Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sairaanhoitaja on usein veemäinen ja epäystävällinen?

Vierailija
16.07.2014 |

Tuntuu, että monet hoitsut ovat täysin väärällä alalla. Ihmissuhdetaitoja tuskin lainkaan ja muita terveydenhuollon työntekijöitä pidetään idiootteina ja osaamattomina. Itse ollaan niin erinomaisia kaikessa ja luullaan olevansa parempia hoitamaan jopa lääkärin hommat kuin itse lääkärit.

Kommentit (183)

Vierailija
161/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa kokeilemaan. 9/10 ihmisistä ei pärjäisi tässä ammatissa :) nautin työstäni ja saan kovaa palkkaa.

LISÄKSI hymyilen ja olen ystävällinen...

Vierailija
162/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 19:35"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 19:30"]

No tuo on aika keljua että oot joutunut pissaisilla lakanoilla röntgeniin, mutta mikset käynyt vessassa? Mulla on murtunut nilkka ja molemmat jalkapöydät ja ihan hyvin nilkutin vessaan.

[/quote]

Onnittelut! Mitalisi on postissa.

[/quote]

No kiitos! En tiedä minkälaisia neitejä täällä kirjoittelee, mutta ei se murtumakipu nyt niin paha ole, eikä se aiheuta neliraajahalvausta :) Jalka kipsissä hoidin ihan itse lastanikin joka oli vuoden vanha, kai tästä nyt joku marttyyrikruunun ansaitsisi?

Pointti on se, että vähän oma-aloitteisuutta voisi olla itselläkin eikä olettaa että hoitajat ajattelisivatkin puolestasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/183 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vapaaehtoisena hoitoapulaisena ja kyllä sitä tapahtui todella usein, ettei hoitajat piitanneet potilaan kellonsoitoista ja tiuskivat niille, jotka ulvoivat kivusta ja soittivat kelloa pyytäen lääkettä. Ei siinä tilanteessa pidä tiuskia, vaikkei saisikaan antaa enempää kipulääkettä ja se kellon soittaminen ärsyttäisi. Myöskään muistisairaille vanhuksille ei saisi suuttua pedin kastelusta tai hortoilusta käytävillä, sillä he eivät sille voi mitään. Potilaat saavat myös esittää hoitohenkilökunnalle asiallisia kysymyksiä saamatta norsunvittunaamaista vastausta takaisin, oli kysymys sitten omasta mielestä miten hölmö tahansa.

Työ on raskasta kyllä, mutta aika usein sitä hoitajat istuvat rennosti perseellään, kun ilmaiset harjoittelijat juoksevat kellojen perässä. Potilaatkin suuttuvat lopulta, kun itse hoitaja ei koskaan tule vastaamaan kysymyksiin, joihin harjoittelijalla ei välttämättä ole tietotaitoa vastata tai tekemään toimenpiteitä, joita harjoittelija ei lain mukaan saa tehdä. Harjoittelija saa lopulta enemmän paskaa niskaansa kuin hoitsu, joka ei edes vaivaudu potilaan luokse.

Vierailija
164/183 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanopas muuta

Vierailija
165/183 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitsuissa tiivistyy jotenkin veemäinen asenne - naisvalta ja nokittelu.

Vierailija
166/183 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä se

Vierailija
167/183 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisen asuinpaikkani julkisen puolen sairaanhoitajat olivat ilkeitä minua potilasta kohtaan.

Mutta muutettuani Helsinkiin kohtelu on ollut parempaa.

Vierailija
168/183 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisen asuinpaikkani julkisen puolen sairaanhoitajat olivat ilkeitä minua potilasta kohtaan.

Uskon että näissä kokemuksissa on usein kysymys juuri tietyistä paikoista. Olen itse kohdannut vain ystävällisiä ja mukavia sairaanhoitajia, ja koen että huoleni on aina otettu tosissaan. Olen myös joskus kuullut joltain tuttavaltani erilaisesta kohtelusta. Olen melko varma että joissain terveyskeskuksissa tai sairaanhoitopiireissä joissa on todella huono johtaminen ja huono henki (*kröh* Jorvi *kröh*) niin se heijastuu työntekijöihinkin. Näissä paikoissa on pikemminkin poikkeus jos joku työntekijä on hyväntuulinen. On totta ettei työpaikan ongelmat saisi ikinä näkyä asiakkaille, mutta mikäli joka työpäivä on täyttä vittuilua ja helvettiä, vaatii jo sisua ja vahvaa moraalia että pystyy pitämään kaiken sisällään.

Jaksamista myös hoitohenkilökunnalle <3

Vierailija
169/183 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon että näissä kokemuksissa on usein kysymys juuri tietyistä paikoista. Olen itse kohdannut vain ystävällisiä ja mukavia sairaanhoitajia, ja koen että huoleni on aina otettu tosissaan. Olen myös joskus kuullut joltain tuttavaltani erilaisesta kohtelusta. Olen melko varma että joissain terveyskeskuksissa tai sairaanhoitopiireissä joissa on todella huono johtaminen ja huono henki (*kröh* Jorvi *kröh*) niin se heijastuu työntekijöihinkin. Näissä paikoissa on pikemminkin poikkeus jos joku työntekijä on hyväntuulinen. On totta ettei työpaikan ongelmat saisi ikinä näkyä asiakkaille, mutta mikäli joka työpäivä on täyttä vittuilua ja helvettiä, vaatii jo sisua ja vahvaa moraalia että pystyy pitämään kaiken sisällään.

Jaksamista myös hoitohenkilökunnalle <3

Tämä huono potilaan kohtelu tapahtui Jyväskylän keskussairaalassa noin 5vuotta sitten.

Tuli silloin fiilis että sairaanhoitajia ärsytti ja kukaan ei ollut ystävällinen.

Jäi todella huonolla kuva Jyväskylän sairaalasta.

Asun nykyisin Helsingissä ja käytän vain yksityisen työterveyspalveluja (Terveystalo)

Siellä on aina olleet mukavat ja ymmärtäväisesti lääkärit.

Toivottavasti kuitenkin 5vuodessa

Jyväskylässä sairaanhoitajien asenne on muuttunut

Vierailija
170/183 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viisikymppinen miesinsinööri. Niin harmaa, että et erota minua kivikirkkoa vasten. Kun olen sairaalassa, pelkään ja kerron tosi huonoja vitsejä peloissani.

Ja kertaskaan, en ole kohdannut veemäistä tai epäystävällistä hoitohenkilökuntaa. Ainat ovat olleetbasiallisia ja hyviä. Osanneet pitää hiolta ja tukeneet.

Kiitos teille kaikille.

Vierailija
171/183 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
172/183 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä hoitajien kommentit saavat pelkäämään sairaalaan joutumista! Luulisi hoitsujen sen verran omaavan empatiaa potilaita kohtaan, että olisivat ystävällisiä. Kaikkien kipujen ja kärsimysten keskellä joudut olemaan toisten armoilla. Kyllä siinä potilaan ystävällisyys on kaukana. Pitäisikä hoitajille pitää vielä kabareeta, jotta viihtyisivät työssään?

Mitenköhön hoitajat mieltävät asiakaspalvelun hoitotyössä? Tervehtyykö tyytyväinen ja hoitomyönteinen potilas nopeammin kuin kärttyinen ja hoiton epäluuloisesti suhtautuva?

Palkka voi olla pieni, vaan ainakin on turvattu. Muistakaa se näinä aikoina. Vakituinen paikka kun on, niin ei potkuja tule kovinkaan helposti, tuotannollis-taloudellisista syistä.

Tämä keskusteluketju voisi olla uutisvinkki aiheena: Hoitajat ja potilaan kohtaaminen. Saako hoitaja tiuskia haastavalle potilaalle?

Jatkuvien yt-neuvottelujen vuoksi on nykyään haastavaa saada vakituista toimea esim. sairaalassa.

Olen sairaanhoitaja ja mielestäni on ihan ok näyttää töissä joskus tunteensa ja tiuskiakin haastavalle potilaalle, jos kyseinen potilas haukkuu ja vähättelee hoitajaa kaikin tavoin. En kannusta tiuskimiseen, mutta ymmärrän, jos hermot menee ja ihmisiä tässä vain ollaan. Mielestäni hoitajankaan ei tarvitse kuunnella tai ottaa vastaan mitä tahansa käytöstä.

Tietysti PÄÄSÄÄNTÖISESTI hoitajan pitää käyttäytyä asiallisesti, kohteliaasti ja potilasta kunnioittaen.

Ihanne kokonaisvaltaisesta potilaan kohtaamisesta ja tukemisesta, ei ole aina realistinen ja harvoin voidaan ihmisen kaikkia ongelmia hoitaa kerralla. Suomalaisen terveydenhuollon resurssit ovat sellaiset, että hyvä kun ehdit sairaalassa kaikille lääkkeet antamaan oikea-aikaisesti ja tarkkailemaan potilaiden vointia riittävästi. Aina et ehdi niitäkään tekemään. Riippuen tietysti työpaikasta, osastosta ja sen hetkisistä resursseista.

Vierailija
173/183 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enimmäkseen minusta sairaanhoitajat on olleet tosi mukavia ja empaattisia.

Sen sijaan lääkäreitä on ollut moneen lähtöön. Käydään kirjaimellisesti takinliepeet liehuen paikalla, ei oteta katsekontaktia, oltu ylipäätään tunnekylmiä ja ymmärtämättömiä. Joskus sattunut toki mukava lääkärikin.

Yllättävän usein lääkäriltä kuulee jotain "onko tämä sinusta sitten kipeä"

Ja itse siinä ööömmm..siis sen takiahan tänne tulin, että se on kipeä 🤔

Vierailija
174/183 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile itse sillä palkalla kantaa vastuu potilaan hengestä niin ehkä ymmärrät. Ainakin kerran kuussa hämmästelet omaa tyhmyyttäsi, kun olet taas kuukauden tehnyt sitä työtä naurettavalla palkalla.

Älä vingu!

Vierailija
175/183 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu, etten asiakkaana ollessani ollessani ole sairaanhoitajilta saanut kuin ystävällistä ja asiallista kohtelua. Lääkärit sitten ovat toisinaan unohtaneet, että potilas on ihminen, jolle voi puhua suoraan. No hoitoa olen saanut, joten parin epäasialisen lekurin voin unohtaa.

Omat kiitokseni sairaanhoitajille.

Vierailija
176/183 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Varsinkin nuorille naisille tuntuvat olevan ilkeimpiä. Oma kokemukseni kolmen potilaan huoneesta: nuori nainen ei saa edes pyyhettä ja puhtaita vaatteita, kun taas keski-ikäiselle röökiämmälle tarjotaan aikakausilehtiä ja mehua.

Vierailija
177/183 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttavani, joka on sairaanhoitaja muistaa kyllä aina korostaa sitä, että on SAIRAANhoitaja. Jos hänelle puhuu vain hoitajasta, niin muistaa aina korjata, että SAIRAANhoitaja, ettei vahingossakaan kukaan luule hänen olevan vain lähihoitaja... En tiedä miksi sitä pitää aina korostaa.

Vierailija
178/183 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa kerta, kun olen ollut sairaalassa, oli kun lapsi syntyi. Siitä jäi tosi huono fiilis juuri sen takia, että kätilöt/hoitajat oli tosi tylyjä ja tympeitä, retuuttivat vauvaa eivätkä edes yrittäneet auttaa, vaikka olin täysin kokematon enkä osannut tehdä mitään sille, että vauva vaan huusi kaikki yöt ja imetys oli tuskaa ja olin kuoleman väsynyt. Myös synnytyksessä auttanut kätilö oli tympeä ja välinpitämätön.

Vierailija
179/183 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani, 11 v. Loukkasi jalkansa pahoin, jalka turposi ja soitin lasrenpäivystykseen iltamyöhään. Puhelimessa hoitaja kuulosti tympääntyneeltä, ikään kuin olisin häirinnyt häntä asiallani. Tultiin ovelle poika hyppien yhdellä jalalla minusta tukea pitäen ja hoitaja tuli vastaan pyörätuolin kanssa naama myttyrällä. Tervehdin ja koitin ilmapiiriä parantaakseni jotain pientä huumoria heittää, että taas meille sattui tms, johon hoitaja hymähti ilmekään värähtämättä.

Itse olin huolissaan, poika kipeä, niin pienikin hymy ja ystävällinen sana olisi tehnyt paljon. Ymmärrättekö te hoitajat (jotka ehkä tunnistatte kuvauksesta itsenne tai työtoverinne), että se että potilaalle ja omaiselle tulee parempi mieli, pelko ja stressi lievittyy, vaatii oikeasti tosi vähän? Se yksi hymy ja vaikka kysymys, että millainen olo on, riittää. Onko se oikeasti liikaa? Sen ehtii siinä potilasta kärrätessä tekemään. Pieni ele teiltä, valtavan suuri merkitys potilaalle.

Vierailija
180/183 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä hoitajien kommentit saavat pelkäämään sairaalaan joutumista! Luulisi hoitsujen sen verran omaavan empatiaa potilaita kohtaan, että olisivat ystävällisiä. Kaikkien kipujen ja kärsimysten keskellä joudut olemaan toisten armoilla. Kyllä siinä potilaan ystävällisyys on kaukana. Pitäisikä hoitajille pitää vielä kabareeta, jotta viihtyisivät työssään?

Mitenköhön hoitajat mieltävät asiakaspalvelun hoitotyössä? Tervehtyykö tyytyväinen ja hoitomyönteinen potilas nopeammin kuin kärttyinen ja hoiton epäluuloisesti suhtautuva?

Palkka voi olla pieni, vaan ainakin on turvattu. Muistakaa se näinä aikoina. Vakituinen paikka kun on, niin ei potkuja tule kovinkaan helposti, tuotannollis-taloudellisista syistä. 

Tämä keskusteluketju voisi olla uutisvinkki aiheena: Hoitajat ja potilaan kohtaaminen. Saako hoitaja tiuskia haastavalle potilaalle?

Saako lääkäri tiuskia hankalalle potilaalle? Jännä juttu, että tämmöisiä ketjuja ei ole ikinä, vaan aina hoitaja sitä tai tätä...