Sinä jonka lapsi on tehnyt kaiken aikaisin (potta, lukeminen)
Miten on lapsella mennyt koulu? Entä onko hän ollut valmis muuttamaan kotoa aikaisemmin kuin ikätoverinsa? Mitä hyötyä siitä on ollut että lapsi on oppinut lukemaan ja laskemaan ennen koulua, osannut käyttää tietokonetta ja älypuhelinta ym.? Onko siitä hyötyä että on oppinut todella pienenä kuivaksi, eli käymään potalla?
Minun lapseni eivät osaa/osannut monia asioita joita tällä palstalla kerrotaan että alle kouluikäiset osaa, esikoinen silti pärjäsi peruskoulussa aina hyvin, ysejä ja kymppejä kaikissa kokeissa, myös kolmoistutkinto tuli suoritettua, on nyt merkonomi erinomaisilla papereilla ja ylioppilas, ihan ok meni kirjoituksetkin. Pääsi myös ammattikorkeakouluun, englanninkieliseen tradenomikouluun. Nuorimmaiset on nyt 5-vuotiaita, enkä ole ajatellut heitä alkaa preppaamaan myöskään, vaan luotan että koulussa sitten oppivat mitä pitääkin.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 18:46"]
Hm, miten lasta voi estää oppimasta? Jos mukula lukee tai kävelee tai osaa käydä potalla, miten ihmeessä estät sen?
[/quote] ei mitenkään, annat vaan Dostojweskin romaanit
Vaikka lapseni lukivat itse jo viisivuotiaina kokonaisia kirjoja, jatkoin iltasadun lukemista siitä huolimatta. Kymmenvuotiaana vanhempi ilmoitti, että hän haluaa mieluummin lukea omaa kirjaa ennen nukahtamista, koska silloin tarina etenee nopeammin.
Oma poika oppi alle 4-vuotiaana itsestään lukemaan. Kielellisesti on huippulahjakas, matikassa hyvä. Mutta ei mitenkään opetettu, hoksasi vaan itsesään miten homma menee, kun seurasi niin tarkkaan. Meillä luettiin paljon, lempikirjoja luettiin puhki asti. Kannet irtosivat, eikä todellakaan huonosta käsittelystä, vaan puhkilukemisesta. Rakastin lukea lapsille ja lapset rakastivat kuunnella. Tällä nuorimmaisella on kyky imeä tietooa kuin sieni, joten siksi kai oppi lukemisenkin itse.
Mitä hyötyä?
lukeminen, osaa itsekin lukea, vaikka iltasatuja edelleen luetaan, kyllä siitä on hyötyä.
laskeminen, en keksi, mitä haittaa siitä voisi edes olla?
kuivaksi oppiminen, ei tarvii hautoa peppua vaipoissa, säästää kustannuksissa. mitä haittaa?
Älypuhelimista en sano mitään, niitä ei meillä lapset ole harrastaneet, niitä ei edes ollut vielä silloin :)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 19:25"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 19:16"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 19:07"]
Itse olen sitä mieltä että lukemisen herkkyyskausi on 4-5 vuoden iässä, ja sitä on ihan hyödyllistä tukea. Koululaisen tunne-elämä ja lukutaito voivat olla niin kaukana toisistaan ettei opi koskaan pitämään kirjoista - ei tavallaan tajua miksi niiden lukeminen on niin ihanaa.
[/quote]
Mutta juuri tämän vuoksihan aikuiset lukevat lapsille. Että pääsevät tarinoiden ja kirjojen maailmaan ennen kuin osaavat itse lukea riittävän hyvin.
[/quote]
Opettajana olen huomannut korrelaation varhaisen lukemisen ja kirjoista kiinnostumisen välillä erittäin selvästi. Jos lapsen lukunopeus on huono, hän ei eläydy tarinaan riittävästi eikä se jaksa kiinnostaa. Voi toki olla, että monelle myöhään lukemaan oppineelle eivät kirjat ole muutenkaan kovin tuttuja, eli vanhemmatkaan eivät ole paljon lukeneet tuossa 4-6 vuoden iässä.
[/quote]
Minä opin lukemaan kunnolla suhteellisen hitaasti, ja kunnolla "vasta" koulussa. En mitenkään erityisesti loistanut kahden ensimmäisen vuoden aikana niissä lukunopeustesteissä, joita ainakin vielä 80-luvulla tehtiin useita 1. ja 2. luokan aikana. Kävin jopa muutaman kerran erityisopettajalla 1. luokan keväällä, ilmeisesti lukihäiriöepäilyn takia. Muistan kuitenkin jotain tapahtuneen 2. luokan keväällä. Tuolloin lukeminen "naksahti" kunnolla, siitä tuli paitsi mielekästä, niin ehdoton lempiharrastukseni. Luin mm. koko Agatha Christien - joka muuten oppi lukemaan vasta 9-vuotiaana - suomennetun tuotannon 3. luokan aikana. Myöhemmin koulussa ja nyttemmin aikuisena olen havainnut paitsi lukevani nopeammin kuin juuri kukaan muu (yhden kanssani samaan lukutahtiin pystyneen henkilön muistan, olemme edelleen ystäviä, ja jännää kyllä, hänelle on diagnosoitu ADHD nyt aikuisena) myös ymmärtäväni lukemaani hyvin. Joten aivan aina tämä korrelaatio ei pelaa.
Totta tosin on, että ellei minulle olisi luettu todella paljon kotona, olisin ehkä antanut opettelun kanssa periksi herkemmin. Nyt kuitenkin minulle oli syntynyt todella vankka motivaatio lukemiseen.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 19:12"]
Meillä on kaiken aikaisin oppinut lapsi, niin puhumisen, liikkumisen, kuivaksi kuin lukemisenkin. Vain suurta harmia ollut koulussa, kun normitehtävät ei motivoi.
Mutta ei kyllä olla mitenkään opetettu. Täysin itseoppinut kakara.
[/quote]
Jos normitehtävät eivät motivoi, se ei ole mikään tae älykkyydestä vaan vain motivaation puutteesta.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 19:16"]
Monet varhain opitut taidot kasvattavat itseluottamusta. Pakolla ei kannata opettaa mitään. Minusta 7 vuotta on kyllä silti turhan myöhäinen ikä oppia aakkoset.
[/quote] johan ne aakkoset opitaan eskarissa ja osa lukee sujuvasti, ei se välttämättä meinaa että on myöhemmin hyvä koulussa, osa on , osa ei