Miten uidaan? Mulla se ei onnistu kuin pienen hetken
Pelkään hukkumista. Pelkään että vettä menee keuhkoihin.
Pää ei pysy vedenpinnan yläpuolella kuten muilla.
Kommentit (31)
Minullakaan ei ole kummoista uimataitoa ja en olebedes yrittänyt saavuttaa sitä uimataitoa mittaavaa määrää. Oliko siinä nyt 200 m uintia, josta 50 m selällään. Ei onnistu ei, enkä edes tykkää uida vedessä ellei pohja ole selkeästi näkyvissä. Hyppimistä inhoan ja en sukeltele, vaan menen mitä menen omaan rauhalliseen tahtiisi ja se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneekö korviin aina vettä uidessa?
Ei aina, pahinta on se kun en pysty hengittämään.
Anteeksi, kysyin tuota siis ihan yleisesti, en osaa itsekään uida. Minulla on korviin koskemiseen liittyvä fobia jonka takia en voi esim. edes käyttää korvakuulokkeita.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Jännität vartaloasi ja nostat päätäsi.
Uiminen on raskasta noin.
Pitää osata olla rentona ja suorana, jolloin vesi kannattaa.
Kannattaa jo ennen veteen menoa miettiä että hengittää rauhallisesti. Kaikki ihmiset kelluu jos keuhkoissa ilmaa, ainoa ero uimataitoisissa ja uimataidottomissa on tuo kellumisen ymmätäminen.
Olen ollut uimaopettaja ja uinnin valvoja ja näin esim erään vesijumppaaja naisen oppivan uimaan, yhtäkkiä vaan tajusi kellumisen idean!Myös lapsista näki kun juoksivat uimaan että täysin luontevaa lapselle juosta tai konttaa veteen. Veden pelko kahlitsee monia, enimmäkseen olemme koostumekseltamme vettä ja vesieläimiä. Kuin majavat selviämme kuivassa mutta kaipaamme suihkuja kuohuvissa Koskissa!
Vettä olet sinä ollut ja vettä olet oleva!(Luistakin 77 prosenttia vettä ja luiden suolaisuus vastaa alkumerten suolaprosentteja!)
Hukkumisen pelko tullut pienenä.
Uinti on läskien laji, laiha kolahtaa heti pohjaan! 🏊🏻♂️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele ne asennot, joissa vesi kannattelee sinua. Sitten pelkäät vähemmän. Veden varaan voi heittäytyä ja se kannattelee kyllä.
Olen tän oppinut kyllä.
Mutta se pään asento, en saa päätä niin ylös kuin muut.
Ei pään kuulu olla ylhäällä, siinä tulee niska kipeäksi jos pitää päätä koko ajan ylhäällä. Pää on samassa vaakasuorassa tasossa kuin muukin kroppa, hengität vaan välillä.
Selällään on helppoa potkii ja läpsyttelee käsillä. Ei välttämättä nää mihin menee mutta pinnalla pysyy.
Pystyttekö kellumaan selällään ilman korvatulppia? Eikö siinä mene vettä korviin.
Täällä on jo vinkattukin uimakouluista, mikä on tietysti paras neuvo. Itse opettelin itsekseni uimaan Youtube-videoiden avulla. Aloin kirjoittaa harjoittelustani myös blogia :) https://uintimatka.wordpress.com/ Youtubesta saa vinkkejä (ainakin englanniksi) kaikista uimisen osa-alueista.
On pelottavaa luottaa johonkin "tappavaan". Mutta vesi oikeasti kannattaa, ei siinä kelluta kuin korkki pinnalla, vaan lähinnä vain korkeimmat ulokkeet ovat veden yläpuolella. Kun pysähtyy, rauhoittuu, antaa oikeasti sen veden kantaa, niin huomaa sen. Hengityksen vaikutuksen siihen kelluvuuteen huomaa, kun ihan kaikessa rauhassa kelluu ja hengittää sisään - silloin nousee ylöspäin, ja kun puhaltaa ilmat pihalle, niin uppoaa syvemmälle.
Tätä kannattaa harjoitella riittävän matalassa vedessä, että voi 100% varmasti luottaa siihen, että tarvittaessa saa jalat pohjaan ja pää ylettää pinnan yläpuolelle.
Olen huono uimari, mutta osaan kellua kyllä, joten pääsen aika pitkiä matkoja etenemään, jos ei tarvitse murehtia virtauksista ja tuulista. Lapseni oppivat ensin sukeltamaan ja sitten vasta uimaan, ovat vesieläimiä enemmänkin. Eivät pelkää vettä.
Pää on samassa vaakasuorassa tasossa kuin muukin kroppa, hengität vaan välillä.
- kyllä mutta miten se happi otetaan? Osaan liukua ja uida myyrää eli kasvot ovat vedessä ja tehdä uloshengityksen veteen mutta jos yritän kallistaa vartaloa ja kääntää päätä sisäänhengitykseen niin heti menee vettä nenään tai jos yrittää uida pää ylhäällä niin kasvot vajoavat veteen ja taas on nenä täynnä vettä. Liekö sitten jokin tasapainojuttu ettei onnistu.
En myöskään osaa olla vedessä paikoillaan pää ylhäällä vaikka olen yrittänyt opetella vedenpolkemisjuttuja jne.
Ootko down?