Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koira puree herkästi

Vierailija
10.07.2021 |

Sisareni perhe on kanssamme vanhempiemme mökillä. Mukana on heidän jo iäkkäämpi koiransa, joka on kauhean herkkä siitä, että koiraa nykäistään yllättäen. Koiralla on tapana tunkea ihmisten jalkoihin esimerkiksi ruokailun ajaksi, mutta sitten kun ahtaan pöydän alla väistämättä jalka osuu koiraan vähänkään, se näykkäisee heti. Sisareni ja hänen puolisonsa mielestä tämä on normaalia koiran luonteen mukaista käytöstä, johon pitäisi mukautua. Käytännössä se tarkoittaa, että koko mökkiseurue elää elämänsä koiran ehdoilla, varoo jokaista liikettään, ja jos hetkeksi unohtaa vaikka sohvalla istuessaan, että koira saattaa maata sohvan alla ja osuu vähän jalalla koiraan, maksaa tästä unohduksesta saamalla hampaat jalkaansa (näykkäisee pienesti, mutta iho menee usein rikki).

Koira ei ole varsinaisesti kaltoinkohdeltu, vaikka eihän tuo homma nyt ole ihan putkeenkaan heillä mennyt, kun tilanne on tämä. Nyt kuulemma odotetaan, että koira kuolee vanhuuteen, mutta siihen voi mennä vuosia. Uskomatonta typeryyttä, ja minusta on ihan kohtuutonta, että he sitten minun lyhyen lomansa ajaksi parkkeeraavat samalle mökille tuon kaikkien loman tuhoavan eläimensä kanssa.

Tulen panostamaan siihen, että jatkossa mökkeilemme erikseen tai jopa hankimme oman mökin, mutta tulee mieleen sekin, voiko tuollaiseen pieneenkin asiaan puuttua jotenkin eläinsuojelullisin perustein? Vaikka tosiasiassa tässä taitaa kärsiä lähinnä ihmiset. Koira ei muuten ole pelokas tai aggressiivinen, tottelee hyvin ym. Onko vinkkejä, koiraihmiset? En tietysti voi eikä edes kiinnosta alkaa toisen ihmisen vanhaa koiraa kouluttaa, mutta onhan tämä ihan naurettava tilanne näinkin.

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään olosuhteissa ei kuulu pitää normaalina sitä, että koira edes vähän "näykkäisee" jatkuvasti ihmisiä.

Saati sitten että puree kunnolla.

Kun tämä koira on jo noinkin vanha, niin kuonokoppa olisi varmaan paras ratkaisu. 

Vierailija
62/64 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli joskus kaveri, jolla oli tuollainen koira ja kaveri oli hyvin herkkänahkainen koiransa suhteen. Aina oli ihmisten vika, mitäs katsoit sitä, mitäs liikuit ym.

Puri kerran ohi juoksevaa lastakin, ja kaveri suuttui siitä lapsen vanhemmille, että mitä se juoksi koiran ohi, ei saa! Tuota oli todella rasittavaa katsoa vierestä.

Kerran koira oli mulla hoidossa viikonlopun ja kas vain, se oli täysin koulutettavissa ja jopa helposti. Se tarvitsi vain rajoja ja selkeää ohjausta sen suhteen, mitä saa tehdä ja mitä ei. Oppi nopeasti siirtymään omalle paikalleen omaan rauhaansa sen sijaan, että olisi toteuttanut ensimmäisen mieleen tulevan impulssin eli näykännyt. 

Se tietenkin luuli, että on täysin ok purra ihmisiä, kun sille ei omistaja koskaan siitä mitään sanonut tai ohjannut tekemään oikein. Koiran vikahan se ei ole, eläin ei tiedä mikä on ihmisten mielestä oikein ja mikä väärin jos sitä ei sille kerrota. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli joskus kaveri, jolla oli tuollainen koira ja kaveri oli hyvin herkkänahkainen koiransa suhteen. Aina oli ihmisten vika, mitäs katsoit sitä, mitäs liikuit ym.

Puri kerran ohi juoksevaa lastakin, ja kaveri suuttui siitä lapsen vanhemmille, että mitä se juoksi koiran ohi, ei saa! Tuota oli todella rasittavaa katsoa vierestä.

Kerran koira oli mulla hoidossa viikonlopun ja kas vain, se oli täysin koulutettavissa ja jopa helposti. Se tarvitsi vain rajoja ja selkeää ohjausta sen suhteen, mitä saa tehdä ja mitä ei. Oppi nopeasti siirtymään omalle paikalleen omaan rauhaansa sen sijaan, että olisi toteuttanut ensimmäisen mieleen tulevan impulssin eli näykännyt. 

Se tietenkin luuli, että on täysin ok purra ihmisiä, kun sille ei omistaja koskaan siitä mitään sanonut tai ohjannut tekemään oikein. Koiran vikahan se ei ole, eläin ei tiedä mikä on ihmisten mielestä oikein ja mikä väärin jos sitä ei sille kerrota. 

Miten koiraa käytännössä ohjataan muualle? Siis näytetään sille, että mee tonne? Kutsutaan se johonkin? Miten sen saa jäämään siihen?

(Ei, mulla ei todellakaan ole koiraa)

Vierailija
64/64 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tapoja on monia, mutta esimerkiksi koiralle voi opettaa ihan erikseen, ei siis itse puremistilanteessa, vaan rauhallisessa tilanteessa oman paikan. Ohjata se vaikka pannasta hellästi omalle paikalleen ja palkata kun se menee siihen. Sitten vaikeutetaan aste asteelta, ohjataan koira maaten omalle paikalleen, ja palkataan vasta makoilusta. Sitten siihen voi yhdistää vihjesanan, vaikka "oma paikka", ja kun koira tajuaa sen täysin, ja menee omalle paikalleen makaamaan vihjesanan kuultuaan, pidennetään aikaa minkä se joutuu omalla paikallaan makaamaan. 

Lopulta sen voi yhdistää siihen tilanteeseen, kun se mielellään näykkäisi, nopeus on tässä valttia, keskeytetään koiran toiminta jo siinä vaiheessa kun se on näykkäämässä, joku terävä kielto, vaikka ihan Ä! ja käsi eteen ja sen jälkeen käsketään koira omalle paikalleen. Sitten vaan miljoona toistoa.

Tapoja tosiaan on monia, mutta pointti on se, että koiralle ei ainoastaan kerrota mitä se ei saa tehdä, vaan sen jälkeen ohjataan miten sen pitäisi toimia, tuo jälkihoito ihmisiltä herkästi unohtuu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi