Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et ole opiskellut hyväpalkkaiseen ammattiin?

Vierailija
16.07.2014 |

Tai ottanut puolisoa, jolla on hyväpalkkainen ammatti? Yliopistot ja korkeakoulut ovat aina olleet täynnä nuoria miehiä, joilla on edessän loistava tulevaisuus. Oletko valinnut jonkun coolin luuserin tai amishemmon ja kuvitellut, että hänen kanssaan pääset taivaisiin? Ja nyt ei tarvitsxe vastata niiden, jotka eivät elämästään kaipaakaan muuta kuin pari kertaa kuukaudessa karaokeillan lähipubissa sen amiskullan kanssa.

Kommentit (125)

Vierailija
1/125 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole lukuihmisiä ja opiskelijan köyhä elämä harmittaa... Opintolainaa on jo riittävästi, vaikka vaan merkonomin paperit taskussa ja ikää 25v. Ei heti kiinnosta alkaa opiskelemaan uudestaan, varsinkaan kun en tiedä mikä kiinnostaisi ja mitään, mikä ei kiinnosta, en jaksa opiskella. Harmittaa kyllä toivoton työtilanne... Ja itse seurustelen insinöörin kanssa :)

Vierailija
2/125 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaaan 120 000 vuodessa, mies kyllä vähän enemmän. Oon oikeasti

niin patalaiska etten olisi halunnut äitiysloman jälkeen töihin kun pärjättiin miehenkin tuloilla ok. Siis harmittaa se etten tienaa oikeasti paljon. Elintaso ei juurikaan nouse enää siinä tienaako perhe 150 vai 250 vuodessa, sen huomaan. Haluaisin olla oikeasti tosi rikas vähällä työteolla, ei taida onnistua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/125 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:18"]

Opiskelin yliopistossa ja valmistuin maisteriksi. Palkka on pari tonnia käteen. Ei sitten vissiin äly riittänyt korkeammille palkoille. Eikä niitä kymppitonnin tienaavia miehiä niin vain "oteta", ei niitä edes asu täälläpäin Suomea.

[/quote]

Siis mitä??? Voiko olla niin että yliopiston käyneen palkka voi olla vain pari tonnia käteen? Täydet tunnit ja opintoja vastaava työ?

Vierailija
4/125 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon vaan niin tyhmä, etten ole päässyt korkeakouluihin.

Vierailija
5/125 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:15"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:11"]

Kaverini on sairaanhoitaja ja naimisissa kirurgin kanssa. Joten ei tarvitse itse opiskella yliopistossa saadakseen hyväpalkkaisen miehen. 

[/quote]

No voi näinkin käydä, mutta ennenkuin tuudittautuu tämmöiseen, niin kannattaa tarkistaa yhteiskuntatieteellisestä tutkimuskirjallisuudesta, että kuinka usein tämmöinen lapsus käy. Ja kuinka todennäköisesti me akateemiset kuitenkin lähes aina päädymme toisillemme.

[/quote]

Kyllä te akateemiset sitten olette suorastaan ihmeellisiä olentoja :-)

Vierailija
6/125 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun valmistun humanistiselta, mun palkkani tulee oleen ihan kohtuullinen vaikka ei nyt mitenkään kovin suuri. Toisin kuin amiksesta juuri valmistuneella avomiehelläni, joka tienaa jo nyt reilusti suomalaisten keskipalkkaa enemmän. Tämä ei tosin ollut syy miksi miehen "valitsin" , eikä edes olisi voinut olla, tavatessamme kun tyyppi oli vielä perussossupummi :D

Vierailija
7/125 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun valmistun humanistiselta, mun palkkani tulee oleen ihan kohtuullinen vaikka ei nyt mitenkään kovin suuri. Toisin kuin amiksesta juuri valmistuneella avomiehelläni, joka tienaa jo nyt reilusti suomalaisten keskipalkkaa enemmän. Tämä ei tosin ollut syy miksi miehen "valitsin" , eikä edes olisi voinut olla, tavatessamme kun tyyppi oli vielä perussossupummi :D

Vierailija
8/125 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 19:52"]Voi kun sinun maailmasi on niin säälittävän rajoittunut. Jos olisit opiskellut yliopistossa vaikkapa sosiologiaa, olisit ehkä tutustunut Matti Kortteisen kirjaan "Kunnian kenttä". Siinä hän, akateeminen tutkija totesi, että paperitehtaan miehillä oli paljon parempi palkka kuin hänellä. Siihen aikaan taisi naisen ainoa toivo hyvästä palkasta ollakin paperikoneenhoitaja miehenä, kun samaa ilmiötä ei havainnut pankkivirkailijoitten kohdalla.

Jossakin lehdessä oli muinoin vertailu, jossa oli vastakkain opettajan (yliopistotutkinto) ja paperikoneenhoitajan (työssäoppineita) palkkakehitys. Opettajan palkka oli silloin huomattavasti pienempi.

Vastauksena kysymykseesi: itse asiassa minä opiskelin, muinaisen opistotasoisen tutkinnon. Mutta kun työmarkkinatilanne muuttui, ei ollutkaan töitä. Nyt on sitten pienipalkkaisempi yliopistotutkinto.

[/quote]

Paperiteollisuudessa palkat ovat kyllä olleet kohtalaiset, mutta ei todellakaan käy kateeksi mikään kolmivuorotyö koneenhoitajana. Raskasta pidemmän päälle kun vuorokausirytmi vaihtuu koko ajan ja töissä useat viikonloput ja juhlapyhät. Ei kiitos.

Onneksi opiskelin kunnon akateemisen tutkinnon ja nyt saan tehdä mielenkiintoista työtä 7,5h arkipäivässä ja kaikki viikonloput vapaita. Palkka on jo nyt kohtuullinen ja nousee koko ajan tulevaisuudessa.

Vierailija
9/125 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:12"]

Sanotaanko, että raha löytää rahan luo. Tai että äly löytää älyn luo.

Rikkaasta puolisosta voitte jäädä haaveilemaan lääkäriromaanienne ja pettywomanleffojenne pariin ;)

[/quote]

Tässä akateemisuuden huipentuma

Vierailija
10/125 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin hyväpalkkaisen ammatin, mutta en saanut töitä...

Vierailija
11/125 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pretty woman, sihteeriopiston typyjen suosikkileffa.

Vierailija
12/125 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:31"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 19:52"]Voi kun sinun maailmasi on niin säälittävän rajoittunut. Jos olisit opiskellut yliopistossa vaikkapa sosiologiaa, olisit ehkä tutustunut Matti Kortteisen kirjaan "Kunnian kenttä". Siinä hän, akateeminen tutkija totesi, että paperitehtaan miehillä oli paljon parempi palkka kuin hänellä. Siihen aikaan taisi naisen ainoa toivo hyvästä palkasta ollakin paperikoneenhoitaja miehenä, kun samaa ilmiötä ei havainnut pankkivirkailijoitten kohdalla.

Jossakin lehdessä oli muinoin vertailu, jossa oli vastakkain opettajan (yliopistotutkinto) ja paperikoneenhoitajan (työssäoppineita) palkkakehitys. Opettajan palkka oli silloin huomattavasti pienempi.

Vastauksena kysymykseesi: itse asiassa minä opiskelin, muinaisen opistotasoisen tutkinnon. Mutta kun työmarkkinatilanne muuttui, ei ollutkaan töitä. Nyt on sitten pienipalkkaisempi yliopistotutkinto.

[/quote]

Paperiteollisuudessa palkat ovat kyllä olleet kohtalaiset, mutta ei todellakaan käy kateeksi mikään kolmivuorotyö koneenhoitajana. Raskasta pidemmän päälle kun vuorokausirytmi vaihtuu koko ajan ja töissä useat viikonloput ja juhlapyhät. Ei kiitos.

Onneksi opiskelin kunnon akateemisen tutkinnon ja nyt saan tehdä mielenkiintoista työtä 7,5h arkipäivässä ja kaikki viikonloput vapaita. Palkka on jo nyt kohtuullinen ja nousee koko ajan tulevaisuudessa.

[/quote]

Eihän niitä paperiteollisuuden paikkoja juuri enää edes ole Suomessa, tai ainakin ne ovat reilusti vähentyneet. Ei tarvitse enää huippupalkalla tuijottaa näyttöä valvomossa...

Vierailija
13/125 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:29"]

[/quote]

Vastavalmistunut amiksesta ja jo nyt tienaa enemmän kuin suomalaisten keskipalkka??? Ekasta työstään heti koulun jälkeen? OK :)

Vierailija
14/125 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:26"]

Opiskelin yliopistossa ja valmistuin maisteriksi. Palkka on pari tonnia käteen. Ei sitten vissiin äly riittänyt korkeammille palkoille. Eikä niitä kymppitonnin tienaavia miehiä niin vain "oteta", ei niitä edes asu täälläpäin Suomea.

[/quote]

Siis mitä??? Voiko olla niin että yliopiston käyneen palkka voi olla vain pari tonnia käteen? Täydet tunnit ja opintoja vastaava työ?

[/quote]

Kyllä vain. Ei edes mitenkään erikoista tämä.

Vierailija
15/125 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:48"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:26"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä vain. Ei edes mitenkään erikoista tämä.

[/quote]

Oho. Minä olen kuvitellut että yliopiston käyneellä palkka kuitenkin liikkuu eri sfääreissä kuin meillä muilla. Eihän ole mitään järkeä opiskella pitkälle jos se ei näy palkassa. Samat tiedot saa käymällä ahkerasti kirjastossa...

Vierailija
16/125 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mitä järkeä on opiskella ja oppia uusia asioita, jos siitä ei saa rahallista korvausta? Sitä voi jokainen toki miettiä ja omia arvojaan ja motivaatioperustaansa, mikä tuntuu mielekkäältä ja hyvältä elämältä. Joillekin se on sitä, että tiedolla ja osaamisella ei ole muuta kuin välinearvo, joillekin toiselle sillä on myös muuta merkitystä, jopa iloa. 

Vierailija
17/125 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:48"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:29"]

[/quote]

Vastavalmistunut amiksesta ja jo nyt tienaa enemmän kuin suomalaisten keskipalkka??? Ekasta työstään heti koulun jälkeen? OK :)

[/quote]

Joo, kyllä muakin vähän ärsyttää kun toinen on päässyt ns. helpolla, mutta en valita :D

Vierailija
18/125 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 21:19"]

Niin, mitä järkeä on opiskella ja oppia uusia asioita, jos siitä ei saa rahallista korvausta? Sitä voi jokainen toki miettiä ja omia arvojaan ja motivaatioperustaansa, mikä tuntuu mielekkäältä ja hyvältä elämältä. Joillekin se on sitä, että tiedolla ja osaamisella ei ole muuta kuin välinearvo, joillekin toiselle sillä on myös muuta merkitystä, jopa iloa. 

[/quote]

Niin opiskellahan toki voi käymällä siellä kirjastossa. Ja pääsee paljon halvemmalla.

Vierailija
19/125 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin ihan kohtuu-hyväpalkkaiseen duuniin, mutta putosin sieltä pois koska en saanu pinppaa. Eli pää ei kestänyt sitä että olen teidän mielestä kelvoton. Että kiitos siitä teille wt-huarat.

Vierailija
20/125 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu valitsisi miehen pelkästään hänen tulojensa perusteella? Ja vaikka mies seurusteluaikana opiskelisi alaa, jolta valmistuu ehkä johonkin hyväpalkkaiseen duuniin, niin mitään takeitahan ei ole, että mies kuitenkaan sitä hyväpalkkaista työtä saa!

Itse en tosiaan ollut nuorena kiinnostunut opiskelualaa valitessani mahdollisen palkan suuruudesta. Minun on mahdoton oppia asioita, joista en ole kiinnostunut. Jos suuri liksa ei motivoi, niin ei sille voi mitään.

Äiti yritti motivoida minua ja pelotteli, että humanistiopintojen johtavat vain pienipalkkaiseen opettajan työhön. En välittänyt siitä. Enkä ryhtynyt opettajaksikaan, koska sekään ei minua motivoinut. Joten päädyin toimistohommiin, joissa palkka on itse asiassa pienempi kuin opettajilla. Kohtalon ivaa siis. Mutta ihan hyvin rahat ovat näinkin riittäneet.

Mieheni valitsin sen perusteella, miten hyvin meillä synkkasi. Hänellä on nyt jonkin verran parempi palkka kuin minulla, mutta palkka ei tosiaan ollut mikään puolison valintaperuste minulla.

Luulen, että enemmistö ihmisistä on kuitenkin sellaisia, joita pelkkä raha ei motivoi, vaan tarvitaan jotain muutakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan