Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä, miten saada 16v tyttö liikkumaan? Olen äitinä toivoton.

Vierailija
12.07.2021 |

Tyttäreni on siis 16v, eikä ole viimeisen vuoden aikana liikkunut kuin koulun liikuntatunneilla. Mautollaan ajaa joka paikkaan. Ei tykkää mistään liikunnasta. Kävelyäkin vihaa. Kaikesta tulee huono olo ja alkaa pyörryttää jne. Jokainen järkevä aikuinen ymmärtää sen, mitä seurauksia on nuoren liikkumattomuudesta. Olen yrittänyt jo kaiken maailman keinot saada tyttäreni liikkeelle, mutta mikään ei ole auttanut. Huolestuttaa ja surettaa. Onko kellään vinkkejä, mitä tässä tilanteessa voin tehdä?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin. Tuskin sinäkään haluaisit harrastaa toimintaa, josta seuraa huono olo?

Vierailija
2/61 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään teininä liikkunut yhtään, aika normaalia että on tuollainen vaihe. Älä ainakaan painosta ja jankkaa asiasta, se ei auta mitään. Voit perustella että kun liikuntaan tottuu se tuo todella hyvän olon eikä sitä halua enää lopettaa. Kivat urheiluvaatteet voisivat ehkä myös tuoda motivaatiota? Anna silti tilaa nuorelle tehdä mitä haluaa, liikunnasta ei kannata tehdä pakkopullaa. Vuoden tai parin liikkumattomuus ei ole vielä vaarallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Olen vienyt hänet lääkäriin, eikä löytynyt hoidettavaa vikaa.

Olen kertonut, että kun aloittaisi jostain, niin alkuun on varmasti raskasta, mutta jo parin viikon päästä tuntuu paremmalta. Ei ole auttanut.

Koulussa nukahteli tunneilla, kun on vaan niin väsynyt. Ei jaksa tehdä mitään, kun vaan väsyttää. Tummat silmänaluset ja koko olemus nuupahtanut.

Minun mielestä tuossa iässä 1-2 vuoden totaalinen liikkumattomuus ei todellakaan ole lyhyt aika tai vähättelyn aihe.

Vierailija
4/61 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kertonut, että kun aloittaisi jostain, niin alkuun on varmasti raskasta, mutta jo parin viikon päästä tuntuu paremmalta. Ei ole auttanut.

Koulussa nukahteli tunneilla, kun on vaan niin väsynyt. Ei jaksa tehdä mitään, kun vaan väsyttää. Tummat silmänaluset ja koko olemus nuupahtanut.

Minun mielestä tuossa iässä 1-2 vuoden totaalinen liikkumattomuus ei todellakaan ole lyhyt aika tai vähättelyn aihe.

Kannattaisi varmaan tutkituttaa kilpirauhasarvot.

Vierailija
5/61 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se sitten alkaa liikkua omasta tahdostaan kun se mopoauto hyytyy ylämäkeen.

Vierailija
6/61 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siis 16 v, se on hyvä kohta vanhemmille opetella että lapsi alkaa pikkuhiljaa olla itse vastuussa omasta elämästään. Se vain on hyväksyttävä, annettava niiden tehdä omat mokansa.

Vierailija
7/61 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verikokeet, kilpirauhasarvot yms otettu?

Vierailija
8/61 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otat häneltä auton pois.

Ja laita puhelin oman autosi takakoukkuun ja lähde ajamaan.

Eiköhän se teini puhelimensa perässä juokse, vähän kuin hevoset ja possut kepin perässä jossa roikkuu porkkana narussa.

Tuosta voisi kehitellä riksan. Vetokärryt, ongenvapa johon ripustaa älypuhelimen ja teini siihen vetojuhdaksi. Kyydissä istujalle luonnollisesti olutta.

Vierailija
9/61 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiiniarvot olisi varmaan syytä myös tutkia. Lääkärit eivät tutki, mutta esim synlabissa koe maksaa 20e. Itellä todettiin juuri raudanpuute joka varmasti alkanut jo teininä runsaiden menkkojen alkaessa, mutta kun hemoglobiini ollut normaali niin tosiaan se jää lääkäreiltä tutkimatta.

Vierailija
10/61 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökö monipuolisesti? Jos on vitamiininpuutosta.

Vierailija
11/61 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko häntä pakotettu liikaa asioihin tai tuputettu jotain (koulussa tai kotona), joka lisää huonovointisuutta. On ymmärrettävää että teineillä on huonoja oloja tai pyörrytystä, syökö hän tarpeeksi, saako unta ja juoko tarpeeksi. Onko niskat jumissa tai stressiä. Käyttääkö alkoholia, kofeiinia tai e-pillereitä, joissa sivuvaikutuksia? Onko vuorokaudessa joku aika jolloin pyörrytystä on vähemmän eikä väsytä, jolloin pääsee kävelyn tekemään, joka päivä ei ole pakko. Suvussani on iäkäs täti joka on kuulemma pyörtyillyt läpi elämän, syynä oli viimeksi kaulan verisuoni johon liuotus. Onko teinin päivä liian pitkä tai koulu/työtaakka, jolloin hän ei loppupäivästä jaksa, ellei lepää välissä. Entä liian vaativa poikaystävä, kaveripiiri tai harrastus. Jos ruoka ei maita, voi tulla huonoa oloa, pakolla ei voi syödä heti. Sää vaikuttaa myös paljon ja ilmasto

Vierailija
12/61 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä on vaan tulossa uusi mamma tälle palstalle.

Vierailija
13/61 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoria kun painostaa,laitaa jarrut päälle.Miten on sen puhelimen kanssa? Onko käyttö rajoituksia? Jos elää puhelimessa eli netti maailma.Voit katsoa itseäsi peiliin,olet ihan itse sen sallinut: Ilman aika rajotuksia.Urheilitko,liikuitko  paljonkin hänen ikäisenä tai hänen isä? Muistele aikaa oma elämäsi ,saman ikäisenä.

Vierailija
14/61 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Verikokeet otettu, astmatestit tehty, kilpirauhanen tutkittu, ne olivat kaikki ok.

Ei syö monipuolisesti. Vihaa hedelmiä ja marjoja. Salaatteja sentään syö. Olen ostanut monivitamiinejä lisäksi ja rautaakin, ettei alhainen ferritiini alkaisi vaivaamaan.

Tyttö on hoikka, joten ylipaino ei rasita, mutta yleiskunto surkea.

Olen salaa toivonutkin urheilullista poikaystävää, joka saisi tyttärenikin liikkeelle, mutta taitaisi käydä niin, ettei liikkuvainen poika kauaa katselisi tyttöä, joka ei jaksa tehdä mitään.

Minun mielestä taas niin kauan kuin lapsi asuu kotona tai täysikäistyy, minulla on vanhemman vastuu huolentia lapseni hyvinvoinnista. Miten pystyisin vieressä vaan katsoa hänen huonoa vointiaan?

Vierailija
15/61 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään teininä liikkunut. En edes koulun liikuntatunneilla, koska lintsasin niistä. Koululiikunta oli se syy miksi inhosin liikuntaa. Nykyäänkään ei mikään laji kiinnosta, mutta hankin koiran ja sen kanssa tulee lenkkeiltyä noin 6 km päivässä. En siis ehdota, että hanki teinillesi koira, vaan että auta häntä löytämään joku asia joka voisi motivoida häntä liikkumaan.

Vierailija
16/61 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Kännykkää käyttää melkein koko ajan, kuten nuoret usein. Mieheni on sitä mieltä, ettei kännykkärajoituksia tarvita, koska nuoren täytyy itse oppia tajuamaan, ettei hän voi olla koko aikaa puhelin nenän edessä. Minä olen tästä asiasta täysin eri mieltä. Meidän vanhempien tehtävä on asettaa nuorelle rajat, eikä odottaa vuositolkulla, että hän itse tajuaa.

Minä olen itse ollut liikunnallinen koko ikäni, kuten myös tytön isä. Koko hänen lapsuutensa liikuttiin yhdessä, mutta ikinä ei olla pakotettu tai painostettu. Olisin toivonut, että sama into liikkua olisi jatkunut nuorenakin ja loppuelämän. Huonolta näyttää nyt.

Vierailija
17/61 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankit sille miehen.

Vierailija
18/61 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kannattaisi ehkä irrottaa liiasta huolehtimisesta, koska se ei auta toista vaan voi pahentaa ongelmia. Hän keksii ehkä jonkun lajin itselleen, jos kävely ei innosta. Onko ympäristö ankea tai syömishäiriötä.

Vierailija
19/61 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidänkään 16 v oma-alotteisesti liiku. Nyt kesällä "huijaan" kävelemään kun mennään esim. kaupungille syömään ja auto jätetään parkkiin riittävän kauas. Sama lomareissuilla. Tulee huomaamatta kilometrejä.

Vierailija
20/61 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunta alkaa kiinnostaa, kun tulee halu näyttää hyvältä poikien silmissä. Läski sulaa vain liikunnalla.

Poikakaverin saanti on paras motivaattori.

Jännä, kun mä olen vasta saanut kuulla usealta ammattilaiselta (lääkäri, ortopedi, kardiologi, fysioterapeutti ja ravitsemusterapeutti) että ruokavalion muutos on 90% laihduttamista, liikunta on mukava lisä, joka vauhdittaa.

Mitäpä nuo ammattilaiset tietää. Pah.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan