Bensarahojen makseleminen ystävien ja muiden läheisten kesken?
Mitä mieltä olette kyseisestä? Omaan makuun tuntuu oudolta tuollaista pyytää läheiseltä ja tässä tapauksessa etenkin, kun ei ollut edes varsinaisesta palveluksesta kyse. Eli siis ystäväpariskunta pyysi mukaansa, joten saman verran heillä bensaa menee matkustajien määrästä huolimatta, olivathan he muutenkin menossa jo? Jäi vaan tunne, että haluttiin lähinnä maksajat jollain verukkeella, kun olisi pitänyt maksaa jopa sen yli, mitä siinä reissussa olisi bensaa kulunut.
Kommentit (14)
Riippuu tilanteesta. Jos joku istuu aina muiden kyydissä, mutta koskaan ei mennä hänen autollaan, niin ilman muuta pitää maksaa bensasta. Jos taas mennään vähän vuorotellen eri autoilla, ei ole järkeä kierrättää rahoja edestakaisin.
Itse jatkuvasti tarjoan maksamaan ystäväni bensat, kun jos mennään jonnekin yhdessä, hän aina ajaa, koska minä itse en aja. Aina hän kuitenkin kieltäytyy. Joakus pienenä joku kaverin perhe antoi lapselleen luvan ottaa kaverin mukaan matkalle huvipuistoon tai eläintarhaan yms. aina pyysivät jostain syystä vain bensarahoja. Omat vanhempani olisivat mielummin maksaneet pääsylippuni ja ruokani, kuin toisten bensat. Epäiltiin silloin, että saavat jonkun alennuksen lipuista ja meidät huijataan maksamaan kalliit bensat. Outo käytäntö.
Itse en ole tavannu odottaa, että minulta kukaan pyytäisi bensarahoja (tms.) vaan olen yrittänyt ennättää itse tarjomaan maksua ennen pyynnön kuulemista. - Tokihan tuo voi riippua toisinaan hieman välimatkasta mutta jos on matkaa vähääkin enempi, niin sitä herkemmin. - Pääsen kuitenkin kyydillä, eikä itse tarvitse ajaa, eikä ylläpitää ao. autoa muutoin, niin tarjoutumalla maksamaan osan, niin pääässen ehkä toistekin kyytiin.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Itse jatkuvasti tarjoan maksamaan ystäväni bensat, kun jos mennään jonnekin yhdessä, hän aina ajaa, koska minä itse en aja. Aina hän kuitenkin kieltäytyy. Joakus pienenä joku kaverin perhe antoi lapselleen luvan ottaa kaverin mukaan matkalle huvipuistoon tai eläintarhaan yms. aina pyysivät jostain syystä vain bensarahoja. Omat vanhempani olisivat mielummin maksaneet pääsylippuni ja ruokani, kuin toisten bensat. Epäiltiin silloin, että saavat jonkun alennuksen lipuista ja meidät huijataan maksamaan kalliit bensat. Outo käytäntö.
Bensa tulee paljon halvemmaksi kuin pääsylippu ja ruoka.
Minusta lyhemmillä matkoilla ei korvausta, pidemmillä kyytiläinen tarjoutuu maksamaan henkilömäärällä jaetun osuuden kustannuksista (auton omistaja voi halutessaan laskea itsensä pois polttoainekulujen maksusta, koska maksaa auton yläpidosta).
Noo jos on tosi nuori kuski niin antaisin bensarahaa. Koska olettaisin, että sille voi olla käyttöä.
En maksele ystäville ja suvulle enkä odota maksua heiltä. Puolin ja toisin tarjotaan.
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää päästä ilmaiseksi? Miksi?
Tökeröä kutsua mukaan ja vaatia bensarahaa. Joka tapauksessa kun olisivat menneet. Rahastusta.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tilanteesta. Jos joku istuu aina muiden kyydissä, mutta koskaan ei mennä hänen autollaan, niin ilman muuta pitää maksaa bensasta. Jos taas mennään vähän vuorotellen eri autoilla, ei ole järkeä kierrättää rahoja edestakaisin.
Meillä tehdään palveluksia molemmin puolin ja emme ole maksuja kyselleet auttamisista.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Aattelepa ite. Huvipuiston ranneke maksaa jotain 30 euroa vähintään. Siihen parikymppiä päälle ruokaa, jätskiä, hattaraa, mansikoita ym. Pyydettiinkö bensarahaa yli viisikymppiä? Vaikka sinun lapsuudessasi hinnat olivat tietenkin toiset mutta niin oli bensan hintakin.
Ja mitä siitä, vaikka olisi ollut mikä ilmaislippu. Jos sinulla olisi ollut oma ilmaislippu, olisit voinut pyytää omia vanhempiasi viemään sinut huvittelemaan, mutta vanhempasikin saivat siinä vapaapäivän sinusta huolehtimisesta eikä heidän tarvinnut viettää hikistä päivää huvipuistossa. Jo siitä ilosta sopii maksaa.
Vastavuoroisesti kyyditeltäessä ei minusta peritä bensasta mitään. Tai jos joku tulee todellakin ihan saman matkan eli kyytiin mahtuu, eikä häntä varten tarvitse ajaa minnekään (siis esimerkiksi hakea tai viedä kotiinsa kauemmas kuin minne ilman häntä ajettaisiin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tökeröä kutsua mukaan ja vaatia bensarahaa. Joka tapauksessa kun olisivat menneet. Rahastusta.
No ensi kerralla sitten ajelette peräkanaa omilla autoillanne ja bensoillanne ja olette kaikki hyvillä mielin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta lyhemmillä matkoilla ei korvausta, pidemmillä kyytiläinen tarjoutuu maksamaan henkilömäärällä jaetun osuuden kustannuksista (auton omistaja voi halutessaan laskea itsensä pois polttoainekulujen maksusta, koska maksaa auton yläpidosta).
Tämähän nyt on aivan selvä, jos on ihan yhdessä suunniteltu reissu, tai varsinkin, jos itse kyselee apuja.