Koira puree herkästi
Sisareni perhe on kanssamme vanhempiemme mökillä. Mukana on heidän jo iäkkäämpi koiransa, joka on kauhean herkkä siitä, että koiraa nykäistään yllättäen. Koiralla on tapana tunkea ihmisten jalkoihin esimerkiksi ruokailun ajaksi, mutta sitten kun ahtaan pöydän alla väistämättä jalka osuu koiraan vähänkään, se näykkäisee heti. Sisareni ja hänen puolisonsa mielestä tämä on normaalia koiran luonteen mukaista käytöstä, johon pitäisi mukautua. Käytännössä se tarkoittaa, että koko mökkiseurue elää elämänsä koiran ehdoilla, varoo jokaista liikettään, ja jos hetkeksi unohtaa vaikka sohvalla istuessaan, että koira saattaa maata sohvan alla ja osuu vähän jalalla koiraan, maksaa tästä unohduksesta saamalla hampaat jalkaansa (näykkäisee pienesti, mutta iho menee usein rikki).
Koira ei ole varsinaisesti kaltoinkohdeltu, vaikka eihän tuo homma nyt ole ihan putkeenkaan heillä mennyt, kun tilanne on tämä. Nyt kuulemma odotetaan, että koira kuolee vanhuuteen, mutta siihen voi mennä vuosia. Uskomatonta typeryyttä, ja minusta on ihan kohtuutonta, että he sitten minun lyhyen lomansa ajaksi parkkeeraavat samalle mökille tuon kaikkien loman tuhoavan eläimensä kanssa.
Tulen panostamaan siihen, että jatkossa mökkeilemme erikseen tai jopa hankimme oman mökin, mutta tulee mieleen sekin, voiko tuollaiseen pieneenkin asiaan puuttua jotenkin eläinsuojelullisin perustein? Vaikka tosiasiassa tässä taitaa kärsiä lähinnä ihmiset. Koira ei muuten ole pelokas tai aggressiivinen, tottelee hyvin ym. Onko vinkkejä, koiraihmiset? En tietysti voi eikä edes kiinnosta alkaa toisen ihmisen vanhaa koiraa kouluttaa, mutta onhan tämä ihan naurettava tilanne näinkin.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jailija kirjoitti:
Mitä vittua te hullut teette muitten mökeillä kitisemässä
Kastellaan äitin kukkia, kun se haluaa, että niitä on, muttei oikein jaksa itse enää niitä hoitaa. Saunotaan isän tekemässä saunassa, koska se on sille tärkeää, että sitä yhä käytetään.
Harvoin siskon kanssa yhtäaikaa, nyt sattui lomat niin, että on oltu vähän samaankin aikaan, koska mahdutaan ihan hyvin.
Mitäs sinä teet muiden aloittamissa ketjuissa märisemässä omia traumojasi?
Mene eri aikaan mökille jos noin häiritsee, turha vinkua jostain mihin voi itse vaikuttaa?
Tuli selväksi, sinusta on ok, että koirat näykkivät ihmisiä pöytien alla. Tuli selväksi. Toivottavasti et omista eläintä.
Vierailija kirjoitti:
Jailija kirjoitti:
Kastellaan äitin kukkia, kun se haluaa, että niitä on, muttei oikein jaksa itse enää niitä hoitaa. Saunotaan isän tekemässä saunassa, koska se on sille tärkeää, että sitä yhä käytetään.
Harvoin siskon kanssa yhtäaikaa, nyt sattui lomat niin, että on oltu vähän samaankin aikaan, koska mahdutaan ihan hyvin.
Äidin kukat.. isän sauna.. siskon koira..
Tunnut selkärangattomalta heittopussilta, jolla ei ole omaa tahtoa. Opettele ap hieman jämäkkyyttä ja sano edes joskus, mitä sinä haluat. Esimerkiksi sano sille siskolle, jos et halua siskon koiran purevan sinua. Vie koira itse pihalle, jos sisko ei siihen ryhdy. Tai alistu koiran pureskeltavaksi, jos niin haluat.
Ei sillä mitään kipuja ole. Kuulostaa hermoiltaa huonolta paimenkoiralta. Usein huonolla kasvatuksella ja huonolla hermorakenteella tulee juuri tuollaisia koiria.
Sanot siskollesi, että asia on nyt niin, että "koiralle ostetaan oma peti/häkki, jossa huolehditte, että koira on sisällä ollessaan. Teidän vastuullanne on se, ettei koira pääse näykkimään muita." Jos änkeää pöydän alle tai sohvan alle, niin sisko perheineen huolehtii koiran välittömästi pois omalle paikalleen. Jos sisko ei usko, niin laitatte uskomaan. Sanotte, ettei mökille ole sitten koiran kanssa asiaa. Älä luovuta ja alistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jailija kirjoitti:
Mene eri aikaan mökille jos noin häiritsee, turha vinkua jostain mihin voi itse vaikuttaa?
Tuli selväksi, sinusta on ok, että koirat näykkivät ihmisiä pöytien alla. Tuli selväksi. Toivottavasti et omista eläintä.
Niin onkin ok, koska joku koiralla on hätänä kun se käyttäytyy noin ja se pitää selvittää. Itseasissa minulla on eläimiä, kaksikin jotka ovat purreet minua monta kertaa ja molemmat olivat kipeitä kun mainitsin asiasta eläinlääkärille. Saivat kipulääkkeettä ja kaikki ok sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä mitään kipuja ole. Kuulostaa hermoiltaa huonolta paimenkoiralta. Usein huonolla kasvatuksella ja huonolla hermorakenteella tulee juuri tuollaisia koiria.
Sanot siskollesi, että asia on nyt niin, että "koiralle ostetaan oma peti/häkki, jossa huolehditte, että koira on sisällä ollessaan. Teidän vastuullanne on se, ettei koira pääse näykkimään muita." Jos änkeää pöydän alle tai sohvan alle, niin sisko perheineen huolehtii koiran välittömästi pois omalle paikalleen. Jos sisko ei usko, niin laitatte uskomaan. Sanotte, ettei mökille ole sitten koiran kanssa asiaa. Älä luovuta ja alistu.
100%varmasti on _vanhalla_ koiralla nivelrikkoa tai kuulon/näön kanssa ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100%varmasti on _vanhalla_ koiralla nivelrikkoa tai kuulon/näön kanssa ongelmia.
Jos sulla ois luetunymmärtäminen kunnossa, niin ymmärtäisit jo tässä vaiheessa ketjua, että pennusta asti näin käyttäytynyt koira ei käyttäydy noin kivun takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jailija kirjoitti:
Äidin kukat.. isän sauna.. siskon koira..
Tunnut selkärangattomalta heittopussilta, jolla ei ole omaa tahtoa. Opettele ap hieman jämäkkyyttä ja sano edes joskus, mitä sinä haluat. Esimerkiksi sano sille siskolle, jos et halua siskon koiran purevan sinua. Vie koira itse pihalle, jos sisko ei siihen ryhdy. Tai alistu koiran pureskeltavaksi, jos niin haluat.
Minä olen tietysti vanhempieni omistamalla mökillä siksi, että nautin olostani ja lomastani täällä. Joku mulkero tuli vittuilemaan, että mitä teen toisten ihmisten mökeillä notkumassa, johon vastasin sitten ihan ohi aiheen, että on tästä muiden omistuksessa olevalla kiinteistöllä notkumisella muukin peruste kuin oma mukavuudenhaluni.
Olen kyllä puhunut asiasta siskoni kanssa, mutta hänen mielestään vika on minussa, ei hänessä tai koirassa. Minun pitäisi tosiaan olla jalkojeni kanssa varovaisempi, mutta minusta se on vähän kohtuuton vaatimus. Lisäksi ongelma ei rajoitu minuun, koira tekee tuota kaikille, ja jos siskollani on vieraita, heidän on joko varottava jalkojaan tai heitä näykkäistään. Asian selvittämisestä on siis apua myös sisarelleni, ja tietenkin myös koiralle.
Minulla ei ole koiraa, enkä niistä ihan kamalasti tiedä. Sain tästä ketjusta jo monta ihan asiallista neuvoa liittyen koiran oleskelupaikkoihin. Keskustelu siskoni kanssa aiheutti jonkin verran sapen kiehuntaa, koska järkevät argumenttini eivät oikein purreet. Luultavasti hän ei tiedä mitä asialle kannattaisi tehdä, eikä sitten pysty käsittelemään omaa osaamattomuuttaan muuten kuin syyttämällä minua.
Nähtävästi sinulla, minulle kommentoinut anonyymi, on vähän samaa ongelmaa. En voi ostaa omaa mökkiä sormia napsauttamalla, mutta voin sen myöhemmin tehdäkin.
No, sauna alkaa olla lämmin. Taidan siirtyä sinne nauttimaan olostani. Ja illalla keskustella koira-asiasta lisää, rauhallisesti.
Kiitos asiallisista kommenteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla ois luetunymmärtäminen kunnossa, niin ymmärtäisit jo tässä vaiheessa ketjua, että pennusta asti näin käyttäytynyt koira ei käyttäydy noin kivun takia.
Hohhoijaa ja jos sulla ois älliä päässä niin ymmärtäisit että koira voi olla pennusta asti kipeä ihan samalla tavalla kuin vaikka ihminen voi olla syntyessään sairas tai sairastua vaikka 1 vuotiaana
Heh, ei omalla kohdallani purisi kuin yhden kerran. Koiralta lähtisi henki samointein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jailija kirjoitti:
Niin onkin ok, koska joku koiralla on hätänä kun se käyttäytyy noin ja se pitää selvittää. Itseasissa minulla on eläimiä, kaksikin jotka ovat purreet minua monta kertaa ja molemmat olivat kipeitä kun mainitsin asiasta eläinlääkärille. Saivat kipulääkkeettä ja kaikki ok sen jälkeen.
Meinaatko, että se koiran ongelma menee niillä kipulääkkeillä ohi, vaikka todennäköisesti ei johdu kivusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa ja jos sulla ois älliä päässä niin ymmärtäisit että koira voi olla pennusta asti kipeä ihan samalla tavalla kuin vaikka ihminen voi olla syntyessään sairas tai sairastua vaikka 1 vuotiaana
Tää nyt kuitenkin on erittäin suurella todennäköisyydellä jonkin sortin käytöshäiriö tai opittu tapa, ja liittyy siihen, että koira tunkee nukkumaan paikkaan, jossa ei saa olla rauhassa. Luokitellaanko se sairaudeksi? Enpä tiedä. Jankkaus ei kuitenkaan asiaa auta.
Kipeä koira vetäytyisi pois, tämä tunkee ahtaiden pöytien alle.
AP, onko kyseessä paimenkoira?
Siskossa on vika. Useat koiranomistajat ovat valitettavan sokeita koiransa huonolle käytökselle, joka johtuu koiran koulutuksen puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Kipeä koira nimenomaan tulee ihmisen viereen koska saa siitä mielihyvä hormonia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kipeä koira nimenomaan tulee ihmisen viereen koska saa siitä mielihyvä hormonia
Älä nyt enää jaksa :D Sulla on joku trauma, jota käsittelet ja projisoit nyt pelastamalla eläimiä netin välityksellä.
Mitä tulet tänne kyselemään sitten jos olet jo päättänyt mikä se lopullinen vastaus on? ":D"
Vierailija kirjoitti:
Mitä tulet tänne kyselemään sitten jos olet jo päättänyt mikä se lopullinen vastaus on? ":D"
Oliko tää mulle? Mitä olen päättänyt?
Kyselin mitä asialle voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Etkö saa sanotuksi vai eivätkö usko puhetta? Koiralle oma peti, paikka missä kukaan ei vahingossa osu siihen. Omistajat kieltävät koiraa tulemasta pöydän alle tai sohvan viereen. Eihän nyt normaalissa kodissakaan koirat yleensä makaa ruokapöydän alla vaan kaikille on parasta että niillä on oma paikka. Varsinkin vanha koira tykkää olla rauhassa.
Tämä! Aika monelle koira vain tuntuu olevan egon jatke. Meidän koiraahan ei muut komenna eikä sen reviiriä rajoiteta.
Olen istunut kylässä teininä nauttimassa pöydän antimia samalla kun pöydän alta kuuluu taukoamaton kerberoksen urina ja epäluuloa hehkuva silmäpari tuijottaa minua pöytäliinan helma otsatukkana, erehdynkö liikahtamaan typerästi. Jostain syystä koiraperheelle ei muka tullut mieleenkään, ettei dobermannin paikka ehkä ole pöydän alla vieraiden aikana. Jossain mökillä voi olla hankalampaa jos siinä ei ole erillisiä huoneita mihin piällyshurtan voi teljetä, mutta sitten koira voi odottaa omenapuussa, että saadaan syötyä.
Minulle kyllä vakuuteltiin, ettei se minua syö, eikä syönytkään sillä kertaa. Mutta kun tultiin kylään niin, että samalla ovenavauksella edelliset vieraat lähtivät pois, koirien laskuopista loppuivat sivut kesken ja minä sain varoitushampaasta reiteen. Ystävällistä kyllä, se oli vain nirhauma. Eivät edes housut juurikaan hajonneet.
Sisaruussuhteet saattavat kärähtää jos tuota kauhun epätasapainoa lähtee muuttamaan, se kannattaa ottaa huomioon. Omistajan käsittelemätön aggressio-ongelmahan tuossa usein on taustalla. Koira toimii siinä kätevänä herkkävaistoisena välineenä.