Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys naisille. oletko joskus hakannut halkoja?

Vierailija
10.07.2021 |

Ja jos olet niin mikää oli tilanne?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hakannut. Lapsuudessa isä hakkasi halkoja ja sitten ensimmäinen poikaystävä hakkasi halkoja. Nykyään olen tilantessa ettei ole edes tarvetta hakata halkoja, joten näillä mennään 

Vierailija
22/44 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, joka kevät kun tehdään vuoden polttopuut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei nyt vaan tarkoitettaisi klapeja ? Halko on metrin mittainen, klapi eli takkaan, uuniin tai kiukaaseen sopiva 33 tai 50 cm. Tosin kun halkoja hakkaa oikein niin niistä tulee em. pituisia polttopuita.

Vierailija
24/44 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mökillä. (sauna lämpeää puilla).

Vierailija
25/44 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettei nyt vaan tarkoitettaisi klapeja ? Halko on metrin mittainen, klapi eli takkaan, uuniin tai kiukaaseen sopiva 33 tai 50 cm. Tosin kun halkoja hakkaa oikein niin niistä tulee em. pituisia polttopuita.

Mutta yleiskielessä puhutaan halkojen hakkaamisesta, kun tehdään esim. hellaan tai saunan uuniin sopivia polttopuita.

Vierailija
26/44 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ja hakkaan edelleen. Tosin meillä on useita halkomakoneita, mutta kirves kädessä tuo autenttisen tunteen elämään. Isot massat puita tehdään koneistetusti ja harrastuksen vuoksi käsipelillä.

Vierailija
27/44 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja myös miestäni.

Mallioppmista?

Pistelette toisianne turpiin vuoronperään vai yhtaikaa?

Surkeeta.💁🏼‍♀️

Vedetään oikein kunnolla niin että veri lentää.

Vierailija
28/44 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on se, että tykkään hakata halkoja.

Vierailija
29/44 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt, mutta voimani eivät riitä (sydänsairaus) tai tekniikkani on väärä. Onneksi opin hienon niksin, jolla uuniin saa tulen kahden ison puun väliin.

Tuo on joskus kirveestäkin kiinni. Pitkävartisella, terävällä ja hyvin tasapainotetulla halkomakirveellä ei paljon voimaa tarvita.

Vierailija
30/44 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakannut halkoja ja tehnyt puupinoja. Kirves pysyy hyvin kädessä. Ei lipsu. Tarttis tehdä taas klapeja valmiiksi saunaan ja nuotiopaikalle. Huomenna sitten.

Vierailija
31/44 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen. Useina vuosina, koska meillä iso mökkitontti, jossa metsää ja vielä iso kaupunkitontti jossa puustoa ja puilla lämpiävä mökki ja sauna, sekä kaupunginosissa takkauuni. Klapeja tarvitaan mottikaupalla. Nyt viime vuosina kaadettu niin paljon kerralla että piti hankkia klapikone...

Tiedoksi että em syistä käytän myös raivaussahaa, mies on käyttänyt sitä ehkä 2 kertaa. Mies taas on moottorisahan ja traktorin ykköskäyttäjä.

Vierailija
32/44 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt, mutta voimani eivät riitä (sydänsairaus) tai tekniikkani on väärä. Onneksi opin hienon niksin, jolla uuniin saa tulen kahden ison puun väliin.

Tuo on joskus kirveestäkin kiinni. Pitkävartisella, terävällä ja hyvin tasapainotetulla halkomakirveellä ei paljon voimaa tarvita.

Fiskarsin kirves on hyvä ja tarpeeksi kevyt jopa naisen käteen.

Vierailija
33/44 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti. Ensimmäiset halonhakkuumuistot jotain alle 10-vuotiaasta

Vierailija
34/44 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ihan pienestä asti. Olin partiossa ja mökillä aina piti halkoja hakata jos meinasi päästä saunaan kun isä ei aina jaksanut olla joka päivä lämmittämässä sitä meille. Viimeksi tänä kesänä olen halkoja hakannut.

Vierailija
35/44 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi eilen. Vaari osti mulle ensimmäisen kirveen, kun olin 5 tai 6 v... Semmoinen pieni matkakirves.

Tänään tein sisähommia ja vedin hukkalautoja pätkiksi veljeni ammattikäyttöön tarkoitetulla pöytäsahalla.

Vierailija
36/44 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kasa pöllejä ja uusi halkaisukirves. Olin kuullut vähättelyä, että en osaisi ja että se vaatisi taitoa. Kokeilin ja innostuin. Huomasin, että sujui minulla kuin tanssi, eikä ollut raskastakaan. Mies ei siis päässyt halontekoon. Olen luontainen halonhakkaaja.

Sanoin miehlle, että käyppä jouten ollessasi kipaisemassa roskat kierrätykseen ja käy kaupassa, laita ruoka ja pese samalla neljä koneellista pyykkiä ja huolehdi lapsista!

Sama kokemus. Juhannuksena jaettiin mökin askareita sukulaisjoukon kanssa. Useampi mies huuteli heti, että yksi hoitaa klapien hakkaamisen, toinen saunanlämmityksen ja kolmas kuskaa liiteristä puuta saunalle pilkkomista varten. Naisille jää perinteisesti paskahuusin hoitaminen, ruokailu kaikkine vaiheineen, tiskaus ja lastenhoito. Varasin heti halkojen hakkuun! Voi kuinka mukavaa ja rentoa hommaa, yksin sivummassa pilkkoa. Kun työ loppui liian aikaisin, istuin ruohikolle juomaan kylmää siideriä ja katselelmaan järvelle, kuten olen nähnyt miesten tekevän.

Muut naiset olivat minua kohtaan kylmiä ja ilkeitä lopun aikaa. Yksikään mies ei keittiötoihin mennyt. Tein selvästi väärin, mutta seuraavat 10 juhannusta minä teen klapit, joku muu on keittiössä tilallani. Jos ei ole, niin harmi. 10 vuotta minäkin raadoin kuumassa kyökissä, joten vaihdetaan vuoroja.

Vierailija
37/44 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mökkireissuilla sitten miehet hakkaa halkoja jos suurin osa naisista nauttii halkojen hakkuusta?

ap

Vierailija
38/44 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, saunapuita. Asuin yksin ja rivarissa oli puillalämpiävä sauna.

Vierailija
39/44 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mökillä on puita paljon kaadettu ja niiden pätkien halkaisijat ovat isoja. Halkoma kone on hyvä väline siihen hommaan. Nappia painetaan ja vipua käännetään niin sitten menee puu halki. Ja sitten vaan uudelleen koneeseen ja niin paljon työstetään kunnes ovat sopivan mittaisia. Sen koneen käyttö kävisi helposti naisiltakin.

T: Mies

Vierailija
40/44 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tietysti. Sauna lämpiää puilla. Puuhella on sähkökatkojen varalta ja talvella lisälämmönlähteenä, lisäksi on kaksi varsinaista tulisijaa. Salme 70 v.