Olen tehnyt tiukan budjetin ja ällistyin kuinka hyvin 350€:kk riittää ruokkimaan itseni lisäksi kaksi nuorta jotka asuvat vielä kotona
Tuohon 350€ sisältyy kaikki pesuaineet, pyykinpesuaineet, siivoustarvikkeet, lemmikin ruoka ja tarvikkeet sekä hygieniatuotteet.
Kommentit (122)
Minäkään en kyllä oikein ymmärrä, jos mm halloumisalaatti on yksi tavallisista ruumista, halloumihan on tosi kallista, jokainen saa sitten ihan pienen murun jos sitä useita päiviä syödään? Tulin lukemaan vinkkejä koska haluaisin todellakin vähön nipistää ruokakuluista, mutta meillä menee kolmelle hengelle n 600 kk ja sekin tuntuu vähän hankalalta budjetoida. Miten te oikein teette tämän? Teach me.
Tuo rahasumma ei riitä ruokkimaan lapsiasi terveellisesti ja monipuolisesti. Tämä on fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No riittää ruokkimaan, mutta kuinka monipuolisesti? Pelkkiä kaurahiutaleita syömällä selviäisi alle 20€/kk/hlö.
Oikein monipuolisesti. Ei monipuolinen ruoka ole rahakysymys.
On jos oletetaan, että se on myös terveellistä.
Ihmiset syövät aivan liikaa. Se näkyy katukuvassa surullisena tosiasiana. Oman kulutuksen verran syöminen laskisi helposti monen ruokalaskua lähelle aapeen budjettia.
20€/kk ja voi monipuolisuus ja terveellisyys kärsiä, mutta 350€/kk?? Tuskin.
Vierailija kirjoitti:
Luomu nyt on ihan shaibaa. Makueroa ei ole mutta hinta on kolminkertainen. Organic is for dummies!
Eihän luomua osteta maun vuoksi vaan puhtauden vuoksi😄. Ei ole keinolannoitteita, kasvinsuojeluaineita käytetty. Viljely on työläämpää ja sato ehkä pienempi, mutta ympäristö ystävällisempi tuotantotapa. Makuun sillä tuskin on paljon vaikutusta. Ihmettelen aina mistä näitä ymmärtämättömiä aina löytyy, vielä 2000-luvulla.😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luomu nyt on ihan shaibaa. Makueroa ei ole mutta hinta on kolminkertainen. Organic is for dummies!
Juuri tämä! Luomu on iso bluffi.
Ei luomutuotteita koskaan mainosteta paremman makuisina. Yksityihenkilöt saattavat toki leijua netissä jollain paremmalla maulla. Monet tuotteet ovat luomuna huonommankin makuisia. Itse ainakin ostan luomua siksi, että se ei ole myrkyllistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulle. Esim. luomutimaatit, luomukana, luomumaito, luomulohi, luomukananmunat... maistuvat vaan niin paljon paremmalta.
En voisi syödä mitään muuta kuin luomujauhelihaa ja luomukanaa. Tämä ihan eettisesti ajateltuna. En vaan voi!
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en kyllä oikein ymmärrä, jos mm halloumisalaatti on yksi tavallisista ruumista, halloumihan on tosi kallista, jokainen saa sitten ihan pienen murun jos sitä useita päiviä syödään? Tulin lukemaan vinkkejä koska haluaisin todellakin vähön nipistää ruokakuluista, mutta meillä menee kolmelle hengelle n 600 kk ja sekin tuntuu vähän hankalalta budjetoida. Miten te oikein teette tämän? Teach me.
Tarkka suunnittelu, hävikkiruoka, viitseliäisyys, marjat/sienet itse poimien, ruokien jatkojalostaminen, hävikin minimoiminen, valmius ostaa sitä mitä edullisesti saa ja soveltaa ruokia/reseptejä, resq-sovellus, ilta-alet. Tarkka budjetointi ja nirsoilun lopettaminen.
Ole hyvä.
Ihan sama mulle. Koetko olevasi nyt parempi kuin kalliimmin syövät äidit lapsineen, vai mikä oli pointtisi?
Oletko narsisti? Pitäisikö sinulle antaa mitalli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkka suunnittelu, hävikkiruoka, viitseliäisyys, marjat/sienet itse poimien, ruokien jatkojalostaminen, hävikin minimoiminen, valmius ostaa sitä mitä edullisesti saa ja soveltaa ruokia/reseptejä, resq-sovellus, ilta-alet. Tarkka budjetointi ja nirsoilun lopettaminen.
Ole hyvä.
Niinpä...
Minäkin tein tiukan budjetin ja meillä menee myös n. 70 euroa viikossa kauppaostoksiin 2 aikuisen huushollissa. Minäkin nostan sen käteisenä ja jaan osiin. Teen itse tavallista kotiruokaa, kuten lihapyöryköitä, jauhelihakastiketta, perunamuusilaatikkoa ja makaronilaatikkoa. Välillä on kokoliharuokaa ja keittoja, myös kalaa. Välillä syödään silliä ja perunoita. Grillimakkaraa ostetaan. Kaurapuuroa syödään myös ja sen kanssa mehukeittoa, jonka keitän itse kotimehuista. Raparperipiirakan kanssa keitin vaniljakastiketta. Meillä kasvaa pihassa marjapensaita ja raparperia. Vihanneksia ja hedelmiä ostan myös. 3 kissaa on myös. Niille ostan siansydäntä 5 e kilo, kissanruokaa ja hiekkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole hyvä.
Naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tein tiukan budjetin ja meillä menee myös n. 70 euroa viikossa kauppaostoksiin 2 aikuisen huushollissa. Minäkin nostan sen käteisenä ja jaan osiin. Teen itse tavallista kotiruokaa, kuten lihapyöryköitä, jauhelihakastiketta, perunamuusilaatikkoa ja makaronilaatikkoa. Välillä on kokoliharuokaa ja keittoja, myös kalaa. Välillä syödään silliä ja perunoita. Grillimakkaraa ostetaan. Kaurapuuroa syödään myös ja sen kanssa mehukeittoa, jonka keitän itse kotimehuista. Raparperipiirakan kanssa keitin vaniljakastiketta. Meillä kasvaa pihassa marjapensaita ja raparperia. Vihanneksia ja hedelmiä ostan myös. 3 kissaa on myös. Niille ostan siansydäntä 5 e kilo, kissanruokaa ja hiekkaa.
Kaikki eivät pystyisi syömään halpaa jauhelihaa, kanaa ja makkaraa joka ikinen päivä! Kaurapuuroa lapsille, onnittelut sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No riittää ruokkimaan, mutta kuinka monipuolisesti? Pelkkiä kaurahiutaleita syömällä selviäisi alle 20€/kk/hlö.
Ihmiset syövät aivan liikaa. Se näkyy katukuvassa surullisena tosiasiana. Oman kulutuksen verran syöminen laskisi helposti monen ruokalaskua lähelle aapeen budjettia.
20€/kk ja voi monipuolisuus ja terveellisyys kärsiä, mutta 350€/kk?? Tuskin.
Olisin voinut antaa ylä ja alanuolen kommentillesi. Liikaahan me syödään, se on selvä. Tästä syystä itse puolitin ruokakulut ja käytän nyt noin 100-120€/ kk omiin ruokiin sisältäen myös paperit ja pesuaineet. Syön paljon vihanneksia, vähän lihaeineksiä, ehkä 2-3x vkssa, kahtena päivänä leipää. Herkkupäivä kerran viikossa. Oletin että paino tippuu reippaasti. No eipä ole yhtään kiloa lähtenyt 2-3 kk aikana. Kalorit noin 1200-1500/vrk, joskus allekin tuon 1200kcal.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulle. Esim. luomutimaatit, luomukana, luomumaito, luomulohi, luomukananmunat... maistuvat vaan niin paljon paremmalta.
En voisi syödä mitään muuta kuin luomujauhelihaa ja luomukanaa. Tämä ihan eettisesti ajateltuna. En vaan voi!
Eettisesti kyllä, mutta ei se luomu makuun vaikuta.
Usein esim. luomuomenat on pieniä ja rupisia kuppanoita.
Vierailija kirjoitti:
No on kyllä tiukka budjetti. Kuinka teit sen konkreettisesti?
Ei perustarpeisiin kuulu merkkilaukut...
Olet kyllä ällistyttävän taitava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20€/kk ja voi monipuolisuus ja terveellisyys kärsiä, mutta 350€/kk?? Tuskin.Olisin voinut antaa ylä ja alanuolen kommentillesi. Liikaahan me syödään, se on selvä. Tästä syystä itse puolitin ruokakulut ja käytän nyt noin 100-120€/ kk omiin ruokiin sisältäen myös paperit ja pesuaineet. Syön paljon vihanneksia, vähän lihaeineksiä, ehkä 2-3x vkssa, kahtena päivänä leipää. Herkkupäivä kerran viikossa. Oletin että paino tippuu reippaasti. No eipä ole yhtään kiloa lähtenyt 2-3 kk aikana. Kalorit noin 1200-1500/vrk, joskus allekin tuon 1200kcal.
Paskaa. 3 euroa ruokaan päivässä ei todellakaan takaa monipuolista ruokaa. Ja paperit ja pesuaineet päälle :)))))
Monipuoliseen ruokaan kuuluvat aamiainen, lounas ja päivällinen. Sitä ei saa kolmella eurolla missään Euroopassa.