Miksi isälle annetaan vain kivaa palautetta?
Miksi edelleen isä saa päiväkodista kivan palautteen ja äiti ikävän. Oli sitten kyse huonoista kengistä/aurinkorasvasta/unohtuneista vaatteista/mistä vain.
Pohdittiin asiaa miehen kanssa, kun lapset on nyt olleet muutaman viikon päivystyshoidossa. Yksi opettaja/hoitaja tuli minulle sanomaan tänään, että on jo pari viikkoa kärsinyt meidän lasten hajusteellisesta aurinkorasvasta ja se pitäisi vaihtaa, koska hän on vielä viikon töissä. Miksei ole sanonut ongelmasta miehelleni, kun mies on tähän asti hakenut lapset?
Sama on käynyt hajonneiden kuravaatteiden ja miehen myöhästelyjen/unohdusten kanssa. Aina odotetaan että minä tulen paikalle.
Mies on ihan helposti lähestyttävä ja leppoisa, muttei ole kuulemma ikinä saanut mitään muuta kuin hyvää palautetta.
Kommentit (74)
Kyllä isät yleensä saa aikalailla paskaa palautetta. Ja kaikki muukin tulee hyvin asenteellisesti. "Kerro vaimollesi.." Ihan sama neuvolassa, päiväkodissa ja koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus. Ja miten se on aina äiti, eli minä jonka kanssa aletaan sopia vasukeskusteluista? Viimeksi ilmoitin vain että sopii miehen kanssa ajan, en tiedä miten hänelle töiden suhteen sopii. Niin ei, eipä lto edes uskonut vaan vänkäsi että katsomansa aika sopisi minun työvuoroihini (lapsi hoidossa vuorotyöni puitteissa, joten tietää milloin olen vapaalla). Ei, kun tällä kertaa on miehen vuoro. Oli se sitten onnistunut. Mutta kertaakaan tämän 10 vuoden aikana kun lapsemme on päivähoidossa olleet, ei miehelle ole puhuttu muuta kuin hyvin menee. Minun niskassa on unohtuneet sukset, hanskat, vasut. Mieheltä ei kysellä lomista ”joko nyt tiedätte” jne. Ja puoliksi on hoidettu viennit ja haut, istuttu vanhempainilloissa ja on muutenkin osallistuva, tasavertainen vanhempi.
Meillä muuten sama juttu vasujen kanssa. Ja jos lapsi sairastuu kesken päivän. Silloinkin voidaan soittaa mulle tunninkin ennenkuin kokeillaan soittaa isälle. Ja ollaan kerrottu, että miehen on helpompi omasta työstään irtaantua vasuun ja hakemaan sairasta lasta. Oma työni on sellaista, että suurimman osan aikaa en edes pysty vastaamaan puhelimeen.
Toisen lapsen ryhmässä ymmärrettiin kun isä sanoi tästä, toisesta edelleen soitetaan aina mulle. Ja meillä myös mies on ihan tasavertainen vanhempi, jota vielä useammin näkee päiväkodilla hakemassa.
Ap
Koska ne kaikki haluaa panna sun kuumaa miestä (osa jo onnistunutkin), siksi haluavat olla kivoja..
Mikäänhän ei ole kuumempaa kuin ukkomiehen kanssa kahdenkesken pikku "vasukeskustelu" taukohuoneessa..
T. Päikyn täti
Vierailija kirjoitti:
Ei se päiväkodin henkilökunta ilman syytä jätä kertomatta. Sinun kanssasi hommat toimii, miehen kanssa selvästi ei. Kaikelle on syynsä.
Luultavasti ovat kyllästyneet toistelemaan samoja asioita isälle päivä toisensa jälkeen ja mahdollisesti huomanneet että isä ei kerro äidille kuulumisia eikä isä tee asialle mitään, mikä nyt onkaan se ongelma. Sinulle riittää kun kertoo kerran ja teet asialle jotakin.
Tavallaan ymmärrettävää. Mutta jos näin toimitaan aina, niin mikään ei koskaan muutu. Henkilökohtaisesti olen ainakin ihan kypsä siihen, ettei vanhemmuus ja sen mukana tulema vastuu jakaudu tasapuolisesti isien ja äitien kesken. Näin siis yleisellä tasolla.
"mies on tasavertainen vanhempi"
Onko lasten haku niinku naisten hommaa?
Ja mies on ihan oikeen tasa-arvoinen vanhempi kun naisen suuressa armossa saa hakea rakkautensa hedelmän päiväkodista?
Kyllä te naiset olette yksiä...
Meillä myös juuri näin.
Ja koulussa kukaan ei koskaan kuuntele, jos minä sanon jostain. Mies kun "jyrähtää", palaute menee heti perille. Huvittavinta tässä on se, että minulla on opettajakoulutus, jolloin käytännössä mies "jyrähtää" niin, että sanoo minun huomanneen ja että hän on samaa mieltä.
RASITTAVAA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska miehiä pitää suojella. Eivät kestä elämän realiteetteja. Ahdistuvat ja alkavat rähjäämään. Kaikkihan me tämän tiedämme.
Mun mies kyllä vaan poikkeaisi hakemaan sen aurinkorasvan seuraavaksi päiväksi kaupasta. Nyt ei kyllä enää osteta uutta parin päivän takia. Jos olisi pari viikkoa sitten sanottu, niin toki oltaisi viety. Jos on kaksi viikkoa ollut aikaa märehtiä sitä asiaa, niin tilanne ei voi olla niin paha, etteikö paria päivää kestäisi.
Ap
En kyllä itse todellakaan vaihtaisi rasvaa kesken kaiken sen takia että käy haju jonkun hoitajan nenään... En edes tajua miten tämä tarhan tyyppi on kehdannut tuosta avata suunsa. Jos hakeutuu lasten pariin töihin, joutuu kyllä tekemisiin kaikenlaisten hajujen kanssa. Alan vaihto olisi paras ratkaisu tuollaiselle kitisijälle. On paljon kauheimpia hajuja olemassa kuin hirveinkään aurinkorasva.
Vierailija kirjoitti:
Ei se päiväkodin henkilökunta ilman syytä jätä kertomatta. Sinun kanssasi hommat toimii, miehen kanssa selvästi ei. Kaikelle on syynsä.
Luultavasti ovat kyllästyneet toistelemaan samoja asioita isälle päivä toisensa jälkeen ja mahdollisesti huomanneet että isä ei kerro äidille kuulumisia eikä isä tee asialle mitään, mikä nyt onkaan se ongelma. Sinulle riittää kun kertoo kerran ja teet asialle jotakin.
No aika nuivasti tulee enää tehtyä, kun niinä päivinä kun haen niin koko hakuhetki on yksipuolista valituslistan kuuntelua. Ei vaan jaksa enää, kun vuosia kuuntelee sitä miten ei taaskaan osannut tuoda oikeanlaisia kenkiä, oikeanlaista aurinkorasvaa jnejne. Ja kun haen harvoin, niin valitustahan riittää joka viikolle.
Töissäkin menee sen alati valittavan työkaverin valitukset yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos jossain vaiheessa. Mukana saattaa mennä tärkeääkin infoa, mutta sinne se hukkuu muun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan tiedä mistä johtuu mutta omassa perheessä on vastaavia kokemuksia, ja on kyllä niin ärsyttävää. Yhdessä tilanteessa kysyinkin että miksei isälle olla sanottu, mutta tähän ei osattu oikein vastata.
Mäkin olen joskus sanonut, että turha mulle on esim isän myöhästelystä tai muusta töpeksimisestä sanoa. Mutta ei.
Joskus aikaisemmin tilanne korjautui, kun mies antoi päiväkodille palautetta, että hänellekin voi kertoa ikävää palautetta ja ettei äidistä ole aina kiva kuunnella vain valitusta. Nyt varmaan kokeillaan josko sama tehoaisi uudelleen. Mutta ihmetyttää silti miksi tasa-arvoisessa maassa ei myöhästelevälle isälle voida sanoa että tulee ajoissa. Ennemmin odotetaan viikko, että asiasta voi sanoa äidille.
Ehkä sille ukolle ei uskallettu antaa ikävää palautetta kun on tuollainen neiti että pitää mennä eukkoa puoltamaan vissiin itkusilmässä ja voi voi.. :D tästähän se yleensä johtuu, ei haluta pahoittaa herkkien miehien mieltä kun tiedetään että eukko sitä kuria pitää kuitenkin sekä lapsiin että ukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös juuri näin.
Ja koulussa kukaan ei koskaan kuuntele, jos minä sanon jostain. Mies kun "jyrähtää", palaute menee heti perille. Huvittavinta tässä on se, että minulla on opettajakoulutus, jolloin käytännössä mies "jyrähtää" niin, että sanoo minun huomanneen ja että hän on samaa mieltä.
RASITTAVAA!
Jep, allekirjoitan saman asian. Nainen vaan valittaa ja hänelle voi sanoa vastaan, kun taas miehen sana menee kerralla jakeluun. Yleisesti ottaen yksinkertaiset naiset eivät osaa kuunnella kuin miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska miehiä pitää suojella. Eivät kestä elämän realiteetteja. Ahdistuvat ja alkavat rähjäämään. Kaikkihan me tämän tiedämme.
Mun mies kyllä vaan poikkeaisi hakemaan sen aurinkorasvan seuraavaksi päiväksi kaupasta. Nyt ei kyllä enää osteta uutta parin päivän takia. Jos olisi pari viikkoa sitten sanottu, niin toki oltaisi viety. Jos on kaksi viikkoa ollut aikaa märehtiä sitä asiaa, niin tilanne ei voi olla niin paha, etteikö paria päivää kestäisi.
Ap
En kyllä itse todellakaan vaihtaisi rasvaa kesken kaiken sen takia että käy haju jonkun hoitajan nenään... En edes tajua miten tämä tarhan tyyppi on kehdannut tuosta avata suunsa. Jos hakeutuu lasten pariin töihin, joutuu kyllä tekemisiin kaikenlaisten hajujen kanssa. Alan vaihto olisi paras ratkaisu tuollaiselle kitisijälle. On paljon kauheimpia hajuja olemassa kuin hirveinkään aurinkorasva.
Niin samaa mieltä. Hoitajien on ainoastaan kummarrettava ja hymyiltävä kun stressaantuneet vanhemmat hakevat lapsensa. Kehtaakin narista rasvan hajusta. Menköön muualle, ei vanhemmilla ole aikaa rasvoja uusia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Niin samaa mieltä. Hoitajien on ainoastaan kummarrettava ja hymyiltävä kun stressaantuneet vanhemmat hakevat lapsensa. Kehtaakin narista rasvan hajusta. Menköön muualle, ei vanhemmilla ole aikaa rasvoja uusia.
Anteeksi nyt mutta onhan tuo nyt ihan älytön pyyntö!
Vierailija kirjoitti:
Koska ne kaikki haluaa panna sun kuumaa miestä (osa jo onnistunutkin), siksi haluavat olla kivoja..
Mikäänhän ei ole kuumempaa kuin ukkomiehen kanssa kahdenkesken pikku "vasukeskustelu" taukohuoneessa..T. Päikyn täti
No voitko antaa sille isälle sen negatiivisen palautteen siinä panon aikana, että äidin ei aina tarvitse kuunnella?
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös juuri näin.
RASITTAVAA!
Tämän takia mun mies varaa lasten lääkäri ajat. Jos mä soitan, niin puhelimen toisessa päässä tuhahdellaan ja aika on saatavissa ehkä ensi viikolla ja asenne on selvästi "turha olla hysteerinen" mies saa aina ajan samalle tai viimeistään seuraavalle päivälle. Ja näin vaikka soitettaisiin peräkkäin ja kerrottaisiin sanasta sanaan tilanne samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hoitoala yleisesti ei ole hajusteyliherkälle oikea työpaikka. Ihan sama onko vanhustenhoidossa, päiväkodissa vai sairaalassa, niin hajuja on mahdoton välttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
On. Uuden rasvan hankkiminen. Ei todella. Ihan älytöntä ja lisäksi vie aikaa, energiaa ja vielä vaikea ostaa. Jonkun hoitsun takia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
On. Uuden rasvan hankkiminen. Ei todella. Ihan älytöntä ja lisäksi vie aikaa, energiaa ja vielä vaikea ostaa. Jonkun hoitsun takia!
pyyntö on älytön, lapsella on aurinkovoida, se riittää.
Kyllä meille palautetta on annettu sekä isälle että äidille. Hirveästi ei ole kyllä negaa tullut koskaan, mutta isällekin sitä on annettu. Meillä isä aina vei ja minä hain. Hakuaikaan juttelin aina pitkät pätkät hoitajien kanssa. Aamun vienti oli kiireisempi, mutta kyllä siinäkin miehelle osattiin antaa korjaavaa palautetta esim että olisi parempi tuoda lapsi jo aamupalalle eikä syödä kotona, näin pääsi paremmin päiväohjelmaan kiinni. Kun lapsi nyt koululaisena sairastuu kesken päivän tai tulee muuta kiireellistä asiaa, soittaa ope aina isälle. Näissä tilanteissa ope kyllä kysyy lapselta, kummalle soitetaan.
En osaa sanoa, miksi meillä näin. Ehkä meidän perheen iskä sitten ulospäinkin näyttää tasaveroiselta vanhemmalta. Vasu- ja koulun kehityskeskusteluissa ollaan aina paikalla molemmat.
Kyllä meillä kerrotaan ihan just sille joka hakemaan tulee. Ainoastaan niissä tapauksissa missä kokemus on osoittanut ettei asia mene perille jos sen sanoo toiselle vanhemmalle, niin saattaa olla niin että tietoisesti valitsen kertoa sen sitten sille toiselle- jos asia ei ole kiireellinen.
Iseissä ja äideissä on vielä nähtävissä se ero että äidit jää siihen pyörimään ja he haluaa puhua ja tietää kaiken. Isät on keskimäärin ehkä nopeampia hakijoita, he voi selvästi jopa hieman vältellä puhumista minulle tai kaikki mitä kerron niin kuitataan nopeasti. Mutta siis tämä nyt on sellainen marginaaliprosentti vanhemmista.
Itse olen myös äiti ja eronnut. Ja meillä kyllä tuntuu että isälle kerrotaan enemmän asioita, johtuu tosin ehkä enemmän siitä että isä on minua sosiaalisempi.
T. Lastenhoitaja
Oletko tyytyväinen? Palautetta tuskin annettiin sinun kiusaksi, vaan koska ajateltiin vanhempien haluavan tietää näistä. Toiseksi jos yksi lapsi tekee tuollaisia, ei hoitaja välttämättä ehdi kertoa listaa mukavista asioista, kun on ne toisetkin lapset. Nyt sitten et tiedä mitään lapsesi päivästä.