Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi toisten juomattomuutta saa kommentoida vaikka juomista ei?

Vierailija
11.07.2021 |

Jos joku puolituttu ihminen juo suuria määriä alkoholia tai on humalassa illanvietossa, ei ole missään nimessä sopivaa alkaa baarin pöydässä puhumaan siitä, onko hänellä ehkäpä alkoholiongelma. Jos kyseessä olisi läheinen ihminen ja hänen alkoholinkäyttönsä oikeasti huolettaisi, asia otettaisiin tahdikkaasti puheeksi kahden kesken jossain toisessa tilanteessa.

Jos joku ei juo mitään alkoholipitoista ja kohteliaasti kieltäytyy tarjotusta alkoholista, on yhtäkkiä ihan reilua peliä alkaa koko seurueen kesken keskustelemaan siitä, onko kieltäytymisen syynä mahdollisesti alkoholiongelma ja lähteekö heti putki päälle yhden juomisesta. Absolutisti ei saa kysyä muilta, miksi he juovat alkoholia, tai ylipäätään kommentoida toisten juomista yhtään mitenkään. Kuitenkin hänen päätöstään ja lasinsa sisältöä saa kyseenalaistaa ja ihmetellä aivan vapaasti.

Silmiinpistävän erilaiset standardit niiden kohdalla, jotka juovat, ja niiden, jotka eivät juo. Miksi?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Känniset ei huomaa mitä juot kun et sano sitä

Vierailija
2/42 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman. Yksi kännikalatuttu jopa suuttuu jos en suostu juomaan ties mitä puistattavia litkuja pullonsuusta. Ole ihan asiallisesti yrittänyt todeta etten pidä siitä, minkälainen tyyppi minusta tulee humalassa. Ei tunnu menevän jakeluun vaan seurassa juomatonta tyyppiä pidetään automaattisesti jotenkin petturina.

Olen ratkaissut ongelman toistaiseksi tilaamalla alkoholitonta olutta ja moctaileja. Ei baarissa jaksa ainaista limpparia ja kahviakaan lipittää. Joskus jopa tarjoan seurueen mulkuimmille tyypeille juomat, ja kiusallani haen alkoholittomat oluet, mutten tietenkään drinksujen prosenttimäärää ikinä paljasta. Se on semmoista pientä omaa kivaa. Vähänkuin antityrmäystipat ja saan pienen koston leukojen paukuttelijoille. Sekin toki ärsyttää että seurueen vähiten juovan oletetaan kantavan kaikkia viidenpromillenkänniläisiä kotiin baarista jossain omassa reppuselässään ja huolehtivan vielä humalaisten laukuista ja arvotavaroistakin.

On ihan kivaa olla tarpeellinen, mutta rajansa kaikella. Nykyään lähdenkin paikalta ennenkuin seurue alkaa menemään liian humalaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kasvissyöntiä saa kommentoida mutta lihansyöntiä ei?

Vierailija
4/42 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ratkaissut ongelman lähtemällä kotiin kun toisten syömisten ja juomisten kommentointi alkaa

Vierailija
5/42 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen akoholisti, tosin jo vuosia raittiina elänyt. Ei minun juomattomuuttani ole yhtään kertaa kommentoitu, liekö sitten kiinni seurasta ja paikoista, jossa kukin aikaansa viettää.

Vierailija
6/42 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on epäterve alkoholikulttuuri.

Vierailija
7/42 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen akoholisti, tosin jo vuosia raittiina elänyt. Ei minun juomattomuuttani ole yhtään kertaa kommentoitu, liekö sitten kiinni seurasta ja paikoista, jossa kukin aikaansa viettää.

Ehkä kaikki tietävät, että olet alkoholisti ja siksi eivät halua yllyttää sinua katuojaan.

Vierailija
8/42 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juominen on Suomessa normi ja juomattomana poikkeaa normista. Oma elämänlaatu tosin koheni reippaasti, kun lopetin alkoholin käytön kokonaan. En enää ymmärrä koko touhua yhtään.

Vierailija
9/42 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piireistä se on kiinni. itse kieltäydyin kaikista kutsuista, mihin liittyy jonkinasteinen kännääminen, eikä kukaan utele syitä. En ole edes absolutisti.

Vierailija
10/42 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole meidän juhlat tuollaisia.

11/42 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ihmiset ärsyyntyvät siitä, että on mahdollista, että absolutisti suhtautuu alkoholin käyttöön paheksuvasti. Suomessa kuitenkin alkoholista ja humalaisista on tehty ja yhä tehdään paljon moraalisesti latautunutta materiaalia.

Sama liittynee siihen, miksi veganismi tai kasvissyönti ärsyttää joitain. Luulisin, että esimerkiksi kulttuuritaustallaan tai terveydellisillä syillä juomattomuuttaan (tai kasvissyöntiään) perustelevaa ei ehkä nälvittäisi siinä missä epäselvistä tai vakaumuksellisista juomatonta henkilöä saatetaan provosoida.

Ei omaa juomattomuuttani ainakaan ole kyllä ikävällä tavalla pällistelty, ja olen itse vääntänyt ehkä liiaksikin alkoholiteemaista vitsiä. Ja tänä kesänä olen itsekin valitettavasti päässyt niiden himskatin kalliiden alkoholittomien oluiden makuun. En todellakaan halua tietää, paljonko olisin säästänyt, jos olisin vain kiltisti juonut kraanavettä kuten aina ennenkin. Tai edes vissyä.

Vierailija
12/42 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sepä se. Meillä ihminen, joka ei juo, on kummajainen ja joutuu selittämään juomattomuuttaan. Ja jos ei joudu selittämään, on automaattisesti leimattu alkoholistiksi, joka ei voi juoda pisaraakaan, ettei putki lähde käyntiin uudestaan.

Toinen suuri kummajainen on, että joka ainoa juoppo vastustaa huumeita henkeen ja vereen, tajuamatta sitä, että he itse ovat koukussa yhteen vaarallisimmista huumeista. Alkoholistin mielestä alkoholi ei ole huumetta, koska se on alkoholia ja se on totta, koska alkoholi on myös erinomainen puhdistusaine, mutta he eivät tarkoita sitä. Mutta se puhdistusaine liuottaa myös heidän aivojaan ja liian moni perhe tuntee sen nahoissaan.

Olen juopon lapsi ja tärkein asia, mikä piti oppia lapsena, oli olla kuulumaton ja näkymätön. Ja se oppi istutettiin väkivallalla. Ja tämä perhehelv etti jatkuu aina vaan, sukupolvesta toiseen. Ja minä joudun selittelemään juomattomuuttani. Tätä on suomalaiset arvot karuimmillaan.

Vierailija
13/42 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kasvissyöntiä saa kommentoida mutta lihansyöntiä ei?

Jo katolisen kirkon aikana lihansyöntiä pidettiin syntisenä touhuna. Kala oli vähemmän moraalitonta, mutta vesi-leipä paasto oli Herralle otollista.

Vierailija
14/42 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäyksenä ap:n luetteloon: se on varmaan raskaana, kun ei juo. Muutaman kerran kun olen ollut ilman alkoa juhlissa tai saunaillassa, joku irvileuka heittää raskauskortin ilmoille. Sitten alkaa se spekulointi ja kun kiellän olevani paksuna, nyökkäilevät vain ymmärtäväisenä, että ei sitä heti kuulukaan maailmalle ilmoittaa. Näin tahtomatta lapsettomana tuo on saanut muutaman kerran mut poistumaan pöydästä, sillä itku on ollut lähellä...

Vierailija
15/42 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nuorena naisena ainut syy olla juomatta on raskaus. Aina alkaa se tietäväinen hymistely jos kieltäytyy alkoholista, todella ärsyttävää.

Vierailija
16/42 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on oikeasti aivan järkyttävän alkoholistinen maa kulttuuriltaan. Se näkyy ja kuuluu ihan kaikessa. Itse en juo kuin pari kertaa vuodessa hyvää viiniä hyvän ruuan kanssa. Ei ole tarvetta enempään, enkä tykkää olla kännissä. En kyllä jaksa tätä enää selitellä, muut tehköön mitä haluavat, kai minäkin saan tehdä niin?

Vierailija
17/42 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lisäyksenä ap:n luetteloon: se on varmaan raskaana, kun ei juo. Muutaman kerran kun olen ollut ilman alkoa juhlissa tai saunaillassa, joku irvileuka heittää raskauskortin ilmoille. Sitten alkaa se spekulointi ja kun kiellän olevani paksuna, nyökkäilevät vain ymmärtäväisenä, että ei sitä heti kuulukaan maailmalle ilmoittaa. Näin tahtomatta lapsettomana tuo on saanut muutaman kerran mut poistumaan pöydästä, sillä itku on ollut lähellä...

Olen pahoillani, että olet saanut noin törkeää kohtelua ihmisiltä :(

Suomessa ei usein ymmärretä sitä, että juhlien pitäisi olla oikeasti hauskoja tapahtumia kaikkien mielestä. Sitä hauskuutta haetaan aina jonkun kustannuksella, "humoristisella" kommentoinnilla tai yleisellä huonotapaisella ördäämisellä. Aika monet bileet olen tullut käyneeksi ja nykyään en mene enää kuin hyvin harvoihin sellaisiin, koska olen kyllästynyt siihen päänaukomiseen, iholle tunkemiseen, outoihin puskista tuleviin avautumisiin ja, kyllä, myös juomispainostukseen. Bileet eivät ole bileitä kuin tietyntyyppisille ihmisille.

Vierailija
18/42 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on oikeasti aivan järkyttävän alkoholistinen maa kulttuuriltaan. Se näkyy ja kuuluu ihan kaikessa. Itse en juo kuin pari kertaa vuodessa hyvää viiniä hyvän ruuan kanssa. Ei ole tarvetta enempään, enkä tykkää olla kännissä. En kyllä jaksa tätä enää selitellä, muut tehköön mitä haluavat, kai minäkin saan tehdä niin?

Niinpä. Vuosia ehdin vetää joka vkl enemmän tai vähemmän lärvit ja aamut ja päivät sitten meni krapulassa maatessa, maanantain työpäivät oli hirveitä! Muutama kesälomakin niin, että joka päivä tissuteltiin menemään. Nyt maaliskuussa, kun viron tuliaiset loppui kaapista eikä kaupan hinnat innostaneet ostamaan, olen ollut sen jälkeen ilman ja ai että mikä fiilis! Herään pirteänä ja käyn aamulenkillä (ikinä ei ennen tullut kysymykseenkään!!). Nautin elämästä ihan eri tavalla ja urheilu tuli takaisin elämään, tavoitteena aloittaa vanha harrastus uudelleen kunhan peruskunto kohoaa.

Vierailija
19/42 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi väität otsikossa jotain mikä ei ole totta? Kuka laatii säännöt yleisistä puheenaiheista?

Vierailija
20/42 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole alkoholisti, olen elänyt muuten vain vuosia raittiina. Eikä ole vielä ollut sellaista kaveriporukan reissua, jossa juomattomuuttani ei olisi kommentoitu tai jossa mulle ei olisi tarjottu alkoholia, vaikka tietävät hyvin, että en juo. Mukavia ihmisiä ne noin muuten on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme