Te jotka pidätte kissaanne kesäisin vapaana, pysyykö se kodin lähistöllä vai karkailee jonnekin kauemmas?
Ja tuleeko yöksi kotiin ja miten ylipäänsä saatte sen tulemaan kotiin takaisin?
Kommentit (44)
Just joku naistenhuoneella julkaisi, että kissa viety pihatarhasta. Jos olisi ollut irti, olisi voinut paeta. Tiedä mihin raukka nyt joutui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän vapaana, mutta ulkoilen kissan kanssa niin tiedän koko ajan missä se on ja mitä tekee.
Kuka oikeasti ulkoilee kissan KANSSA?! Naurettava ajatus.
Mitä naurettavaa on pitää kissastaan huolta? Meidänkin kissa käy ulkona valjaissa, hauskaa seurata kun se mönkii puskissa ja tutkii ötököitä.
Vierailija kirjoitti:
Just joku naistenhuoneella julkaisi, että kissa viety pihatarhasta. Jos olisi ollut irti, olisi voinut paeta. Tiedä mihin raukka nyt joutui.
Minulle tuli mieleen, että sen täytyy olla joku tuttu. Jos on vieras, niin myyntiin tulee ja hulluin vaihtoehto että syö sen.
Mökillä kissa on silloin vapaana, kun itsekin pihailemme, muuten valjaissa. Ei karkaa pihalta. Kotona emme ulkoile.
Täällä on poterot kunnossa. Jatkakaa.
-Prikaatikenraali.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole kissaa mutta eräskin kissa oli kävellyt 40km matkan mutta siitä on jo 50- vuotta moisesta tapauksesta en tiedä vaeltaako kissat yhtä pitkiä matkoja?
Jaksaisitko kertoa lisää tapauksesta? Löysikö se kotiin jostain kaukaa vai mitä tapahtui?
Ihan vilpittömästi olen kiinnostunut !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissaa ei saa pitää vapaana.
Tietenkin saa pitää.
Saa tietenkin tosiaan pitää, mutta samalla täytyy pitää huolta, ettei kissa mene kytkemättömänä toisten pihoille, lasten leikkipaikoille, urheilukentille, uimarannoille, toriaikaan torille jne.
Pitäspä eukot ukoistaan yhtä hyvän huolen tälleen keäaikaan.. Eivät tulis meijän pihoille notkuu ja naisia ehtii. Voi tuo kissa männä kun vappaa on ni tuonne rannalle, par kilometrii matkaa. Naapureita ei oo ihan niin lähellä, että jotenkin tuntisin ihteni sadistiksi jos en näissä oloissa antasi kissan ulkoilla. Siitä huolimatta että ukko haluaa sen kissan pitää, minä jos voisin valita ni lähtis kissojen taivaaseen. Ja jos en voisi elukalle vapaata ulkoilua tarjota, kuulusin itsekin lahdattavien listalle. Ei pie ottoo näitä oloihin missä eivät saa touhuta sitä mikä luontasta.
Just luin Vaasan kissatalon sivuilta, kuinka sieltä oli omistaja hakenut yli puolivuotta kateissa olleen kissan ja kissa oli kadonnut Uudestakaarlepyystä - välimatka on jotain 77 km Google mapsin mukaan. Kissalla oli ollut joku erikoistuntomerkki. Eli pitkän matkan päästä voi löytyä. Näitä vastaavia juttuja kuulee silloin tällöin, tosin muutaman kilometrin matkat on yleisempiä.
Mun mielestä kissa ei kuulu kerrostaloon mutta ei vapaana uloskaan. Mulle tulee kissa vasta sitten, kun mulla on varaa ostaa niin iso tontti ja talo, että sinne saa kunnon tarhan ulos, ei mikään koppi vaan ihan sellainen, että liikkumatilaakin on. Eli luultavasti ei koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vapaana niin eihän se silloin mihinkään karkailee. On julmaa pitää elävää olentoa lukittuna sisätiloihin.
Eikö sinua pelota vapaana olevien kissojen puolesta? Kaikkia hulluja on olemassa, jotka rääkkäävät esim, jos kohtaavat vapaan kissan.
Teemu Mäki taitaa asua tätänykyä eri kaupungissa, joten ei huolta.
Nurmijärvellä oli äijillä tapana ampua vapaita kissoja ilmakiväärillä ja lapsilla kivittää niitä koulumatkoilla. Niin enpä sen jälkeen ole enää kissaa vapaana pitänyt. Ja ihan isiltäön oppineet tavat. Kun ei kissa ole sillä tavalla tunteva eläin kuin koira... Ja ihan 2010 luvulla vastaan tullutta, eikä ollut yhdestä perheestä kyse.
Vierailija kirjoitti:
Just luin Vaasan kissatalon sivuilta, kuinka sieltä oli omistaja hakenut yli puolivuotta kateissa olleen kissan ja kissa oli kadonnut Uudestakaarlepyystä - välimatka on jotain 77 km Google mapsin mukaan. Kissalla oli ollut joku erikoistuntomerkki. Eli pitkän matkan päästä voi löytyä. Näitä vastaavia juttuja kuulee silloin tällöin, tosin muutaman kilometrin matkat on yleisempiä.
Mun mielestä kissa ei kuulu kerrostaloon mutta ei vapaana uloskaan. Mulle tulee kissa vasta sitten, kun mulla on varaa ostaa niin iso tontti ja talo, että sinne saa kunnon tarhan ulos, ei mikään koppi vaan ihan sellainen, että liikkumatilaakin on. Eli luultavasti ei koskaan.
Monet kissat ovat ihmisen jalostamia eivätkä välttämättä kaikki edes viihdy ulkona. Joten kyllä sopivat kerrostaloon.
Esim. yhden tuttavani kahdesta kissasta toinen tykkää olla maalla ulkona pihalla, mutta toinen pelkää ja inhoaa kaikkea vihreää, ja istuu mökilläkin sisällä. Sen verran urbaani tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vapaana niin eihän se silloin mihinkään karkailee. On julmaa pitää elävää olentoa lukittuna sisätiloihin.
Eikö sinua pelota vapaana olevien kissojen puolesta? Kaikkia hulluja on olemassa, jotka rääkkäävät esim, jos kohtaavat vapaan kissan.
Teemu Mäki taitaa asua tätänykyä eri kaupungissa, joten ei huolta.
Nurmijärvellä oli äijillä tapana ampua vapaita kissoja ilmakiväärillä ja lapsilla kivittää niitä koulumatkoilla. Niin enpä sen jälkeen ole enää kissaa vapaana pitänyt. Ja ihan isiltäön oppineet tavat. Kun ei kissa ole sillä tavalla tunteva eläin kuin koira... Ja ihan 2010 luvulla vastaan tullutta, eikä ollut yhdestä perheestä kyse.
😳
Ai että kun karma vähän kourisi
Leikattu kollikissa pysyy kodin lähellä samoin nartut. Helteillä kissa saattaa käydä sisällä vain syömässä ja vähän aikaa nukkumassa.
Pysyvät lähistöllä. Tuovat säännöllisesti myyriä ja hiiriä meidän oven eteen. Viihtyvät kesällä enemmän ulkona, koska meillä sisällä on todella kuuma. Vettä on aina tarjolla pihalla ja olen vienyt vesiastioita metsään myös, jotta muutkin eläimet saavat juotavaa.
Me, eli äitini ja me teinilapset, annoimme ihanan kissamme ulkoilla vapaasti 2000-luvun alkupuolella.
Ensimmäinen vakava ongelma oli se, että paksahti tiineeksi. Seuraava, kun tiineenä oli varmaan tullut auton töystäistyksi, kun tuli jalkaa linkuttaen kotiin. (Kissanpennut olivat terveitä ja voivat hyvin, leikkuutimme kissamme tämän jälkeen.)
Viimeinen vakava ongelma oli se, että kissa muutti naapuriin parin talon päähän. Mummo oli ruokkinut sitä kuin omaansa, päästänyt takan päälle lämmittelemään, ollut kaikin puolin parempi omistaja, vaikkakin niinikään antoi ulkoilla.
Voitte varmaan uskoa, että me lapset pantiin vastaan, mutta äidin (ja kissan) päätöksellä kissa annettiin pois, naapurin mummon omaksi.
Olen itse nyt kolmekymppisenä vastuullinen kissanomistaja. Kissat ovat leikattuja, eivätkä ulkoile, ihan jo vaikka siitä itsekkäästä syystä että riski on, että naapurit, lähempää tai kauempaa, juottavat kissoille kermaa.
Meidän kissat pysyy omassa pihapiirissä ja aina ovat tulleet juoksujalkaa luokse kutsuttaessa. Eivät uskalla mennä leikkikentälle eivätkä pienelle autotielle.
Meillä maalla kissat kulkivat vapaasti kesät ja talvet. Jotkut pysyttelivät ihan kodin ympäristössä, toiset häipyivät koko kesäksi ja vasta syksyllä palasivat kotiin. Jossain pelloilla ja metsissä kai asustelivat kesät.
Tietysti joku kissoista jäi kokonaan enää palaamatta kotiin, eikä tiedä miten sille kävi. Olen kuitenkin melko varma, että jos kissat osaisivat puhua ja niiltä kysyttäisiin, haluatko tulla koko elämäksesi lukituksi sisälle turvaan vai kulkea vapaasti ja ottaa riskin, että jotain tapahtuu, niin valitsisivat sen jälkimmäisen.
Vierailija kirjoitti:
Kun jostain naapuritalosta päästävät kissansa kesällä vapaaksi, se riiviö tulee yöllä metsästämään meidän takapihalle. Koko yö kestää sitten sitä lintujen varoitushuutoa ja se karvainen ryöttiläs tappaa lintujen lisäksi rusakonpoikasia ynnä muita, joista pidän. Taas viime yön valvoin tuon kissan omistajan takia.
Ja eihän se kissa Suomen luontoon kuulu. Lintujen määräkin Suomessa on koko ajan vähenemässä, joten onhan vastuuntonta antaa kissan tappaa pikkulintuja vielä pesimäaikaan.
Tämä se on niin tekopyhää. Ihminen syytää jatkuvalla syötöllä luontoon kaikkea saastaa ja tappaa lintuja, kaloja ja nisäkkäitä niin paljon kuin ikinä kerkeää ja silti kissat ovat niitä jotka ovat vastuussa lintujen katoamisesta?!
AP, jos kissasi on/ovat talvisin sisäkissoja, en päästäsii niitä ulos kesälläkään. Ne kun eivät mitenkään ole tottuneet ulkona vaaniviin vaaroihin.
Kissoille voi rakentaa häkin pihalle, jos haluaa niiden ulkoilevan turvallisesti.
Minulla on ollut kissoja vuosikymmeniä, aiemmin kaikki saivat kulkea vapaasti, mutta enää en päästä yht'kän ulos. Liikennemäärät ja pahat ihmiset ovat lisääntyneet, villieläimet ovat alkaneet asustella aiemaa selvästi lähempänä asutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän vapaana, mutta ulkoilen kissan kanssa niin tiedän koko ajan missä se on ja mitä tekee.
Lenkillä tuli kerran perhe vastaa kissansa kanssa. Katoin ensin onko se pieni koira, mutta se olikin kissa.