8kk ja yösyömingit, mamma haluaisi nukkua edes 8h putkeen =(
Vauva nukkuu n. 11 tunnin yöunet joiden aikana syöntikertoja on AINA 2-4 . Parhaimmillaan voi mennä parikin tuttelia yön aikana, päivän aikana koitan tankata mahd. paljon muttei tunnu tekevän eroa.
Esikoinen lopetti yöheräilyt tässä iässä (sekin oli enää vain tapalussutusta).
Tässä nyt vielä esimerkkipäivä syömisestä muuten;
klo 8 puuroa n. 2dl , ½ tölkki hedelmäsosetta, vettä
klo 11 unimaito 2dl
klo 14 liharuoka n. 2dl, vettä
klo 17 unimaito 2dl
klo 19 joku lämmin ruoka n. 1dl
klo 21 puuroa/hedelmäsosetta n. 1 dl ja pieni tilkka maitoa nukuttaessa
Ensimmäisen kerran herää syömään klo 00-02 ja seuraava tavallisesti 05-07 , jos yrittää sylissä pelkkää tuttia niin huuto vain yltyy..
Nukkuu veljensä kanssa samassa huoneessa.
Apuva siis kaipaan
Kommentit (55)
toinen vapaapäivä putkeen menossa eikä herätystä aikaisin (eli ei niin usein..) , miehen vapaapäivinä vuorottelemme kyllä kumpi saa nukkua sen tunnin pari pidempään. Kroonista unenpuutetta minulla ei ole, tiedän vain että arki rullaisi niin paljon mukavammin jos yöt olisivat tasaisempia.
ap
Kun " edes" 8h putkeen :) Mietin kuinka pitkiä unia ap nukkuu muuten. Itse tuonikäisen lapsen kanssa oisin varmaan kirjoittanut että " edes" 4h putkeen.
Jotkut ei vaan jaksa... Esim. minä.
Mulla on reilu 6 kk vanha vauva ja mua väsyttää niiiiiin!!! Hän nukkuu n 10 h yöunet, jonka aikana herää 3 kertaa syömään + useamman kerran muuten vaan, eikä rauhoitu ennen kuin pääsee äidin/isän viereen nukkumaan. Itse on kovin vaikeaa nukkua, kun vauva on välissä.
Oon yrittäny unikoulua, mutta ei oo onnistunu (ainakaan vielä). Vesipullo ei auta.
Niin, ja mä kyllä nukkuisin enemmänkin kun 8 tunnin yöunet jos voisin. (Joku väitti, ettei aikuinen tarvii kun max 8 tunnin unet.) Me ollaan erilaisia.
Kyllä ne yösyömingit siinä vuoden iässä alkaa loppua.
Älä ap vaadi liikaa. Ota vauva kainaloon tissille ja jatka uniasi!
olin valvonut kolme viikkoa lapsen kanssa synnytyksen jälkeen (nukkui alusta pitäen kamalan huonosti) ja sanoin olevani hirveän väsynyt ja kysyin miten hänet saisi paremmin nukkumaan. Muutama marttyyrimamma löytyy aina. Varmaan minäkin käytin sanaa " edes" ... :)
t 32
Välillä tai aika useinkin ottaa pattiin raivokkaasti, varsinkin yön pimeinä tunteina. Mut jotenkin sitä vaan jaksaa ajatella, että tää aika menee joskus ohi ja et meidän lapset ovat vaan niin huonounisia.
neutraalin kysymyksen vai provosoivan aloituksen. Siihen voisi lisätä vielä näistä eri asteita väliin niin hitti olis valmis !!! =p
ap
Vierailija:
yhdeksään vuoteen nukkunut viittäkään tuntia putkeen! Voi Jeesus teitä itsekkäitä mammoja!
Itse sain vauvan vuonna 2002. Minulle oli itsestäänselvää se, että mahdollisimman nopeasti pitäisi päästä takaisin normaaliin unielämään. Tarvitsen itse paljon unta, olen vauvasta lähtien tarvinnut. Pienestä pitäen olen myös ratkaissut ongelmia nukkumalla, nukkunut surut pois jne. Eli uni on ollut ja on edelleen minulle erittäin tärkeä asia, yhtä tärkeä kuin päivittäinen ravinnon saanti.
Ajattelen asian myös niin, että minulla on oikeus olla olemassa ihmisenä senkin jälkeen, kun olen tullut äidiksi. Luonteenpiirteeni, tarpeeni ja omituisuuteni eivät muutu äitiydyttyäni. Edes unentarpeeni ei vähene.
Oman vauvani sain nukkumaan siten, että noudatin päivittäin todella kellontarkkaa rytmiä. Vauva joi Nan-maitoa viisi kertaa päivässä, neljän tunnin välein. Tämä systeemi alkoi vauvan ollessa kolmikuinen. Päiviin tuli selkeä rytmi tällä systeemillä, päiväunien paikka vakiintui jne. Vauva ei itkenyt nälkäänsä syöttöväleissä, joten päättelin neljän tunnin rytmin sopivan hänelle. (Jos olisi huutanut, olisin syöttänyt esim. kolmen tunnin välein.) Herättelin vauvan aina syömään, joten hän oppi, että aloite syömiseen tulee minulta. Viimeisen kerran herätin hänet syömään klo 22. Klo 22-06 vauva ei syönyt.
Tuossa kahdeksankuisena vauva alkoi itse vieroksua viimeistä klo 22:n syöttöä. Maitoa meni 0-20 ml, mistä päättelin, että tarvetta saada tuota myöhäisillan velliä/maitoa ei enää ollut. Tässä vaiheessa vauva alkoi nukkua klo 22-06.
Korostan, ettei oma vauvani ollut hyvinnukkuvaa sorttia. Päinvastoin. Ennen rytmitystä elämä oli yhtä kaaosta eikä vauva nukkunut päivällä eikä yöllä kunnolla. Hän myöskin oli tosi itkuinen, herkkä ja huonosti nukahtava. Edelleen tämä " vauva" on temperamettinen ja kovapäinenkin. Uskon, että jos olisin hoitanut häntä kuunnellen hänen " viisauttaan" en olisi nukkunut yhtään yötä tähän mennessä, kun vauveli on nelivuotias.
Nyt suosittelen sinulle painokkaasti, että kuuntelet itseäsi. Olen varma, että olet hyvä ja fiksu äiti. Sellaisena myös pysyt, jos nukut itse hyvin ja tarpeeksi. Lue Anna Wahlgrenin Lapsikirjasta neuvoja ja filosofiaa. Luulen, että Wahlgren voisi sopia sinulle.
Tällä palstalla on paljon väsyneitä naisia, jotka luulevat, että rakkaus lapseen merkitsee oman itsen unohtamista. Sinua nimitellään itsekkääksi ja vaikka miksi. Älä välitä. Sanon vielä kerran: ÄLÄ VÄLITÄ. Sinä olet älykäs ja fiksu. Sen huomaa viesteistäsi. Pidä oma linjasi, niin sekä sinä että koko perheesi voitte hyvin!
Terkuin, itseään arvostava äiti
PS: Uskon vakaasti, että melkein jokainen puolivuotias vauva voi nukkua 10-12 tunnin yöunet ilman syöttöjä. (Siis _melkein_: en puhu siitä sairastelevasta allergikosta.) On kiinni vauvan vanhemmista, oppiiko vauva nukkumistaidon vai ei. Ja jos vanhemmille yöllinen elämöinti/syöminen on ok, niin asia on kunnossa. Mutta jos vanhemmat tahtovat nukkua hyvin, se ON mahdollista.
Ehdotan sinulle, että tiputat yhden ruuan pois päiväohjelmasta ja koetat, auttaako se. Sitten voisit juuri ennen omaa nukkumaanmenoasi tunkaista vellipullon vauvasi suuhun. Sitten vain päätät, että seuraava ruokailu on huomenna klo 8. Jos itkee, taputat pepulle tms. Mutta älä anna ruokaa.
yössä n2-4 kertaa tissille, nyt nukkuu 21.00-07.00 heräämättä. Sitten otan viereeni ja nukumme vielä pari tuntia.. ihanaa..
SOS, kasvattaja pulassa (tms.)
Sekin on ihan huippu!
Silloin edetään ns. vauvantahtisesti ilman mitään vanhanaikaisia syöttövälejä. Ja yöimetykset kuuluvat asiaan, ovat maidontuotannon kannalta itse asiassa välttämättömiä.
Muutenkaan se, mikä on toiminut teillä, ei useinkaan ole suoraan mahdollista toteuttaa muissa perheissä. Ja sitäpaitsi vauvasi/nykyään nelivuotiaasi kuulostaa hyväuniselta...Kolmikuisen rytmin perusteella ei voi vielä tehdä johtopäätöksiä onko lapsi hyvä- vai huonouninen.
T: se, joka ei ole nukkunut 4,5 v. ja on kahden todella herkkäunisen lapsen äiti
Eli tää äiti heräilee aikas monta kertaa yön aikana rauhoittelemaan ja syöttämään lasta. Vauva nukkumaan kahdeksalta, herää ekan kerran kymmenen -yhdentoista aikaan, se onkin pisin yhtenäinen unijakso yöunien aikana. Itse nukkumaan sen jälkeen, usein herätys 1-2h kuluttua. Aamuyöstä jätän vauvan viereen nukkumaan kun en enää jaksa pompata ylös. Usein herätyksiä 4-5 ennen aamua. Seitsemältä ylös. Hyvin syä ja juo päivällä ja terve on. Lapset vaan nyt on erilaisia, meillä muutenkin aika tempperamenttinen tapaus.
Olis kiva saada nukkua edes 4 tuntia putkeen...
Järkytävää, jos sulla itselläsi on vauva. On varmaan saanut pieni huutaa paljon, ilman lohtua.
Mutta jos välttämättä haluat syöttää, jätä edes korvikkeen lämmitys väliin. Ota lapsen makuuhuoneeseen illalla pullo ja korvikepurkki, täytä pullo siellä ja syötä lapsi. Ei tarvitse keittiössä hortoilla ja virkistyt vähän vähemmän.
Lapsi on oppii juuri uusia taitoja, äsken oppi nousemaan seisomaan, nyt kävelemään tukea pitkin. Hampaita tulee. Eroahdistusta pukkaa vaikka pidän lasta paljon sylissä. En halua huudattaa lasta. Pantelyn no-cry sleepin solutionin ostin ja sitä nyt lueskelen.
Ei vajaa 9kk todellakaan osaa pomputtaa/manipuloida. Kyllä mun mielestä on ikään littyvää levottomuutta, 6kk iässä nukkui paremmin, vain 2-3 herätystä.
t 48.
hetkeksi kerrallaan. Niin kuin oli puhetta, jotkut tulee toimeen vähemmälläkin unella, itse en vain satu kuulumaan niihin onnekkaisiin.
Lisään tuohon " ei nyt kahdesti yössä ole paha herätä " tyyppiseen juttuun sen että, kerroin vain miten vauva SYÖ yöllä, en pitänyt aiheellisena mainostaa että esikoinen vaeltaa n. kerran yössä->palautus petiin + muut unikitinät ja itkut jotka vain ovat asioita joille ei mitään ole oikein tehtävissä.
Pointti kysymyksessä olikin vain se että kuulostaako lapsen ruokailurytmi normaalilta, vai olisiko siinä parannettavaa joka voisi edistää nukkumista.
Kiitos 23 asiallisesta vastauksesta =)
ap