Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esim henkilökohtaiset avustajat toistavat, ettei siivous kuulu hommiin jne. Kerron, mistä on kyse.

Vierailija
14.07.2021 |

Monessa ammattiryhmässä tuot toistellaan ja muut ihmettelevät syytä. Ketjuissa syy ei tule ilmi. (itsekin ihmettelin, ovatko ylpeitä vai mitä kummaa)

Syy on vain raha. Siiviojalle on parempi tiuntipalkka.

Esim hoivafirmalla on eri hinnat siivoustyölle ja muulle hoivalle. Sama henkilö voi tehdä eri hinnalla tai oo eri tekijä.

Samoin rakennuksilla loppusiivous ei sisällä rakennusjätteen siivousta. Se on rakennussiovoojien hommaa ja heillä on siitä suurempi palkka. Loppusiivoojat kieltäytyvät koskemaan rakennusjåtteeseeen.

Kommentit (192)

Vierailija
121/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollain ihmisellä perfektionistinen siisteys levittää vammautumisen tuomaa hallinnan menetystä. Siivoaisi itse joka päivä, jos siihen pystyisi ja haluaa siihen käyttää avustustuntejaan. Mielestäni ihan ok, mutta sitten tunnit ovat pois jostain muusta.

Onko sinun mielestäsi ok että veronmaksajien rahoja käytetään jonkun siivousfetissin tyydyttämiseen? Tykkäsin kyllä vastauksestasi eikä tarkoitukseni ole sinua loukata mutta muuten ajattelisin näin.

Vierailija
122/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olin itse aikoinaan henkilökohtaisena avustajana. Ei haitannut joku perussiisteyden tekeminen. Moni yrittää käyttää sitä erittäin pahasti hyväkseen. Itseä yritettiin saada siivoamaan avustajan aikuisen lapsen uutta kotia sekä pesemään heidän pyykit. Sekä imuroimaan ulkokivityksiä ja muuta todella outoa hommaa. Yhden kerran yrittävät saada heidän järjestämillensä kutsuille itsestäni tarjoilijan , vaikka omalla puolisolla ei ollut mitään ongelmia. Läksin nopeasti koko työpaikasta

En ymmärrä näitä kirjoituksia!

Miksei avustaja voi tehdä mitä tahansa kotihommia? Sen ymmärrän, että siivoomisesta voisi maksaa suurempia palkkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että tämä siivouksesta jankkaava henkilö nyt tahallaan vääntää asian vierestä.

Avustajaa ei voi käyttää pelkkänä siivoajana. Et voi hankkia kotisi viikkosiivoojaksi avustajaa. Kukaan sellainen ei myöskään saa avustajaa, joka pystyy tekemään kaiken muun, mutta ei jostain syystä pysty siivoamaan.

Perusarjen siivousaskareita kaiken muun avustustoiminnan keskellä saa avustaja tehdä, jos näin on sovittu. Jokaisen avustajaksi ryhtyvän tulisi kyetä olemaan niin järkevä, että sopii kunnolla etukäteen siitä, mitä työtehtävät ovat ja pitävät sisällään. Työsopimusta ei tulisi koskaan allekirjoittaa niin, että työnkuva on vain jokin ylimalkainen arjen askareissa avustaminen.

Tämä sukulaisensa asioista kertova ja itsekin omien sanojensa mukaan niitä kaakeleita hinkannut, saa kyllä syyttää ihan itseään. Miksi olet alentunut tekemään asioita, jotka eivät toimenkuvaasi kuulu? Miksi et ole selkeästi sopinut siitä, mikä on tehtäväsi avustajana ja kieltäytynyt siitä, mikä ei niihin kuulu? Kyllä sukulaisesi on toiminut väärin, jos tuollaista työtä avustajalla teettää. Mutta on hölmöä marttyroida jälkeenpäin kuinka hirveitä hommia on teetetty, jos ihan itse niitä suostunut tekemään.

Kyse ei ole "alentumisesta". Minä autoin lähisukulaistani ja sain siitä omaishoitajana pienen korvauksen. En pystynyt siihen sitten enää, koska avuntarve kasvoi niin suureksi näiden sukulaisen omien vaatimusten lisäksi.

En tässä mitenkään huvikseni nillitä sukulaiseni asioista. Eikä kukaan teistä voi tunnistaa, kuka hän on, joten mielestäni se on ihan sama mitä hänestä kerron. Mutta olen omin silmin nähnyt, miten henkilökohtaista avustajaa voi pompottaa siivousasioissa tavalla, joka ei mielestäni työnkuvaan kuulu. Kerroin kyseessä olevan lähisukulaiseni vain korostaakseni, ettei kyseessä ole mitään monen mutkan kautta kuultua mutuilua.

Vierailija
124/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollain ihmisellä perfektionistinen siisteys levittää vammautumisen tuomaa hallinnan menetystä. Siivoaisi itse joka päivä, jos siihen pystyisi ja haluaa siihen käyttää avustustuntejaan. Mielestäni ihan ok, mutta sitten tunnit ovat pois jostain muusta.

Onko sinun mielestäsi ok että veronmaksajien rahoja käytetään jonkun siivousfetissin tyydyttämiseen? Tykkäsin kyllä vastauksestasi eikä tarkoitukseni ole sinua loukata mutta muuten ajattelisin näin.

Siivousfetissi ei lisää avustettavan tuntimäärää. Jos tunteja on annettu oikeudenmukainen määrä, veronmaksajana minulle on aivan sama mihin ne käytetään. En loukkaannu, hyvä kysymys.

Vierailija
125/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siitä, että ainakin minun avustettava laittoi minut siivoamaan ja teki itse sillä aikaa muita asioita. Käytännössä sai siis kotiinsa ilmaisen siivoojan. Jos avustettava lukee kirjaa, sillä aikaa avustaja voisi istua sohvalla, koska lukemiseen ei tarvitse apua. Näin esimerkkinä.

Nyt on pullat ja vellit sekaisin tällä työntekijällä. Henkilökohtaisen avustajan tehtävä on tehdä niitä töitä kotona, mitä avustettava ei pysty tekemään. Ihan niitä normaaleja töitä, mitä terveet ihmiset tekevät omassa kodissaa. Eli tiskejä, pyykkejä, normisiivousta. Ei tokikaan mitään isoa joulusiivousta, mutta niitä normihommeja, mitä avustettava ei sairautensa takia pysty tekemään. Ja mitä ihmettä, miksi se avustettava ei saisi lukea kirjaa sillä aikaa?

Avustajan tehtävä ei ole pelkästää avustaa liikkumisessa tai pukemisessa.

Ja tämä on kyllä ihan virallinen kanta asiaan, sen verran olen yhden vammaisaktivistin kanssa jutellut.

Vierailija
126/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siitä, että ainakin minun avustettava laittoi minut siivoamaan ja teki itse sillä aikaa muita asioita. Käytännössä sai siis kotiinsa ilmaisen siivoojan. Jos avustettava lukee kirjaa, sillä aikaa avustaja voisi istua sohvalla, koska lukemiseen ei tarvitse apua. Näin esimerkkinä.

Nyt on pullat ja vellit sekaisin tällä työntekijällä. Henkilökohtaisen avustajan tehtävä on tehdä niitä töitä kotona, mitä avustettava ei pysty tekemään. Ihan niitä normaaleja töitä, mitä terveet ihmiset tekevät omassa kodissaa. Eli tiskejä, pyykkejä, normisiivousta. Ei tokikaan mitään isoa joulusiivousta, mutta niitä normihommeja, mitä avustettava ei sairautensa takia pysty tekemään. Ja mitä ihmettä, miksi se avustettava ei saisi lukea kirjaa sillä aikaa?

Avustajan tehtävä ei ole pelkästää avustaa liikkumisessa tai pukemisessa.

Ja tämä on kyllä ihan virallinen kanta asiaan, sen verran olen yhden vammaisaktivistin kanssa jutellut.

Normisiivous tarkoittaa siis: ihan ranskalaisilla viivoilla voit luetella. Ettei vaan menis ostetun siivouspalvelun puolelle. Mullakin on virallista tietoa asioista.

Vierailija
127/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos avustaja vähän imuroi niin kuka siellä asunnossa ikinä pesee lattiat?

Vierailija
128/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä avustajatunteja muka ei voisi käyttää ihan mihin vaan.

Vierailija
129/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se avustaja ei ole mikään kuntouttaja. Avustajalla ei yleensä ole minkäänlaista koulutusta työhönsä.

Kunta määrää tietyt tunnit ja avustettava saa itse päättää, miten ne käytetään. Jos vaikka avustettava halua käyttää tuntejaan auton pesuun, niin miksi ei? Avustajan hommiin kuuluu tehdä kaikenlaisia kotihommia, koska joku on niin vaivainen, että ei jaksa tai pysty niitä tekemään itse. Voi olla, että pystyy tekemään kaikkea, mutta ei jaksa niin paljon, että tulee kaikki tehtyä.

Vierailija
130/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustaja auttaa avustettavaa suoriutumaan itse tekemisistään, ei siis tee avustettavan puolesta mitään. Avustuksen käytön määrittää pitkälti myös sosiaalityöntekijä. avustettava ei ole missään saneluasemassa.

Vierailija
131/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä siitä abustajasta edes on, jos ei siivoa? Moni pystyy itse pukemaan jne ja tarvii avustajan nimenomaan kotitöihin, niistä nyt iso osa on siivousta.

Vierailija
132/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä siitä abustajasta edes on, jos ei siivoa? Moni pystyy itse pukemaan jne ja tarvii avustajan nimenomaan kotitöihin, niistä nyt iso osa on siivousta.

Ei sitä sitten edes tarvitse, jos ainoa tarve on saada ilmainen siivoaja.

Vierailija
133/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos pystyn pukea itse, mutten esim. käydä kaupassa, tiskata tai siivota niin mielestäsi minut voi jättää ilman avustajaa?

Vierailija
134/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos pystyn pukea itse, mutten esim. käydä kaupassa, tiskata tai siivota niin mielestäsi minut voi jättää ilman avustajaa?

Monella on avustaja esim. opiskelua, työntekoa auttamassa. Jos pärjäät siivoojalla, niin palkkaa se itse.

Vierailija
135/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haloo nyt. Se ei kuulu avustajan tehtäviin. Näin sanoo vammaissosiaalityöntekijät jotka tiedottaa avustettavalle mitä tarkoittaa oikeus avustajaan. Siivous pitää ostaa muualta. Avustaja ei siis päätä näistä itse. Kunnan ei kuulu maksaa avustettavan siivouskuluja avustajan työajasta! Älkää keksikö juttuja omasta päästänne 😡.

Alanuolettajat. Teidänkin on kestettävä nämä tosiasiat. Siivous on ostettava itse, yhteiskunnan ei kuulu sitä tarjota! Aletaan vaatia jo ihan mahdottomia palveluita.

Eiköhän esimerkiksi ammattiliitto, joka edustaa siis meitä avustajia, tiedä kuitenkin paremmin kuin vauvapalstan kirjoittaja:

https://www.jhl.fi/tyoelama/ammattialat/sosiaali-ja-terveyspalveluala/h…

Tuolta voi lukea faktaa jos oman ammatin työnkuva on epäselvä. Tuskin työntekijän etuja ajava ammattiliitto laittaisi sivuilleen avustajan töiksi jotain mikä ei sitä oikeasti ole.

Vierailija
136/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kokee työn vs. palkkauksen epäoikeudenmukaisesti, siitä pitää uskaltaa keskustella.

Minun ystäväni ei lukion jälkeen välivuotena uskaltanut.

Sen lisäksi, että esimerkiksi käytti vanhusta kaupassa, rasvasi tämän häpyhuulet.

Työnkuvan pitäisi olla selkeämpi siten, ettei siitä tarvitsisi keskustella Aihe vapaalla. Itse pitää osata avata suu.

Tämä parikymppinen ystäväni ei osannut.

Vierailija
137/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avustaja auttaa avustettavaa suoriutumaan itse tekemisistään, ei siis tee avustettavan puolesta mitään. Avustuksen käytön määrittää pitkälti myös sosiaalityöntekijä. avustettava ei ole missään saneluasemassa.

Millä tavalla esimerkiksi neliraajahalvaantunut tekee itse, jos avustaja ei tee puolesta mitään?

Minäkin olen ollut avustamassa ihmistä, jolla jalat eivät toimi ja kädet toimivat niin, että saa hetkeksi pienen otteen jostakin kevyestä tavarasta toisella kädellä. Ei siis pysty esimerkiksi ottamaan kaapista ruokaa itse, ei pysty pukemaan mitään itse, ei todellakaan pysty käymään suihkussa tai vessassa itse, ei pääse sängystä pois itse. Ei pysty liikuttamaan pyörätuolia itse. Miten avustaisit esimerkiksi häntä jos mitään et suostu tekemään puolesta?

Vierailija
138/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kokee työn vs. palkkauksen epäoikeudenmukaisesti, siitä pitää uskaltaa keskustella.

Minun ystäväni ei lukion jälkeen välivuotena uskaltanut.

Sen lisäksi, että esimerkiksi käytti vanhusta kaupassa, rasvasi tämän häpyhuulet.

Työnkuvan pitäisi olla selkeämpi siten, ettei siitä tarvitsisi keskustella Aihe vapaalla. Itse pitää osata avata suu.

Tämä parikymppinen ystäväni ei osannut.

Eikö nuo työt ole ihan ok?

Vierailija
139/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avustettava on työnantaja ja saa määrätä, mitä tehdään.

Vierailija
140/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sellainen ihminen avustajaa tarvitsekaan vaan siivoojan, valitettavasti se on maksettava omasta pussista niin kuin muutkin palvelut eli esim parturit ja autohuollot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi