Miksei Lohjalla ole juna-asemaa?
Pohdin tässä asuntomessujen käynnistyessä, että Lohja olisi mainio muuten, mutta minulle ehdotonta olisi asua paikkakunnalla jossa on juna-asema. Ja se tuntuukin ihan oudolta miksei siellä ole. Siitähän menee se ratakin läpi? Voisiko joku Lohjasta jotain tietävä kertoa miksi näin ja mitä mieltä lohjalaiset ovat asiasta?
Kommentit (55)
Koska kyseisellä rataosuudella ei ole henkilöliikennettä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Hyvink%C3%A4%C3%A4%E2%80%93Karjaa-rata
Rata Turkuun kulkee etelämpänä rannikon lähellä.
Eikös se Lohjan rata mene Hyvinkäälle eikä Helsinkiin? Ei Hyvinkäälle kukaan ole menossa, joten asemakin on tarpeeton.
Lohjalla on juna-asema. Samoten Virkkalassa. Tällä hetkellä ei vaan ole henkilöliikennettä ja se on kyllä kumma
Vierailija kirjoitti:
Ns tunnin junasta on väännetty vuosia. Siis että tuleeko se ja tuleeko sille asema Lohjalle.
Lohjalla on kaksikin vanhaa asemaa, jonne on tullut juna. Lohjan asema ja Virkkalan asema.
Miten helkkarissa JUNAmatka Lohjalta Helsinkiin voisi kestää tunnin, kun eikös paikallisten kiinteistövälittäjien suosikkimantra ole, että "tästä on Helsinkiin 25min ajomatka"? Ja tätä lohjalaiset yrittää todistaa oikeaksi joka aamu tuossa Turun motarilla. Espoolaiset ei edes aja enää koko väylää, jos ei ole aivan pakko, niin täynnä tieraivoajia toi Lohja-Munkka väli alkaa olla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ns tunnin junasta on väännetty vuosia. Siis että tuleeko se ja tuleeko sille asema Lohjalle.
Lohjalla on kaksikin vanhaa asemaa, jonne on tullut juna. Lohjan asema ja Virkkalan asema.
Miten helkkarissa JUNAmatka Lohjalta Helsinkiin voisi kestää tunnin, kun eikös paikallisten kiinteistövälittäjien suosikkimantra ole, että "tästä on Helsinkiin 25min ajomatka"? Ja tätä lohjalaiset yrittää todistaa oikeaksi joka aamu tuossa Turun motarilla. Espoolaiset ei edes aja enää koko väylää, jos ei ole aivan pakko, niin täynnä tieraivoajia toi Lohja-Munkka väli alkaa olla...
”Tunnin juna” -hanke tarkoittaa junaa, jolla matka Helsingistä TURKUUN veisi tunnin.
(Meillä on mökki Lohjansaaressa ja me ajamme tunnissa sieltä kotiin Itä-Helsinkiin.)
Tuo eteläinen lounaisrata on kyllä ihan hassu. Missä kohtaa historiaa se on ollut hyödyllinen, että kannattaa pysähtyä Karjaalla? Toivottavasti tunnin juna tulisi pian, mutta siihenkin on varmaan kilpailua, että mitkä asemat pääsevät mukaan? Kiitos kun jaksatte tuoda esiin eri näkökulmia :)
Vierailija kirjoitti:
Tuo eteläinen lounaisrata on kyllä ihan hassu. Missä kohtaa historiaa se on ollut hyödyllinen, että kannattaa pysähtyä Karjaalla? Toivottavasti tunnin juna tulisi pian, mutta siihenkin on varmaan kilpailua, että mitkä asemat pääsevät mukaan? Kiitos kun jaksatte tuoda esiin eri näkökulmia :)
No varmaankin "poliittisista syistä" radan on pitänyt kulkea kulkea bättrefolkin asuttamien kuntien kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo eteläinen lounaisrata on kyllä ihan hassu. Missä kohtaa historiaa se on ollut hyödyllinen, että kannattaa pysähtyä Karjaalla? Toivottavasti tunnin juna tulisi pian, mutta siihenkin on varmaan kilpailua, että mitkä asemat pääsevät mukaan? Kiitos kun jaksatte tuoda esiin eri näkökulmia :)
No varmaankin "poliittisista syistä" radan on pitänyt kulkea kulkea bättrefolkin asuttamien kuntien kautta.
No siis sekä Virkkala että Mustio on kyllä olleet nimenomaan ruotsinkielisiä nekin…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo eteläinen lounaisrata on kyllä ihan hassu. Missä kohtaa historiaa se on ollut hyödyllinen, että kannattaa pysähtyä Karjaalla? Toivottavasti tunnin juna tulisi pian, mutta siihenkin on varmaan kilpailua, että mitkä asemat pääsevät mukaan? Kiitos kun jaksatte tuoda esiin eri näkökulmia :)
No varmaankin "poliittisista syistä" radan on pitänyt kulkea kulkea bättrefolkin asuttamien kuntien kautta.
No siis sekä Virkkala että Mustio on kyllä olleet nimenomaan ruotsinkielisiä nekin…
Mutta Lohja ei kokonaisuutena ole ollut ruotsinkielinen kuten rannikkokunnat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo eteläinen lounaisrata on kyllä ihan hassu. Missä kohtaa historiaa se on ollut hyödyllinen, että kannattaa pysähtyä Karjaalla? Toivottavasti tunnin juna tulisi pian, mutta siihenkin on varmaan kilpailua, että mitkä asemat pääsevät mukaan? Kiitos kun jaksatte tuoda esiin eri näkökulmia :)
No varmaankin "poliittisista syistä" radan on pitänyt kulkea kulkea bättrefolkin asuttamien kuntien kautta.
No siis sekä Virkkala että Mustio on kyllä olleet nimenomaan ruotsinkielisiä nekin…
Mutta Lohja ei kokonaisuutena ole ollut ruotsinkielinen kuten rannikkokunnat.
Lohjalla on ollut kaksi asemaa joista toinen on ollut ruotsinkielinen ja palvellut myös ympärillä olevaa ruotsinkielistä asutusta.
En tiedä miksi Lohjalle ei saada junaa, lohjalaiset kyllä siihen pyrkii. Nyt kilpaillaan siitä tuleeko se Lohjalle vai Nummelaan, se asema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo eteläinen lounaisrata on kyllä ihan hassu. Missä kohtaa historiaa se on ollut hyödyllinen, että kannattaa pysähtyä Karjaalla? Toivottavasti tunnin juna tulisi pian, mutta siihenkin on varmaan kilpailua, että mitkä asemat pääsevät mukaan? Kiitos kun jaksatte tuoda esiin eri näkökulmia :)
No varmaankin "poliittisista syistä" radan on pitänyt kulkea kulkea bättrefolkin asuttamien kuntien kautta.
No siis sekä Virkkala että Mustio on kyllä olleet nimenomaan ruotsinkielisiä nekin…
Mutta Lohja ei kokonaisuutena ole ollut ruotsinkielinen kuten rannikkokunnat.
Lohjalla on ollut kaksi asemaa joista toinen on ollut ruotsinkielinen ja palvellut myös ympärillä olevaa ruotsinkielistä asutusta.
En tiedä miksi Lohjalle ei saada junaa, lohjalaiset kyllä siihen pyrkii. Nyt kilpaillaan siitä tuleeko se Lohjalle vai Nummelaan, se asema.
Kunnon Etelä-Afrikka-meininki! Oma asema suomenkielisille ja ruotsinkielisille! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo eteläinen lounaisrata on kyllä ihan hassu. Missä kohtaa historiaa se on ollut hyödyllinen, että kannattaa pysähtyä Karjaalla? Toivottavasti tunnin juna tulisi pian, mutta siihenkin on varmaan kilpailua, että mitkä asemat pääsevät mukaan? Kiitos kun jaksatte tuoda esiin eri näkökulmia :)
No varmaankin "poliittisista syistä" radan on pitänyt kulkea kulkea bättrefolkin asuttamien kuntien kautta.
Kannattaa muistaa, että myös Helsinki ja Espoo on olleet ruotsinkielisiä siihen aikaan. Enemmistökieli on muuttunut täällä alueella sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo eteläinen lounaisrata on kyllä ihan hassu. Missä kohtaa historiaa se on ollut hyödyllinen, että kannattaa pysähtyä Karjaalla? Toivottavasti tunnin juna tulisi pian, mutta siihenkin on varmaan kilpailua, että mitkä asemat pääsevät mukaan? Kiitos kun jaksatte tuoda esiin eri näkökulmia :)
No varmaankin "poliittisista syistä" radan on pitänyt kulkea kulkea bättrefolkin asuttamien kuntien kautta.
No siis sekä Virkkala että Mustio on kyllä olleet nimenomaan ruotsinkielisiä nekin…
Mutta Lohja ei kokonaisuutena ole ollut ruotsinkielinen kuten rannikkokunnat.
Lohjalla on ollut kaksi asemaa joista toinen on ollut ruotsinkielinen ja palvellut myös ympärillä olevaa ruotsinkielistä asutusta.
En tiedä miksi Lohjalle ei saada junaa, lohjalaiset kyllä siihen pyrkii. Nyt kilpaillaan siitä tuleeko se Lohjalle vai Nummelaan, se asema.
Kunnon Etelä-Afrikka-meininki! Oma asema suomenkielisille ja ruotsinkielisille! :)
Ei ne asemat ole kielipolitiikan mukaan syntyneet, vaan tarpeen. Virkkala on ollut ruotsinkielinen teollisuuspaikkakunta jo kauan. Edelleen täältä kulkee tavaraliikennettä ja on sitä teollisuutta.
Virkkalassa on myös edelleen ruotsinkieliset koulut ja mm lukio, johon tullaan mm Siuntiosta ja Inkoosta.
Tästä eteenpöinhän alkaakin sitten se ruotsin kieli voimistua mitä pidemmälle Raaseporiin mennään.
Ja koko Lohjahan on edelleen ihan vapaaehtoisesti kaksikielinen kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Ja koko Lohjahan on edelleen ihan vapaaehtoisesti kaksikielinen kaupunki.
Tuo on kyllä kummallista, että kaupunki voi itse päättä olevansa kaksikielinen, MUTTA valtio maksaa kaikki kaksikielisyydestä aiheutuvat lisäkulut!
Kyllä leikkikaksikielisyyden kulut pitäisi mennä kunnan omasta pussista.
Lohjalle tuli ennen raiteet ja oli Juna-asema, mutta seisakki lakkautettiin kun matkustajia ei enää noussut pysäkiltä tarpeeksi ja tuli suurempi tarve päästä nopeammin Helsingistä Turkuun ilman turhia välipysöhdyksiä. Nykyään vanha rata on purettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo eteläinen lounaisrata on kyllä ihan hassu. Missä kohtaa historiaa se on ollut hyödyllinen, että kannattaa pysähtyä Karjaalla? Toivottavasti tunnin juna tulisi pian, mutta siihenkin on varmaan kilpailua, että mitkä asemat pääsevät mukaan? Kiitos kun jaksatte tuoda esiin eri näkökulmia :)
No varmaankin "poliittisista syistä" radan on pitänyt kulkea kulkea bättrefolkin asuttamien kuntien kautta.
No siis sekä Virkkala että Mustio on kyllä olleet nimenomaan ruotsinkielisiä nekin…
Mutta Lohja ei kokonaisuutena ole ollut ruotsinkielinen kuten rannikkokunnat.
Lohjalla on ollut kaksi asemaa joista toinen on ollut ruotsinkielinen ja palvellut myös ympärillä olevaa ruotsinkielistä asutusta.
En tiedä miksi Lohjalle ei saada junaa, lohjalaiset kyllä siihen pyrkii. Nyt kilpaillaan siitä tuleeko se Lohjalle vai Nummelaan, se asema.
Kunnon Etelä-Afrikka-meininki! Oma asema suomenkielisille ja ruotsinkielisille! :)
Ei ne asemat ole kielipolitiikan mukaan syntyneet, vaan tarpeen. Virkkala on ollut ruotsinkielinen teollisuuspaikkakunta jo kauan. Edelleen täältä kulkee tavaraliikennettä ja on sitä teollisuutta.
Virkkalassa on myös edelleen ruotsinkieliset koulut ja mm lukio, johon tullaan mm Siuntiosta ja Inkoosta.
Tästä eteenpöinhän alkaakin sitten se ruotsin kieli voimistua mitä pidemmälle Raaseporiin mennään.
Eli ilmeisesti Virkkalakaan ei ole ollut alkujaan ruotsinkielinen, mutta tehtaalle muutti töihin ruotsalaisia pomoja yms?
Vierailija kirjoitti:
Lohjalle tuli ennen raiteet ja oli Juna-asema, mutta seisakki lakkautettiin kun matkustajia ei enää noussut pysäkiltä tarpeeksi ja tuli suurempi tarve päästä nopeammin Helsingistä Turkuun ilman turhia välipysöhdyksiä. Nykyään vanha rata on purettu.
Helsinki-Turku-rata ei ole koskaan mennyt Lohjan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Lohjalle tuli ennen raiteet ja oli Juna-asema, mutta seisakki lakkautettiin kun matkustajia ei enää noussut pysäkiltä tarpeeksi ja tuli suurempi tarve päästä nopeammin Helsingistä Turkuun ilman turhia välipysöhdyksiä. Nykyään vanha rata on purettu.
Ei rataa ole purettu. Se on tavaraliikenteen käytössä.
Ns tunnin junasta on väännetty vuosia. Siis että tuleeko se ja tuleeko sille asema Lohjalle.
Lohjalla on kaksikin vanhaa asemaa, jonne on tullut juna. Lohjan asema ja Virkkalan asema.