Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koira puree herkästi

Vierailija
10.07.2021 |

Sisareni perhe on kanssamme vanhempiemme mökillä. Mukana on heidän jo iäkkäämpi koiransa, joka on kauhean herkkä siitä, että koiraa nykäistään yllättäen. Koiralla on tapana tunkea ihmisten jalkoihin esimerkiksi ruokailun ajaksi, mutta sitten kun ahtaan pöydän alla väistämättä jalka osuu koiraan vähänkään, se näykkäisee heti. Sisareni ja hänen puolisonsa mielestä tämä on normaalia koiran luonteen mukaista käytöstä, johon pitäisi mukautua. Käytännössä se tarkoittaa, että koko mökkiseurue elää elämänsä koiran ehdoilla, varoo jokaista liikettään, ja jos hetkeksi unohtaa vaikka sohvalla istuessaan, että koira saattaa maata sohvan alla ja osuu vähän jalalla koiraan, maksaa tästä unohduksesta saamalla hampaat jalkaansa (näykkäisee pienesti, mutta iho menee usein rikki).

Koira ei ole varsinaisesti kaltoinkohdeltu, vaikka eihän tuo homma nyt ole ihan putkeenkaan heillä mennyt, kun tilanne on tämä. Nyt kuulemma odotetaan, että koira kuolee vanhuuteen, mutta siihen voi mennä vuosia. Uskomatonta typeryyttä, ja minusta on ihan kohtuutonta, että he sitten minun lyhyen lomansa ajaksi parkkeeraavat samalle mökille tuon kaikkien loman tuhoavan eläimensä kanssa.

Tulen panostamaan siihen, että jatkossa mökkeilemme erikseen tai jopa hankimme oman mökin, mutta tulee mieleen sekin, voiko tuollaiseen pieneenkin asiaan puuttua jotenkin eläinsuojelullisin perustein? Vaikka tosiasiassa tässä taitaa kärsiä lähinnä ihmiset. Koira ei muuten ole pelokas tai aggressiivinen, tottelee hyvin ym. Onko vinkkejä, koiraihmiset? En tietysti voi eikä edes kiinnosta alkaa toisen ihmisen vanhaa koiraa kouluttaa, mutta onhan tämä ihan naurettava tilanne näinkin.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kipeältä koiralta.

Käyttävät eläinlääkärissä, ja mitään sellaista ei ole, joka ei olisi tiedossa. Vanha on toki, ja jotain ongelmia, mutta ei kipuja, on virkeä ja liikkuu reippaasti ja paljon. On ollut tuollainen niin kauan kuin on ollut sisareni perheessä, ei ihan pennusta asti, mutta melko pienestä. 

Minua tämä asia riepoo juuri nyt. Välillä tekisi mieli tilata mökin pihaan taksi ja palata kaupunkiin, mutta toisaalta löylyt mökkisaunassa maistuisivat vielä, loma loppuu pian. 

Koira voi olla myös pennusta aati kipeä joten ei ole selitys.Vanhalla koiralla on varmasti nivelrikkoa josta tulee todella ärsyttävää kipua ja koira saa mielihyvähormoonia jos makaa ihmisen vieressä. Osuminen jalalla koiraa väärään kohtaan vaan saa tämmöisen lopputuloksen.

Sitten se nivelrikko on ollut koiralla jo todella kauan, koska se on ollut hanakka hakeutumaan ihmisen lähelle ja toisaalta näykkimään pienimmästäkin niin kauan kuin on ollut heillä, eli kymmenisen vuotta. En todellakaan kohtele koiraa huonosti, vaan jo se, että laitan jalat eri asentoon pöydän alla ja hipaisen siinä koiraa, riittää. 

Lääkkeitä sille syötetään, ja käy lääkärissä melko usein, mutta lääkärin mielestä koira voi vielä elää, ja omistaja ei vielä halua koiraa lopettaa, eikä näe sille syytä. 

En itse toivoisi koiralle mitään kuonokoppaa, sehän joutuisi käyttämään sitä koko ajan, ja tuntuisi etenkin helteellä ihan kohtuuttomalta. Varmaankin parasta tosiaan on, että minä en vain vietä sen kanssa samalla tontilla aikaa, tuntuu olevan sen verran outo tapaus, joten viettäköön aikansa sellaisen väen kanssa, joka jaksaa koko ajan tiedostaa missä koira on.  

Vierailija
22/64 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli koiran pitäisi joko alkaa syödä voimakkaita kipulääkkeitä tai sen pitäisi elää pumpulissa, jossa sitä väistellään koko ajan. 

Vaikuttaa tosiaan siltä, että minä tai siskoni on tarinan hirviö. Tosin, koira syö niitä lääkkeitä, joita eläinlääkäri on sille määrännyt, joka päivä sen ruokaan sekoitetaan jotakin, en tarkalleen tiedä mitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pure takaisin!

Vierailija
24/64 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pure takaisin!

Oksennan, jos menee karvoja suuhun. Ehheh. 

Vierailija
25/64 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttävät eläinlääkärissä, ja mitään sellaista ei ole, joka ei olisi tiedossa. Vanha on toki, ja jotain ongelmia, mutta ei kipuja, on virkeä ja liikkuu reippaasti ja paljon. On ollut tuollainen niin kauan kuin on ollut sisareni perheessä, ei ihan pennusta asti, mutta melko pienestä. 

Minua tämä asia riepoo juuri nyt. Välillä tekisi mieli tilata mökin pihaan taksi ja palata kaupunkiin, mutta toisaalta löylyt mökkisaunassa maistuisivat vielä, loma loppuu pian. 

Koira voi olla myös pennusta aati kipeä joten ei ole selitys.Vanhalla koiralla on varmasti nivelrikkoa josta tulee todella ärsyttävää kipua ja koira saa mielihyvähormoonia jos makaa ihmisen vieressä. Osuminen jalalla koiraa väärään kohtaan vaan saa tämmöisen lopputuloksen.

Sitten se nivelrikko on ollut koiralla jo todella kauan, koska se on ollut hanakka hakeutumaan ihmisen lähelle ja toisaalta näykkimään pienimmästäkin niin kauan kuin on ollut heillä, eli kymmenisen vuotta. En todellakaan kohtele koiraa huonosti, vaan jo se, että laitan jalat eri asentoon pöydän alla ja hipaisen siinä koiraa, riittää. 

Lääkkeitä sille syötetään, ja käy lääkärissä melko usein, mutta lääkärin mielestä koira voi vielä elää, ja omistaja ei vielä halua koiraa lopettaa, eikä näe sille syytä. 

En itse toivoisi koiralle mitään kuonokoppaa, sehän joutuisi käyttämään sitä koko ajan, ja tuntuisi etenkin helteellä ihan kohtuuttomalta. Varmaankin parasta tosiaan on, että minä en vain vietä sen kanssa samalla tontilla aikaa, tuntuu olevan sen verran outo tapaus, joten viettäköön aikansa sellaisen väen kanssa, joka jaksaa koko ajan tiedostaa missä koira on.  

Kuten sanoin koira voi olla pennusta asti kipeä, miksi ei voisi?

Vierailija
26/64 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koirani puree minua.Se on välittömästi koiralle moro ja näkemiin.

Vierailija
27/64 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli koiran pitäisi joko alkaa syödä voimakkaita kipulääkkeitä tai sen pitäisi elää pumpulissa, jossa sitä väistellään koko ajan. 

Vaikuttaa tosiaan siltä, että minä tai siskoni on tarinan hirviö. Tosin, koira syö niitä lääkkeitä, joita eläinlääkäri on sille määrännyt, joka päivä sen ruokaan sekoitetaan jotakin, en tarkalleen tiedä mitä. 

Taidat olla vähän tuohtunut mutta ei koira välttämättä tarvitse _voimakkaitaita_ kipulääkkeitä vaan pieni annoskin voisi riittää kun saisi vaan säännöllisesti. hengitä

Vierailija
28/64 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla vähän tuohtunut mutta ei koira välttämättä tarvitse _voimakkaitaita_ kipulääkkeitä vaan pieni annoskin voisi riittää kun saisi vaan säännöllisesti. hengitä

Totta. Olen vähän tuohtunut, koska tää on viimeinen viikonloppu mökillä, ja mua puri juuri vanha koira vain siksi, että oikaisin jalkani. Koira, joka muuten on harmiton ja iloinen. 

Joku aiemmin totesi, että voiko koiralla olla kipuja. Totta kai voi ja varmaan onkin, mutta eläinlääkärin hoidossa koira jo on. 

Itse olen vähän sitä mieltä, että tuo on melko suurella todennäköisyydellä vain joku opittu ominaisuus perheestä, jossa koira on ollut ennen kuin tuli nykyiseen kotiinsa. Ehkä se on siellä herätetty uniltaan väkivaltaisesti tai sitä on muuten häiritty, koska se näyttää olevan siinä syvään rakennettu ominaisuus. 

Vierailija
29/64 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira saattaa vain olla epävarma makuupaikkansa suhteen ja siksi puolustaa sitä, jos kerran on 10 vuotta jo tätä tehnyt. Käytöksen voisi saada koulutettua pois, esim. Opettamalla koiran olemaan omalla matolla pöydän vieressä, ei pöydän alla (minimoi vahingot tässä ja nyt), ja samalla aletaan vähitellen siedättämään koiraa siihen, että sitä hipaistaan (esim. Niin, että aluksi ihminen välillä tulee lähelle, muttei koske, ja sitten antaa namin. Jos koira pysyy rauhallisena, vaikeuttaa tehtävää aina pikku hiljaa).

Vierailija
30/64 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Olen vähän tuohtunut, koska tää on viimeinen viikonloppu mökillä, ja mua puri juuri vanha koira vain siksi, että oikaisin jalkani. Koira, joka muuten on harmiton ja iloinen. 

Joku aiemmin totesi, että voiko koiralla olla kipuja. Totta kai voi ja varmaan onkin, mutta eläinlääkärin hoidossa koira jo on. 

Itse olen vähän sitä mieltä, että tuo on melko suurella todennäköisyydellä vain joku opittu ominaisuus perheestä, jossa koira on ollut ennen kuin tuli nykyiseen kotiinsa. Ehkä se on siellä herätetty uniltaan väkivaltaisesti tai sitä on muuten häiritty, koska se näyttää olevan siinä syvään rakennettu ominaisuus. 

Ei eläinlääkärikään näe kaikkea eli olisi hyvä mainita että koiralla epäillään kipuja jolloin eläinlääkäri vpi tutkia tarkemmin. Vaikka koira nyt käykin eläinlääkärillä niin sielähäm hoidetaan vain sitä aikaisemmin todettua sairautta.

Vierailija
31/64 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos asettuisit vanhan koiran asemaan? Ehkä se on unessa ja äikähtää kun joku osuu siihen. Eihän se tiedä mikä se on. Voi olla lisäksi huono kuulo ja huono näkö, huono hajuaisti jne. Koiravanhus on myös VANHUS.

Vierailija
32/64 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos asettuisit vanhan koiran asemaan? Ehkä se on unessa ja äikähtää kun joku osuu siihen. Eihän se tiedä mikä se on. Voi olla lisäksi huono kuulo ja huono näkö, huono hajuaisti jne. Koiravanhus on myös VANHUS.

Tämä. Ap kuulostaa vähän kylmältä ihmiseltä.

Vierailija
33/64 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvät ehdot siskollesi. Koira pois tai ei asiaa mökille. Pitäköön vaarallista koiraansa ulkona kytkettynä vähintään ja kuonokopassa. Ei kenenkään tarvitse sietää purevia koiria asuintiloissa, haloo!

Suomessa on kuollut useita ihmisiä canimorsus-bakteeriin, jota on koiran suussa. Voi tulla pienestäkin nirhaumasta. 

Vierailija
34/64 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sen koiran voi laittaa välillä vaikka pihalle naruun tai toiseen huoneeseen. Tai sitten sisko pysyy koirineen omissa oloissaan.

Vierailija
35/64 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä koiran pitää olla pöydän alla, jos se puree? Koira pihalle siksi aikaa, kun ihmiset syövät. Jos sisko ei suostu, niin sisko pihalle...

Vierailija
36/64 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko koiralla yleensäkään omaa makuupaikkaa mökillä? Vaikka pari vanhaa puuvillaista pyyhettä pienen patjan päälle johonkin varjoon, missä on vilpoisaa, niin ihme ellei koira ole mieluummin siinä.

Onhan tuo älytöntä jos koira tulee huomaamatta jalkoihin ja sitten puree pienenkin hipaisun takia.

Vierailija
37/64 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö saa sanotuksi vai eivätkö usko puhetta? Koiralle oma peti, paikka missä kukaan ei vahingossa osu siihen. Omistajat kieltävät koiraa tulemasta pöydän alle tai sohvan viereen. Eihän nyt normaalissa kodissakaan koirat yleensä makaa ruokapöydän alla vaan kaikille on parasta että niillä on oma paikka. Varsinkin vanha koira tykkää olla rauhassa.

Vierailija
38/64 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jailija kirjoitti:

Mitä vittua te hullut teette muitten mökeillä kitisemässä

Kastellaan äitin kukkia, kun se haluaa, että niitä on, muttei oikein jaksa itse enää niitä hoitaa. Saunotaan isän tekemässä saunassa, koska se on sille tärkeää, että sitä yhä käytetään. 

Harvoin siskon kanssa yhtäaikaa, nyt sattui lomat niin, että on oltu vähän samaankin aikaan, koska mahdutaan ihan hyvin. 

Mitäs sinä teet muiden aloittamissa ketjuissa märisemässä omia traumojasi? 

Vierailija
39/64 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiralle ei ole mitään kiinteää makuupaikkaa, on kyllä tyyny lattialla, mutta on kotonaan tottunut, että saa maata missä milloinkin sattuu huvittamaan. 

Siinä kai se ongelman ydin onkin, että koiralle ei ole opetettu mitään kiinteää olopaikkaa, ja se saa siksi olla missä lystää. 

Vierailija
40/64 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sitten? Omistaja istuu kouran kanssa sivussa. Vai saisiko joku ADHD lapsi kopautella sinua lusikalla tai heittää ruualla, koska paineet ruokailussa kasvaa liian isoiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän