Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva perätilassa, kokemuksia ulkokäännöksestä, suostuisitko?

Vierailija
12.07.2021 |

Kaipaan kipeästi apua. Tajusin, etten lääkärissä saanut oikeastaan ollenkaan faktatietoa perätilasta ja ulkokäännöksestä. Kysyttiin lähinnä, haluanko yrittää vai haluanko sektion ehdottomasti. Olen nyt nettitiedon varassa, joten kaipaan kokemuksia ja onko turvallista yrittää ulkokäännöstä? Pelottaa nyt koko asia, kun tajusin, miten hataran tiedon varassa olen. Kiire ja stressi on käsinkosketeltava henkilökunnassa, en syytä heitä todellakaan, mutta olen todella peloissani. Mihin me äidit ja vauvat edes joudutaan kohta tässä terveydenhuollon ahdingossa... Mietin vielä yhtä lastakin tämän jälkeen, mutta en taida uskaltaa enää yrittää... No tämä oli jo vähän aiheen vierestä, mutta pretty please, kokemuksia ja mielipiteitä!

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja olen uskaltanut. Oli esikoinen eikä se onnistunut, mutta synnytin onnistuneesti ja ilman ongelmia sitten perätilaisen alakautta. Ei ollut mitenkään pelottava kokemus, kun oli huolella tutkittu että mahtuu niinkin syntymään.

Vierailija
2/16 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattui saatanasti ja 2 tuntia myöhemmin vauva oli uudestaan perätilassa. Sektiolla syntyi seuraavana päivänä, napanuora kahdesti kaulan ympäri, pisteitä 3/10.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sattui saatanasti ja 2 tuntia myöhemmin vauva oli uudestaan perätilassa. Sektiolla syntyi seuraavana päivänä, napanuora kahdesti kaulan ympäri, pisteitä 3/10.

Johtuiko se kääntelystä, että napanuora oli kaulan ympärillä, pystyykö sitä tietämään? Saisko kääntely jotenkin synnytyksen käyntiin, vai miksi seuraavana päivänä jo syntyi?

Jäikö lapselle vammoja? Kiitos vastauksesta. Ap

Vierailija
4/16 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla muistaakseni käännösyritys tyssäsi heti alkuunsa, kun heti alkoi supistaa ja vauva istui tiukasti asennossaan. Nyt en kyllä ole enää varma, oliko kyseessä oikea käännösyritys vai kokeiliko lääkäri muuten vaan. Joka tapauksessa ajatus tyrmättiin heti. Synnytin sitten alateitse perätilavauvan, kyseessä oli esikoinen.

Mullekaan ei kerrottu riskeistä mitään. Ei perätilasynnytyksen riskeistä eikä käännöksen riskeistä. Joskus vauvan jo synnyttyä kuulin, että lapsiveden mentyä on riski että napanuora luiskahtaa ulos ja voi olla aiheellista mennä ambulanssilla sairaalaan. Näin jälkikäteen ajateltuna tuntuu oudolta, ettei minua sen erityisemmin tiedotettu mistään riskeistä. Korostettiin vaan, että kipupaniikkia ei saisi tulla ja siksi lääkitään hyvin.

Vierailija
5/16 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus kuin ekalla vastaajalla; yritettiin kääntää, ei onnistunut, synnytys alakautta vauva perätilassa -> kaikki hyvin.

Vierailija
6/16 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla käännettiin, ihan tosta vaan lääkäri otti ja käänsi kun havaitsi perätilan, ilman että minulle selitettiin sen kummemmin.

Oli kääntynyt takaisin seuraavana päivänä. Uuteen käännökseen mennessäni olikin oikeinpäin. Siellä se sitten pyöri kunnes lopulta pysyi oikeinpäin.

Vierailija
7/16 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 2 vauvaa perätilassa. Ensimmäinen käännösyritys ei onnistunut. Toista yritystä ei tarvittu koska kaaduin liukkailla keleillä ja vauva kääntyi itsekseen, todettiin sairaalassa. Syntyi normisti alateitse pian.

Toisen kohdalla käännösyritys ei myöskään onnistunut mutta vauva kääntyi itse.

Normisynnytys.

Jos vauvat eivät olisi kääntyneet, sairaala asetti ehdoksi perätila synnytykselle sen että vauva alle 3,5 kg, äiti ei ole ensisynnyttäjä ja äiti on yhteistyökykyinen. Jouduin myös psykologin kanssa juttelemaan.

Täytin nämä ehdot. Ehkä sairaaloissa eri tapoja.

Napanuora molemmilla vauvoilla kaulan ja toisella nilkan ja toisella ranteen ympärillä.

Minulle kerrottiin että oli poikkeuksellisen paljon lapsivettä ja pitkät napanuorat jollion päässeet kiertymään. Ei välttämättä tekemistä itse perätilan kanssa.

Käännösyritykset epämiellyttäviä mutta kyllä sen kestää.

Vierailija
8/16 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin suosiolla sektion jos sen noin helposti saa.

Vierailija
9/16 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkikäteen ajatellen en suostuisi. Kääntö ei onnistunut ja yrityksen jälkeen aloin ajatella, et jospa vauvalla on joku syy olla väärinpäin. Halusin ja sain sektion, jossa selvisi että napanuora oli 3 kertaa kaulanympärillä. Nuorassa ei ollut tarpeeksi pituutta, jotta vauva olisi voinut siirtyä oikein päin.

Vierailija
10/16 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu painostettiin perätilasynnytykseen. Oli hirveä kokemus. Lapsi terve, mutta äiti kävi kuukausia yksityisellä äitiysfyssarilla kuntouttamassa itseään. Itse en ikinä synnyttäisi perätilalasta alakautta. En, vaikka kolme normisynnytystä takana.

Vierailija
11/16 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, mua kyllä pelottaisi! Ehkä anoisin jopa leikkauksen. Olen itse yåsynnyttönyt vauvan, joka oli väärinpäin ja se oli kamalaa ja jäi pysyvöt vauriot.

Vierailija
12/16 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimmäinen poikamme käännettiin. Käännös onnistui mielestäni kohtalaisen helposti, eikä sattunut. Olin käännöksen jälkeen piuhoissa pari tuntia, tarkkailivat vauvan sydänääniä. 

Synnytyksen loppupuolella vauvan sydänäänet heikkenivät, mutta palasivat. Varsinaisen ponnistusvaiheen aikana heikkenivät taas ja vauva otettiin kiirellä ulosimukupin avulla, edes epparia ei ehditty leikata. Napanuora oli kaulan ympärillä.

Silloin ei sanottu mitään, olisiko voinut johtua kääntämisestä, vai mistä ylipäätään johtui. 

Terve nuorimies nyt. 

Vierailija
13/16 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suostuin. Kääntyi helposti, ei kipua. Pysyi ja synnytin alakautta. Pienikokoinen esikoinen.

Vierailija
14/16 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri totesi että vauva on perätilassa. Hän sanoi että koetetaan kääntää. Makasin selälläni tutkimuspöydällä enkä yhtään tiennyt mitä tuleman piti. Lääkäri tunnusteli vatsaani ja otti sitten siitä kiinni ja teki kääntöliikkeen.

En edes ehtinyt tajuta kun se oli ohi ja vauva pää alaspäin. Lääkäri sanoi että joskus operaatio voi aiheuttaa ongelmia napanuoran kanssa, joten pohdin sitä jonkin verran synnytykseen asti. Kaikki meni kuitenkin hyvin.

Vierailija
15/16 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

3. lapsista perätilassa. Kun menin käännösyritykseen oli kääntynyt oikein päin ja taas neuvolassa perätilassa, kääntyili synnytykseen saakka, mutta syntyi oikein päin. Poikkeuksellisen pitkä napanuora ja runsas lapsivesi ilmeisesti mahdollisti sen. Kun lapsi oli syntynyt napanuora kaulan ympärillä, kätilö totesi, että jos olisi tiennyt, emme olisi ryhtyneetkään synnyttämään alakautta. Napanuora ei ollut tiukalla, pituutensa takia,

Vierailija
16/16 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suostuin lääkärin painostuksesta käännökseen vaikka itse en olisi halunnut. Käännös onnistui mutta vauvan sydänäänet katosivat ja aika kyytiä lähdettiin hätäsektioon.

Matkalla leikkaussaliin sydänäänet olivatkin palautuneet joten ei leikattu. Hirveässä horkkapaniikissa olin tarkkailussa loppupäivän ja sitten kotiin. Tästä parin viikon päästä synnytin normaalisti alateitse mutta synnytys oli vaikea.

Eli jos käännöksessä tapahtuu tällainen hätätilanne niin sitten lähdetään ilmeisesti vauhdilla leikkaukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan