Vinkkejä, miten saada 16v tyttö liikkumaan? Olen äitinä toivoton.
Tyttäreni on siis 16v, eikä ole viimeisen vuoden aikana liikkunut kuin koulun liikuntatunneilla. Mautollaan ajaa joka paikkaan. Ei tykkää mistään liikunnasta. Kävelyäkin vihaa. Kaikesta tulee huono olo ja alkaa pyörryttää jne. Jokainen järkevä aikuinen ymmärtää sen, mitä seurauksia on nuoren liikkumattomuudesta. Olen yrittänyt jo kaiken maailman keinot saada tyttäreni liikkeelle, mutta mikään ei ole auttanut. Huolestuttaa ja surettaa. Onko kellään vinkkejä, mitä tässä tilanteessa voin tehdä?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
En minäkään tuossa iässä liikkunut yhtään. Lapsena olin kova juoksentelemaan ympäri metsiä, mutta yläasteikäisenä se loppui, enkä liikkunut muuten kuin koulun liikuntatunneilla, ja niilläkin vain ehdottoman minimin. Hoikka kyllä olin, suorastaan laiha, mutta kunto oli täysin nollassa koko teini-iän ja vielä melko pitkään sen jälkeenkin. Vasta noin 25-vuotiaana liikunnan tärkeys meni perille ja aloitin säännöllisen lenkkeilyn.
Minullakin loppui kaikki liikuntaharrastukset lukion ja yliopiston fuksivuoden ajaksi, sitten löysin oman lajini ja hurahdin täysin ja tulin elämäni huippukuntoon. Nyt kuitenkin kun ajattelen lukioaikaa, olin naapurikaupungissa koulussa ja joka päivä piti edes se parin kilometrin matka kävellä bussipysäkille kahdesti, muutenkin olin paljon kavereiden kanssa ja heille kuljettiin aina joko julkisilla, mitkä ei tietenkään vie suoraan oven eteen joten ainakin kävelyä tuli niissäkin, tai kävellen tai pyörällä. Yhdellä kaverilla oli koira jota tykättiin lenkittää yhdessä ja puhua kaikki jutut metsälenkkien ohessa. Ylioppilaaksi valmistumisen jälkeisenä kesänä olin kaverin kanssa viisi viikkoa reilillä, ja olisi ollut todella rankka kokemus jos ei edes jonkinlaista peruskuntoa olisi ollut pohjalla.
No kukas ne mauton bensat maksaa ja mahdollistaa liikkumattomuuden?
Olisi kannattanut ostaa mopoauton sijasta jopo. Onko ihmekään ettei halua liikkua paikasta toiseen?
Miten olisi kuntopyörä television eteen? Jos haluaa katsoa telkkaria saa luvan polkea samalla, ja säädöt voi olla ihan kevyellä. Jossain vaiheessa tyttö haluaa varmaan itse laittaa vastukset voimakkaammalle. Painostaa ei kannata.
Ap. Oli lähinnä vitsi se hyvännäköisen pt:n hankkiminen. 🙄
Minä en olisi mautoa halunnut, mutta isänsä oli sitä mieltä että tarvitsee. Tyttären kaverit asuvat sen verran kaukana kaikki, että kieltämättä hänen on nyt helpompi olla heidän kanssaan. Sopimus vaan oli, että tyttö pitää huolen siitä, että silti liikkuu jatkossakin.
Ongelma on myös minun ja mieheni näkökannoissa: hänen mielestään tässä ei ole ongelmaa, tyttöä ei voi pakottaa liikkumaan, eikä asialle voi tai tarvitse tehdä mitään. Koen olevani yksin mielipiteitteni kanssa.
Jos olisit käyttänyt ehkäisyä silloin aikoinaan, sinun ei tarvitsisi murehtia tuota. No, jokainen tekee virheitä.
Mitä jos lähtis ihan vaan siitä liikkeelle, että tyttö _ulkoilee_ päivittäin? Toisinsanoen viettää aikaa pihalla: lukee, istuu keinussa, pelaatte yhdessä jotain pihapeliä, tekee (vaikka korvausta vastaan) jotain piha- / puutarhahommia jne.
Eli ette yritä pakottaa liikkumaan, mutta ulkona oleminen ois se pointti. Josko vaikuttaisi parantavasti unen laatuun. Mutta tuota puhelimen käyttöä pitäisi siitä huolimatta kyllä vähentää.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kannattanut ostaa mopoauton sijasta jopo. Onko ihmekään ettei halua liikkua paikasta toiseen?
Miten olisi kuntopyörä television eteen? Jos haluaa katsoa telkkaria saa luvan polkea samalla, ja säädöt voi olla ihan kevyellä. Jossain vaiheessa tyttö haluaa varmaan itse laittaa vastukset voimakkaammalle. Painostaa ei kannata.
Nuoret eivät katso enää tv:tä. Salatut elämät ja muut säälittävät ohjelmat eivät kiinnosta.
Siis onko se ferritiini mitattu vai ei? Noin kova väsymys ei oo normaalia eli sille pitäis kyllä keksiä syy.
Maailman typerin kommentti. Miten edes liittyy tähän asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Maailman typerin kommentti. Miten edes liittyy tähän asiaan?
Kommentti liittyen ehkäisyyn.
Ap. Ferritiini on mitattu kauan sitten ja taisi olla 28. Lääkärin mielestä oli normaali, mutta minä ostin tytölle silti rautatabletteja, joita syönyt nyt reilun puoli vuotta. Jotain apua ehkä tullut niistä.
No mietippä hetki.
Mikä pakko on ollut ostaa mopoauto?
Ei ole tullut mieleenkään, että tällä on mitään tekemistä liikkumattomuuden kanssa?
16-vuotiaan elämä on yhtä myllerrystä, hänellä on tärkeämpääkin tekemistä kuin liikkuminen. Jos olette itse liikunnallisia ja tyttö on liikkunut lapsena, niin siemen on kyllä sen verran syvälle istutettu että se versoaa kyllä kunhan tyttö saa erillistymisensä loppuun, se on nyt hänen kehitystehtävänsä.
Voit ihan huoletta unohtaa koko asian.
Ei meidän 17-vuotiaskaan liiku. Mikään liikuntaharrastus ei kiinnosta, ehdoteltu on ja hyötyliikuntaan pyrin. Puhelimesta välillä irrottelen, muttei tuon ikäistä pakottaakaan voi. Jospa isompana huolehtisi paremmin itsestään, tietoa kun ainakin pitäisi olla. Säännöllistä vuorokausirytmiä pidetään kumminkin nyt kesälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Ferritiini on mitattu kauan sitten ja taisi olla 28. Lääkärin mielestä oli normaali, mutta minä ostin tytölle silti rautatabletteja, joita syönyt nyt reilun puoli vuotta. Jotain apua ehkä tullut niistä.
28 on alhainen lukema, arvon pitäisi olla lähempänä sataa kuin nollaa. Mulla oli aikanaan arvo jotain 20 pintaan ja tuolloin en pystynyt esim. pyöräilemään, kun ahdisti henkeä niin paljon. Lisäksi väsymystä, hiustenlähtöä yms.
Kannattaa käydä otattamassa tuo arvo uudestaan, yksityisellä maksaa muutamia kymppejä. Ferritiini nousee yleensä hitaasti, mutta puolessa vuodessa pitäis kyllä olla jo nousua havaittavissa.
Ap. Ferritiini saattaisi siis olla iso osa ongelmaa. Pitääpä ottaa uudestaan asia esille.
Mitä muita tärkeitä vitamiinejä ja hivenaineita nuoren olisi hyvä saada? Mitä muut syöttte nuorillenne? Tuskin kaikki saavat kaikkea välttämätöntä ruoasta.
Mäkin vihasin liikuntaa nuorena, koululiikunnastakin lintsasin monesti ja kun olin paikalla, tein vain ihan välttämättömän minimin. Koululiikunta oli hirveää, opettaja oli pelottava ja koulukiusaaminen rehotti tunneilla vahvana. Olin lisäksi tosi epävarma omasta kehosta enkä halunnut liikkua muiden nähden. Moneen vuoteen en liikkunut lainkaan, kunnes 22-vuotiaana löysin juoksun ja nykyään juoksen tavoitteellisesti.
Kannatan kanssa pihatöihin sporraamisen, tarvittaessa vaikka palkalla. Voisitteko tehdä jotain liikunnallista yhdessä, vai onko tytär täysin vastaan? Itse olisin tuon ikäisenä, koululiikuntatraumoista huolimatta, tykännyt pelata vaikka sulkapalloa äidin kanssa -- eli joku laji, jota voisi harrastaa ilman, että ympärillä on hirveästi porukkaa "pällistelemässä".
Ap. Koulun liikuntatunnit tai opettaja lähinnä, ovat kyllä vaikuttaneet negatiivisesti tytön liikuntaintoon ja se on kyllä tosi harmi. Liikunnanopettajanhan pitäisi olla kannustava, ymmärtäväinen ja teinejä ymmärtävä.
Helteille kiitos, tyttö on nyt käynyt uimassa. Nurmikkoa leikkaa välillä ja auttaa joskus pihahommissa. Ollaan miehen kanssa ehdoteltu erilaisia lajeja, joita voisimme harrastaa yhdessä tai eri kokoonpanoilla, mutta me emme ole haluttua urheiluseuraa. Kaverit tuntuvat olevan samantyyppisiä, joten sieltäkään ei saa sparrausapua.
Joo, tuo on kyllä totta. Eikä vain teineillä. Täällä meillä päin noita sähköpotkulautoja ja sähköskoottereita on paljon myös ihan aikuisilla ihmisillä, ja niillä sitten huristellaan pitkin ulkoiluteitä nauttimassa kesästä. Samoin sähköpyöriä on ihan järkyttävä määrä nykyään ja ihan käsittämättömän moni taitaa ajella maksimikevennyksillä, sillä harvasepäivä näkee tuolla niitä, jotka tasaisella vain huristelevat menemään pyörän selässä polkematta ollenkaan. Ja valitettavasti 98 % tuosta porukasta on sen näköisiä, että olisi miljoona kertaa parempi terveyden kannalta, että ne kaikki sähöiset avustimet olisi jätetty ostamatta ja liikuttaisiin ihan sillä lihasvoimalla. Oikeasti, kun alkaa olla länsimaissa jo ihan kansaterveydellinen ja -taloudellinen ongelma, että ihmiset eivät liiku tarpeeksi, pitäisi lailla kieltää kaikkien tuollaiste sähköistettyjen, liikkumisen tarpeen minimoivien laitteiden kehittely. Ja vaikka kaikilla muilla akvereilla olisikin, niin ei sitä ole sille omalle teinille pakko hankkia. Nurkkiin pölyttymään se kuitenkin jää hetken päästä, kun tulee jokin uusi muoti-ilmiö. Ihan sa nuo mautot - niillä ajellaan se pari vuotta, kunnes saadaan oikea auto. Normaali teini pärjää sen pari vuotta fillarilla ja julkisella liikenteellä.