Kohtukuoleman jälkeen nopeasti uudelleen raskaaksi- riskit?
löysin paljon keskusteluja jossa äidit pohtivat uudelleen raskautumista synnytyksen jälkeen. Muuten sama, mutta heillä on vauva, minulla ei...
Lapsi siis kuoli kohtuun kuukausi sitten rv25, ja kun luonnollisesti en imetä, nyt onkin jo ensimmäiset kuukautiset. Lääkäri suosittelikin odottamaan niitä, mutta onko selkeää tietoa siitä, että lisäodottelu olisi edullinen seuraavalle raskaudelle? Onko keskenmenoriski suurempi nopeasti raskautuen, jne?
Nythän ei siis tarvitse miettiä sitä, miten jaksan uutta raskautta vauvan hoidon kanssa-sitä ei ole.Vain hautaa hoitelen..
Henkisestikin uskon että jaksan hyvin. Ajattelen niin, että jos alan odotella sitä päivää ettei tämän lapsen kuolema enää tunnu niin pahalta, olen jo vanha nainen. Ikää on nytkin jo 35.
Kommentit (3)
Otan osaa. Ei pitäisi olla mitään syytä, mikset voisi raskautua uudelleen, kun kroppasi toimii jo.
Minulta otettiin kohtukuoleman jälkeen kymmeniä verikokeita sekä vauvalle tehtiin ruuminavaus kuolinsyyn selvittämiseksi. Osaa tuloksista joutui odottelemaan lähes 3kk, silloin oli myös tapaaminen lääkärin kanssa synnytyssairaalassa.
Minulle ainakin sanottiin, että ei suositella raskaaksi tuloa ennen tuota, koska niistä tuloksista voisi paljastua sellaista, mitä pitäisi ensin hoitaa (esim. hyytymistekijät).
Minulta paljastui listeria ja kilpirauhasen liikatoiminta, vauva myös syntyi napanuora kaulan ympärillä. Tulin raskaaksi 7kk kohtukuoleman jälkeen, tosin kuukautisetkaan eivät olleet alkaneet aikaisemmin.