Mieheni on päättänyt että poikamme ristitään hänen lapsuuden ystävien mukaan mutta itse en pidä nimestä.
Oscar Hannu Kari ei kuulosta mielestäni yhtään hyvältä. Ei yhtään makuuni. Olen yrittänyt puhua ja valitettavasti jopa tapella asiasta mutta miehen ainoa argumentti on että jos joskus saamme tyttären niin silloin on minun asini valita nimi. Kuka Suomen lakien mukaan päättää lapsen nimen? Mitä mieltä te olette tosta nimestä?
Kommentit (44)
Kyllä nimi on tärkeä!
Eräs äiti myöntyi miehensä tahtoon ja viralliseksi nimeksi tuli miehen mieleinen nimi. Äiti kuitenkin kutsui lasta omalla suosikkinimellään ja koska äiti hoiti lasta enemmän, hän otti äidin käyttämän nimen omakseen ja aikuisena vaihtoi sen viralliseksi nimekseen.
Kertomusta parempi vaihtoehto on se, että laitatte miehen kanssa molemmat paperille sellaisia nimiä, jotka teille kelpaavat, näytätte paperin toisillenne ja toivotte vinhasti että paperissa olisi edes yksi sama nimi.
Ja lapselle saa antaa nykyisin neljä nimeä. Jos haluat olla jotakuinkin kiltti ihminen, suostut miehen kaikkiin kolmeen ehdotukseen, jos sinä saat keksiä etunimen.
Vierailija kirjoitti:
Oscar + Kari = Oskari. Nyt vaan väännät sen Hannun eri muotoon, vaikka Johannekseksi.
Samaa mieltä. Oscar, Oskari sisältää jo Kari-nimen. Yksi kerta riittänee.
Hannu on suomalainen miehen etunimi, joka on lyhentymä saksalaisesta Johannes-nimen lyhentymästä Hannus. ... Hannu pohjautuu heprealaiseen nimeen Johannes (”Jumala on armollinen”).
Suomessa Johannes on yleisessä käytössä sekä tässä latinalaisperäisessä muodossaan että monina muunnoksina, kuten Juhani, Juha, Juhana, Juho, Jukka, Jussi, Janne, Hannes ja Hannu.
Oskar Johannes
Johannes Oskari
Johan Oscar
Nykyisin etunimiä voi antaa neljä, joten kai siihen joukkoon yksi vaimonkin haluama nimi mahtuu.
Mikäli mies saa päättää pojan nimestä, miten käy, ellei tyttöjä synnykään?
Mies on sitten itsevaltaisesti päättänyt mahdollisesti kaikkien perheen poikalasten nimistä.
Kyllähän niitä hyviä kavereita löytyy, joiden kaimaksi pojat nimetään/kastetaan.
Vaimonko pitäisi hyväksyä tuo?
Oscar + Kari = Oskari. Nyt vaan väännät sen Hannun eri muotoon, vaikka Johannekseksi.