Oletko tullut ajatelleeksi (pienten lasten päivähoidosta)
Oletko tullut ajatelleeksi että kun 1-2-vuotias lapsi aloittaa syksyllä pienten ryhmässä, on tilanne siellä usein se, että saman 1-2 viikon aikana aloittaa jopa 10-12 uutta 1-2-vuotiasta lasta. Ja henkilökuntaa on se kolme aikuista. Parhaansa varmasti aikuiset tekevät siellä mutta karu tosiasia on se, että hoito painottuu perushoitoon. Kaikki 12 vaippahousua on riisuttava, puettava, pestävä, vaihdettava vaipat, syötettävä.. Siinä ei jää paljonkaan aikaa pitää lapsia sylissä vaikka koko ajan joku lapsista hoitajien syleissä onkin. Mutta kun on vain kolme syliä ja 12 lasta... Itkun kun aloittaa yksi, kohta se tarttuu muihinkin. Lapsia on " pakko" patistaa " itsenäistymään" mahdollisimman pian- on pakko toimia niin että itkevää lohdutetaan ja ohjataan samantien leikkeihin. Kotona lasta ehtisi sylittää pitempään. Syliähän pieni lapsi tarvitsee! On hoitajista riippumaton tosiasia että pikkuruiset päiväkotilaiset pakotetaan itsenäistymään jo 1-2-vuotiaana! Ja ne, jotka pärjäävät itkemättä jäävät tietenkin valitettavasti sivuun. Hehän eivät tarvitse aikuisten välitöntä huomiota.
Sydämeen sattuu- miksi vauvojen täytyy mennä päivähoitoon, kun ainoa oikea paikka olisi jonkun sylissä...
Kommentit (27)
Siinä mielessä tuo sinun itkun vääntämisesi tuntuu hassulta, kun lapset ovat siinä mielessä niin fiksuja, että ottavat sen paikkansa itse;) Tuskin kukaan täti nyt voi moisesta kohteliaisuudesta kieltäytyä tai märästä pususta poskelle:D
Meidän lapset kun ovat alottaneet niin ovat olleet ainoita. No, pojan ryhmässä (9 lasta) alotti samaan aikaan kolme lasta, yksi 18-kuinen ja poikani (3v) ja toinen 3-vuotias.
Ja herranjestas, tottakai joka ikinen vanhempi sitä ajattelee, millasina idiootteina sinä pidät äitejä ja isiä.
tuossa tapauksessa siellä sitten alottais joka kolmas vuosi uusia lapsia. Ryhmä on kuitenkin 1-3 -vuotiaille niin kyllähän ne vanhat 1- ja 2-vuotiaat siellä pysyy eikä ryhmään mahdu uusia pieniä kun sen verran kun on 4 täyttäneitä lähtenyt ryhmästä pois.
Itse vienkin lapseni perhepäivähoitoon tai itse asiassa kolmiperhepäivähoitoon, jossa saa olla osan ajasta omassa kodissa. Hoitajalla on aikaa lapselle.
Tai siis vein esikoisen. oli silloin 1 v 8 kk. Tämän toisen aion laittaa perhepäivähoitoon sitten kun täyttää 2 v 3 kk. Nyt siis vauvan kanssa kotona ja esikoinen aloittaa uudessa perhepäivähoitoryhmässä 3 pv viikossa ja äiti opiskelee vauvan kanssa kotona.
Meillä on periaatepäätös, että yritetään hoitaa lapset kotona noin 2-vuotiaiksi, sen jälkeen perhepäivähoitoon ja vasta noin 5-vuotiaana päiväkotiin.
Tämä kommenttini vain ihan siksi, että päivähitoa on monenlaista ja päiväkoti ei todellakaan ole ainoa vaihtoehto. Perhepäivähoidossa saa useimmiten hyvää hoitoa ja tarpeeksi syliä, ainakin meidän alueella.
Menin ekaa päivää töihin uuteen paikkaan, siis päiväkotiin. Mulla ei ollut koulutusta alalle, kokemusta oli 2 kk, olin 21 v, eikä omia lapsia. Ryhmässä oli 13 lasta, kaikki alle 3 v, suurin osa vaipoissa. Osastolla oli 2 vakituista ja vaihtuva sijainen. Nyt toinen vakituinen oli sairastunut, oli vain 1 hoitaja ja minä. Aamuun tullut vakihoitaja lähti kotiin klo 13, minä olin sitten yksin viiteen. Mites luulelle, että päivä sujui? Päivän päätyttyä olin onnellinen, että kaikki lapset olivat hengissä.
Ei ollut ollenkaan harvinaista, että olin yksin lasten kanssa pari tuntia päivässä, kaikki paikat eivät olleet ihan noin " kauheita" , mutta monet kyllä melkoisia.
Lapseni aloitti 1.5-vuotiaana 12 lapsen sisarusryhmässä, jossa lasten ikähaarukka on 1-6 vuotta ja hoitajia 4 kpl.
Vierailija:
Ei tavallista perhe-elämää voi verrata päiväkotitouuun, perheessä voidaan aina joustaa tilanteiden mukaan reippaamminkin, harvoin on yli kahta lasta, jotka esim nukkuisivat päiväunia enää jne. Eli lapsi pystyy hoitamaan ihan eri tavalla, kun ei ole neljää yhtä pientä huutamassa märissä vaipoissaan yhtä aikaa.