Miten uidaan? Mulla se ei onnistu kuin pienen hetken
Pelkään hukkumista. Pelkään että vettä menee keuhkoihin.
Pää ei pysy vedenpinnan yläpuolella kuten muilla.
Kommentit (31)
Paljon parempi on mennä uimakouluun. Täältä saadut neuvot voivat olla mitä vaan.
minä taas en ole koskaan ymmärtänyt miten (lämpimään) veteen voisi hukkua. Olen uinut todella pitkiä matkoja ja jos on alkanut väsyttään niin ei muuta kuin kellumaan hetkeksi niin taas jatkaa. miten edes voi upota. Ja olen saanut kramppejakin uidessa. Sama pätee silloin. Selälleen makaamaan tekee työtä että kramppi menee ohi...
Vierailija kirjoitti:
minä taas en ole koskaan ymmärtänyt miten (lämpimään) veteen voisi hukkua. Olen uinut todella pitkiä matkoja ja jos on alkanut väsyttään niin ei muuta kuin kellumaan hetkeksi niin taas jatkaa. miten edes voi upota. Ja olen saanut kramppejakin uidessa. Sama pätee silloin. Selälleen makaamaan tekee työtä että kramppi menee ohi...
Jos kyseessä on syvä joki, jossa on voimakkaita virtauksia, niin se voi hyvällekin uimarille hankalampi paikka uida kuin pieni lampi, jossa rannat ovat lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Jos alkaa tuulla (ja tuuli voi nousta kesken uinnin, vaikka lähtiessä olisi ollut peilityyntä) ja on aallokkoa, ei pysty kellumaan, koska aallot menevät kasvojen yli. Olen kerran ollut vähällä hukkua tästä syystä, tosin sydämen vajaatoiminnalla ja omien voimien yliarvioimisellakin oli osuutta asiaan.
Mennään veden pinnalle makaamaan liukuun ja heilutellaan käsiä ja jalkoja rytmissä ponnistaen. Tai sitten mennään uimakouluun
Osaatko mennä veden alle ja sukeltaa? Jos sen opettelet ensin, niin ei niin pelota.
Vierailija kirjoitti:
Osaatko kellua selällään?
Osasin vuosia sitten kun opin vähän uimaan.
Vierailija kirjoitti:
Osaatko mennä veden alle ja sukeltaa? Jos sen opettelet ensin, niin ei niin pelota.
Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Sitten aikuisten uimakouluun.
Assburger kirjoitti:
Jännität vartaloasi ja nostat päätäsi.
Uiminen on raskasta noin.
Pitää osata olla rentona ja suorana, jolloin vesi kannattaa.
Kannattaa jo ennen veteen menoa miettiä että hengittää rauhallisesti. Kaikki ihmiset kelluu jos keuhkoissa ilmaa, ainoa ero uimataitoisissa ja uimataidottomissa on tuo kellumisen ymmätäminen.
Olen ollut uimaopettaja ja uinnin valvoja ja näin esim erään vesijumppaaja naisen oppivan uimaan, yhtäkkiä vaan tajusi kellumisen idean!
Myös lapsista näki kun juoksivat uimaan että täysin luontevaa lapselle juosta tai konttaa veteen. Veden pelko kahlitsee monia, enimmäkseen olemme koostumekseltamme vettä ja vesieläimiä. Kuin majavat selviämme kuivassa mutta kaipaamme suihkuja kuohuvissa Koskissa!
Vettä olet sinä ollut ja vettä olet oleva!
(Luistakin 77 prosenttia vettä ja luiden suolaisuus vastaa alkumerten suolaprosentteja!)
Mä uin hyvin mutta en osaa kellua. Kun keuhkot on täynnä, keskivartalo ja pää kelluu, mutta jalat vajoaa. Kun hengitän ulos, alan vajota kokonaan. Hengitys ei riitä pitämään pinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä uin hyvin mutta en osaa kellua. Kun keuhkot on täynnä, keskivartalo ja pää kelluu, mutta jalat vajoaa. Kun hengitän ulos, alan vajota kokonaan. Hengitys ei riitä pitämään pinnalla.
Olet jo pitkällä. Tuossa tilanteessa laita kädet suoraksi pääsi taakse niin noiden nostovoima oikaisee sinut kellumaan.
Yritä rauhallisesti hengittää ja nosta varpaat jalat suorina ylös samalla kun ojennat kädet takanasi. Näin kellut. Vältä polvien liiallista koukistamista ja turhaa kurkistelua. Kelluessa näkökenttä on ylöspäin!
koukistamista ja hae tasapainoa käsillä, anna niiden olla x-asennossa hartioista ylöspäin.
Kellumista voi opetella vaan liikkumalla vedessä selällään vaikka rannasta pinnistää. Ei selkää käytyyn vaan suoraksi ja kädet suoraksi pään taakse. Varo kuitenkin ettet Liu liian syvälle ennenkuin opit kelluntataidon. Avainsanant: rentoja, hengitys,x-asento harjoittelussa
Opettele ne asennot, joissa vesi kannattelee sinua. Sitten pelkäät vähemmän. Veden varaan voi heittäytyä ja se kannattelee kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Paljon parempi on mennä uimakouluun. Täältä saadut neuvot voivat olla mitä vaan.
Suhtautuisin varauksella tähän neuvoon.
Juokset laiturilta ja hyppäät mahdollisimman pitkälle. Opit uimaan paluumatkalla.
Meneekö korviin aina vettä uidessa?
Vierailija kirjoitti:
Meneekö korviin aina vettä uidessa?
Ei aina, pahinta on se kun en pysty hengittämään.
Vierailija kirjoitti:
Opettele ne asennot, joissa vesi kannattelee sinua. Sitten pelkäät vähemmän. Veden varaan voi heittäytyä ja se kannattelee kyllä.
Olen tän oppinut kyllä.
Mutta se pään asento, en saa päätä niin ylös kuin muut.
Jännität vartaloasi ja nostat päätäsi.
Uiminen on raskasta noin.
Pitää osata olla rentona ja suorana, jolloin vesi kannattaa.