Mitä kaakaojauheella leivotun täytekakun väliin?
Elikkäs tein täytekakkupohjan, jonka taikinaan sekoitin kaakaojauhetta. Mikä olisi paras täyte tällaiseen rippijuhlakakkuun? :-) Ajattelin itse vadelma- tai kirsikkahilloa + kermaa, mutta antakaan lisää vinkkejä! Päälle meinasin laittaa suklaakuorrutuksen ja reunoille suklaakermavaahtoa... toinen täyskäri on ihan perinteinen mansikkakermakakku.
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 09:45"]
Jos laitat kermavaahtoon liikaa vaniljakreemijauhetta niin tulee rosoinen pursotus. Mutta sopivasti kun laittaa niin tulee tosi hyvät pursotukset. Käytän Flora vispiä, koska sen saa mielestäni pursotettua parhaiten ja kestää hyvin, mutta varmaankin makuasia. Tuo eräskin vastaaja varmaan jämäköittää pursotettavan kerman sillä kotona tehtävällä vaniljatäytteellän.........?
[/quote] Miksi pitäisi jämäköittää kermaa jotta voisi pursottaa?
PAkko kysyä että ettekö osaa leipoa? Ihan tavallisella (tai laktoosittomallakin) kermalla saa hyvät pursotukset kun vatkaa kerman sopivaksi.
Ja kyllä mikä tahansa kakku on paljon parempi kun siihen ei tungettu kaiken maailman lisäaineita ja "feikki"aineita kuten Flora Vispit ja kreemijauheet.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 09:45"]
Jos laitat kermavaahtoon liikaa vaniljakreemijauhetta niin tulee rosoinen pursotus. Mutta sopivasti kun laittaa niin tulee tosi hyvät pursotukset. Käytän Flora vispiä, koska sen saa mielestäni pursotettua parhaiten ja kestää hyvin, mutta varmaankin makuasia. Tuo eräskin vastaaja varmaan jämäköittää pursotettavan kerman sillä kotona tehtävällä vaniljatäytteellän.........?
[/quote] Ja mitä vikaa kotona tehtävällä vaniljatäytteessä on....? Tuo "sävy" kirjoitusessasi vaikuttaa vähän jotenkin halveksuvalta. Suosittelen kokeilemaan tuota ohjetta jos et ole niin tumpelo ettet osaa polttamatta sitä pohjaan. Kyllä vieraatkin huomaavat eron kun on leivottu oikeilla aineksilla.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 09:38"]
Miksi käyttää kreemijauheita kun vähällä vaivalla saa itse tehtyä paljon parempaa.........?
[/quote]
Kuinka? Reseptiä kehiin kiitos.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 10:10"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 08:49"]
Elikkäs tein täytekakkupohjan, jonka taikinaan sekoitin kaakaojauhetta. Mikä olisi paras täyte tällaiseen rippijuhlakakkuun? :-) Ajattelin itse vadelma- tai kirsikkahilloa + kermaa, mutta antakaan lisää vinkkejä! Päälle meinasin laittaa suklaakuorrutuksen ja reunoille suklaakermavaahtoa... toinen täyskäri on ihan perinteinen mansikkakermakakku.
[/quote]
Täyskäri? Onks toi sun itse keksimä sana?
[/quote]
Ihan normaali sana.
[/quote]
Sulle vai? Onnea.
Jos toinen kakku on raikas vois toinen olla joku sulkaa, baileys, toffee täytteinen kakku. Kinuskikissa sivulla on kivoja täytteitäbjoita voi itsekin helposti soveltaa ja muitakin hyviä vinkkejä.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 13:12"]
Miksi käyttää kreemijauheita kun vähällä vaivalla saa itse tehtyä paljon parempaa.........?
[/quote]
[/quote] Kreemijauhereseptiäkö vai mitä meinaat? Sellaista ei kyllä ole, muta jos tietää mitä tekee saa kyllä tehtyä vaikka mitä ilmn lisäaineta. ANteeksi etten ala tähän laittamaan ohjeita.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 09:42"]
Jos kermavaahtoon on sotkenut sitä vaniljakreemijauhetta, onnistuuko myös pursotus vai tuleeko liian jämäkkää vaahtoa? Välillä mulla pelkkä kermavaahto ollut liian löysää pursotukseen, kaikki kermat ei minusta vaahtoa samalla tavalla. t. ap
[/quote]
Kannattaa katsoa, että kerman rasvaprosentti on riittävä. 35%+. Välillä näkyy 30% vispikermaa, ei tule hyvä sellaisesta, vaahto jää plöröksi. Vispikerma usein helpompi pursotuksessa, koska uskaltaa vatkata ilman, että menee niin herkästi voiksi (kuohukermaan verrattuna).
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 13:32"]
[/quote]
[/quote] Kreemijauhereseptiäkö vai mitä meinaat? Sellaista ei kyllä ole, muta jos tietää mitä tekee saa kyllä tehtyä vaikka mitä ilmn lisäaineta. ANteeksi etten ala tähän laittamaan ohjeita.
[/quote]
Pistä ihmeessä kuitenkin, monia varmaan kiinnostaisi. Ei ole oikein iloa kenellekään siitä, että vaan paheksuu, kannattaa toki myös pistää niitä vinkkejä jos niitä kerran tietää.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 13:39"]
[/quote]
[/quote]
Pistä ihmeessä kuitenkin, monia varmaan kiinnostaisi. Ei ole oikein iloa kenellekään siitä, että vaan paheksuu, kannattaa toki myös pistää niitä vinkkejä jos niitä kerran tietää.
[/quote] Noo, tuliko kiukku? Kuten sanoin, jokainen voi vähän miettiä, kyllä niitä keinoja löytyy.
Mikään ei tietty ole ihan niin helppo kuin jauheen kaataminen ourkista, joten jos siihen on totuttu on varmasti parempaa että jatkaa samalla tavalla.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 13:21"]
Jos toinen kakku on raikas vois toinen olla joku sulkaa, baileys, toffee täytteinen kakku. Kinuskikissa sivulla on kivoja täytteitäbjoita voi itsekin helposti soveltaa ja muitakin hyviä vinkkejä.
[/quote]
Sulkaa? Et sitten jaksanut oikolukea edes yhdyssanoja? Ristus mikä reino!
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 13:39"]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Noo, tuliko kiukku? Kuten sanoin, jokainen voi vähän miettiä, kyllä niitä keinoja löytyy.
Mikään ei tietty ole ihan niin helppo kuin jauheen kaataminen ourkista, joten jos siihen on totuttu on varmasti parempaa että jatkaa samalla tavalla.
[/quote]
Eipä oikeastaan, miksi olisi tullut? Olen ihan eri henkilökin kuin ensimmäisessä ja toisessa lainauksessa, ajatelin, että yritän houkutella sinut olemaan hyödyksi tälle ketjulle :)
Itse käytän suosiolla täytteessä liivatetta jos täytteiden rakenne ei ole luonnostaan riittävän jämäkkä. Toisaalta aika usein kyllä on. Pursotettavaan en käytä ekstraa, koska sopivasta kermasta saa pursotettua ihan hyvin ilmankin. Tosin aikaisemmin oli ihan oikeasti ongelma laktoosittomien kermojen kanssa, vaahtoutuminen oli todella surkeaa. Mutta tästä on jo vuosikausia aikaa, laktoosittomat tuotteet ovat niistä ajoista parantuneet eikä kermoissa havaitse eroa tässä suhteessa.
33 jatkaa. Ja sitruksisia täytteitä voi myös harkita, esimerkiksi limen ja suklaan yhdistelmä sopii omaan makuuni. Lime curdin saa keitettyä helposti itse (googlella löytyy reseptejä monenlaisia). Sitä yhdistettynä kermaan ja rahkaan, on mukavan raikas.
Laita mitä vaan, kunhan et laita banaania etkä rahkaa. Jostain syystä lapsuudessani parinkin eri ihmisen käsitys "hyvästä täytekakusta" oli vienosti kaakaojauheella värjätty lässähtänyt sokerikakku, jonka välissä oli banaanirahkaa. Oikea juhlan kohokohta. Meinasi oksennus lentää kun kakkua kannettiin pöytään ja tiesi, että sitä on kohta pakko ottaa ja vielä teeskennellä, että se on hyvää.
appelsiinituorejuusto täytteen pohjana vois olla myös aika hyvää, siihen jotain muuta joukkoon.
Mä sekotan kermavaahtoon maitorahkaa. Tulee sopivan jämäkkää vaahtoa pursotuksiin.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 08:49"]
[/quote]
Täyskäri? Onks toi sun itse keksimä sana?
[/quote]
Ihan normaali sana.