Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos teille tulee yöpyviä vieraita, mitä odotatte ylläpidon korvaukseksi?

Vierailija
12.07.2021 |

Sanotaan vaikka, että vieras tai vieraat viipyvät pari-kolme yötä.

Odotatteko ylläpidosta vastineeksi rahaa? Vai kauppareissuja ja ruokakasseja? Tuliaisia? Apua keittiössä? Jotain muuta?

Vai odotatteko mitään?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole odottanut mitään, mutta tuliaisia ovat aina tuoneet. 

Vierailija
2/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kyllä osallistuneet pyytämättä askareisiin kaveriksi. Tosin tuttavapiirissä ei ole kokoomuksen kannattajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuta kuin seuraa ja ystävyyttä.

Vastavuoroista apua, jos sille joskus tulee tarve.

Vierailija
4/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään.

Vierailija
5/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan kutsua vastavierailulle.

Vierailija
6/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yöpyy vain läheisiä ystäviä tai sukulaisia, enkä odota yhtään mitään. Yleensähän sitä jotain tuliaisia toki tullessa tuodaan.

Vierailija
7/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin että vieraat toisivat omat pyyhkeet ja petivaatteet mukanaan. Ruuat ja muun ylöspidon hoidan itse. Jos jotain haluaa tuoda, niin syötävä/juotava tuliainen on kiva, mutta en odota mitään.

Vierailija
8/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistumista kaikkiin talon töihin: siivous, ruuanlaitto, tiskaus, pöydän kattaminen jne.

Omat lakanat ja pyyheet mukaan.

Ruokatuliaisia 3 vuorokauden tarvetta vastaavasti. Yöpymisestä en ole koskaan perinyt korvausta. Vain ylimääräiset ruokamenot korvataan itse tuoduilla ruuilla ja ylimääräiset siivouskulut siivoamalla.

Vierailija
9/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En odota mitään. Siivoavat kyllä aina jälkensä ja joskus tuovat jotain pientä.

Vierailija
10/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen kutsunut heidät niin en odota mitään. Jos tulevat kutsumatta ja ilmoittamatta, niin odotan että häipyvät hotelliin tai ihan mihin tahansa muualle.

Vierailija
11/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokatuliaisia odotan kovasti ja kaikki kävijät ovatkin niitä tuoneet tullessaan. Tuliaiset jäävät kylläkin omaan varastoon ja vieraiden kanssa herkutellaan meidän ostamilla ruokatarvikkeilla.

Vierailija
12/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän siitä, kuka tulee. Periaatteessa en odota mitään, kaikki mitä tuo, on lahjaa. Keittiöapu kyllä kelpaa. Jos mahdollista, menen vastavierailulle. On toki ajattelevaista viedä ruokaa (kysyä, mitä tarvitaan), käydä yhdessä kaupassa niin että molemmat maksavat tai osallistua rahallisesti. Mutta jos köyhä sukulainen tai ystävä tulee ja maksaa matkakulunsa, ei välttämättä muuten tarvitse osallistua.

Vierailija
13/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille toivat "suorrastaan kaato paikka kamaa kärryllisen autollisen" ME SIIVOTTIIN JA AATELTIIN ETTÄ TEILLE TÄMÄ JA TÄMÄ SOPIS SIIHEN JA SIIHEN. PINNA PALO TOTAALISESTI 2V SITTEN . SEN JÄLKEEN EI OLE YHTEYTTÄ OTTANEET. TIÄ MINKÄ ROMUNSA KIPPASIVAT.

Vierailija
14/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yöpyy vain läheisiä. En odota heiltä varsinaisesti mitään. Kotihommien osalta odotan, että siivoavat omat jälkensä (astiat koneeseen, roskat roskiin ja petivaatteet vierailun jälkeen pyykikoriin). Aamu- ja iltapala ym. tarvikkeet on talon puolesta, mutta yhdessä sitten mietitään mitä syödään ruuaksi ja käydään kaupassa ja kokkaillaan. Emme siis automaattisesti maksa kaikkia vieraiden ruokia, vaan odotan että vieraatkin osallistuvat maksamalla osan. Perheenjäsenet eivät yleensä tuo mitään kummempia tuliaisia. Minun vanhemmat saattavat tuoda marjoja kun ahkeria marjastajia ovat. 

Yksi vähävarainen ystäväni vierailee meillä joskus kahden lapsensa kanssa. Hänelle olen sanonut, että talo tarjoaa aivan kaiken, jos vain pääsevät tulemaan. Heille junaliputkin toiselle puolelle Suomea on iso panostus. 

Vierailija
15/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti toivon ruokakustannuksten jakoa oikeudenmukaisesti. Jos yksi vieras syö täysin spesiaalia ruokaa, niin ostaa ne itse. Ruuan tekoon osallistuminen olisi myös mukavaa, ettei tarvitse passata kaikkea itse.

Vierailija
16/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikista vastauksista.

On puhuttu tuliaisista. Onko jotain konkreettisempia ideoita? Jotain, mikä on erityisesti ilahduttanut?

Ap

Vierailija
17/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ODOTA mitään, mikäli olen heidät itse kutsunut, yleensä aina tuodaan JOTAIN, ihan jo ilman erillistä oletusta, se kuuluu sivistykseen, tällä palstalla taitaa olla sitä väkeä, joka vaan tulee yökylään olettaen, että heidän ei tarvitse tuoda tai muistaa mitenkään.

Vierailija
18/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsuttuna vieraana niin ei toki mitään tarvitse mukanaan tuoda - ei ruokaa, ei petivaatteita jne.. Ihmeellistä tuo ajatus, että vieraiden pitäisi tuoda mukanaan kaikennäköistä korvatakseen aiheuttamansa vaivan? Ei pidä kutsua vieraita jos on niin kovin hankalaa

Vierailija
19/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikista vastauksista.

On puhuttu tuliaisista. Onko jotain konkreettisempia ideoita? Jotain, mikä on erityisesti ilahduttanut?

Ap

No meille toi sukulaispariskunta viikonloppuvierailulle kaksi kuoharipulloa ja suklaarasian. Nämä ilahduttivat.

Siivosivat omat jälkensä (tärkeää!) ja kävivät kerran kaupassa kaksi kauppakassillista ruokaa, siis ihan järkevästi mitoitettuna.

Keittiössä tarjosivat apua. En sysännyt tietenkään kaikkea heille, mutta jotain salaatin pilkkomista. Samalla seurusteltiin.

Sellainen oma-aloitteisuus on vieraillessa tärkeää. Eikä ole niin vaivaantunuttakaan, kun isäntäväki touhuaa ja vieraat istuvat hiljaa sohvalla.

Vierailija
20/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yöpyy vain sisarukseni ja yksi kauempana asuva ystäväni. 

Meillä on vierashuone, johon laitan aina valmiiksi lakanat (siis petaan valmiiksi) ja tuon kylpy- ja käsipyyhkeet yöpyjille. Tarjoan aina kaikki syötävät ja juotavat, myös alkoholit. 

MUTTA odottaisin vastineeksi, että lähtiessään ottaisivat lakanat pois ja veisivät ne kodinhoitohuoneeseen, samoin kuin käyttämänsä pyyhkeet. Mitään muuta en odota. Ja tätäkään eivät ole vielä kertaakaan tehneet...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän