälle, kuuluu kanssa ääni ja jotenkin plumsahtaa paikalleen takaviistoon eli peräaukkoa kohti ei häpyluuta silloin kun ei plumpsahda vuotaa..
pyöräyttäminen on auttanut, se minusta ihan käyttöohjeessakin oli.
Tosin en ole ikinä uskaltautunut käyttää ihan yksinään sitä. Pitkälle matkalle suosittelisinkin kupin kaveriksi kankaista kestosidettä. Niitä käytän itse kupin kanssa.
Mulla taas falskasi juuri silloin, kun käytön alkuaikoina taittelin sen tosi tiukaksi ja laitoin mahdollisimman syvälle. Vasta sitten, kun aloin käyttää seuraavaa tekniikkaa, kuppi lakkasi falskaamasta: Taitan kupin ensin lyttyyn ja siitä vielä kaksin kerroin (eli käsittääkseni sillä normaalilla taittelutekniikalla), mutta en liian napakasti vaan juuri sillä tavalla että sen saa sisään. Nimenomaan en työnnä kuppia mahdollisimman syvälle (kuten alkuaikoina tein ja kuppi falskasi aina) vaan annan sen aueta jo mahdollisimman alhaalla, sillä tavalla että melkein vielä saan pidettyä siitä kiinni pohjasta. Sitten, samalla pyörittäen, työnnän kupin syvemmälle. Isomman kupin kanssa pitää yleensä käyttää liukkaria, että liukuu tarpeeksi hyvin. Testaan tietenkin vielä, että kuppi on tasaisesti auennut joka puolelta ja jos ei ole, toistan edellämainitun proseduurin alusta asti.
Edellisen kupin kanssa kävi niin, että se vähitellen pehmeni ja meni jo tosi lörpöksi. Silloin sitä oli jo aika vaikea saada aukenemaan tasaisen pyöreästi joka sivulta. Uusi kuppi olikin sitten jo vähän turhankin jämäkkä alkuun (napsahti oikein voimalla auki, tämä siis Luneten isomman koon kanssa. Pienempi koko on lähtökohtaisesti pehmeämpää materiaalia), mutta nyt on sopiva.
Tietenkin myös se tyhjennysväli täytyy olla riittävä. Kyllä se mullakin voi falskata, jos on päässyt liian täyteen. Pienempi koko on kyllä mun mielestä aika pieni, enkä kyllä pärjäisi sillä runsaimpina päivinä. Riippuu tietenkin vuodon määrästä.
Tosin mulla ei kyllä ole ongelmana, että kuppi valuisi liian alas. Päinvastoin se tuppaa nousemaan tosi ylös. Ellei ole tositosi täynnä. Eli ehkä se oma anatomiakin vaikuttaa aika paljon siihen, miten kuppi kannattaa asentaa ja miten hyvin se sopii.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 10:48"]
Mulla kuppi ei aukea heti toiselta sivulta vaan joudun hieman sitä asettelemaan vetämällä kuppia alemmaksi jotta se aukeaa. Aukeamisen jälkeen työnnän sen takaisin ylös ja varmistan että kohdun napukka on kupin sisällä jolloin vuoto jää todella sinne kuppiin.
Paras keksintö ikinä. Tyhjennän aamuin illoin eikä opettelemisen jälkeen ole enää tarvinnut käyttää siteitä (yyyyyyyööökk) tai tamponeja. Näin kesälläkin supermukavaa enkä edes juuri huomaa menkkoja.
Pientä kärsivällisyyttä opetteluun toki tarvitaan, mutta kun homman saa pelaamaan niin et vaihda..
[/quote]
Juuri samat kokemukset minulla. Löysin koko keksinnön vasta alkuvuodesta ja kyllä harmittaa, kun en löytänyt jo 80-luvun alussa. Olisin säästänyt aika paljon rahaa ja välttänyt kuivattavien ja riittämättömien suojien käyttämisen. Tällä kupilla taidankin pärjätä loppuikäni. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Googlailin uutena käyttäjänä ohjeita just päinvastaiseen ongelmaan. Kuppi imee itsensä liian ylös ja alipaine sattuu.... onnistuin hölläämään painetta ja pian varmaan näkee tuleeko tilalle ohivuotoja.
Vaikuttaa pätevälle kapistukselle.
Sarjatuotantona tamponeiden vieressä..... ;) Luin kyllä juuri sellaisenkin kirjoituksen jossa sitä luultiin kertakäyttötuotteeksi.... 25€ roskiin joka tyhjennyksellä, just.
Koskahan muuten keksitään kertakäyttöinen kuppi :P
Minä taitan kupin vain kaksin kerroin ja sitten ainoastaan sen verran, että se menee sisään (en tiukaksi putkeksi). Laittaessani kuppia sisälle koetan pyöräyttää sitä hieman tai jopa pyöräytän sormeni kupin ympäri, kun se on jo sisälläni. Näillä keinoilla ei ole kuppi falskannut ikinä pienti minimaalista tiputtelua lukuunottamatta, olen käyttänyt parin eri merkin kuukuppeja nyt jo yhteensä 10 vuotta. Aluksi en tehnyt tuota "varmistusta" kupin asennosta, ja silloin joskus kuppi vuosi. Käytän kyllä kaikkien vaaleampien alushousujen kanssa pientä kestopikkuhousunsuojaa kupin kaverina, se on miellyttävä tapa varmistaa, etteivät pienet ohivuodot tahri vaatteita (olen ostanut omani jostain ekokaupasta, en jaksa sen vertaa ommella, että tekisin itse).
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 18:11"]
Koskahan muuten keksitään kertakäyttöinen kuppi :P
[/quote]
On keksitty jo aikoja sitten, en tiedä myydäänkö Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 03:11"]
Yäk.
[/quote]
Siteet ja tamponit: YÄK! Etenkin kertakäyttösiteet: MEGAYÄK.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 03:38"]
Pitääpä kokeilla tuota tekniikkaa. Yritän myös aina saada mahd. syvällä aukeamaan, koska se kyllä laskeutuu liikkuessa ja lihasten rentoutuessa. Ei vaan ole kiva käyttää sekä kuppia ettö sidettä varmistamaan mahdolliben falskaus. Kiitos vastauksestasi.
-ap
[/quote]
Kuppia ei kannata päästää aukeamaan vasta syvällä, koska silloin kohdunnapukka voi helposti jäädä kupin ulkopuolelle. Tärkeintä on avata kuppi niin alhaalla, että kohdunnapukka jää varmasti yläpuolelle (saattaa "roikkua" kupin sisässä), muutoin vuoto valuu suoraan kupin ohi!