Kuinka paljon lattiatuuletin vie sähköä?
Nyt olen joutunut pitämään tuuletinta päällä lähes 24/7 kotona ollessa, mutta tietääkö joku miten paljon tuollainen lattiatuuletin (halkaisijaltaan 40 cm) mahtaa yleensä kasvattaa sähkölaskua?
Vuonna 2018 oli samantyyppiset helteet, minulla oli pienempi tuuletin ja sähkölaskut olivat kyllä melkoiset. Hieman pelottaa että meneekö tässä syksyn tullen vararikkoon kun pitää tuota konetta puhaltamassa jatkuvasti. Suihkussa käydessäkin pitää laittaa se oviaukkoon ja jättää ovi auki jottei ihan samantien alkaisi hikoilla uudelleen.
Kommentit (13)
Pitäisi tietää ottoteho, mutta pyörivät laitteet vie vähemmän sähköä, kuin lämmittävät, tai kylmentävät laitteet.
Pidä se pyörimässä vaan, jos se helpottaa oloa. Kyllä se kylmä ihan pian tulee.
No eikähän tuo kulutus lue jossain siinä masinassa?
Katsotte sen tuulettimen kuluttaman wattimäärän ja paljonko kilowattitunti maksaa. Kilowattitunti on siis 1000W tunnissa, jos tuuletin vie vaikkapa 100W niin sitä käyttää yhden kilowattitunnin hinnalla 10 tuntia. Heitetään vaikka että kilowatti maksaa siirtoineen kaikkineen jollain carunan hinnoilla 30 centtiä, hintaa tulee silloin 10 tunnissa 100-wattisella tuulettimella sen verran.
Katso watti määrä laitteesta. Ei kyllä vie kuin 40-50W. Vrt hehkulamppuun.
Tyypillisesti sellaisen vanhan hehkulampun luokkaa (40-60 W), eli jos pidät 24/7 päällä niin maksaa noin 20 cnt /päivä.
Kai siinä laitteessa nyt on kyltti josta näkee?!
Kiitos vastauksista. Helpotti hiukan ja kaipa tässä uskaltaa pitää tuota toosaa päällä kun se nyt ei kuitenkaan tunnu olevan niin kallista kuin luulin. Kunhan se laite nyt vain kestäisi tätä jatkuvaa käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa sähkölaitteissa on (ellei ole tippunut pois) tiedot tehosta, W(atteina) tai k(ilo)W(atteina).
Jos teho on 1 kW, niin tunnissa se kuluttaa yhden kiloWattitunnin (kWh) edestä sähköä. Se maksaa asuinpaikasta ja sopimuksista riippuen 10 - 18snt (sisältää sähkön, siirron, verot ja perusmaksut).
Tuulettimen teho on varmaan pienempi, esim. 100 tai 50W. Sata vattinen vie 10 tunnissa yhden kWh:n, 50 wattinen. 20tunnissa.
Eli jos 50W tuuletin pyörii kuukauden, niin sähköä kuluu noin 30kWh, mikä rahassa tekee n 3 - 5,5€/kuukausi.
Selvitä teho laitteesta tai netistä, katso sähkösopimuksestasi hinnat ja laske itse, mitä laitteesi käyttö maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa sähkölaitteissa on (ellei ole tippunut pois) tiedot tehosta, W(atteina) tai k(ilo)W(atteina).
Jos teho on 1 kW, niin tunnissa se kuluttaa yhden kiloWattitunnin (kWh) edestä sähköä. Se maksaa asuinpaikasta ja sopimuksista riippuen 10 - 18snt (sisältää sähkön, siirron, verot ja perusmaksut).
Tuulettimen teho on varmaan pienempi, esim. 100 tai 50W. Sata vattinen vie 10 tunnissa yhden kWh:n, 50 wattinen. 20tunnissa.
Eli jos 50W tuuletin pyörii kuukauden, niin sähköä kuluu noin 30kWh, mikä rahassa tekee n 3 - 5,5€/kuukausi.
Selvitä teho laitteesta tai netistä, katso sähkösopimuksestasi hinnat ja laske itse, mitä laitteesi käyttö maksaa.
Miksi tehdä elämästään noin vaikeaa kun voisi soittaa vain sähköyhtiön asiakaspalveluun ja kysyä asiasta. Ei tarvitse turhaan alkaa ihmettelemään hintoja ja laskemaan mitä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tehdä elämästään noin vaikeaa kun voisi soittaa vain sähköyhtiön asiakaspalveluun ja kysyä asiasta. Ei tarvitse turhaan alkaa ihmettelemään hintoja ja laskemaan mitä maksaa.
Ennen kuin ne osaa vasta kysymykseen, niin ne haluaa tietää laitteen tehon.
Sitä paitsi tuo on ihan perus kansalaistietoa, joka jokaisen pitäisi osata. Muutenhan saat soitella sähköyhtiöön jatkuvasti.
Eikä ne ilmaiseksi taida kysymyksiin vastata, eiköhän asiakaspalvelut ole maksullisia numeroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta elämän tekee vaikea juuri tuollainen avuttomuus, että kaiken joutuu kyselemään muualta.
Olisi muuten vaikea uskoa, että sanoit tuon tosissasi. Mutta kun olen ollut asiakaspalvelussa, niin uskon, että kaltaisiasi on paljon.
Apua mua pelottaa myös.... normaalisti sähkölasku on 60-70€ kolmelta kuukaudelta.