Etälasten lomailu ja rahan puute
Mies jäi työttömäksi juuri keväällä, ja elareiden tarkistus on viivästynyt.Miehen ex vaatii sopimukseen vedoten samaa summaa elareita joita mies maksoi töissä ollessaan.Tästäkin johtuen, emme voi mennä mihinkään, hyvä kun rahat riittävät ruokaan.lapset ovat meillä koko kuukauden, enkä tiedä miten tästä selvitään.Minusta on sydämetöntä viedä kaikki rahat ja valittaa kun lapset eivät pääse mihinkään.
Kommentit (94)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 21:38"]
Jokin nyt mättää ja pahasti... Ymmärrän, että tyhjästä on paha nyhjästä.
Kuitenkin tässä tapauksessa on katsottu, että aloittajan puolisolla on ollut elatuskykyä maksaa eksälleen edellisen suhteen lapsista elatusta. Eli palkkatuloja ilmeisesti on ollut ainakin niin paljon, että katsottu, ettei tarvitse Kelan apua elatuksesta suoriutumiseen. Nyt mies on jäämässä työttömäksi, ja jää pelkälle Kelan peruspäivärahalle? Onko aloittajan mies astetta tyhmempi, vai miksi hän ei ole kuulunut työttömyyskassaan? Tulot ovat kuitenkin olleet niin hyvät, että töissä ollessaan on katsottu täysin elatuskykyiseksi => tarkoittaa käytännössä, että ansiosidonnainen olisi vähintään kaksi kertaa niin suuri, kuin mitä peruspäiväraha.
Miten työttömyys on tullut täysin yllätyksenä? Yleensä irtisanomisaika on useampia kuukausia. Miksi ei elatusapuasiaa ole alettu hoitamaan heti irtisanomisilmoituksen saamisen jälkeen. Ei ole kauhean reilua myöskäään lasten äidille ilmoittaa kuukauden varoitusajalla (kun se irtisanomisaika nyt kuitenkin on pidempi...), että rahaa ei elatusavun maksamiseen ole. Miksei 0-sopimusta ole tehty jo keväällä, jolloin eksäkin olisi saanut elatustukensa ajallaan Kelasta?
[/quote]
Mies kuului liittoon, mutta se miksei sieltä saa rahaa, voit päätellä ihan itse.Ja oikeastaan muutkin voit päätellä ihan itse.Tilanne on nyt tämä ja thats it! Exä olisi voinut tulla vastaan elareissa ihan omasta tahdostaan, mutta ei halua.En ymmärrä miksi joka asiaan tarvitaan jokin sitova sopimus että homma toimisi puoleen ja toiseen.Ihan hölmöläisten hommaa. ap
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 21:44"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 21:23"]
Viime kuussa jätit kaikki hakemukset eli kesäkuussa? Miksi jätitte noin viime tippaan jos kerta mies jäi työttömäksi jo keväällä? Tuskin tuli yllärinä et lapset on teillä kuukauden.
[/quote]
Meiltä puuttui liitteitä asumistukihakemukseen, toimeentulotukea emme saaneet miehen lomarahojen vuoksi. ap
[/quote]
Mitä ne lapset kärsii kunraha tulee kelasta ja isä vie särkänniemeen ku ei tarvi elaria maksaa?
Ja koska TE olette mokanneet, lapset kärsii. Ymmärrän, että lähi ei ehkä tykkää teidän mokista, ja tuskin ne lapsetkaan tykkää, mutta elämä on, sitten pitää tehdä jotain muuta.
[/quote]
Ok, todella kurjaa, voin kuvitella useammankin syyn, miksi liitosta ei tule rahaa, ja sitä suuremmalla syyllä tajua, ettei lähi halua miehesi törttöilyistä kärsiä taloudellisesti, onhan se jo kärsinyt aikanaan...
Tsemii teille.
Ps, vaikka lapset haluaa sinne tänne ja tuonne, ei niitä ole sinne pakko viedä. Voi kertoa, että tänä vuonna ei onnistu, koska meillä ei ole varaa siihen.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 21:46"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 21:38"]
Jokin nyt mättää ja pahasti... Ymmärrän, että tyhjästä on paha nyhjästä.
Kuitenkin tässä tapauksessa on katsottu, että aloittajan puolisolla on ollut elatuskykyä maksaa eksälleen edellisen suhteen lapsista elatusta. Eli palkkatuloja ilmeisesti on ollut ainakin niin paljon, että katsottu, ettei tarvitse Kelan apua elatuksesta suoriutumiseen. Nyt mies on jäämässä työttömäksi, ja jää pelkälle Kelan peruspäivärahalle? Onko aloittajan mies astetta tyhmempi, vai miksi hän ei ole kuulunut työttömyyskassaan? Tulot ovat kuitenkin olleet niin hyvät, että töissä ollessaan on katsottu täysin elatuskykyiseksi => tarkoittaa käytännössä, että ansiosidonnainen olisi vähintään kaksi kertaa niin suuri, kuin mitä peruspäiväraha.
Miten työttömyys on tullut täysin yllätyksenä? Yleensä irtisanomisaika on useampia kuukausia. Miksi ei elatusapuasiaa ole alettu hoitamaan heti irtisanomisilmoituksen saamisen jälkeen. Ei ole kauhean reilua myöskäään lasten äidille ilmoittaa kuukauden varoitusajalla (kun se irtisanomisaika nyt kuitenkin on pidempi...), että rahaa ei elatusavun maksamiseen ole. Miksei 0-sopimusta ole tehty jo keväällä, jolloin eksäkin olisi saanut elatustukensa ajallaan Kelasta?
[/quote]
Mies kuului liittoon, mutta se miksei sieltä saa rahaa, voit päätellä ihan itse.Ja oikeastaan muutkin voit päätellä ihan itse.Tilanne on nyt tämä ja thats it! Exä olisi voinut tulla vastaan elareissa ihan omasta tahdostaan, mutta ei halua.En ymmärrä miksi joka asiaan tarvitaan jokin sitova sopimus että homma toimisi puoleen ja toiseen.Ihan hölmöläisten hommaa. ap
[/quote]
Oliko se unohtanut maksaa liiton jäsenmaksut??? Vai onko miehesi esim. lakimies, jonka täytyy Lakimiesliitolle erikseen ilmoittaa, että haluaa kuulua liiton jäsenyyden lisäksi myös työttömyyskassaan? Vai liittyikö miehesi liittoon/työttömyyskassaan vasta, kun oli irtisanomislapun saanut kouraansa keväällä? Vai voisiko olla niin, että on vain ollut tyhmä? Muita syitä en keksi, miksei ansiosidonnaista saa, mikäli sen noin 8 kuukautta on ollut työttömyyskassan jäsen ja jäsenmaksut on hoidettu ajallaan.
0-sopimusta ei miehesi alkanut hoitamaan heti keväällä kuntoon, kun ei vaan yksinkertaisesti kerennyt, vai mitä??
Mielenkiintoista aloittaa aiheesta keskustelu, mutta sitten kieltäytyä itse täysin keskustelemasta, kun asiasta kysytään tarkemmin. Vai oliko oletusarvo se, että kaikkien tulee haukkua sitä tyhmää ja ahnetta eksää?
Varasimme ajan keväällä lastenvalvojalle, ja saimme ajan syksylle.Saako kelalta 0-sopimuksen noin vain? Mies ei saa ansiosidonnaista työpaikasta johtuen, onko vaikea ymmärtää? ap
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 21:59"]
Varasimme ajan keväällä lastenvalvojalle, ja saimme ajan syksylle.Saako kelalta 0-sopimuksen noin vain? Mies ei saa ansiosidonnaista työpaikasta johtuen, onko vaikea ymmärtää? ap
[/quote]
Np kuule, ei saa nolla sopimusta noin vaan. Jos ta:n piti periä niitä maksuja eikä niin ole tehnyt, he ovat vastuussa, ei lähi.
Ihme valitusta. Itse olen yh kahdelle lapselle. Kela maksaa minimi elarit. Lasten isä ei ota lapsia, vaikka käräjäoikeus on hänelle tapaamis oikeuden myöntänyt.
Olen freelancer. Toukokuun ja alku kesäkuun olin sairaslomalla. Edellisen kerran olen saanut palkan toukokuun alussa. Tästä palkasta jouduin maksamaan lääkäri- ja lääkekuluja melkein tonnin. Koska Kelassa kestää kaikki jne. minulla jumittaa vakuutusyhtiössä nuo rahat nyt. Sekä kelasta sain sairaspäivärahat vasta kesäkuun lopulla. Seuraava palkka tulee elokuun alussa. Joka pennin saan nyt laskea, ennen palkkapäivää. Helpottaisi jos vakuutusrahat tulisivat.
Hyvin meillä on kesä mennyt, vaikka ei olla huvipuistoissa käyty. Itse nautin yhdessä olosta!!
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 22:03"]
[/quote]
Np kuule, ei saa nolla sopimusta noin vaan. Jos ta:n piti periä niitä maksuja eikä niin ole tehnyt, he ovat vastuussa, ei lähi.
[/quote]
Jos ei ole elatuskykyä niin kyllä se nollasopimus tulee ihan noin vaan.
[/quote]
Onhan se vaikeaa ymmärtää, koska vasta nyt kolmannella sivulla kerrot, että ansiosidonnaista ei saa työnantajasta johtuen :) Oliko työnantaja unohtanut tilittaa jäsenmaksut liitolle? Näkyikö kuitenkin tiliotteessa, että maksut oli veloitettu? Herättikö ihmetystä, kun ei liitolta tullut mitään postia kotiin missään vaiheessa (kuten jäsenlehteä/jäsenkorttia)...
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 22:12"]
[/quote]
Onhan se vaikeaa ymmärtää, koska vasta nyt kolmannella sivulla kerrot, että ansiosidonnaista ei saa työnantajasta johtuen :) Oliko työnantaja unohtanut tilittaa jäsenmaksut liitolle? Näkyikö kuitenkin tiliotteessa, että maksut oli veloitettu? Herättikö ihmetystä, kun ei liitolta tullut mitään postia kotiin missään vaiheessa (kuten jäsenlehteä/jäsenkorttia)...
[/quote
hei, anteeksi että unohdin aloituksesta olennaisen. ap
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 22:10"]
Ihme valitusta. Itse olen yh kahdelle lapselle. Kela maksaa minimi elarit. Lasten isä ei ota lapsia, vaikka käräjäoikeus on hänelle tapaamis oikeuden myöntänyt.
Olen freelancer. Toukokuun ja alku kesäkuun olin sairaslomalla. Edellisen kerran olen saanut palkan toukokuun alussa. Tästä palkasta jouduin maksamaan lääkäri- ja lääkekuluja melkein tonnin. Koska Kelassa kestää kaikki jne. minulla jumittaa vakuutusyhtiössä nuo rahat nyt. Sekä kelasta sain sairaspäivärahat vasta kesäkuun lopulla. Seuraava palkka tulee elokuun alussa. Joka pennin saan nyt laskea, ennen palkkapäivää. Helpottaisi jos vakuutusrahat tulisivat.
Hyvin meillä on kesä mennyt, vaikka ei olla huvipuistoissa käyty. Itse nautin yhdessä olosta!!
[/quote]
Sulla varmaan on ollut ihan tiedossa, että teet keikkatyötä vai tuliko se yllärinä?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 22:11"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 22:03"]
[/quote]
[/quote]
Jos ei ole elatuskykyä niin kyllä se nollasopimus tulee ihan noin vaan.
[/quote]
Jos väliaikainen tilanne, ei tule tuosta vaan... Mutta eihän tuo tilanne edes ole lähin syytä, vaan miehen enisten työnantajan, miksi lähin pitää siitä kärsiä??
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 21:23"]
Viime kuussa jätit kaikki hakemukset eli kesäkuussa? Miksi jätitte noin viime tippaan jos kerta mies jäi työttömäksi jo keväällä? Tuskin tuli yllärinä et lapset on teillä kuukauden.
[/quote]
Meiltä puuttui liitteitä asumistukihakemukseen, toimeentulotukea emme saaneet miehen lomarahojen vuoksi. ap
[/quote]
Ja koska TE olette mokanneet, lapset kärsii. Ymmärrän, että lähi ei ehkä tykkää teidän mokista, ja tuskin ne lapsetkaan tykkää, mutta elämä on, sitten pitää tehdä jotain muuta.