Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko yleistä, että työhön perehdyttämisestä pitää maksaa työnantajalle?

Vierailija
10.07.2021 |

Olen aloittamassa uudessa työssä ja työnantaja sanoi, että minun pitää maksaa perehdyttämisestä tietty summa, joka jää tavallaan pantiksi ja saan sen sitten takaisin kun työsuhteeni päättyy. Kyse on muutamasta satasesta ja en oikein osannut sanoa mitään kun työnantaja tämän ilmoitti, kun olin niin yllättynyt tästä toimintatavasta.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulukaa ihmiset ammattiliittoihin josta saatte ilmaisen lakiavun tämäntyyppisiin tilanteisiin! Minäkin menin firmaan töihin jossa alkuun oli (palkaton) ja maksuton koulutus, jonka jälkeen alkoi työt, ja jos et tämän jälkeen työskennellyt määrää x firmassa, jouduit maksamaan(!!) saamastasi koulutuksesta firmalle. No kävikin niin että sain melko pian paremman duunin, ja ellei liittoni lakimies olisi hoitanut asiaa, olisin minä hölmö joutunut maksamaan pari tonnia tälle riistofirmalle. Koulutuksen voidaan ajatella olevan työtehtäviin perehdyttämistä, joka on työnantajan velvollisuus. Pitäkää oikeuksistanne kiinni!

Monessa työssä menee keveesti 6 kuukautta ennenkuin työntekijä alkaa ns. tekemään palkkansa eteen. Siis tuottamaan firmallekin ropoja. Sinunkaltaiset hyppijät ovat todellakin ei toivottuja työntekijöitä. Laskeppa mitä firmalle maksaa 4 sinunlaistasi? Sehän on 2 vuoden palkkamenot tyhjästä?

Älä ala yrittäjäksi, noin tyhmä ei pärjää. 😂

Olen eri, mutta kai ymmärrät että on muunkinlaisia yrityksiä kuin sinun yrityksesi. Esimerkiksi sosiaalialan firmoja, joissa työntekijän koeaika on 6kk.

Olen eri, mutta kai sinä ymmärrät, että yrityksestä laitetaan heti litomaan, jos ei edes palkkaansa tienaa tuon 6 kk aikana.

Mutta kuten viestijä totesikin menee joidenkin tehtävien omaksumiseen sen 6 kuukautta ja koeajan jälkeen on todella hankala päästä eroon ja saada välkympi tilalle. Ammattiliitot ovat keksineet tälle nimeksi pärstäkerroin mutta saattaapi olla yrittäjillä toinenkin nimi? 

Vierailija
42/47 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin tarjotaan kohtuullisen usein ns. rekrytoivia koulutuksia ja hiljattain oli ilmoitus jossa aluksi opiskellaan muutama kuukausi "ilmaisessa koulutuksessa" ja sen jälkeen aloitetaan työt.

Toisin sanoen, muutaman kuukauden perehdyttämisjaksossa säästetään näppärästi nimeämällä se "ilmaiseksi koulutukseksi" että siitä ei tarvitse maksaa palkkaa. Härskiä puuhaa mutta tähän se on mennyt kun työnantajilla on varaa mistä valita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtuu jos et maksa, eikä sinua perehdytetä? Työnantaja saa sinusta huonon työntekijän. Kenen etu?

Perehdytys on lakisääteinen ja tulee työsuojelulaista.

Vierailija
44/47 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on jotain, että osa kuluista voidaan ottaa takaisin lopputilistä, jos vaihtaa työpaikkaa esim. vuoden sisällä työnantajan merkittävästä panostuksesta ilman hyvää syytä. Syyksi ei riitä naapurifirman satkun parempi palkka. En nyt muista näitä pykäliä, mutta tämä on jäänyt mieleen, kun mietittiin miehen firmassa erään työntekijän kouluttamista. Lähinnä pelko oli, että pieni, yhden vieraan työntekijän firma panostaa työntekijään tuhansia euroja ja sitten se nostaa kytkintä. Toisaalta me emme pysty heti nostamaan palkkaa, jos työntekijään on laitettu 5000 Euron panostus, mutta naapurifirma voisi maksaakin enemmän, koska saavat tuon kultakimpaleen meidän rahoilla koulutettuna. Usein ko. koulutuksen maksaa työntekijä itse.

Työntekijä ei lähtenyt. Tästä aikaa jo 5 vuotta ja on edelleen talossa. Palkka on noussut monesti.

Vierailija
45/47 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole puhtaat jauhot pussissa tuollaisella firmalla. Pysyisin kaukana ja ilmiantaisin.

Vierailija
46/47 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtuu jos et maksa, eikä sinua perehdytetä? Työnantaja saa sinusta huonon työntekijän. Kenen etu?

Perehdytys on lakisääteinen ja tulee työsuojelulaista.

Perehdytys ja töiden monipuolinen oppiminen ovat täyyysin eri asioita. Hyllyn täyttö vaatii perehdyttämisen ja eiköhän päivä riitä. Vaativat tehdastyöt, autohuolto jne koneistukset nykyaikaisilla ohjatuilla koneilla vie helposti vuoden. Nimike ei todellakaan ole "perehdytys".

Vierailija
47/47 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole tuommoisesta ikinä kuullut, että työntekijän pitäisi oma perehdytyksensä maksaa ja aika monessa firmassa olen töissä ollut ja aina saanut normaalin palkan tuolta koulutusajalta :D toki firmoja on eri suuruisia. Jos on iso kansainvälinen yritys, niin työntekijän perehdytys ei ehkä heidän taloudessa niin näy kuin jonkun pikku yrittäjän. Nyt oon todella isossa firmassa töissä ja perehdytys kestää oikeasti kuukausia, ellei vuosia. Tottakai teen jo tässä vaheessa niitä hommia, mitä osaan sen lisäksi uusia asioita perehdytetään jatkuvasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän