Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esim henkilökohtaiset avustajat toistavat, ettei siivous kuulu hommiin jne. Kerron, mistä on kyse.

Vierailija
14.07.2021 |

Monessa ammattiryhmässä tuot toistellaan ja muut ihmettelevät syytä. Ketjuissa syy ei tule ilmi. (itsekin ihmettelin, ovatko ylpeitä vai mitä kummaa)

Syy on vain raha. Siiviojalle on parempi tiuntipalkka.

Esim hoivafirmalla on eri hinnat siivoustyölle ja muulle hoivalle. Sama henkilö voi tehdä eri hinnalla tai oo eri tekijä.

Samoin rakennuksilla loppusiivous ei sisällä rakennusjätteen siivousta. Se on rakennussiovoojien hommaa ja heillä on siitä suurempi palkka. Loppusiivoojat kieltäytyvät koskemaan rakennusjåtteeseeen.

Kommentit (192)

Vierailija
81/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ole haitannut siivota avustettavien luona siksi, että olen saanut olla rauhassa eikä työn jälkeä voi kuitenkaan arvostella kuten siivoojan.

Vierailija
82/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei ole haitannut siivota avustettavien luona siksi, että olen saanut olla rauhassa eikä työn jälkeä voi kuitenkaan arvostella kuten siivoojan.

Tuostakaan ei sukulaiseni ole samaa mieltä :) Jos siivouksen jälki ei miellytä, se on tehtävä uudelleen.

Kuten arvata saattaa, hänellä ei avustajat ikinä kauan pysy, mutta silti kukaan ei ole hänelle huomauttanut, että hänen toimintansa on kohtuutonta.

Siksi olen itse sitä mieltä, että pitäisi määritellä todella selkeästi, millainen siivous avustajille kuuluu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmepeukkuja täällä. Minä en pysty tekemään käsillä juuri mitään, ääniohjaus mm kirjottaa. Eli ne asiat mitä en pysty tekemään kipujen ja sairauden takia, avustaja tekee. Avustaja kokkaa, syöttää, siivoaa, imuroi. Mitään suursiivouksia ei tee eikä tietenkään sotkuakaan synny. Oma-aloitteisesti pyyhkii pölyjä. Ulkoilla en pysty. Olen sänkypotilas tahtomattani.

Nämä asiat oli myöskin kirjattu etukäteen ylös kun teimme sopimuksen. Sehän on täysin yksilökohtaista mihin tarvitaan apua. Pääsääntö on se että avustaja tekee asioita mitkä vaikeita avustettajalle, siitähän se palkka tulee.

Täällä on peukuttamassa ihmisiä joilla ei näemmä kokemusta lainkaan eikä ymmärrystä mistä kyse. Avustajaa ei saa kukaan "laiskuuden" takia.

t.eri

No tämähän on ihan ok. Sellaisia avustettavia on paljon, jotka laittavat avustajan kuuraamaan kaakelin saumoja ja pesemään yläkerran ikkunat, sitten maalaamaan autotallin, sitten pesemään matot… vammaton puoliso ja lähes aikuiset lapset katsovat töllöä.

Höpöhöpö :D Kun päätöksiä tehdään avustettaville, JOKA KERTA aiheesta kerrotaan että minkäänlaiset suursiivoukset, puutarhan hoidot saati remppahommat EI kuulu töihin. Eli olet joku sivustahuutelija. En tunne yhtäkään tapausta ja työkavereita löytyy paljon, olen myös liiton toiminnassa mukana. Tuollaiseen tulee loppu ennenkuin ehtisi alkaakaan.

Sillä ei muuten ole merkitystä onko paikalla keitä vammattomia ihmisiä. Avustaja saa palkan eikä se ole sidottu siihen onko paikalla muita jotka "voisivat" auttaa. Siinä vaiheessa kun muut alkavat hoitaa homman, otetaan avustajalta työtunnit pois ja sitä ei avustaja halua, vaikka SINÄ haluaisit :D  Usein esim loma-ajat avustaja joutuu pelkäämään että kun onkin porukat kotona, hän menettää omat työtunnit, eli EI. Se muu perhe voi rauhassa lomailla ja tekevät mitä tekevät, avustaja tekee työnsä mistä saa palkkansa. 

Älä oikeasti sekaannu asioihin mitä et ymmärrä.

t.sairaanhoitajana, vammaistyössä ja henk.koht.avustajana 30 vuotta toiminut

Kyllä. Kerrotaan sille avustettavalle. Hänpä ei kerro nuorelle avustajalle ja niin taas saadaan autotalliin kuuraaja.

Työnantajamalli mahdollistaa avun väärinkäytön ja avustajan epäinhimillisen kohtelun. Harva vammatonkaan sopii työnantajan ja esimiehen rooliin.

Tässä juuri on se pahin ongelma henkilökohtaisen avun työnantajamallissa. Kunnassa sossu tekee päätöksen siitä, kuinka paljon ja mihin tehtäviin avustajatunteja myönnetään. Vammainen henkilö palkkaa avustajan, joka kirjoittaa nimensä työsopimukseen, johon sitten onkin kirjattu ympäripyöreästi tyyliin "työtehtävät: työnantajan avustaminen päivittäisissä toimissa". Nyt sitten vammainen henkilö voi täysin mielivaltaisesti teettää avustajalla ihan mitä vaan, eikä avustaja vaitiolovelvollisuuden vuoksi saa esim. kunnasta kysymälläkään tietoa siitä, onko teetetty työ tarkoituksenmukaista vai ei.

Otetaan esimerkki. Henkilölle x on myönnetty avustajatunteja 4h per päivä, henkilökohtaisen hygienian hoitoon, päivittäiseen ylläpitosiivoukseen (tiskit, roskien vienti, pyykkihuolto), ruuanlaittoapuun. Henkilön x pyykkihuollon kuitenkin haluaa hoitaa hänen äitinsä, joka kyläilee säännöllisesti ja henkilö x tykkää syödä ruokaa, jonka woltittaa kotinsa ulko-ovelle, josta voi sen itsenäisesti käydä hakemassa. Näin todellisuudessa avustajan tarve onkin vain 2h/per päivä. Toisen 2h avustaja tekee "työhönsä kuulumattomia" töitä, eli henkilön x määräämiä töitä, joihin henkilö x ei todellisuudessa ole avustajatunteja saanut. Pahimmillaan henkilö x saa jopa lisää avustajatunteja, jos saa asian perusteltua kunnalle, että nykyisillä tunneilla hommat ei hoidu.

Joku jo ketjussa kirjoitti, että avustajat itse haluavat tunteja, eivätkä suostu niiden vähentämiseen esim. loma-aikoina. Joo, kivahan se on saada palkkaa vaikka siitä, että istuu sohvalla kahvikuppi kourassa juttelemassa sen avustettavan kanssa pari tuntia työpäivästä (ihan omakohtainen kokemus yhdestä paikasta), mutta kummasti se kahvi alkaa maistua kitkerältä kun miettii, mistä se raha on pois muualta julkisessa taloudessa.

Koska henkilökohtaisen avun työnantajamallissa on näin paha mahdollisuus avun ja tuen väärinkäyttöön, ei ole mitään perustetta sille, että vammaisen ihmisen itsensä pitäisi saada toimia avustajiensa työnantajana. Totta kai vammaisen henkilön tulee saada osallistua esim. avustajansa rekrytointiprosessiin voimavarojensa mukaan, mutta muuten henkilökohtaisen avun tulisi olla kunnan tai yrityksen järjestämää. Näin turvattaisiin avustajan saatavuus myös sairaslomien aikana, kun sijaisreservistä olisi saatavilla saikkutuuraajia.

Kun avustajat eivät olisi työsuhteessa avustettavaan, vaan kuntaan/yritykseen, tarkasti määritellyt työtehtävät tulisivat hoidettua, apua maksettaisiin vain tarvittava määrä, ja mikä tärkeintä, epäkohtiin ja epäselvyyksien voitaisiin puuttua. Avustaja voisi soittaa pomolleen ja kysyä, että olikos nyt asiallista tämä että teen varaston suursiivousta niinkuin avustettava käskee. Pomo sitten kaivaa sopimuksen esiin ja voi vastata, että ei, sinne avustaja on myönnetty kauppa- ja ruuanlaittoapuun, et ala siivota varastoa. Jos avustettava yrittäisi jatkuvasti käyttää tunteja muuhun, kuin mihin ne on myönnetty, voitaisiin tuntimäärää tarkastaa alaspäin, sillä silloin vammaiselle henkilöllä ei selvästi ole niin iso avun tarve, kuin hän on itse arvioinut/väittänyt.

Ymmärrän kyllä myös sen, että asiansa hyvin hoitavia vammaisia työnantajia harmittaisi tämä, että ei enää saisi niin vahvasti vaikuttaa omiin asioihinsa. Teiltä jää vaan kuitenkin huomaamatta, että henkilökohtaisen avun väärinkäyttö, jonka nykysysteemi mahdollistaa, on myös vammaisilta pois. Koska sitä rahaa ei ole rajattomasti jaettavaksi, röyhkeä saa vaatimalla kotiinsa piian, kun toinen, kiltimpi yrittää pärjätä minitunneilla, vaikka tarve olisi enempään. Tarkemmalla valvonnalla jokainen saisi apua tarpeensa mukaan.

Vierailija
84/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustajana tein töitä, jotka avustettava olisi itse tehnyt jos olisi pystynyt. Virallisesti hänen tulisi itse olla siinä vieressä hengittämässä, mutta minulle ihan sama oliko. Sama työmäärä se minulle kuitenkin on. Mitään suursiivousta ei kukaan tosin edes pyytänyt, normaalia tiskausta ja imurointia.

Vierailija
85/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annakun minä taas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole pelkästään palkkakysymys, vaan määritetty sopimuksissa ja ohjeissa. Toki sitä aktiivisesti rikotaan, kun heikossa asemassa olevat avustajat eivät uskalla tai halua sanoa vastaan.

Sen takia se on ohjeissa, että varsinaiselle siiviojalle kuuluisi suurempi tuntipalkka.

Moni avustajakaan ei tätä ymmärrä ja luulee jotenkin olevansa siivoojan yläpuolella.

Höpö höpö. Lähtökohta on, avustaja aktivoisi vammaista tekemällä asioita yhdessä, raha tai kuvittelemasti hierarkiat eivät liity tässä kohtaa asiaan mitenkään.

Kaksi kaveriani on osa-aika työssä ja heillä on henkilökohtainen avustaja.

Eivät kaverini tarvitse mitään osallistavaa otetta, vaan yksinkertaisesti vaan apua kotitöissä.

Kaverini lepäilevät tai vaikka katsovat telkkaria ja avustaja tekee ruuat ja muita kotitöitä sen aikaa.

Näiden pitäisi osallistua kykyjensä mukaan hommiin. Muuten makaavat kohta laitoksessa.

Mun 2 kaveria ei ole minkään laitoksen tarpeessa. Eivät vaan jaks kotitöitä vaivojensa takia. Lepäävät, kun avustaja tekee.

Viestijä taisi tarkoittaa että jos rupeaa "herkästi" lepäileen se fyysinen kunto laskee koko ajan ja laitos  on seuraava pysäkki.

Ei. Henkilökohtainen avustaja on vaikea saada. Siihen on kovat kriteerit, eli harva ulkopuolinen tietää kaikkia syitä. Se on TÄYSIN OK levätä. Avustaja on työpaikallaan tekemässä nimenomaan ne työt mitä avustettava ei kykene tekemään. Syyt ovat hyvin moninaisia. Avustaja ei ole aktivoija, eikä terapeutti. Harva tuntuu ymmärtävän että tässä on kyse vaihtoehdosta laitokselle. Hoidetaan kotona nykyään niin pitkälle kuin kyetään. Laitospaikkoja on olemassa hyvin harvoille, vaikka olisi vaipoissa kotona.

Ulkopuolinen ei syitä tiedä tässäkään tapauksessa. Teette näillä juorukerhoilla hallaa niin avustajille kuin avustettaville. Kriteerit avun saamiselle ovat kovat ja vaativat kattavan B-lausunnon erikoislääkäriltä AINA.  Niin lopettakaas nyt tuo "kaverin kummin kaimalla on avustaja joka jouti rakentamaan sen avustettavaprinsessalle oman linnan". Eli suurin osa puhdasta paskapuhetta, oma kokemus täällä hyvin vähäistä noissa puheenvuoroissa.

t,eri - avustajan kokemusta 20v

Avustaja avustaa avustettavaa, ei tee puolesta. Avustettava osallistuu itse tehtäviin ja jos jotain ei pysty tekemään, niin avustaja auttaa siinä kohdin.

Ei kenellekään anneta palvelijaa kotiin ilmaiseksi vaikka sitä intät koko ajan.

Toki avustettavan on hankittava lääkärintodistukset, jotta saisi avustajan, mutta moinen paperi ei myönnä sinulle piikaa kotiin.

Oletpa sinä kumma tyyppi. Minä olen sänkypotilas. Minulla ei ole piikaa, minulla on avustaja. Hän siivoaa, tekee ruoat, usein myös ilahduttaa leipomuksilla. Hän vaihtaa vaatteeni ja syöttää sekä pesee, koska en itse pysty muuhun kuin olemaan ja kattoa tuijottelemaan tv-ohjelmien tuijottamisen lisäksi. Jonkin verran jaksan kuunnella äänikirjoja. Olen vakavasti sairas ja koko kehoni on pitkälle kehittyneen ALS myötä toimintakyvytön. Olen 45-vuotias.  Tietotekniikka mahdollistaa nykyään onneksi aika paljon. Mistä koet saavasi etuoikeutta vääntää asioita muuksi? Toivottavasti ET ole hoitoalalla. Häpeäisit edes.

Olen pahoillani puolestasi, mutta vaikka tilanteesi on ikävä, niin avustajan työhön ei kuulu esim. siivous. Siihen sinun pitää hankkia siivooja.

Ei. Vaan sinä olet väärässä. Mikä on oma kokemuksesi asiasta johon nyt vänkäät vastaan?

Tällainen on firman kautta tehty sopimus, joka on kaikilla osapuolilla haastattelutilanteessa sovittu ja allekirjoitettu. Ainoastaan suursiivoukseen saisin erikseen palvelusetelin, josta jäisi pieni summa itse maksettavaksi. Kokonaistilanne vaikuttaa. Minä en ole työnantaja, vaan firma, jonka palkollinen avustajani on, hoitaa kaiken.

"Avustajan työtehtäviin kuuluvat usein myös arkiset kotityöt kuten siivous, ruoanlaitto ja kauppa-asiointi. Usein työhön kuuluvat myös luottamukselliset asiat, esimerkiksi pankkiasiointi, kommunikoinnissa avustaminen, työssä ja harrastuksissa mukana oleminen, erilaisiin tapahtumiin osallistuminen sekä puuttuvina aisteina toimiminen kuten ympäristön kuvailu."

lähde:

https://www.jhl.fi/tyoelama/ammattialat/sosiaali-ja-terveyspalveluala/h…

Oma-avustajani tässä vieressä sanoi että tällä palstalla on liikaa persoonallisuushäiröisiä kiusaamassa vaikeasti sairaita ihmisiä. Noissa virallisissa linkeissä saat aivan samat tiedot, Eli fakta on näin. 

Ne avustajat, joilla työnantajamalli, ja joilla teetetään kuulumattomia töitä kuten suursiivouksia, remontointeja, kannattaa ottaa liittoon yhteyttä. Noissa asioissa ollaan todella tarkkoja. Kyse on yhteisistä verorahoista.

Olen palveluntuottaja ja asiat ja pykälät ovat minulle selviä.

Avustajalle kuuluu pieni siistiminen, esim. tiskit voi laittaa koneeseen, pyyhkiä pöydän, siivota lattialle pudonnutta ruokaa tai muuta.

Mutta siivooja hän ei ole. Avustajat eivät tee siivousyrittäjien töitä ja tämä vielä ilmaiseksi asiakkaalle.

Olen myös selvittänyt asian jokaisesta kunnasta, jossa toimin. Asia on harvinaisen yksimielinen: avustaja avustaa avustettavaa, ei ole kotityöntekijä, eikä siivooja. Siivoojan palvelusta pitää maksaa.

Olet trolli ja valehtelija. Lopeta jo. Sinä et ole palveluntuottaja. Miten avustaja avustaa ihmistä joka on vuodepotilas suurimman osa ajasta? Jokainen tapaus on yksilö ja hirveää jos joku yksilö joutuu tekemisiin kanssasi. Koska ihmisillä on eri tarpeita ja palvelun tarjoaja ja vastaanottaja määrittelevät tehtöävät etukäteen ennen sopimuksentekoa. Piste. Et selvästikään osaa lukea:

https://www.jhl.fi/tyoelama/ammattialat/sosiaali-ja-terveyspalveluala/h…;

Tehtäväkuva sovitaan työntekijän ja työnantajan välisessä työsopimuksessa. Työsopimusta laadittaessa on tarpeellista pyrkiä mahdollisimman selkeään ja tarkkaan kuvaukseen työtehtävistä.

Päivittäisiä työtehtäviä voi olla: • avustaminen aamutoimissa (ylösnousu, pukeminen jne.) • avustaminen kylpyhuoneessa (peseytyminen, wc-toimet) • ruokailussa avustaminen • työmatkalla avustaminen • lastenhoidossa avustaminen • avustaminen kotitaloustöissä, kuten ostokset, ruoanlaitto, siivous, pyykki, silittäminen jne. • avustaminen luottamuksellisissa asioissa, kuten esimerkiksi pankkiasiointi • kommunikoinnissa apuna oleminen • puuttuvina aisteina toimiminen, kuten ympäristön kuvailu • potilasnosturin käyttäminen (laitteiden/välineiden puhdistaminen tai huoltaminen) • henkilökohtaisen avun saajan eläinten hoitaminen tai niiden terveydestä huolehtiminen • työssä ja harrastuksissa mukana oleminen • avustaminen nukkumaan mennessä • sellaiset hoidolliset tehtävät, jotka eivät edellytä erityistä osaamista ja koulutusta, kuten tavanomainen haavojen puhdistus

http://www.socom.fi/wp-content/uploads/2018/06/Avustajien-ty%C3%B6teht%…

Olen palveluntuottaja. Avustaja avustaa. Siivous on erillinen toimi, joka ei kuulu avustajalle yksin. Siitä ei pääse mihinkään.

Vierailija
86/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmepeukkuja täällä. Minä en pysty tekemään käsillä juuri mitään, ääniohjaus mm kirjottaa. Eli ne asiat mitä en pysty tekemään kipujen ja sairauden takia, avustaja tekee. Avustaja kokkaa, syöttää, siivoaa, imuroi. Mitään suursiivouksia ei tee eikä tietenkään sotkuakaan synny. Oma-aloitteisesti pyyhkii pölyjä. Ulkoilla en pysty. Olen sänkypotilas tahtomattani.

Nämä asiat oli myöskin kirjattu etukäteen ylös kun teimme sopimuksen. Sehän on täysin yksilökohtaista mihin tarvitaan apua. Pääsääntö on se että avustaja tekee asioita mitkä vaikeita avustettajalle, siitähän se palkka tulee.

Täällä on peukuttamassa ihmisiä joilla ei näemmä kokemusta lainkaan eikä ymmärrystä mistä kyse. Avustajaa ei saa kukaan "laiskuuden" takia.

t.eri

No tämähän on ihan ok. Sellaisia avustettavia on paljon, jotka laittavat avustajan kuuraamaan kaakelin saumoja ja pesemään yläkerran ikkunat, sitten maalaamaan autotallin, sitten pesemään matot… vammaton puoliso ja lähes aikuiset lapset katsovat töllöä.

Höpöhöpö :D Kun päätöksiä tehdään avustettaville, JOKA KERTA aiheesta kerrotaan että minkäänlaiset suursiivoukset, puutarhan hoidot saati remppahommat EI kuulu töihin. Eli olet joku sivustahuutelija. En tunne yhtäkään tapausta ja työkavereita löytyy paljon, olen myös liiton toiminnassa mukana. Tuollaiseen tulee loppu ennenkuin ehtisi alkaakaan.

Sillä ei muuten ole merkitystä onko paikalla keitä vammattomia ihmisiä. Avustaja saa palkan eikä se ole sidottu siihen onko paikalla muita jotka "voisivat" auttaa. Siinä vaiheessa kun muut alkavat hoitaa homman, otetaan avustajalta työtunnit pois ja sitä ei avustaja halua, vaikka SINÄ haluaisit :D  Usein esim loma-ajat avustaja joutuu pelkäämään että kun onkin porukat kotona, hän menettää omat työtunnit, eli EI. Se muu perhe voi rauhassa lomailla ja tekevät mitä tekevät, avustaja tekee työnsä mistä saa palkkansa. 

Kyllä. Kerrotaan sille avustettavalle. Hänpä ei kerro nuorelle avustajalle ja niin taas saadaan autotalliin kuuraaja.

Työnantajamalli mahdollistaa avun väärinkäytön ja avustajan epäinhimillisen kohtelun. Harva vammatonkaan sopii työnantajan ja esimiehen rooliin.

Tässä juuri on se pahin ongelma henkilökohtaisen avun työnantajamallissa. Kunnassa sossu tekee päätöksen siitä, kuinka paljon ja mihin tehtäviin avustajatunteja myönnetään. Vammainen henkilö palkkaa avustajan, joka kirjoittaa nimensä työsopimukseen, johon sitten onkin kirjattu ympäripyöreästi tyyliin "työtehtävät: työnantajan avustaminen päivittäisissä toimissa". Nyt sitten vammainen henkilö voi täysin mielivaltaisesti teettää avustajalla ihan mitä vaan, eikä avustaja vaitiolovelvollisuuden vuoksi saa esim. kunnasta kysymälläkään tietoa siitä, onko teetetty työ tarkoituksenmukaista vai ei.

Otetaan esimerkki. Henkilölle x on myönnetty avustajatunteja 4h per päivä, henkilökohtaisen hygienian hoitoon, päivittäiseen ylläpitosiivoukseen (tiskit, roskien vienti, pyykkihuolto), ruuanlaittoapuun. Henkilön x pyykkihuollon kuitenkin haluaa hoitaa hänen äitinsä, joka kyläilee säännöllisesti ja henkilö x tykkää syödä ruokaa, jonka woltittaa kotinsa ulko-ovelle, josta voi sen itsenäisesti käydä hakemassa. Näin todellisuudessa avustajan tarve onkin vain 2h/per päivä. Toisen 2h avustaja tekee "työhönsä kuulumattomia" töitä, eli henkilön x määräämiä töitä, joihin henkilö x ei todellisuudessa ole avustajatunteja saanut. Pahimmillaan henkilö x saa jopa lisää avustajatunteja, jos saa asian perusteltua kunnalle, että nykyisillä tunneilla hommat ei hoidu.

Joku jo ketjussa kirjoitti, että avustajat itse haluavat tunteja, eivätkä suostu niiden vähentämiseen esim. loma-aikoina. Joo, kivahan se on saada palkkaa vaikka siitä, että istuu sohvalla kahvikuppi kourassa juttelemassa sen avustettavan kanssa pari tuntia työpäivästä (ihan omakohtainen kokemus yhdestä paikasta), mutta kummasti se kahvi alkaa maistua kitkerältä kun miettii, mistä se raha on pois muualta julkisessa taloudessa.

Koska henkilökohtaisen avun työnantajamallissa on näin paha mahdollisuus avun ja tuen väärinkäyttöön, ei ole mitään perustetta sille, että vammaisen ihmisen itsensä pitäisi saada toimia avustajiensa työnantajana. Totta kai vammaisen henkilön tulee saada osallistua esim. avustajansa rekrytointiprosessiin voimavarojensa mukaan, mutta muuten henkilökohtaisen avun tulisi olla kunnan tai yrityksen järjestämää. Näin turvattaisiin avustajan saatavuus myös sairaslomien aikana, kun sijaisreservistä olisi saatavilla saikkutuuraajia.

Kun avustajat eivät olisi työsuhteessa avustettavaan, vaan kuntaan/yritykseen, tarkasti määritellyt työtehtävät tulisivat hoidettua, apua maksettaisiin vain tarvittava määrä, ja mikä tärkeintä, epäkohtiin ja epäselvyyksien voitaisiin puuttua. Avustaja voisi soittaa pomolleen ja kysyä, että olikos nyt asiallista tämä että teen varaston suursiivousta niinkuin avustettava käskee. Pomo sitten kaivaa sopimuksen esiin ja voi vastata, että ei, sinne avustaja on myönnetty kauppa- ja ruuanlaittoapuun, et ala siivota varastoa. Jos avustettava yrittäisi jatkuvasti käyttää tunteja muuhun, kuin mihin ne on myönnetty, voitaisiin tuntimäärää tarkastaa alaspäin, sillä silloin vammaiselle henkilöllä ei selvästi ole niin iso avun tarve, kuin hän on itse arvioinut/väittänyt.

Ymmärrän kyllä myös sen, että asiansa hyvin hoitavia vammaisia työnantajia harmittaisi tämä, että ei enää saisi niin vahvasti vaikuttaa omiin asioihinsa. Teiltä jää vaan kuitenkin huomaamatta, että henkilökohtaisen avun väärinkäyttö, jonka nykysysteemi mahdollistaa, on myös vammaisilta pois. Koska sitä rahaa ei ole rajattomasti jaettavaksi, röyhkeä saa vaatimalla kotiinsa piian, kun toinen, kiltimpi yrittää pärjätä minitunneilla, vaikka tarve olisi enempään. Tarkemmalla valvonnalla jokainen saisi apua tarpeensa mukaan.

Avustettavan on kyllä ihan oikeasti saatava päättää, kuka avustaa esim suihkussa käymisessä tai vessasssa tai muissa intiimeissä asioissa. Osa ei voi esimerkiksi missään nimessä ottaa vastakkaita sukupuolta noihin hommiin. Toisekseen omiin asioihin vaikuttaminen parantaa psyykkistä hyvinvointia.

Vierailija
87/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole pelkästään palkkakysymys, vaan määritetty sopimuksissa ja ohjeissa. Toki sitä aktiivisesti rikotaan, kun heikossa asemassa olevat avustajat eivät uskalla tai halua sanoa vastaan.

Sen takia se on ohjeissa, että varsinaiselle siiviojalle kuuluisi suurempi tuntipalkka.

Moni avustajakaan ei tätä ymmärrä ja luulee jotenkin olevansa siivoojan yläpuolella.

Höpö höpö. Lähtökohta on, avustaja aktivoisi vammaista tekemällä asioita yhdessä, raha tai kuvittelemasti hierarkiat eivät liity tässä kohtaa asiaan mitenkään.

Eivät kaverini tarvitse mitään osallistavaa otetta, vaan yksinkertaisesti vaan apua kotitöissä.

Kaverini lepäilevät tai vaikka katsovat telkkaria ja avustaja tekee ruuat ja muita kotitöitä sen aikaa.

Näiden pitäisi osallistua kykyjensä mukaan hommiin. Muuten makaavat kohta laitoksessa.

Mun 2 kaveria ei ole minkään laitoksen tarpeessa. Eivät vaan jaks kotitöitä vaivojensa takia. Lepäävät, kun avustaja tekee.

Viestijä taisi tarkoittaa että jos rupeaa "herkästi" lepäileen se fyysinen kunto laskee koko ajan ja laitos  on seuraava pysäkki.

Ei. Henkilökohtainen avustaja on vaikea saada. Siihen on kovat kriteerit, eli harva ulkopuolinen tietää kaikkia syitä. Se on TÄYSIN OK levätä. Avustaja on työpaikallaan tekemässä nimenomaan ne työt mitä avustettava ei kykene tekemään. Syyt ovat hyvin moninaisia. Avustaja ei ole aktivoija, eikä terapeutti. Harva tuntuu ymmärtävän että tässä on kyse vaihtoehdosta laitokselle. Hoidetaan kotona nykyään niin pitkälle kuin kyetään. Laitospaikkoja on olemassa hyvin harvoille, vaikka olisi vaipoissa kotona.

Ulkopuolinen ei syitä tiedä tässäkään tapauksessa. Teette näillä juorukerhoilla hallaa niin avustajille kuin avustettaville. Kriteerit avun saamiselle ovat kovat ja vaativat kattavan B-lausunnon erikoislääkäriltä AINA.  Niin lopettakaas nyt tuo "kaverin kummin kaimalla on avustaja joka jouti rakentamaan sen avustettavaprinsessalle oman linnan". Eli suurin osa puhdasta paskapuhetta, oma kokemus täällä hyvin vähäistä noissa puheenvuoroissa.

Avustaja avustaa avustettavaa, ei tee puolesta. Avustettava osallistuu itse tehtäviin ja jos jotain ei pysty tekemään, niin avustaja auttaa siinä kohdin.

Toki avustettavan on hankittava lääkärintodistukset, jotta saisi avustajan, mutta moinen paperi ei myönnä sinulle piikaa kotiin.

Oletpa sinä kumma tyyppi. Minä olen sänkypotilas. Minulla ei ole piikaa, minulla on avustaja. Hän siivoaa, tekee ruoat, usein myös ilahduttaa leipomuksilla. Hän vaihtaa vaatteeni ja syöttää sekä pesee, koska en itse pysty muuhun kuin olemaan ja kattoa tuijottelemaan tv-ohjelmien tuijottamisen lisäksi. Jonkin verran jaksan kuunnella äänikirjoja. Olen vakavasti sairas ja koko kehoni on pitkälle kehittyneen ALS myötä toimintakyvytön. Olen 45-vuotias.  Tietotekniikka mahdollistaa nykyään onneksi aika paljon. Mistä koet saavasi etuoikeutta vääntää asioita muuksi? Toivottavasti ET ole hoitoalalla. Häpeäisit edes.

Olen pahoillani puolestasi, mutta vaikka tilanteesi on ikävä, niin avustajan työhön ei kuulu esim. siivous. Siihen sinun pitää hankkia siivooja.

Kyllä vain kuuluu. Tavalliset kotityöt kuuluvat avustajalle. Tästä on olemassa netissä vaikka kuinka paljon tietoa ihan virallisilla tahoilla, ottakaa nyt edes sen verran selvää jos tälle alalle pyritte. Tämä sanotaan ihan JHL:n sivuillakin, ja se on sentään avustajia edustava ammattiliitto.

Minä olen tehnyt tätä työtä useamman vuoden, ja ihan jokaisessa paikassa olen siivonnut. Jos kokee sen jotenkin nöyryyttäväksi, niin kannattaa katsella ihan muita työpaikkoja.

En koe sitä nöyryyttävänä, vaan kohtuuttomana, että joka päivä pitäisi tehdä kaikenlaisia siivoustöitä saamatta kuitenkaan siivoojan palkkaa. Olisi ihan eri asia, jos riittäisi vain sellaiset hommat kuin pyykkien pesu, kerran viikossa imurointi ja lattian pyyhkiminen muiden töiden ohessa. Mutta mitä jos esimerkiksi lattianpesu on päivittäistä ja jo pelkästään WC ja suihku pitää kerran viikossa käsin jynssätä tip-top kiiltäväksi? Mitä jos joka päivälle keksitään vielä lisäksi erilaisia siivoushommia kuten mattojen tamppaaminen (ja niitä mattoja on monta) ja hopeoiden kiillottaminen?

Sukulaiseni keksii näitä erikoishommia jatkuvasti lisää. Hänen tekosyynsä on, että tekisi ne normaalisti itsekin (no eikä tekisi, hän ei todellakaan terveenä pyyhkinyt lattioita joka päivä ja puleerannut kylpyhuonetta kerran viikossa).

haha eli olet rasittava juoruakka. Sinulla ei ole omakohtaista kokemusta mistään. Sinäkö olet siellä kyyläänässä mitä siellä tapahtuu? Sukulaisesi kodissa. Puuh. Mitä jos hoitaisit nyt omat asiasi. MISSÄÄN ei joka päivä kuurata eikä siivota. Kaikki sovitaan ennen kun työsopimus allekirjoitetaan Lopeta jo tuo typerä jankkaaminen.

Vierailija
88/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se menee. Ja jos ei pysty osallistumaan, niin on ainakin siinä paikalla ja sanallisesti ohjeistaa. Esim. sellainen tilanne, jossa avustaja käy avustettavalle kaupassa yksin ei ole suositeltava ellei ole esim. huonot sääolosuhteet ja hankalaa toteuttaa yhdessä. Mutta ei nämä säännöt monestikaan toteudu esim. tietämättömyyden tähden tai sitten vaan tehdään niin kuin on helpointa eikä "jakseta" välittää kaikista ohjeista. Olen henkilökohtainen avustaja ja olen ko. koulutuksen käynyt.

Vierailija kirjoitti:

Avustajana tein töitä, jotka avustettava olisi itse tehnyt jos olisi pystynyt. Virallisesti hänen tulisi itse olla siinä vieressä hengittämässä, mutta minulle ihan sama oliko. Sama työmäärä se minulle kuitenkin on. Mitään suursiivousta ei kukaan tosin edes pyytänyt, normaalia tiskausta ja imurointia.

Vierailija
89/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo nyt. Se ei kuulu avustajan tehtäviin. Näin sanoo vammaissosiaalityöntekijät jotka tiedottaa avustettavalle mitä tarkoittaa oikeus avustajaan. Siivous pitää ostaa muualta. Avustaja ei siis päätä näistä itse. Kunnan ei kuulu maksaa avustettavan siivouskuluja avustajan työajasta! Älkää keksikö juttuja omasta päästänne 😡.

Vierailija
90/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuostakaan ei sukulaiseni ole samaa mieltä :) Jos siivouksen jälki ei miellytä, se on tehtävä uudelleen.

Kuten arvata saattaa, hänellä ei avustajat ikinä kauan pysy, mutta silti kukaan ei ole hänelle huomauttanut, että hänen toimintansa on kohtuutonta.

Siksi olen itse sitä mieltä, että pitäisi määritellä todella selkeästi, millainen siivous avustajille kuuluu.

Se on määritelty hyvin selkeästi.

Miten tiedät niin paljon mitä "sukulaisesi" kodissa tapahtuu ja nauhat siitä vauvapalstalla??

Kylän juorueukolla ei taida olla elossa paljon tekemistä?

Avustajan saa erimääräisinä tunteina kuukaudessa riippuen avun tarpeesta. Avustaja osaa kyllä kieltäytyä jos hänellä teetetään töitä joita ei ole ennalta tehdyssä sopimuksessa, joka löytyy jokaiselta jolla on avustaja. Ja jossa on hyvin tarkasti määritelty tehtävät.

Oletko muutenkin kovin kateellinen sukulaisellesi? Hyvin vaikea uskoa sanaakaan mitä täällä vaahtoat. Niin kauan alalla ollut.

Vierailija
91/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei nyt kyllä oikein aukene. Miten se muka olisi avustajan määriteltävissä mitä siihen avustamiseen kuuluu? Jos avustettava on täysijärkinen, niin teettäköön avustajalla mitä lystää. Avustajan työaika on mikä on, ja jos avustettava haluaa käyttää sen siivoukseen, niin mikäpä siinä. Siinähän sitten jää vähemmän aikaa muuhun, mutta se on avustettavan ongelma, ei avustajan.

Miten vaikeaa joillekin avustajille on ymmärtää se, että he ovat avustettavan kädet ja jalat, he tekevät ne asiat, jotka avustettava tekisi itse, jos olisi terve. Jos se ihminen hoonaisi kotiaan koko päivän, jos voisi, niin sitten avustaja tekee niin. Tauot pitää toki huomioida ja työturvallisuus ja terveys, mutta se, että siivous vituttaa, ei minusta ole peruste.

Vierailija
92/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustaja olen kirjoitti:

Näin se menee. Ja jos ei pysty osallistumaan, niin on ainakin siinä paikalla ja sanallisesti ohjeistaa. Esim. sellainen tilanne, jossa avustaja käy avustettavalle kaupassa yksin ei ole suositeltava ellei ole esim. huonot sääolosuhteet ja hankalaa toteuttaa yhdessä. Mutta ei nämä säännöt monestikaan toteudu esim. tietämättömyyden tähden tai sitten vaan tehdään niin kuin on helpointa eikä "jakseta" välittää kaikista ohjeista. Olen henkilökohtainen avustaja ja olen ko. koulutuksen käynyt.

Vierailija kirjoitti:

Hyvin kokematon avustaja olet. Miten sänkypotilas, kivuissa 24/7 toimisi kanssasi? Ei mitenkään. Hän ei palkkasi sinua. Jos oikeasti olisit avustaja, tietäisit että on yhtä paljon erilaisia tapauksia kuin ihmisiä. Avustaja on palkattu syystä. Ei sen takia että "osallistuisi itse". Moni haluaa tehdä ja osallistua koska elämä sängyssä on haastavaa 24/7. Moni ei pysty sairautensa tai vammansa takia.

Vierailija
93/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpönpöpön. Henkilökohtainen apu tarjotaan siksi, että ei tarvitsisi mennä laitokseen, vaan pärjäisi kotona. Mistä oletat, että työkyvyttömyyseläkeläisellä olisi varaa siivoojaan automaattisesti?

Mistä helvetistä olet saanut päähäsi, että avustajan työhön ei kuulu siivous? Jos se ei jonkun tietyn työnantajan avustamisessa kuulu, se ei tarkoita, etteikö se jossain muualla kuuluisi.

Vierailija
94/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.eri

Avustettavan on kyllä ihan oikeasti saatava päättää, kuka avustaa esim suihkussa käymisessä tai vessasssa tai muissa intiimeissä asioissa. Osa ei voi esimerkiksi missään nimessä ottaa vastakkaita sukupuolta noihin hommiin. Toisekseen omiin asioihin vaikuttaminen parantaa psyykkistä hyvinvointia.

Henkoht avustaja ja kotihoidon työntekijät ovat aivan eri asia. Avustaja valitaan itse, kotihoidosta jos käy joku, ei voi aina valita ja silloin henkilö voi olla mies tai nainen. Avustajan kanssa on usein sovittu erikseen että hän tekee pesut. Myös työsopimuksia erilaisia.

Eli sekoitat nyt asioita keskenään. Aika moni vaikeasti sairas ja vaikeasti vammainen jotka tarvitsevat eniten apua, on juurikin asiakas firman kautta. Ei hän kykene tekemään itse työtuntilistoja jne.

Vierailija
95/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi kuvitella, että sen henkilökohtaisen avun kuuluu pääasiassa kattaa perustarpeet ennen kaikenlaisia huvituksia. Siisti koti on yksi ihan olennainen perustarve, joten

Toki voi sitten tulla vastaan tapauksia, jotka menevät jo ihan yli, ja joissa olisi hyvä, jos olisi mahdollista saada jotain interventiota jostain suunnasta (kunnan sosiaalityö tai muu vastaava taho?), jos esim. avustajan perustarpeet ovat muuten hunningolla, mutta avustajalla siivoutetaan koko ajan.

Kuitenkin tuon tuosta palstalla näkee aloituksia, joissa väitetään, ettei avustajalle kuulu siivous. Voi toki olla, että joissakin tapauksissa näin todella on, esim. jos avustettavan kunto on se, että vielä siivoustakin tärkeämmät perustarpeet vievät avustajan työajan. Silloin on varmaan parempi, että siivousapu tulee muutoin, mutta tämähän on ollut jo työsopimusvaiheessa ilmiselvää, joten ei siitä voine nyt olla kyse.

Jos avustettava pärjää osin itsenäisestikin ja itsenäisyys on jopa hyvästä, niin tottakai avustettava voi minun mielestäni esim. tehdä kuntouttavaa asiaa toisessa huoneessa samalla kun avustaja imuroin. Ei kenenkään terveys ja omatoimisuus siitä edisty, että istuu esimerkiksi pyörätuolissa imuroijan vieressä ja pahimmillaan saa imurin poistoilman naamalleen. Koti on kuitenkin imuroitava viikoittain, ei siitä pääse mihinkään.

Tilanne on toki kuvitteellinen, en ole tällä hetkellä työsuhteessa henkilökohtaisena avustajana.

Vierailija
96/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haloo nyt. Se ei kuulu avustajan tehtäviin. Näin sanoo vammaissosiaalityöntekijät jotka tiedottaa avustettavalle mitä tarkoittaa oikeus avustajaan. Siivous pitää ostaa muualta. Avustaja ei siis päätä näistä itse. Kunnan ei kuulu maksaa avustettavan siivouskuluja avustajan työajasta! Älkää keksikö juttuja omasta päästänne 😡.

Alanuolettajat. Teidänkin on kestettävä nämä tosiasiat. Siivous on ostettava itse, yhteiskunnan ei kuulu sitä tarjota! Aletaan vaatia jo ihan mahdottomia palveluita.

Vierailija
97/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tiedät niin paljon mitä "sukulaisesi" kodissa tapahtuu ja nauhat siitä vauvapalstalla??

Avustajan saa erimääräisinä tunteina kuukaudessa riippuen avun tarpeesta. Avustaja osaa kyllä kieltäytyä jos hänellä teetetään töitä joita ei ole ennalta tehdyssä sopimuksessa, joka löytyy jokaiselta jolla on avustaja. Ja jossa on hyvin tarkasti määritelty tehtävät.

Oletko muutenkin kovin kateellinen sukulaisellesi? Hyvin vaikea uskoa sanaakaan mitä täällä vaahtoat. Niin kauan alalla ollut.

Koska asun hänen kanssaan samassa pihapiirissä ja olen ollut hänen omaishoitajansa, taukki. Olen ihan lähisukulainen, enkä mikään kylän juorueukko.

Rakastan häntä, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että hän on hyvin hankala ihminen, joka ajaa tahtonsa läpi kuin katujyrä.

Vierailija
98/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska asun hänen kanssaan samassa pihapiirissä ja olen ollut hänen omaishoitajansa, taukki. Olen ihan lähisukulainen, enkä mikään kylän juorueukko.

Rakastan häntä, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että hän on hyvin hankala ihminen, joka ajaa tahtonsa läpi kuin katujyrä.

Lisään vielä, että minäkin olen ollut se, joka puhdistaa kaakelien saumoja, kiillottaa pöytähopeoita (joita ei ikinä käytetä), tamppaa mattoja ja mitä kaikkea. :D

Vierailija
99/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpönpöpön. Henkilökohtainen apu tarjotaan siksi, että ei tarvitsisi mennä laitokseen, vaan pärjäisi kotona. Mistä oletat, että työkyvyttömyyseläkeläisellä olisi varaa siivoojaan automaattisesti?

Mistä helvetistä olet saanut päähäsi, että avustajan työhön ei kuulu siivous? Jos se ei jonkun tietyn työnantajan avustamisessa kuulu, se ei tarkoita, etteikö se jossain muualla kuuluisi.

Mistä helvetistä olet niin varma että siivous kuuluu vammaispalvelun tarjoamiin palveluihin? Olet nimittäin täysin väärässä. Ota asioista selvää ennen kuin kiihkoilet julkisesti. Ei ole avustajan ongelma jos avustettava on pienituloinen tai rahaton.

Vierailija
100/192 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei nyt kyllä oikein aukene. Miten se muka olisi avustajan määriteltävissä mitä siihen avustamiseen kuuluu? Jos avustettava on täysijärkinen, niin teettäköön avustajalla mitä lystää. Avustajan työaika on mikä on, ja jos avustettava haluaa käyttää sen siivoukseen, niin mikäpä siinä. Siinähän sitten jää vähemmän aikaa muuhun, mutta se on avustettavan ongelma, ei avustajan.

Miten vaikeaa joillekin avustajille on ymmärtää se, että he ovat avustettavan kädet ja jalat, he tekevät ne asiat, jotka avustettava tekisi itse, jos olisi terve. Jos se ihminen hoonaisi kotiaan koko päivän, jos voisi, niin sitten avustaja tekee niin. Tauot pitää toki huomioida ja työturvallisuus ja terveys, mutta se, että siivous vituttaa, ei minusta ole peruste.

No eikö se sinusta ole sitten yhtään epäreilua, että työntekijä joutuu periaatteessa siivojaksi mutta hänelle ei makseta siivoustyöstä siihen kuuluvaa palkkaa?

Eikö samalla logiikalla voisi perustaa yrityksen, opettaa avustajan tekemään vaikka kellosepän hommia, ja sanoa perusteluksi, "no mutta kun minä tekisin tuon itse jos olisin terve"?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi