Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esim henkilökohtaiset avustajat toistavat, ettei siivous kuulu hommiin jne. Kerron, mistä on kyse.

Vierailija
14.07.2021 |

Monessa ammattiryhmässä tuot toistellaan ja muut ihmettelevät syytä. Ketjuissa syy ei tule ilmi. (itsekin ihmettelin, ovatko ylpeitä vai mitä kummaa)

Syy on vain raha. Siiviojalle on parempi tiuntipalkka.

Esim hoivafirmalla on eri hinnat siivoustyölle ja muulle hoivalle. Sama henkilö voi tehdä eri hinnalla tai oo eri tekijä.

Samoin rakennuksilla loppusiivous ei sisällä rakennusjätteen siivousta. Se on rakennussiovoojien hommaa ja heillä on siitä suurempi palkka. Loppusiivoojat kieltäytyvät koskemaan rakennusjåtteeseeen.

Kommentit (192)

Vierailija
181/192 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo. Eikö sen henkilökohtaisen avustajan ole tarkoitus avustaa henkilöä tähän jokapäiväisen toimintakykynsä suhteen. Jos avustaa siivoamisessa, niin silloin sen avustettavan pitäisi itsensä osallistua siihen siivoamiseen myös. 

Kotisiivooja on erikseen. 

Kyllähän tätä siivousta yritetään tuputtaa kotisairaanhoidonkin niskoille. Mutta kuuluuko se kotisairaanhoidolle.

Ennen oli sellainen ammatti kuin kotiavustaja. Tämä sitten saattoi tehdä ruokaa, siivota ja niin edelleen, jos esim. perheen äiti oli jonkin sairauden vuoksi tähän kyvytön ja perheessä oli pieniä lapsia.

Kotiapulainen on sitten myös olemassa. Kotiapulainen ei ole sama kuin henkilökohtainen avustaja.

Niinpä joo. Mä tein pakon edessä 10 vuotta sitten hlökohtaisen avustajan duunia vuoden verran. Tyhmä kun olin, en ottanut selvää asioista. Kunta maksoi palkan. Avustettava vanha akka, jolla mieskin kotona.

Perjantai oli siivouspäivä (lattiat yms), pyykkiä pestiin milloin vain ja jos ei ollut muuta, niin silittämistä sitten.

Olin niin ääliö, että ajoin akan kanssa kauppaan. Autossa automaattivaihde, jonka haldasin kyllä, mutta sitten eukon piti päästä mukaan, jota varten nostin 50 kg painavan sähköpyörätuolin. Ja nostin takaisin myös.

Ruokaa ostettiin 5-6 kassillista. Minä roudasin. Tein heille ruuat myös viikinlopuksi valmiiksi!

Monet kerrat olen tätä kiroillut jälkikäteen. Itse sain kahvit heidän pannustaan.

Kesällä vihjailtiin monta kertaa mustikkametsään menosta, mutta kieltäydyin.

Loppu tuli, kun eukko pulttasi jostakin, rähisi monta päivää, syytteli mua asioista. Jäin saikulle ja yhden hommelin takia mut leikattiin. Siinä menikin 3 kk. Kun jäin pois, eukko lateli tekstarilla anteeksipyynnön (ehkä miehensä ehdotus?). En vastannut mitään.

Mies kuoli pari vuotta sitten. En tiedä missä laitoksessa eukkoa nyt pidetään.

182/192 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustit ihmistä niissä asioissa, joihin hän tarvitsi apua.

Mikä tuossa mielestäsi oli riistoa?

Aika harvassa työssä voi itse sanella, mihin suostuu. Esim. lähihoitajat joutuvat siivoamaan kaiken maailman paskoja housuista.

Ja heillä on palkat samaa tasoa.

🇺🇦🇮🇱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/192 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle tiedoksi että avustajalla on parempi palkka

Vierailija
184/192 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis siivoajaan verrattuna

Vierailija
185/192 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi kuin siivoajalla.

Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Henkilökohtainen avustaja on 2 374 euroa kuukaudessa. Palkka oli kuntasektorilla 2 130 € (299 yksittäistä palkkaa) ja yksityisellä sektorilla 2 419 € (1662 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin vuodelta 2020.

https://duunitori.fi › Palkat

Henkilökohtainen avustaja palkka - Duunitorin Palkkavertailu

Vierailija
186/192 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa vanheta kun kukaan ei halua auttaa missään ellei ole säkeittäin rahaa.

Sä käyt nyt itse auttamassa niitä joilla ei ole?

En ole tuo jota kommentoit, mutta itse todellakin kävin auttamassa vanhempiani ja myös muita vanhuksia! Itsestäänselvyys.

Vierailija
187/192 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen itse avustajana. Muutamia pointteja:

-Tavalliset kotityöt, myös siivous, kuuluvat avustamiseen. Avustaja tekee niitä asioita, jotka avustettava tekisi itse ilman vammaansa, mitään laitonta tai hyvän tavan vastaista ei tietenkään saa teettää.

-Avustaja ei ole ohjaaja eikä holhoaja. Mikään vammaisen ihmisen aktivointi ei ole avustajan asia, avustettava kun ei ole mikään potilas vaan avustajan työnantaja.

-Kyllä, avustaja tekee myös avustettavan puolesta. Avustettavina on esimerkiksi neliraajahalvaantuneita ihmisiä. Miten te kuvittelette, että he pystyvät tekemään vaikka niitä kotitöitä jotenkin avustettuna itse?

Juuri tässäkin keskustelussa mainittujen ja yleisesti toisteltujen käsitysten vuoksi monella avustajaksi hakeutuvalla on täysin väärä kuva siitä mitä työ on. Ajatellaan, että se on jotakin tavaroiden ojentelua eikä ollenkaan ymmärretä mitä se ihan konkreettisesti tarkoittaa, että ihmisellä on esimerkiksi selkäydinvamma.

Vierailija
188/192 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen itse avustajana. Muutamia pointteja:

-Tavalliset kotityöt, myös siivous, kuuluvat avustamiseen. Avustaja tekee niitä asioita, jotka avustettava tekisi itse ilman vammaansa, mitään laitonta tai hyvän tavan vastaista ei tietenkään saa teettää.

-Avustaja ei ole ohjaaja eikä holhoaja. Mikään vammaisen ihmisen aktivointi ei ole avustajan asia, avustettava kun ei ole mikään potilas vaan avustajan työnantaja.

-Kyllä, avustaja tekee myös avustettavan puolesta. Avustettavina on esimerkiksi neliraajahalvaantuneita ihmisiä. Miten te kuvittelette, että he pystyvät tekemään vaikka niitä kotitöitä jotenkin avustettuna itse?

Juuri tässäkin keskustelussa mainittujen ja yleisesti toisteltujen käsitysten vuoksi monella avustajaksi hakeutuvalla on täysin väärä kuva siitä mitä työ on. Ajatellaan, että se on jotakin tavaroiden ojentelua eikä ollenkaan ymmärretä mitä se ihan konkreettisesti tarkoittaa, että ihmisellä on esimerkiksi selkäydinvamma.

Tämä oli harvoja asiallisia kommentteja täällä. Ihmiset eivät ota mitään selvää alasta eivätkä ole valmiita tekemään kunnolla töitä, vaikka oppaita alasta löytyisi (esim avustajan ABC netistä). Tulevat vammaisen pomonsa kotiin sanelemaan mitä työkseen tekevät. Kertoo paljon asenteesta vammaisia kohtaan nämä kommentit.

Vierailija
189/192 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siitä, että ainakin minun avustettava laittoi minut siivoamaan ja teki itse sillä aikaa muita asioita. Käytännössä sai siis kotiinsa ilmaisen siivoojan. Jos avustettava lukee kirjaa, sillä aikaa avustaja voisi istua sohvalla, koska lukemiseen ei tarvitse apua. Näin esimerkkinä.

Ihan omassa kodissa vapaa-ajallaan luki kirjaa ja sinä et silloin voi tehdä töitä? Oletko muissa työpaikoissa koko ajan pomon kyljessä kiinni?

Vierailija
190/192 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ystäväni on ollut avustajana, usein opintojen aikana tai pian sen jälkeen. Avustajan käyttäminen suursiivouspiikana on todella yleistä, samoin avustettavan huono käytös. Toisenlaisiakin avustettavia tietenkin on.

Järjestelmä on selvästi vääristynyt avun systemaattisen väärinkäytön vuoksi.

Täällä näitä ableisteja riittää.

Vierailija
191/192 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näiden pitäisi osallistua kykyjensä mukaan hommiin. Muuten makaavat kohta laitoksessa.

Avustaja tuskin on se joka päättää mihin hänen työnantajansa on kykeneväinen. Sellaisiin päätöksiin tarvitaan ammattitaitoa.

Vierailija
192/192 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kämppä kuinka paskainen hyvänsä luonnollisesti vammaisen kuuluu odottaa kunnes siivousfirma sitten joskus saapuu siivoamaan oksun lattialta. Kyllä siihen tottuu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi