Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua! Onko pelkoni aiheeton??

Vierailija
13.07.2021 |

Luin jotain juttua lepakoista ja mökeistä. Sitten mieleeni tuli viime kesä, kun olin tuttuni mökillä. Nukuin pienessä saunamökissä, joka oli täynnä hiiren kakkaa. Sitä oli takan päällä, lattialla, pedissä. Siivosin mökin ja kakkaa pölisi päälleni. Yöllä kuulin rapinaa katonrajasta, mutta en nähnyt mitään.

Nyt lehtijutun luettuani mietin, oliko kakka sittenkin hiiren vai olisiko se voinut olla lepakon. Kuvien mukaan ero ei ole suuri. Sain mökkireissun aikana jalkaani haavan ja mielessäni kävi silloin, olisiko hiiri voinut puraista minua huomaamattani. Nyt kuitenkin panikoin, että mitä jos mökillä eivät asustelleetkaan hiiret vaan lepakot ja puraisu on lepakolta peräisin.. Kumpiakaan otuksia en siis majailuni aikani nähnyt.

Onko huoleni siis aivan tuulesta temmattu vai voiko olla, että vanhassa saunamökissä olisi voinut olla lepakoita ja että minua olisi purtu nukkuessani? Luin netistä, että lepakon purema voi olla yhtä pieni kuin itikan. Entä voiko lepakon ulosteista saada jonkun taudin? Onko pelkoni aiheellinen vai kiehuuko nyt pahasti yli?? Eniten olen huolissani rabieksen mahdollisuudesta.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti aiheeton pelko... mutta totta puhuen mäkin saattaisin miettiä samaa. Kysyisin joltain, joka tietää paremmin, esim. lääkäriltä.

Vierailija
22/33 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä pelot liittyy ahdistuneisuuteen.

En tiedä auttaako sinua tyyntymääb, jos otat äkyn käyttöön.

Mitä sitten jos joku olisikin purrut.

No sitä sitten, että pahimmillaan saan 100 % kuolemaan johtavan taudin :/

Niin?

Todennäköisempää on joku muu tauti.

Kaikki kuolee.

Kerro itsellesi, että jos sairastut niin sairastut.

Ei kannata etukäteen panikouda.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se sitten ollut hiiri, joka oli mökkiin ulostanut. Mistä päättelit, että hiiri tai lepakko olisi purrut jalkaasi, eikö voi olla hyttynen tmv?

Voi olla. Tuli vain mieleen, että olisi voinut olla hiiri, koska mökki oli täynnä hiiren kakkaa (josta sitten aloin miettimään, että oliko sittenkään)

Vierailija
24/33 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se sitten ollut hiiri, joka oli mökkiin ulostanut. Mistä päättelit, että hiiri tai lepakko olisi purrut jalkaasi, eikö voi olla hyttynen tmv?

Voi olla. Tuli vain mieleen, että olisi voinut olla hiiri, koska mökki oli täynnä hiiren kakkaa (josta sitten aloin miettimään, että oliko sittenkään)

Ei lepakon purema ja rabies kovin todennäköistä ole:

 "Lepakot kantavat muiden villieläinten tapaan erinäisiä bakteereja ja viruksia, joista ihmiselle vaarallisia ovat rabiesta aiheuttavat lyssavirukset. Rabies on kuitenkin maamme lepakoilla äärimmäisen harvinainen, Meramo sanoo.

Eläin voi käyttäytyä arvaamattomasti, joten riskiä ei kuitenkaan kannata ottaa.

– Lepakko ei ikinä tule aktiivisesti itse puremaan ihmisiä, mutta jos sen ottaa käteen, niin se voi hätääntyä ja purra. Siksi on hyvä olla hanskat ja suojata myös käsivarret, Meramo neuvoo."

https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/42dcba4b-dea6-4071-8236-aa8…

Vierailija
25/33 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on päivystysasia, epäily lepakon puremasta edellyttää välittömästi lääkärin arviota lääkityksen tarpeesta. Lehdessä luki, että päivystyksissä on nyt muutenkin väljää ihmisten viettäessä aikaa sisällä viileässä, joten sinne vaan! Saat tarvitsemasi ensiavun henkeä uhkaavassa tilanteessa.

Vierailija
26/33 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lepakon purema ja rabies kovin todennäköistä ole:

 "Lepakot kantavat muiden villieläinten tapaan erinäisiä bakteereja ja viruksia, joista ihmiselle vaarallisia ovat rabiesta aiheuttavat lyssavirukset. Rabies on kuitenkin maamme lepakoilla äärimmäisen harvinainen, Meramo sanoo.

Eläin voi käyttäytyä arvaamattomasti, joten riskiä ei kuitenkaan kannata ottaa.

– Lepakko ei ikinä tule aktiivisesti itse puremaan ihmisiä, mutta jos sen ottaa käteen, niin se voi hätääntyä ja purra. Siksi on hyvä olla hanskat ja suojata myös käsivarret, Meramo neuvoo."

https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/42dcba4b-dea6-4071-8236-aa8…

Toivottavasti Meramo on oikeassa.. Hitsi, mitenhän saisin itseni uskomaan, ettei hätää ole :/

Vierailija
27/33 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on päivystysasia, epäily lepakon puremasta edellyttää välittömästi lääkärin arviota lääkityksen tarpeesta. Lehdessä luki, että päivystyksissä on nyt muutenkin väljää ihmisten viettäessä aikaa sisällä viileässä, joten sinne vaan! Saat tarvitsemasi ensiavun henkeä uhkaavassa tilanteessa.

Ai että meen päivystykseen ja sanon, että 10 kk sitten mua ehkä puri lepakko? En kuitenkaan nähnyt lepakkoa koko aikana. Nehän nauraa mut sieltä pihalle. - ap

Vierailija
28/33 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rabies on vakava tauti, joka oireilee käytännössä samoin kuin jos muuttuisi hiljalleen zombieksi. Et olisi täällä enää hätäilemässä, jos sulla olisi noin vakava tauti.

Vierailija
29/33 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rabies on vakava tauti, joka oireilee käytännössä samoin kuin jos muuttuisi hiljalleen zombieksi. Et olisi täällä enää hätäilemässä, jos sulla olisi noin vakava tauti.

En luulekaan, että se olisi vielä oireiluvaiheessa. Enköhän silloin olisi jo kovasti menossa tuonpuoleiseen.

Vierailija
30/33 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
31/33 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämä sama juttu?! Viimeksihän epäilit lepakon purreen sinua kävellessäsi kadulla.

Vierailija
32/33 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tämä sama juttu?! Viimeksihän epäilit lepakon purreen sinua kävellessäsi kadulla.

Olen eri henkilö. Luin kyllä sen keskustelun, mutta en ollut minä :D

Vierailija
33/33 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up