Mihin käytit koronasäästösi?
https://yle.fi/uutiset/3-12009060
Kansalla jäänyt hilloa lompakkoon aivan hulluna. Itse ostin uuden auton ja loput osakkeisiin. Mites muut?
Kommentit (63)
Eipä jäänyt tälle työttömälle ainakaan mitään ylimääräistä, mm. opintolainaa on pitänyt lyhentää ja monta yllättävää menoa tullut.
Mitkä säästöt? Pelkkää menoa ollut siitä lähtien, kun ravintola-alan työpaikka lähti alta.
Indeksi- ja kulta ETF. Kulta ETF ollut alhaalla ja kun kohta osakkeet romahtaa niin kulta lähtee päinvastaiseen suuntaan kuten aina. Mikään nousu ei jatku ikuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Laitan joka kuukausi aika huomattavan osan palkasta säästötilille. Onpahan sitten siellä, jos joskus vaikka pääsis lähtemään reissuun tai tulee jotain yllättävää menoa.
Ei mitään hyötyä makuuttaa niitä tilillä nolla korolla. Indeksirahastoista saat kohtalaisen helposti tällä hetkellä 5% kk-tuoton tuolle, rahat saat takaisin tilille parissa päivässä jos haluat.
Koronasäästöt ovat huvenneet sitä mukaan kun niitä on tullut. On nimittäin julkisen liikenteen käyttö vähentynyt, ja se on korvattu yksityisautoilulla. Perheessäni on kaksi autoa, joilla ajettiin viime vuonna yhteensä n. 50 000 km. Se ei näy pelkästään polttoainekuluina, vaan myös autojen huoltokuluina, ja autojen arvon laskuna. Sen ikäluokan autoja, että enemmän niiden arvossa merkkaa ajetut kilometrit kuin ikä.
Baareihin ja festareihin. Sitähän nyt halutaan, että kulutan mahdollisimman paljon ennen kuin nuoremmista virus leviää 40- 65- vuotiaisiin yhden rokotuksen saaneisiin työikäisiin ja sairaalapaikat täyttyvät ja joudutaan rajoitukset laittamaan uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä on säästynyt?
- ei työmatkakuluja (hieman yli 60€/kk), koska etätyö
- ei lounasta ravintolassa (10,50€/työpäivä), koska etätyö
- ei muitakaan ravintoloissa tai kahviloissa käymistä
- ei kuntosalikorttia
- ei muitakaan maksullisia harrastuksia
- ei itse järjestämiä juhlia eikä muidenkaan juhlia, joten ei ole tarvinnut ostaa lahjojakaan
- ei perinteistä sukujoulua
- ei laivaristeilyjä eikä ulkomaanmatkoja
- ei leffassa, teattereissa tai tapahtumisissa käymistä
- ei ole tarvinnut ostaa uusia vaatteitakaan, koska etätyöYksinkertaistettuna: menoina vain juoksevat laskut (asumiskulut kuten yhtiövastike, sähkö ja kotivakuutus sekä netti&puhelin) ja päivittäistavaraostokset (ruoka, pesuaineet, talouspaperit)
mä oon pienituloinen, joka ei ennen koronaakaan käyttänyt rahaa joten mun menoja korona ei ole lisännyt eikä vähentänyt vaan asiat jatkuvat ennallaan
Vastaukseni olikin niille, jotka kyselivät, miten on koronan aikana voinut säästyä rahaa. Noin miljoona suomalaista siirtyi reilu vuosi sitten etätöihin ja heiltä säästyi rahaa ainakin työmatka- ja työpaikkaruokailukuluissa. Ja on myös paljon niitä, joilla pandemian vuoksi on harrastukset, huvitukset, matkat ja sosiaalinen elämä ollut tauolla. Rahaa siis säästyy asioista, joita ennen pandemiaa teki, mutta pandemian aikana ei ole tehnyt. Jos oma elämä on pandemian aikana ollut ihan samanlaista kuin ennen pandemiaakin, tietenkään säästöjä ei ole syntynyt aiempaa enempää. Ja joillain tietysti käynyt niin, että on lomautettuna tai työttömänä, jolloin ei voi pandemian aikana tehdä edes sellaisia asioita, joita työssäkäyvänä voisi tehdä.
8000 e jäänyt tähän mennessä säästöön. Nyt pakkomielle saada kymppitonni. Sitten annan vaan olla säästössä sen kuuluisan ”pahan päivän varalle”.
Mulla ei tullut mitään säästöjä - ei tule normaalistikaan, koska sen verran pikkuriikkinen palkka (reilusti alle sekä keskipalkan että mediaanin) mutta tein viime vuoden kesänä paljon upeita ja rahanarvoisia löytöjä kirppiksillä, kun muut ihmiset siivosivat kotejaan.
Löytyi mm. arvotaidetta parillakympillä, samoin arvohuonekaluja (pistin vanhat markettikalusteet kiertoon). Kirppikset ja kierrätyskeskukset joutuivat hinnoittelemaan tuotteet paljon halvemmiksi, koska viime vuonna tavaraa tulvi niihin niin paljon.
Että kyllä tämä oma elämänlaatu koheni vähän minullakin. En matkustele normiaikoinakaan tai käytä muuten rahaa koska sitä ei ole, mutta kiitos "koronasiivousten" sain kämpästäni kivemman ja tyylikkäämmän näköisen aika lailla pikkurahalla.
Kahden vuoden lomamatkarahat kuluu paraikaa täällä Kreikassa. Kallista on mutta ei harmita.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä säästöt? Pelkkää menoa ollut siitä lähtien, kun ravintola-alan työpaikka lähti alta.
Ne säästöt syntyivätkin entisille asiakkaillesi, koska eivät käyneet enää ravintolassa. Joko siksi, että ravintolat sulkivat ovensa kokonaan, tai siksi, että eivät koronaviruksen pelossa halunneet käydä ravintoloissa senkään jälkeen, kun ravintolat saivat taas olla auki. Tai ravintoloiden aukioloaikojen säätelemisen vuoksi eli kun oma työpäivä olisi ollut pulkassa ja olisi voinut mennä käymään ravintolassa, ravintolan ovet olikin jo kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ihmeen koronasäästöt? Tulomme ovat koronan vuoksi romahtaneet eikä säästöjä tietenkään ole päässyt kertymään.
Olemme joutuneet hakemaan asumistukeakin, sillä itse menetin työni koronapandemian vuoksi ja puoliso on ollut vähän väliä lomautettuna. En ole saanut uutta työtä, joten joudun kouluttautumaan uuteen ammattiin ja siihen menee kaksi vuotta, jolloin en tietenkään saa palkkaa. Odotan parhaillaan TE-toimiston ratkaisua siitä, olenko oikeutettu opiskelemaan työttömyyskorvauksella vai en.
Asuntolainan maksu on nyt tauolla mutta jatkuu taas kohta, kun pankki myönsi lyhennysvapaata vain vuoden enkä käsitä miten pystymme sen maksamaan näillä tuloilla. Meille on sanottu, että laittakaa asunto myyntiin ja menkää vuokralle, mutta kun asuinkaupunkimme ei nyt ole mikään muuttovoittoalue niin täällä on tosi pitkät myyntiajat ja tuskin saisimme enää samaa summaa asunnosta kuin mitä se maksoi. Ääritapauksessa varmaan on sitten sekin tehtävä mutta ainakin vielä yritetään neuvotella pankin kanssa ja selviytyä.Ärsyttää hirveästi kun joka paikassa puhutaan vain koronasäästöistä. Mun tuttavapiirissa kymmenet ovat menettäneet työnsä kokonaan tai tilapäisesti eikä mistään säästöistä ole puhettakaan. Korona on jakanut kansan tulojen mukaan entistä pahemmin.
Olen tästä niin samaa mieltä. Jo moneen kertaan on joka paikassa paasattu noista koronasäästöistä, että väkisinkin ärsyttää. Samaan aikaan kun monet nuoret ja ja vanhemmatkin ovat menettäneet työpaikkansa tai menettäneet työvuoroja tai asiakkaita.
Mutta kannattaa muistaa se että ne 9 miljardin koronasäästöt ovat "vain" noin 2000 euroa kansalaista kohden. Joten keskimäärin ei mistään isoista summista puhuta, mutta tämäkin kertoo vain siitä, että joillakin sitten on niitä säästöjä kertynyt oikein urakalla.
Tässä nykymaailmassa minä en näe enää mitään muuta kuin eriarvoistumista yhdessä sun toisessa asiassa.
"9 miljardin koronasäästöt ovat "vain" noin 2000 euroa kansalaista kohden"
Ja tässä kun tosiaan tietää, että sadattuhannet suomalaiset ovat jääneet työttömiksi tai lomautetuiksi, niin tuo summa per "koronasäästäjä" on hitosti isompi. 9 miljardia jaettuna vaikkapa viidellesadalletuhannelle työnsä säilyttäneelle etätyöläiselle on 18 000 euroa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ihmeen koronasäästöt? Tulomme ovat koronan vuoksi romahtaneet eikä säästöjä tietenkään ole päässyt kertymään.
Olemme joutuneet hakemaan asumistukeakin, sillä itse menetin työni koronapandemian vuoksi ja puoliso on ollut vähän väliä lomautettuna. En ole saanut uutta työtä, joten joudun kouluttautumaan uuteen ammattiin ja siihen menee kaksi vuotta, jolloin en tietenkään saa palkkaa. Odotan parhaillaan TE-toimiston ratkaisua siitä, olenko oikeutettu opiskelemaan työttömyyskorvauksella vai en.
Asuntolainan maksu on nyt tauolla mutta jatkuu taas kohta, kun pankki myönsi lyhennysvapaata vain vuoden enkä käsitä miten pystymme sen maksamaan näillä tuloilla. Meille on sanottu, että laittakaa asunto myyntiin ja menkää vuokralle, mutta kun asuinkaupunkimme ei nyt ole mikään muuttovoittoalue niin täällä on tosi pitkät myyntiajat ja tuskin saisimme enää samaa summaa asunnosta kuin mitä se maksoi. Ääritapauksessa varmaan on sitten sekin tehtävä mutta ainakin vielä yritetään neuvotella pankin kanssa ja selviytyä.Ärsyttää hirveästi kun joka paikassa puhutaan vain koronasäästöistä. Mun tuttavapiirissa kymmenet ovat menettäneet työnsä kokonaan tai tilapäisesti eikä mistään säästöistä ole puhettakaan. Korona on jakanut kansan tulojen mukaan entistä pahemmin.
Olen tästä niin samaa mieltä. Jo moneen kertaan on joka paikassa paasattu noista koronasäästöistä, että väkisinkin ärsyttää. Samaan aikaan kun monet nuoret ja ja vanhemmatkin ovat menettäneet työpaikkansa tai menettäneet työvuoroja tai asiakkaita.
Mutta kannattaa muistaa se että ne 9 miljardin koronasäästöt ovat "vain" noin 2000 euroa kansalaista kohden. Joten keskimäärin ei mistään isoista summista puhuta, mutta tämäkin kertoo vain siitä, että joillakin sitten on niitä säästöjä kertynyt oikein urakalla.
Tässä nykymaailmassa minä en näe enää mitään muuta kuin eriarvoistumista yhdessä sun toisessa asiassa.
"9 miljardin koronasäästöt ovat "vain" noin 2000 euroa kansalaista kohden"
Ja tässä kun tosiaan tietää, että sadattuhannet suomalaiset ovat jääneet työttömiksi tai lomautetuiksi, niin tuo summa per "koronasäästäjä" on hitosti isompi. 9 miljardia jaettuna vaikkapa viidellesadalletuhannelle työnsä säilyttäneelle etätyöläiselle on 18 000 euroa...
Niin, se raha, mikä ennen pandemiaa meni näiden nyt lomautettujen tai irtisanottujen palkkoihin, on säästynyt joiltain muilta, koska he eivät enää käyttäneet lomautetuiksi ja työttömiksi jääneiden ihmisten palveluita.
Mitkä säästöt? Kaikki asiat vaan kallistuu jatkuvasti. Ihan on kulutus pysynyt koko korona-ajan samana tai on jopa joutunut vähän turhimmista (kuten parturikäynnit) karsimaan. Silti ei meinaa rahat riittää.
Kylpyhuoneremonttiin ja rahastoon. Myös kaikenlaista muuta pientä remonttia tehty kotona.
Maksoin luottokortin (melkein) tyhjäksi, muutama kymppi enää siellä saldona.
Ostettiin mökille palju ja tehtiin sille vedenpoistosysteemit ja ympärille noin 10-15 m2 patio ja portaat.
Vaimo osti uuden auton.
Olen ajellut taxilla, syöpötellyt sekä juapotellut siellä täällä :-D
Tulikivellä on takka- kiuas- ja sisustuskivibisneksen lisäksi Suomussalmella Euroopan suurin talkkiesiintymä. Mondo Mineralsillahan oli kaksi talkkikaivosta, joista Elementis maksoi 23.10.2018 yhteensä 553 m$ (486 me). Mondon kaivosten talkkimalmin määrä on yhteensäkin pienempi kuin Tulikiven Suomussalmen talkkiesiintymän talkkimalmin määrä yksin. Koko Tulikiven markkina-arvo on silti tänään vain 26,1 miljoonaa euroa.
Ensi viikon perjantaihin (23.7.2021) mennessä valmistuu ja julkaistaan Tulikiven Suomussalmen talkkiesiintymän YVA (ympäristövaikutusten arviointi)-lausunto, mikä varmasti tulee näkymään osakekurssissa
Laitan joka kuukausi aika huomattavan osan palkasta säästötilille. Onpahan sitten siellä, jos joskus vaikka pääsis lähtemään reissuun tai tulee jotain yllättävää menoa.