8kk ja yösyömingit, mamma haluaisi nukkua edes 8h putkeen =(
Vauva nukkuu n. 11 tunnin yöunet joiden aikana syöntikertoja on AINA 2-4 . Parhaimmillaan voi mennä parikin tuttelia yön aikana, päivän aikana koitan tankata mahd. paljon muttei tunnu tekevän eroa.
Esikoinen lopetti yöheräilyt tässä iässä (sekin oli enää vain tapalussutusta).
Tässä nyt vielä esimerkkipäivä syömisestä muuten;
klo 8 puuroa n. 2dl , ½ tölkki hedelmäsosetta, vettä
klo 11 unimaito 2dl
klo 14 liharuoka n. 2dl, vettä
klo 17 unimaito 2dl
klo 19 joku lämmin ruoka n. 1dl
klo 21 puuroa/hedelmäsosetta n. 1 dl ja pieni tilkka maitoa nukuttaessa
Ensimmäisen kerran herää syömään klo 00-02 ja seuraava tavallisesti 05-07 , jos yrittää sylissä pelkkää tuttia niin huuto vain yltyy..
Nukkuu veljensä kanssa samassa huoneessa.
Apuva siis kaipaan
Kommentit (55)
http: // www. yle. fi / akuutti / arkisto2004 / 231104 _ b. htm
(Ja välit pois tietenkin.)
http: //www. hus. fi/default. asp? path= 1, 28, 824, 2547, 6444, 6445, 7649
Meillä poika on nukkunut 3 kk lähtien hyvin. Klo 20-05, eli yhdeksän tuntia putkeen. On nyt 9 kk ja nukkuu edelleen samanlaisia unia.
Vaikka lapsi ei syö yöllä mitään, se ei tarkoita, ettei valvottaisi. Kun oppi 6 kk iässä seisomaan, yöt meni siihen seisomiseen. Sitä sitten riekuttiin öisin kolmisen tuntia klo 02-05, sitten pienet torkut ja herättiin aamuun. Tätä kesti parisen kuukautta, kunnes alkoi pikkuhiljaa rauhoittaa öitään. Nyt on nukkunut pari viikkoa heräämättä :) Tosin herää edelleen viideltä, enkä minä kuitenkaan malta mennä kovin aikaisin nukkumaan, eli sillä viidellä kuudella tunnilla vedellään. Ihmeesti sitä tottuu nukkumattomuuteenkin.
Ymmärrän, että toivot saavasi nukkua, toivon sitä itsekin. Uskon kuitenkin, ettei se ole kovin realistinen toive. Aina tulee joku uusi juttu, joka vaikuttaa lapsen uniin. Ehkä sitten kun hän menee rippikouluun, niin saan nukkua rauhassa. Ja tätä en sano millään pahalla, enkä marttyyrimaisuuksissani, vaan ihan rehellisesti olen tätä mieltä.
Yritä jaksaa! Voithan kohta jättää vauvan yöhoitoon esim mummilleen, jos teillä on läheiset välit ja voit luottavaisin mielin vauvan jättää yhdeksi yöksi hoidettavaksi. Silloin saisit nukkua yhden yön rauhassa ja jaksaisit taas!
Lapsemme sairastui 4-kuukautta vanhana epilepsiaan ja siitä asti olen joka ikinen yö ja päivä saanut pelätä milloin kohtaus tulee. Jos kohtaus kestää liian kauan (kellosta pitää ottaa aikaa), täytyy laittaa Stesolid-kouristuslääke peräsuoleen. Olkaa onnellisia, jos lapsenne ovat terveitä.
En väheksy yhtään sitä, että lapsen kanssa valvominen on rankkaa, mutta miettikää, että asiat voisivat olla huonomminkin. Suurimmalla osalla teistä, jotka joudutte nyt valvomaan on helpotus luvassa ennemmin tai myöhemmin. Ja jos tuntuu, että ette jaksa valvomista, älkää tehkö enää lisää lapsia. Kaikille lastenhoito ja valvominen ei sovi!
On kuitenkin typerää olettaa, että muut ihmiset toimivat teidän perheenne ikävän tilanteen takia toisin tai eivät esim koe väsymystä siksi, että sinä olet vielä väsyneempi.
Aina löytyy joku, jolla asiat ovat hiukan huonommin. Olethan sinäkin väsynyt, ainakin sen kuvan kirjoituksestasi sai ja monen syöpälapsen äiti varmasti ajattelee, että teillä asiat ovat sentään hyvin. Oman kokemuksen pohjalta ei voi päätellä sitä, miten asioiden tulisi olla. Jokaisen henkilökohtainen elämä on se, millä on heille lopulta merkitystä.
Jaksamisia sinulle!
Vierailija:
Mä en ole
yhdeksään vuoteen nukkunut viittäkään tuntia putkeen! Voi Jeesus teitä itsekkäitä mammoja!
siis koska sä kärsit niin kaikkien muittenkin pitää kärsiä? Meillä jotka nukutaan 5,5 h yösä on asiat aivan jumalattoman hyvin eikä sais valittaa?
Mistä näitä aina sikiää näitä tyyppejä jolla on hivee kiire todistella omaa marttyyriuttaan ja toitottaa kuinka paljon raskaampaa heillä on.. pysykää poissa jos ei oo mitään rakentavaa sanottavaa >:(
Itsekkyys ja herne patjan alla-kitinä ovat niin rasittavia kuunnella. Eiköhän se kuitenkin ole yleisempää, että vauvan kanssa joutuu heräilemään yöllä kuin se, että lapsi nukkuu täydet yöunet alusta asti. Olen samaa mieltä kuin 57, että älkää hankkiko lisää lapsia, jos hermonne eivät kestä valvomista. Järkevä ihminen osaa arvostaa sitä, jos lapset ovat terveitä ja levähtää silloin kun siihen on mahdollisuus.
Mielestäni tänne palstalle saa kirjoittaa,mitä haluaa..aihe vapaa. Tämä ap:n aihe on tärkeä myöskin,sillä itsekin kolmen alle 5v. lapsen äitinä tosiaan tiedän,mitä on jatkuva valvominen. Ja minulla pienin on jo yli 1v.!! En todellakaan ole laiska äiti,mutta kertakaikkiaan jokainen meidän lapsista on kaivannut maitopulloa n1½ vuoden ikään asti n.3kertaa yöllä. VAIKKA olen yrittänyt vesipullot,syöttää ruokaa/puuroa enemmän ja vähemmän,silitellä vaan öisin ja jopa itkeskelläkin,tuttia antaa ym.,mutta rajansa taas kaikella. Olenkin siis päättänyt,että meillä vaan on yösyömiset tällaiset ja kestää vielä varmaan n.½ vuotta. En voi kieltää,etteikö olo ole välillä väsynyt ja kiukkuinen,mutta kyllä se aina ohi menee jossain vaiheessa päivää, =) . Aikakin menee niin nopeasti,että kohta lapset ovat isoja jo.
Eli minkäänlaista neuvoa minulla ei ole antaa,mutta sen vain sanon,että ymmärrän ap sinua täysin. Enkä ymmärrä niitä,jotka alkaavat heti mollaamaan,että etkö kestä valvoa 8kk kanssa plaa plaa ja olkaa tekemättä lapsia ja olkaa onnellisia,että lapsenne on terveitä. Ei tässä aiheessa ollu noista kyse,vaan ihan neuvoja kaipaili. Ja tottakai ollaan onnellisia terveistä lapsista,sehän on ihan selvää...
T:eräs 3 lapsen äiti
Jos yöunet ovat pätkittäisiä:
- Älä stressaa siivoamisesta. Jotkut yrittävät ahertaa liikaa päivälläkin, kun pitäisi keräillä voimia yötä varten. Kodin ei tarvitse olla aina tiptop.
- Älä kutsu vieraita liikaa, vaan elä leppoisaa kotielämää. Liian paljon ei myöskään kannata ravata muualla. Lapsetkin hermostuvat jos on liikaa aktiviteetteja.
- Ota kaikki apu vastaan mitä tarjotaan. Sukulaiset ja ystävät auttavat, jos pyydät tarpeeksi kovasti.
- Tee perhepeti lattialle, kaikki vaaralliset asiat pois huoneesta ja lapset kainaloon.
- Hommaa kotiin siivoaja tai hommaa välillä hoitaja kotiin, joilloin voit rauhassa siivota tai levähtää. Menee se raha turhempaankin.
- Sopikaa miehen kanssa, että toinen nukkuu lauantaina niin pitkään kuin haluaa ja toinen sunnuntaina. Siis jos molempien viikonloput ovat vapaat.
- Hommaa kuivausrumpu, niin säästyt pyykin kuivaamiselta ja silittämiseltä.
- Tee ruoat valmiiksi pitemmäksi aikaa pakkaseen tai käytä eineksiä ja purkkiruokia.
- Käy joka ilta vähintään 15 minuutin kävelyllä yksin.
- Mene nukkumaan aikaisin illalla ja levähdä päivällä, jos pystyt.
- Älä ota stressiä joka päiväisestä ulkoilusta lasten kanssa. Laita ikkunat auki, että lapset saavat raitista ilmaa ja ulkoile heidän kanssaan vaikka viikonloppuisin kauemman aikaa.
- Ajattele positiivisesti ja ole luovasti laiska.
ettei ole nukkunut 9 vuoteen. Katsos kun on useampi lapsi ja aina joku on sen verran pieni että on ihan normaalia herätä. Vai pitäiskö mun sanoa parivuotiaalle joka pyytää pissalle että kuse sä vaan housuihis, minä nukun. Sen lisäksi kun on vähän pitempään ollut äiti ja jos on siunaantunut huonosti nukkuvat lapset niin ei sitä välttämättä 9 vuoden jälkeen enää osaa nukkua öitä putkeen. EIKÄ siitä silti kärsi!! Siksi musta kuulosti niin huvittavalta tuo alotus, mä en ole edes ajatellut että lasten saannin jälkeen osaisin nukkua täysiä öitä.
Sinulle jonka 3-kuinen nukkuu putkeen, et ole mitään tehnyt väärin, jotkut nukkuvat hyvin. Nauti siitä ja nuku sinäkin. Jossain vaiheesa lapsi kuitenkin herää, tarkotan että tulee varmaan kausia että lapsi rupeaa heräilemään mutta niistä on turha murehtia nyt!
Ap:lle, yösyönnit voit lopettaa niin että vaan lopetat. Et tarjoa ruokaa. Toki vauva sitä aluksi protestoi mutta tottuu sitten, tuon ikänen syö jo sen verran päivällä että ei kuihdu yöllä (paitsi tuossa oli tuo yksi erityistapaus). Minäkin olen ns pakolla lopettanut lasten yösyönnit siinä 9-kuisena mutta ei se heräilyjä silti poistanut.
että on aivan eri asia olla väsynyt 3 viikkoa vauvan syntymästä. Se on ihan eri laadun väsymystä eikä sitä voi eikä pidä verrata mihinkään lapsen tuleviin yöheräilyihin. Uudella äidillä on hormonit niin sekasin ja synnytys on vienyt mehut ja tilanne on uusi joten on vallan luonnollista olla ihan poikki.
Ehkäpä vauvasi on vain tottunut saamaan ruokaa myös yöllä ja osaa siksi vaatia sitä. Itse olen ilmeisesti ollut onnekas, koska vauvani lopetti yösyönnit 6 kk:n iässä. Päivisin on aina syönyt todella hyvin. Tarvitsen itse myös paljon unta ja olen aivan hermona koko päivän, jos en ole saanut nukuttua.
valitettavasti lapsille tulee kausia jolloin heräilevät millon minkäkin takia, kävelyn oppimisen, hampaiden, painajaisten, pissahädän, sairauden..... Tosi kiva kun ilmotatte että onneksi teidän joku parikuinen vauva nukkuu hyvin koska ette kestä heräillä yöllä. Mahdatte olla sitten ihania vanhempia kun lapsenne sairastuu ja tulee uhmaan ja ties mitä. Äitiyteen - ihan marttyyrittomaan- kuuluu valitettavasti kausittaiset heräilyt.
Onko täällä joku vanhemman lapsen omistava (siis joku 10-v tai enemmän) joka väittää että lapsi on koko elämänsä nukkunut yöt putkeen? Kysynpä vain...
tassutukseen, tassutteluun; en muista millä nimellä sen löytää, mutta konsti on tosi tehokas ja lempeä lapselle. Tietynlainen unikoulu, mutta siinä ei jätetä lasta yksin itkemään.
Ymmärtääkseni toimii aina, ellei muuta öitä eheiksi, niin ainakin lähes eheiksi.
Muistaakseni helsingin sairaanhoitopiirin suosittelema.